Graspop Metal Meeting 2023

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Maar waarom? Dat de rest moet wachten is dan een keuze van Graspop en niet van GNR lijkt me
Natuurlijk is de keuze van Graspop om daarop te wachten. Aan de andere kant dachten ze dat GNR het in december bekend zou maken.
Mogelijk nog andere keren uitgesteld. Dan kan je ook minder makkelijk doorschakelen met artwork etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.544
Dit valt me mee. Dacht dat pagina 666 precies zou komen als ik de Jopenkerk overval en in de Patronaat sta. Tot morgen mensen!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.658
5.130
Neemt niet weg dat het nog steeds wel zo is. Of zou zijn, althans.

Maar goed, ze gaan er niet staan, hun tour houdt een erg rigide schema aan waar er altijd een dag rust tussen twee verschillende locaties zit, en twee dagen rust na een dubbele show in dezelfde stad. Een Graspop show zou die beide regels breken. Nog los van het feit dat ze een paar weken later al in het Sportpaleis staan natuurlijk.

Dus laten we ons inhouden zodat we inderdaad maandag de 666 halen 😆
Holding Hold The Line GIF
Ja, dááááhááááág...!!! Daar trappen wij dus mooi niet in!! :p:ROFLMAO:

Lekker de Brabo's & Limbo's in slaap sukkelen en goeie hoop geven dat ze 2 dagen lang ongestoord en zonder stress Carnaval kunnen vieren zonder vrees om pagina 666 te missen... 😜
En dan toch allemaal stiekem kleine, nietszeggende postjes blijven plaatsen om zaterdag of zondag al die 666 te vieren terwijl wij nog nietsvermoedend in de polonaise staan. De (potentieel) helft van je concurrentie uitschakelen, well played, sir! ;)

Maar gezien de 28 posts na jouw voorstel (waaronder 1 van jou zelf) is er dus geen enkele sprake van een wapenstilstand, en is het nog steeds ieder voor zich.. #yousnoozeyoulose #noholdsbarred #thisisthunderdome #tonightisthenight 😁:cool:
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.658
5.130
Een mooie bloemlezing van de reacties na jouw oproep:
  • mogelijkheid AC/DC op GMM
  • wisseling van alcohol-sponsor (deze vond ik dan nog best informatief en relevant 😅 )
  • discussie over hoe vaak of na hoeveel jaar een headliner mag terugkeren
  • een 'Slaaaaaaayyyeeeerrrrrrrr!' post
  • herhaling dat Sleep Token op Studio Brussel is gedraaid
  • speculatie over wanneer nou precies de dag is
  • voorspelling over de dagen die de dag gaan zijn, en instemming daarmee
  • een uiting van onbegrip over het uitblijven van bekendmakingen
  • een voor de hand liggende verklaring daarvoor
  • verdere uiting van onbegrip over die verklaring
  • tippen van een vaak en pas getipte band
  • een meme
  • een countdownpost
  • een slaak van verluchting (of uitstel van executie?)
Ik zeg natuurlijk niet dat al deze posts bedoeld zijn om toch maar zo snel mogelijk die 666 te bereiken, maar het geeft wel een aardig beeld van hoe we met z'n allen überhaupt aan die 666 pagina's zijn gekomen... :ROFLMAO:
En dat is toch ook wel weer heel mooi eigenlijk! 😁 :)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.658
5.130
Ik kom toch nog één keer terug op Arjen Lucassen. Net eerste nummer beluisterd (en bekeken) op YouTube. Ik vind het geweldig, mooi eerbetoon aan de seventies.

