Graspop Metal Meeting 2023

Ik denk dat de bands hun eigen pyro betalen? Lijkt me niet iets dat Graspop voor hen gaat betalen.
Denk ik ook, in de meeste gevallen. Voor grotere festivals (althans Dimitri Vegas), voorziet het festival alles van installatie (grotere aankoop in 1x en dat drukt de prijs) en beslissen de bands hoeveel ze gebruiken, dit gaat dan af van hun gage.
Maar ik vroeg me af of festivals daar ook niet wat in helpen? Dan betalen ze de banf gewoon wat meer uiteraard en komt alles effen uit. Zou een festival niet ook gewoon een indrukwekkende show willen? Alles wordt gefilmd tegenwoordig.

Denk ik ook, in de meeste gevallen. Voor grotere festivals (althans Dimitri Vegas), voorziet het festival alles van installatie (grotere aankoop in 1x en dat drukt de prijs) en beslissen de bands hoeveel ze gebruiken, dit gaat dan af van hun gage.
Maar ik vroeg me af of festivals daar ook niet wat in helpen? Dan betalen ze de banf gewoon wat meer uiteraard en komt alles effen uit. Zou een festival niet ook gewoon een indrukwekkende show willen? Alles wordt gefilmd tegenwoordig.

Ah ja, zo had ik er nog niet naar gekeken. Klinkt logisch eigenlijk om alles in bij te kopen voor korting

Ik denk dat de bands hun eigen pyro betalen? Lijkt me niet iets dat Graspop voor hen gaat betalen.
Zal toch ook niet zo heel veel uitmaken bij de headliners? Deze krijgen toch wel bedragen rond de miljoen euro dus die paar duizend euro’s voor wat pyro kunnen er dan ook wel af links- of rechtsom.

Ik vraag me wel altijd af wat er nou uiteindelijk overblijft van zo’n bedrag voor de bandleden. Zo’n touring family is behoorlijk groot met mensen voor het licht, geluid, chauffeurs, podiuminrichting etc. etc. Al dit personeel zal ook voor hun gezin moeten zorgen.

Als je dan zoals Sabaton enkele jaren geleden met een heel concert speelt, kan ik me voorstellen dat je zelfs als je een miljoen euro zou krijgen niet rondkomt per persoon.

Zal toch ook niet zo heel veel uitmaken bij de headliners? Deze krijgen toch wel bedragen rond de miljoen euro dus die paar duizend euro’s voor wat pyro kunnen er dan ook wel af links- of rechtsom.

Ik vraag me wel altijd af wat er nou uiteindelijk overblijft van zo’n bedrag voor de bandleden. Zo’n touring family is behoorlijk groot met mensen voor het licht, geluid, chauffeurs, podiuminrichting etc. etc. Al dit personeel zal ook voor hun gezin moeten zorgen.

Als je dan zoals Sabaton enkele jaren geleden met een heel concert speelt, kan ik me voorstellen dat je zelfs als je een miljoen euro zou krijgen niet rondkomt per persoon.

Ik denk dat ze genoeg overhouden, zeker als je alle optredens bij elkaar optelt, en alle inkomsten van merch verkoop er nog bij. Anders zouden ook wel meer bands al gestopt zijn

Nu we dan eindelijk bijna 'the number of the beast' gaan bereiken, is het wellicht eens leuk en toepasselijk om een kleine discussie te voeren over dat bewuste beest. 😈

Het is natuurlijk absoluut geen verrassing of geheim dat de duivel en satanisme een prominente rol spelen in de metalwereld. Dat loopt uiteen van het onschuldig maken van de 'sign of the horns' of 'corna' (geïntroduceerd door Ronnie James Dio, echter eigenlijk juist gebaseerd op een gebaar om de duivel af te wenden), tot ware, praktiserende satanisten (met name in de Scandinavische black metal scene), die zelfs zo ver gingen om kerken in brand te steken en mensen te vermoorden...

Vanzelfsprekend is 99% (volkomen willekeurig gekozen statistiek) van het gebruik van satanistische symbolen en teksten niet serieus of letterlijk bedoeld, en heeft het alleen maar als doel om een bepaalde sfeer te creëren. Het is ontstaan uit een verlangen om zich af te zetten tegen de gevestigde orde en normen/waarden, die voor een groot deel zijn terug te leiden op christelijke religies en kerken.
Toch was een band als Black Sabbath, waarschijnlijk de eerste band die zulke symboliek (zoals omgekeerde kruisen) ging gebruiken, zeker niet satanistisch qua overtuiging. Sterker nog, zij waren in principe nog steeds christelijk, maar wilden gewoon een beetje opvallen (wat dus aardig lukte).

