Nou, dat moest wel even bezinken, zeg!
Inmiddels weer wat bijgelezen en de boel een beetje op een rijtje kunnen zetten...
En dat viel niet bepaald mee, maar toch ook weer wel..
De Jupiler Stage en Metal Dome zijn zoals verwacht uitgebreid: beide hebben nu 8 optredens per dag, net als de Marquee (MD voorheen 7, JS vorig jaar 6, daarvoor 5). Dat zegt toch wel iets over de richting die GMM wil opgaan. Voor mij een positieve ontwikkeling, hoewel het vanzelfsprekend ook weer meer clashes met zich meebrengt.
Indeling van de diverse podia is vrij verrassend te noemen in veel gevallen, en wijkt nogal af van de traditionele indeling die we al jaren kennen.
Zoals verwacht veel pijnlijke clashes op donderdag (mijn drukste dag), met Ghost/My Dying Bride als absoluut dieptepunt. Met maar liefst 5 keiharde clashes spant deze dag voor mij gelijk de kroon..
Daarnaast nog zoals gevreesd GnR veel te lang (hoewel half uur korter dan vorige keer), en Ghost te kort én te vroeg.
Ook de 'triple headliners' Machine Head, Gojira en Disturbed op vrijdag krijgen evenals Ghost maar een opvallend korte speeltijd toebedeeld.
Qua clashes valt de vrijdag dan wel relatief mee. Enige grote pijnpunt is nog wel Delain, die wegvalt tegen Amon Amarth (nog nooit gezien) en het begin van Disturbed. Heel jammer, had Delain wel graag gezien, gezien de doorstart van de band en nieuwe zangeres, alsmede de schaarste aan symphonic metal.
De zaterdag valt zelfs nog meer mee dan de vrijdag. Er zijn wel enkele clashes en kleine overlappingen, maar eigenlijk geen daarvan is onoverkomelijk.
Ook hier weer een opvallend korte show voor headliner Parkway Drive en schaduw-headliner Pantera.
Helaas wel weer enkele vervelende clashes op de zondag, waarvan 3 'harde'.
En de Lorna Shore / Chelsea Grin clash is gewoon ronduit bizar..
Ok, niet alle fans van Lorna Shore zullen tevens fan van Chelsea Grin zijn, maar omgekeerd zullen wel vrijwel alle fans van Chelsea Grin ook fan van Lorna Shore zijn (fanbase LS zal als gevolg van hype stukken groter zijn).
Maar dit verzin je toch niet (hoewel GMM ooit ook al eens HammerFall en Beast In Black liet overlappen)?
Je gaat toch ook niet Mötley Crüe in de Marquee laten spelen tegelijkertijd met Def Leppard?
DL en MC krijgen overigens wel de 'standaard' speeltijd voor headliners van 90 minuten (evenals Slipknot).
Opvallend echter dat ook hier weer 2 subheadliners een (bijna) even lange speeltijd krijgen als meerdere headliners van andere dagen.
Speeltijd langer dan 60 minuten:
- Guns N' Roses - 180 min.
- Def Leppard - 90 min.
- Mötley Crüe - 90 min.
- Slipknot - 90 min.
- Disturbed - 75 min.
- Ghost - 75 min.
- Gojira - 75 min.
- Hollywood Vampires - 75 min.
- Machine Head - 75 min.
- Pantera - 75 min.
- Parkway Drive - 75 min.
- Amon Amarth - 70 min.
- Generation Sex - 70 min.
Puur afgaande op deze speeltijden zou je dus misschien wel kunnen zeggen dat de vrijdag (4), zaterdag (3) en zondag (4) meer dan 2 headliners hebben.
Natuurlijk mag ook het spoorboekje niet ontbreken (
vet is must-see; prioriteit van links naar rechts, kan uiteraard nog veel veranderen na meer inluisteren):
DONDERDAG:
- Molybaron > 1914 (1914 vorig jaar nog op Alcatraz gezien, en zullen vermoedelijk toch cancellen)
- Beast In Black > End
- Orbit Culture > Haken > Mammoth WVH (Haken zie ik waarschijnlijk nog op Midsummer Prog in Valkenburg een week later, en al eerder gezien in voorprogramma Devin Townsend)
- stukje Spiritbox
- Butcher Babies > Spiritbox
- stukje Tom Morello
- Epica > The Raven Age (kan nog veranderen; TRA vorig jaar als opener op Alcatraz gezien; Epica op Hellfest gezien, en ik zie ze ook nog in november op The Rock Circus, maar het blijft Epica..)