Heel lekker nummer inderdaad!
Vroeg me al af wat we nou konden verwachten van dit nieuwe projectje, maar het is toch gewoon weer onmiskenbaar Arjen Lucassen, net als eerdere zijprojecten als Star One, Stream Of Passion, Guilt Machine, The Gentle Storm, Ambeon, allemaal heel verschillend en origineel, maar tegelijkertijd allen doordrongen van dezelfde genialiteit.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.177
4.321
Een mooie bloemlezing van de reacties na jouw oproep:
  • mogelijkheid AC/DC op GMM
  • wisseling van alcohol-sponsor (deze vond ik dan nog best informatief en relevant 😅 )
  • discussie over hoe vaak of na hoeveel jaar een headliner mag terugkeren
  • een 'Slaaaaaaayyyeeeerrrrrrrr!' post
  • herhaling dat Sleep Token op Studio Brussel is gedraaid
  • speculatie over wanneer nou precies de dag is
  • voorspelling over de dagen die de dag gaan zijn, en instemming daarmee
  • een uiting van onbegrip over het uitblijven van bekendmakingen
  • een voor de hand liggende verklaring daarvoor
  • verdere uiting van onbegrip over die verklaring
  • tippen van een vaak en pas getipte band
  • een meme
  • een countdownpost
  • een slaak van verluchting (of uitstel van executie?)
Ik zeg natuurlijk niet dat al deze posts bedoeld zijn om toch maar zo snel mogelijk die 666 te bereiken, maar het geeft wel een aardig beeld van hoe we met z'n allen überhaupt aan die 666 pagina's zijn gekomen... :ROFLMAO:
En dat is toch ook wel weer heel mooi eigenlijk! 😁 :)
Geen mogelijkheid voor AC/DC…
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.658
5.130
Hope is a strong word...
Precies mijn gedachte..! 😂

GnR is zeker een mooie naam om bovenaan je affiche te zetten voor een festival als GMM.
Het is en blijft natuurlijk een absolute A-naam, waarschijnlijk (maar discutabel) enkel overtroffen door namen als Metallica, Rammstein, RATM, SOAD.

Maar persoonlijk voel ik er niet zo heel veel voor, ook al heeft het wel een bepaalde nostalgische waarde voor me als een van mijn gateway bands (ik was echter vooral een Metallica-fan in mijn tienerjaren).
Ik zou an sich best wel een stukje willen gaan kijken, maar 3 uur lang??? o_O
Zelfs voor mijn lievelingsbands zou ik dat al een hele opgave vinden..

Maar serieus, wie verzint zo iets? Ik ken geen enkele andere band die zulke eisen stelt.
Ok, Metallica doet nu iets vergelijkbaars met dat 2 avonden concept.
Blijkbaar hebben organisatoren geen keus en moeten ze het hele concept boeken, of vissen ze achter het net.

Ik vraag me dan ook wel af hoeveel ze nu moeten betalen voor GnR of Metallica.
Voor een standaardconcert van een van beide betaal je normaal al de hoofdprijs, maar nu moet je dus als het ware 'dubbel' boeken. Betekent dat dan ook dat je ze dubbel moet betalen?? 😶
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.658
5.130
How about
Avenged Sevenfold - Ghost - Slipknot - FNM - Aerosmith (maar kwni of die mannen nog moeite gaan doen) - eventueel als ze nog eens de festivals doen en omdat ze al op RW staan nu: Metallica
Aangevuld met Parkway Drive, Gojira...
Uit den ouden doosch (pagina 1): zeker geen slechte voorspelling! 😁
Vervang Metallica door GnR, en Aerosmith + FNM door de DL/MC combo (A7X ook nog steeds niet volledig uitgesloten). (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.658
5.130
Nu we dan eindelijk bijna 'the number of the beast' gaan bereiken, is het wellicht eens leuk en toepasselijk om een kleine discussie te voeren over dat bewuste beest. 😈

Het is natuurlijk absoluut geen verrassing of geheim dat de duivel en satanisme een prominente rol spelen in de metalwereld. Dat loopt uiteen van het onschuldig maken van de 'sign of the horns' of 'corna' (geïntroduceerd door Ronnie James Dio, echter eigenlijk juist gebaseerd op een gebaar om de duivel af te wenden), tot ware, praktiserende satanisten (met name in de Scandinavische black metal scene), die zelfs zo ver gingen om kerken in brand te steken en mensen te vermoorden...

Vanzelfsprekend is 99% (volkomen willekeurig gekozen statistiek) van het gebruik van satanistische symbolen en teksten niet serieus of letterlijk bedoeld, en heeft het alleen maar als doel om een bepaalde sfeer te creëren. Het is ontstaan uit een verlangen om zich af te zetten tegen de gevestigde orde en normen/waarden, die voor een groot deel zijn terug te leiden op christelijke religies en kerken.
Toch was een band als Black Sabbath, waarschijnlijk de eerste band die zulke symboliek (zoals omgekeerde kruisen) ging gebruiken, zeker niet satanistisch qua overtuiging. Sterker nog, zij waren in principe nog steeds christelijk, maar wilden gewoon een beetje opvallen (wat dus aardig lukte).

