Ik heb eens gekeken hoe de onderverdeling is per genre van de 109 bands die tot nu toe geboekt zijn. De bron die ik hiervoor gebruikt heb ik de website van Graspop zelf. Er zitten wel een paar bands tussen waar je je af kan vragen of dit juist staat maar goed. Verder zijn er een paar bands (2 of 3 geloof ik) waar geen genre bij stond. Hier heb ik wikipedia voor gebruikt als bron.
Bekijk bijlage 3675
Verder nog 1 band van de volgende genres: Darksynth, Doom, Glam, Gothic, Grunge, Industrial, Post metal, Power metal, Rapcore, Sludge
Power metal lijkt me een erg populair genre dus dat er hier maar 1 band van staat vind ik echt bizar.
2 symfonische bands is volgens mij eerder de standaard dan een uitzondering, wat ik persoonlijk wel jammer vind. 2022 stonden er ook maar 2 dacht ik.
Verder valt het natuurlijk op dat er erg veel metalcore staat, zoals hier al uitgebreid besproken. aan death metal is ook geen gebrek zo te zien.
dan zijn er ook nog meerdere bands die ik zou bestempelen als Death Metal, maar waarbij Graspop dit niet doet.
Als je metalcore, harcore en punkrock samen neemt (jupiler stage genres) dan kom je op 32. Lijkt me dus niet dat er nog Jupiler stage bands bij komen.
in 2022 waren er 25 jupiler stage spots weg te geven, dit zou betekenen dat er 7 bands van op de mainstages terecht komen.
Parkway Drive, Architects, Hatebreed, Billy Talent zullen zeker wel op de mainstage staan neem ik aan (van de eerste weten we het zeker)
Rancid, The Amity Affliction, I Prevail, The Raven Age, Spiritbox zie ik ook nog wel op de mainstage eindigen (niet allemaal, maar een deel ervan)
verder eindigt er ook wel iets van in de Marquee waarschijnlijk. zoals Imminence die de Marquee opende vorig jaar.