- stukje Unearth > Papa Roach
- Evergrey > Septicflesh (Septicflesh al meerdere keren gezien, Evergrey nog niet)
- Arch Enemy
- Symphony X > Motionless In White > Alter Bridge
- Ghost > My Dying Bride (Ghost kan ik onmogelijk overslaan; MDB nog niet gezien, maar mogelijk ga ik nog naar Prophecy Fest in een grot in Duitsland in september, met naast MDB nog o.a. Amenra, Disillusion, Novembers Doom, en de exclusieve reünieshow van Agalloch!)
- stukje Guns N'Roses
- Cradle Of Filth > As I Lay Dying
- stukje Carpenter Brut
- laatste uurtje Guns N'Roses
VRIJDAG:
- Blind Channel > Black Mirrors
- Saltatio Mortis > Loathe > Thundermother
- stukje Any Given Day
- stukje Landmvrks > Crowbar
- Fever 333 > Legion Of Doom
- Heidevolk > Asking Alexandria
- Airbourne > Palaye Royale
- Finntroll
- stukje The Amity Affliction > Hatebreed
- Behemoth
- Amon Amarth > Delain (Amon Amarth nog niet gezien, staat hoog op verlanglijstje; Delain wel eerder gezien, hoewel al wat jaartjes geleden)
- Disturbed > Delain (restant Delain loont zich waarschijnlijk niet meer om nog naar toe te lopen)
- Gojira > VV > Watain
- Meshuggah > Machine Head
ZATERDAG:
- Vended
- Noctem
- stukje Heriot
- Skindred
- Antimatter > I Prevail
- stukje The Ghost Inside
- Draconian > Danko Jones
- stukje Legion Of The Damned > Halestorm
- In Flames > Sleep Token
- stukje Architects
- Soen
- Rancid > Exodus
- Sólstafir > Pantera > Less Than Jake
- stukje Korpiklaani > Pantera
- Parkway Drive > Fields Of The Nephilim > Life Of Agony > Testament (PD en FOTN beide nog niet gezien, maar kijk veruit het meest uit naar PD, en FOTN zie ik in augustus nog op W-Festival in Oostende)
- Slipknot
ZONDAG:
- Eclipse > Paledusk
- Hippotraktor
- Kissin' Dynamite
- Elegant Weapons > Dieth > Stand Atlantic
- stukje Skid Row
- Bloodywood > Insomnium (kan nog veranderen; Bloodywood al meerdere keren gezien, maar blijft een favoriet van de misses)
- stukje Deathstars
- Lorna Shore > Avatar > Chelsea Grin (Avatar al meerdere keren gezien, LS pas één keer, vorig jaar op Summer Breeze, maar dat smaakte naar meer!; bovendien zie ik Avatar nog in november op The Rock Circus)
- stukje Hellmut Lotti > Three Days Grace
- Katatonia > Three Days Grace
- stukje Generation Sex > Voivod
- The Halo Effect
- Coheed And Cambria > Eluveitie (Eluveitie al meerdere keren gezien, C&C nog niet)
- stukje Eluveitie
- stukje Mötley Crüe > Billy Talent > Monster Magnet > Kreator
- Def Leppard
Top-10 ergste clashes:
- Ghost > My Dying Bride (do.)
- Amon Amarth + Disturbed > Delain (vr.)
- Bloodywood > Insomnium (zo.)
- Epica > The Raven Age (do.)
- Coheed And Cambria > Eluveitie (zo.)
- Evergrey > Septicflesh (do.)
- Lorna Shore > Avatar (zo.)
- Parkway Drive > Fields Of The Nephilim (za.)
- Orbit Culture > Haken (do.)
- Molybaron > 1914 (do.)
Pain level:
- donderdag (9/10)
- zondag (7/10)
- vrijdag (5/10)
- zaterdag (3/10)
Ondanks alle clashes:
zin in!!