Tegenwoordig kijkt geen enkele metalhead nog op van wat duivelse teksten in metalnummers. Veel nummers, zoals 'Number of the beast', 'Highway to Hell', ‘Shout at the Devil’, ‘Runnin' With The Devil’, ‘Born to Raise Hell’, zijn dan ook regelrechte, niet meer weg te denken klassiekers.
Sommige bands, zoals Ghost, ontlenen zelfs zo ongeveer hun hele identiteit aan associatie met duivelaanbidding.
Maar ook ogenschijnlijk 'onschuldige' bands als Volbeat flirten met enige regelmaat met Lucifer en andere duivels/demonen (luister maar naar nummers als 'The devil's bleeding crown' en 'The devil rages on', wat weer hilarische reviews als deze oplevert 😅 ).

'Satanisten' zijn over het algemeen in te delen in 2 categorieën:
  • mensen die niet (echt) in de duivel geloven, maar vooral anti-christelijk/anti-religieus zijn, veelal atheïsten;
  • mensen die wel degelijk in de duivel geloven, en deze daadwerkelijk aanbidden.
De meeste metal-artiesten/-bands zullen in de eerste categorie vallen (zoals King Diamond, Dani Filth, Gaahl).
Sommigen behoren echter tot de tweede categorie (of vallen er een beetje tussenin), zoals Euronymous van Mayhem of leden van Marduk.

Er lijkt echter ook een bepaalde trend gaande waarin satanisme steeds meer wordt toegepast of zelfs 'gepromoot' door metalbands. Naast natuurlijk Ghost zie je dat bij bv. Twin Temple. Die voeren aan het begin van hun optreden een ritueeltje uit, en vragen het publiek letterlijk om met hen de duivel te groeten door herhaaldelijk 'hail Satan' te roepen.
Als atheïst vind ik dat wel allemaal best, aangezien ik net zo min in een duivel als in een god geloof. Maar ik moet ook bekennen dat ik me af en toe wel een beetje ongemakkelijk voel bij dat soort uitingen...

Hoe denken jullie over dit soort dingen, en wat zijn jullie ervaringen?
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.411
6.719
Nu we dan eindelijk bijna 'the number of the beast' gaan bereiken, is het wellicht eens leuk en toepasselijk om een kleine discussie te voeren over dat bewuste beest. 😈

Het is natuurlijk absoluut geen verrassing of geheim dat de duivel en satanisme een prominente rol spelen in de metalwereld. Dat loopt uiteen van het onschuldig maken van de 'sign of the horns' of 'corna' (geïntroduceerd door Ronnie James Dio, echter eigenlijk juist gebaseerd op een gebaar om de duivel af te wenden), tot ware, praktiserende satanisten (met name in de Scandinavische black metal scene), die zelfs zo ver gingen om kerken in brand te steken en mensen te vermoorden...

Vanzelfsprekend is 99% (volkomen willekeurig gekozen statistiek) van het gebruik van satanistische symbolen en teksten niet serieus of letterlijk bedoeld, en heeft het alleen maar als doel om een bepaalde sfeer te creëren. Het is ontstaan uit een verlangen om zich af te zetten tegen de gevestigde orde en normen/waarden, die voor een groot deel zijn terug te leiden op christelijke religies en kerken.
Toch was een band als Black Sabbath, waarschijnlijk de eerste band die zulke symboliek (zoals omgekeerde kruisen) ging gebruiken, zeker niet satanistisch qua overtuiging. Sterker nog, zij waren in principe nog steeds christelijk, maar wilden gewoon een beetje opvallen (wat dus aardig lukte).

Tegenwoordig kijkt geen enkele metalhead nog op van wat duivelse teksten in metalnummers. Veel nummers, zoals 'Number of the beast', 'Highway to Hell', ‘Shout at the Devil’, ‘Runnin' With The Devil’, ‘Born to Raise Hell’, zijn dan ook regelrechte, niet meer weg te denken klassiekers.
Sommige bands, zoals Ghost, ontlenen zelfs zo ongeveer hun hele identiteit aan associatie met duivelaanbidding.
Maar ook ogenschijnlijk 'onschuldige' bands als Volbeat flirten met enige regelmaat met Lucifer en andere duivels/demonen (luister maar naar nummers als 'The devil's bleeding crown' en 'The devil rages on', wat weer hilarische reviews als deze oplevert 😅 ).