Tegenwoordig kijkt geen enkele metalhead nog op van wat duivelse teksten in metalnummers. Veel nummers, zoals 'Number of the beast', 'Highway to Hell', ‘Shout at the Devil’, ‘Runnin' With The Devil’, ‘Born to Raise Hell’, zijn dan ook regelrechte, niet meer weg te denken klassiekers.
Sommige bands, zoals Ghost, ontlenen zelfs zo ongeveer hun hele identiteit aan associatie met duivelaanbidding.
Maar ook ogenschijnlijk 'onschuldige' bands als Volbeat flirten met enige regelmaat met Lucifer en andere duivels/demonen (luister maar naar nummers als 'The devil's bleeding crown' en 'The devil rages on', wat weer hilarische reviews als deze oplevert 😅 ).

'Satanisten' zijn over het algemeen in te delen in 2 categorieën:
  • mensen die niet (echt) in de duivel geloven, maar vooral anti-christelijk/anti-religieus zijn, veelal atheïsten;
  • mensen die wel degelijk in de duivel geloven, en deze daadwerkelijk aanbidden.
De meeste metal-artiesten/-bands zullen in de eerste categorie vallen (zoals King Diamond, Dani Filth, Gaahl).
Sommigen behoren echter tot de tweede categorie (of vallen er een beetje tussenin), zoals Euronymous van Mayhem of leden van Marduk.

Er lijkt echter ook een bepaalde trend gaande waarin satanisme steeds meer wordt toegepast of zelfs 'gepromoot' door metalbands. Naast natuurlijk Ghost zie je dat bij bv. Twin Temple. Die voeren aan het begin van hun optreden een ritueeltje uit, en vragen het publiek letterlijk om met hen de duivel te groeten door herhaaldelijk 'hail Satan' te roepen.
Als atheïst vind ik dat wel allemaal best, aangezien ik net zo min in een duivel als in een god geloof. Maar ik moet ook bekennen dat ik me af en toe wel een beetje ongemakkelijk voel bij dat soort uitingen...

Hoe denken jullie over dit soort dingen, en wat zijn jullie ervaringen?
Ik dacht dat de sign of the horns eigenlijk gemaakt wordt door een houthakker die 5 bier bestelt 🤪

• Haha
Waarderingen: jbj en Koekdoos
#wat zegt Wikipedia:

In the Textus Receptus manuscripts of the New Testament, the Book of Revelation (13:17–18) cryptically asserts 666 to be "the man's number" or "the number of a man" (depending on how the text is translated) associated with the Beast, an antagonistic creature that appears briefly about two-thirds into the apocalyptic vision. Some manuscripts[which?] of the original Koine Greek use the symbols χξϛ chi xi stigma (or χξϝ with a digamma), while other manuscripts spell out the number in words.[5]

In modern popular culture, 666 has become one of the most widely recognized symbols for the Antichrist or, alternatively, the devil. Earnest references to the number occur both among apocalypticist Christian groups and in explicitly anti-Christian subcultures. References in contemporary Western art or literature are, more likely than not, intentional references to the Beast symbolism. Such popular references are therefore too numerous to list.

It is common to see the symbolic role of the integer 666 transferred to the numerical digitsequence 6-6-6. Some people take the Satanic associations of 666 so seriously that they actively avoid things related to 666 or the digits 6-6-6.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
De mooiste vind ik via open IA om toch modern te blijven:

Het getal 666 wordt vaak beschouwd als het "nummer van het beest" vanwege de associatie met het boek Openbaring in de christelijke Bijbel. In Openbaring 13:18 staat: "Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen, want het is een getal van een mens, het is zeshonderdzesenzestig." Dit vers beschrijft een visioen van een beest dat uit de zee oprijst en macht krijgt om te heersen over de aarde.

Er zijn verschillende interpretaties van wat dit nummer precies betekent, maar sommigen geloven dat het symbolisch is voor de antichrist of een andere duivelse macht die probeert de wereld te verleiden en te overheersen. Het getal wordt soms geïnterpreteerd als een symbolische uitdrukking van menselijke gebreken en onvolkomenheden, omdat het drie keer het getal zes bevat, dat in de christelijke traditie soms wordt geassocieerd met de mensheid. Andere interpretaties suggereren dat het getal verwijst naar een specifiek persoon of gebeurtenis in de geschiedenis, maar er is geen consensus over wat dat zou kunnen zijn.

Het is belangrijk op te merken dat deze interpretatie van het nummer 666 als het "nummer van het beest" specifiek is voor de christelijke traditie en niet wordt gedeeld door andere religies of geloofssystemen.

Ik was die post alweer vergeten. Thanks man! 👊

Eerlijk verdelen zometeen he jongens. Iedereen mag een kans hebben om op de pagina te staan ;)
Ja allemaal 1 post. Ben wel benieuwd hoe snel 666 vol zal staan:ROFLMAO:
We hebben nog ongeveer 5 post te gaan en dan zijn we er VANDAAG IS DE DAG
#roadto666

• Leuk
Waarderingen: kevinr
tumblr_mu8zaiVQBZ1rd1kpko1_500.gifv

Users who are viewing this thread