Graspop Metal Meeting 2023

Wanneer maken we festileaks-GMMforum-band-t'shirts voor de meetings?

Ik probeer jullie dit jaar ook eens te vinden 🫡

Gek genoeg heb ik voorlopig ook niet te veel clashes! Maar nu ik gerichter kan inluisteren kan het gevaarlijk worden.

• Winning
Waarderingen: RubenJS en Jamel
Blijft ieder jaar weer leuk om te zien hoe iedereen een compleet andere festivalbeleving heeft.
Voor mij is de afweging tussen Korplikaani en Less Than Jake:
Dit is toch geweldig. Er overlappen vier bands volledig rond dat uur met ervoor (of kleine overlap) ook nog Rancid tot 20:55 en Exodus tot 20:45:

20:45 - 21:45 Sólstafir (Metal Dome)
21:00 - 21:50 Less Than Jake (Jupiler Stage)
21:05 - 22:20 Pantera (South Stage)
21:25 - 22:15 Korpiklaani (Marquee)

Het ene deel lijkt te twijfelen tussen Less Than Jake en Korpiklaani. Het andere deel tussen Sólstafir en Pantera. Ik behoor tot de tweede groep mensen en de keuze lijkt steeds meer richting Sólstafir uit te gaan. De keuze die ik erna heb neigt steeds meer richting Parkway Drive overigens.

Vraag me af of er ook nog mensen zijn hier die een clash hebben tussen bovenstaande vier bands maar dan een andere dan de twee genoemde clashes?

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Maar even nog hoor @Querulante Partij, je hebt me helemaal enthousiast gemaakt! Zit gelijk sinds jouw post Savatage te luisteren. Dat lijkt mij een geweldige optie als North Stage headliner of Marquee afsluiter voor volgend jaar. Of zijn ze daar niet groot genoeg voor?
Ik ben ook helemaal gehypet, ben groot fan van deze band. Ik vind ze verschrikkelijk underrated.
Savatage is m.i. niet groot genoeg voor een headline spot op de main stage, dat lijkt mij onrealistisch. Ik zie ze daarentegen zeker wel als potentiële Marquee afsluiter! Om dat wat kracht bij te zetten: het laatste Savatage optreden is uit 2015 op Wacken. Zij sloten de 'True Metal stage' af en speelden, ja daar komt ie, van 21:45-00:00 uur. Die stage is inmiddels hernoemd, maar is vergelijkbaar met de Marquee (als ik dat mag stellen). Zoiets zou echt geweldig zijn, maar ik zie ze nooit zoveel speeltijd krijgen op Graspop. edit: Was dus samen met Trans-Siberian Orchestra, vandaar de speeltijd. Hier kun je de setlist zien: https://www.setlist.fm/setlist/savatage/2015/hauptstrasse-wacken-germany-33f670b1.html

Iets heel anders: het valt op dat er helemaal niemand speelt tijdens Slipknot. Is dit een eis van de band?

Wanneer maken we festileaks-GMMforum-band-t'shirts voor de meetings?

Ik probeer jullie dit jaar ook eens te vinden 🫡

Gek genoeg heb ik voorlopig ook niet te veel clashes! Maar nu ik gerichter kan inluisteren kan het gevaarlijk worden.
Het is wel duidelijk wat erop het GMM-festileaks-shirt moet staan: VANDAAG IS DE DAG!!!

Ik ben ook helemaal gehypet, ben groot fan van deze band. Ik vind ze verschrikkelijk underrated.
Savatage is m.i. niet groot genoeg voor een headline spot op de main stage, dat lijkt mij onrealistisch. Ik zie ze daarentegen zeker wel als potentiële Marquee afsluiter! Om dat wat kracht bij te zetten: het laatste Savatage optreden is uit 2015 op Wacken. Zij sloten de 'True Metal stage' af en speelden, ja daar komt ie, van 21:45-00:00 uur. Die stage is inmiddels hernoemd, maar is vergelijkbaar met de Marquee (als ik dat mag stellen). Zoiets zou echt geweldig zijn, maar ik zie ze nooit zoveel speeltijd krijgen op Graspop. edit: Was dus samen met Trans-Siberian Orchestra, vandaar de speeltijd. Hier kun je de setlist zien: https://www.setlist.fm/setlist/savatage/2015/hauptstrasse-wacken-germany-33f670b1.html
Savatage heeft wel een bepaalde legacy, toch? Ik vind het lastig om in te schatten waar Graspop ze zou plaatsen, als ze hen al zouden boeken. Hun enige passage in 2001 vind ik dermate lang geleden dat het niet echt representatief is voor hoe ze nu ingeschaald zouden worden. Jon Oliva stond er drie keer in korte tijd wel, in 2009, 2010 en 2012. Clashfinder van 2009 kan ik niet vinden, maar in 2010 stond hij eind van de middag op MS en 2012 begin van de avond in Marquee 1. Dus op basis daarvan zou Savatage wel een vrij hoge spot kunnen krijgen. Die show op Wacken met TSO ziet er trouwens wel echt geweldig uit. Was daar graag bij geweest.

Maar goed, dit is allemaal voor volgend jaar. Bij dezen heb ik mijn eerste grote kandidaat voor de 2024 wishlist gevonden!

Savatage heeft wel een bepaalde legacy, toch? Ik vind het lastig om in te schatten waar Graspop ze zou plaatsen, als ze hen al zouden boeken. Hun enige passage in 2001 vind ik dermate lang geleden dat het niet echt representatief is voor hoe ze nu ingeschaald zouden worden. Jon Oliva stond er drie keer in korte tijd wel, in 2009, 2010 en 2012. Clashfinder van 2009 kan ik niet vinden, maar in 2010 stond hij eind van de middag op MS en 2012 begin van de avond in Marquee 1. Dus op basis daarvan zou Savatage wel een vrij hoge spot kunnen krijgen. Die show op Wacken met TSO ziet er trouwens wel echt geweldig uit. Was daar graag bij geweest.

Maar goed, dit is allemaal voor volgend jaar. Bij dezen heb ik mijn eerste grote kandidaat voor de 2024 wishlist gevonden!
Dat is zeker waar. Ik zie het zo dat de Marquee afsluiten een zekerheid zou zijn en de main stage wishful thinking is. Ik wil er best in gaan geloven, maar er is veel concurrentie voor de main stage spots. Wel denk ik dat Savatage een aantal troeven heeft: 1. al jaren niet (onder die naam) opgetreden, 2. de insteek dat er een nieuw album is, 3. het misschien ook de laatste tour zou kunnen zijn. Desalniettemin heeft Savatage heel veel nummers die uitstekend zouden werken als headliner op de main stage, en als Graspop wat meer legacy bands eromheen programmeert heb je volgens mij ruimte om Savatage hoger te plaatsen en een topdag op het affiche.

• Winning
Waarderingen: Jamel
over Black Metal gesproken, ik heb nog niemand zien klagen over dat Behemoth in het zonnetje op de mainstage staat
maar wellicht dat iedereen die al wel aan voelde komen
Ik klaag daar over maar tot hier toe enkel innerlijk. Was nog van plan er uiterlijk ook over te klagen 😜
Maar ff serieus , dat is idd ook wel fucked up. Maar er speelt niks beter tijdens Behemoth voor mij dus wordt wss Behemoth. Moet de nieuwe plaat nog wel luisteren te goed maar wat ik al hoorde (die clips op dat dak in Warschau) deed mij dus beslissen de vinyl te kopen.

Die arme mannen van Solstafir... Als dit forum een beetje representatief is voor het ganse Graspop volk, dan gaat de halve Metaldome halverwege de set van Solstafir richting MS. Hoop voor hen dat dit niet het geval gaat zijn.
Ik vind die clash ook wel pijnlijk. Maar Solstafir al vaak gezien (nog zo een band die niet past binnen thrash en ook niet binnen core maar ik toch fenomenaal goed vind). En Pantera nog nooit met Rex gezien. Dus wordt toch maar denk ik Pantera.

Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Een beetje Mercyful Fate achtig zeg maar. Of King Diamond. Qua slot bedoel ik eh. Graspop zet van die legendarische bands die aan een tweede jeugd bezig zijn graag op dat slot heb ik de indruk. U snapt wel wat ik bedoel.

Edit: Municipal Waste speelt tijdens Behemoth dus blijkbaar wel iets gelijkwaardig tijdens Behemoth voor mij. Dat wordt nog een moeilijke. Thrash is mijn favoriete genre samen met metal core. Maar Behemoth is zo een buitenbeentje dat ik ook enorm graag hoor. Ik denk eigenlijk toch dat het Behemoth wordt, omwille van de show die net wat spectaculairder is.

PS: ik had weer drie berichten onder elkaar (sorry. Ik lees en reageer ondertussen). Maar heb ze nu samen gezet in een post 😀

Laatst bewerkt:
Hallo allen! Ik ben nieuw hier, dus zal me even voorstellen: Diana uit Nijmegen 😁. Laatste keer GMM was geloof ik in 1998, dus al een tijdje geleden... Nu ga ik samen met mijn tienerdochter en haar beste vriendin, dus eigenlijk een beetje semi-alleen. Dat vind ik wel een beetje spannen moet ik zeggen, maar komt vast goed… hoop ik.
Wat betreft muziek ben ik heel erg blij met Machine Head! Laatste optreden wat ik van hun zag was ook al ergens in de jaren ’90, dus ik ben heel benieuwd. Daarnaast heel erg benieuwd naar acts als Hippotractor en Sleep Token. Ik ga een mix doen van de voor mij bekendere bands, maar ben ook zeker van plan om de onbekendere bands te gaan ontdekken.
Samengevat, ik heb er heel veel zin in, maar ben toch een beetje nerveus over het hele alleen-gaan gebeuren.

Hallo allen! Ik ben nieuw hier, dus zal me even voorstellen: Diana uit Nijmegen 😁. Laatste keer GMM was geloof ik in 1998, dus al een tijdje geleden... Nu ga ik samen met mijn tienerdochter en haar beste vriendin, dus eigenlijk een beetje semi-alleen. Dat vind ik wel een beetje spannen moet ik zeggen, maar komt vast goed… hoop ik.
Wat betreft muziek ben ik heel erg blij met Machine Head! Laatste optreden wat ik van hun zag was ook al ergens in de jaren ’90, dus ik ben heel benieuwd. Daarnaast heel erg benieuwd naar acts als Hippotractor en Sleep Token. Ik ga een mix doen van de voor mij bekendere bands, maar ben ook zeker van plan om de onbekendere bands te gaan ontdekken.
Samengevat, ik heb er heel veel zin in, maar ben toch een beetje nerveus over het hele alleen-gaan gebeuren.
Welkom op het forum! Wat gaaf dat je na al die jaren nog eens terugkeert op de heilige velden van Graspop. Lijkt me prachtig om zoiets samen met je dochter te gaan beleven. Maar hoe bedoel je dan 'semi-alleen'?

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en diaan
Welkom op het forum! Wat gaaf dat je na al die jaren nog eens terugkeert op de heilige velden van Graspop. Lijkt me prachtig om zoiets samen met je dochter te gaan beleven. Maar hoe bedoel je dan 'semi-alleen'?
Dat die twee meiden natuurlijk ook zelf op pad willen en niet de hele tijd opgescheept willen zitten met haar oude moeder hahahaha 🤣

Welkom. Je staat daar op de weide met 50.000 gelijkgestemden. Contact is zo gelegd. Dus alleen ben je nooit🤗

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en diaan
Welkom. Je staat daar op de weide met 50.000 gelijkgestemden. Contact is zo gelegd. Dus alleen ben je nooit🤗
Thnx, en inderdaad, daar ga ik ook vanuit. Komt helemaal goed hoor. Ik heb er echt zin in, is echt al jaren geleden, dus het voelt weer als helemaal nieuw!

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Dat die twee meiden natuurlijk ook zelf op pad willen en niet de hele tijd opgescheept willen zitten met haar oude moeder hahahaha 🤣
Hahaha, helder. Nou als je hier op het forum de komende tijd een beetje mee blijft lezen, zul je zien dat we verschillende meetings gaan plannen. En een ieder die hier lid is en naar Graspop gaat, is van harte welkom!

Als er een festival is waar je prima alleen naartoe kunt gaan is het Graspop wel. Dus lekker met dochterlief en haar vriendin de bands checken die jullie alle drie op het lijstje hebben staan en voor de rest lekker je eigen plan trekken. Genoeg mensen in voor een praatje of anders lekker je eigen ding doen. Niemand die je zal lastigvallen dan. Komt vast helemaal goed!

Users who are viewing this thread