'Satanisten' zijn over het algemeen in te delen in 2 categorieën:
  • mensen die niet (echt) in de duivel geloven, maar vooral anti-christelijk/anti-religieus zijn, veelal atheïsten;
  • mensen die wel degelijk in de duivel geloven, en deze daadwerkelijk aanbidden.
De meeste metal-artiesten/-bands zullen in de eerste categorie vallen (zoals King Diamond, Dani Filth, Gaahl).
Sommigen behoren echter tot de tweede categorie (of vallen er een beetje tussenin), zoals Euronymous van Mayhem of leden van Marduk.

Er lijkt echter ook een bepaalde trend gaande waarin satanisme steeds meer wordt toegepast of zelfs 'gepromoot' door metalbands. Naast natuurlijk Ghost zie je dat bij bv. Twin Temple. Die voeren aan het begin van hun optreden een ritueeltje uit, en vragen het publiek letterlijk om met hen de duivel te groeten door herhaaldelijk 'hail Satan' te roepen.
Als atheïst vind ik dat wel allemaal best, aangezien ik net zo min in een duivel als in een god geloof. Maar ik moet ook bekennen dat ik me af en toe wel een beetje ongemakkelijk voel bij dat soort uitingen...

Hoe denken jullie over dit soort dingen, en wat zijn jullie ervaringen?
Mooie voorzet voor een interessante discussie! Toen ik me in mijn puberteit begon te interesseren voor metalmuziek, heb ik wel menig discussie moeten voeren met mijn christelijke moeder. Niet dat ze gelijk anti-metal was, maar ze had wel moeite met die satanische uitingen. Wat ik ook wel snap. Zelf behoor ik tot de 99% die de devilhorns omhoog doet bij concerten als een uiting van verbondenheid en sfeer. Ik heb dan ook geen moeite met de symboliek, waar diverse bands uiting aan geven. Wanneer het voor mij ingewikkeld wordt is als een band zich actief uitspreekt tegen een bepaalde groep mensen. Voor mij is de kracht van de metalwereld dat we een inclusief gezelschap zijn, waarin het geen fuck uitmaakt waar je vandaan komt, wat je gelooft en hoe je jezelf identificeert. De liefde voor harde muziek is wat ons bindt en het vieren van die verbondenheid op bijvoorbeeld een evenement als Graspop staat boven al het andere. Dus als er dan een band zich openlijk uitspreekt tegen bijvoorbeeld homoseksualiteit, anders gekleurden, religieuze mensen, of noem het maar op, dan haak ik af. Wat ook weer niet betekent dat ik automatisch tegen bands of personen ben die geloven in Satan, want ook zij hebben het recht om te geloven wat ze willen. De grens ligt voor mij bij diegenen die anderen het recht willen ontnemen om te zijn wie ze zijn een te geloven wat ze geloven.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
542
736
Is het ook geen mogelijkheid dat het budget voor de 2e headliner afhangt van het al dan niet boeken van GnR? Ik kan me voorstellen dat hun gage het dubbele van BMTH zou kunnen zijn (pure gok, geen cijfers), en dat dit ook wel een aantal zaken bepaalt. Niet dat er nog niets vaststaat bijvoorbeeld, maar dan denk ik aan wat meer pyro, wat vuurwerk .... Zo zouden ze de 2 'kleinere' bands een volwaardige show geven en kan er achteraf niet geklaagd worden over het feit dat er dit jaar 'goedkopere' headliners waren.
Nu, het is puur speculatie, maar dat telt toch ook voor de 666?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.700
7.498
Is het ook geen mogelijkheid dat het budget voor de 2e headliner afhangt van het al dan niet boeken van GnR? Ik kan me voorstellen dat hun gage het dubbele van BMTH zou kunnen zijn (pure gok, geen cijfers), en dat dit ook wel een aantal zaken bepaalt. Niet dat er nog niets vaststaat bijvoorbeeld, maar dan denk ik aan wat meer pyro, wat vuurwerk .... Zo zouden ze de 2 'kleinere' bands een volwaardige show geven en kan er achteraf niet geklaagd worden over het feit dat er dit jaar 'goedkopere' headliners waren.
Nu, het is puur speculatie, maar dat telt toch ook voor de 666?

Ik denk dat de bands hun eigen pyro betalen? Lijkt me niet iets dat Graspop voor hen gaat betalen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken