Graspop Metal Meeting 2023

sleep token gaat Uk touren met northlane in het voorprogramma? damn, die zijn in een jaar tijd gegaan van opener van een affiche als architect, northlane, sleep token naar een affiche waar sleep token northlane meeneemt.

Ergens vind ik ook wel dat sleep token en northlane gewoon heel erg goed bij elkaar passen

sleep token gaat Uk touren met northlane in het voorprogramma? damn, die zijn in een jaar tijd gegaan van opener van een affiche als architect, northlane, sleep token naar een affiche waar sleep token northlane meeneemt.

Ergens vind ik ook wel dat sleep token en northlane gewoon heel erg goed bij elkaar passen
Zeker een passende combinatie. Ik hoop dat dit ook betekent dat we Northlane ook voor 2023 Graspop nog mogen bijschrijven. Stonden er in de Corona editie van 2020 wel op, was een van mijn grotere ontdekkingen toen. Wil ze nog steeds graag live gaan zien

Ben nu de nieuwe muziek van Ghost ook wat meer aan het luisteren omdat dit een beetje aan me voorbij was gegaan. Maar daar heeft de innerlijke ABBA wel echt teveel de overhand gekregen. Zo nummer als Mary on a Cross doet me nou niet zo heel veel. Slap deuntje, muzikaal weinig spannend. Ben benieuwd hoe dit live overkomt

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Ben nu de nieuwe muziek van Ghost ook wat meer aan het luisteren omdat dit een beetje aan me voorbij was gegaan. Maar daar heeft de innerlijke ABBA wel echt teveel de overhand gekregen. Zo nummer als Mary on a Cross doet me nou niet zo heel veel. Slap deuntje, muzikaal weinig spannend. Ben benieuwd hoe dit live overkomt

Mary On A Cross is dan ook wel niet van het nieuwste album. Dat was samen met Kiss the Go Goat een losse single als flashback naar de 60s/70s of iets dergelijks. Dus zou die niet gebruiken als maatstaaf voor het nieuwste album in ieder geval.

Het nummer heeft verder wel een official live video

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Mary On A Cross is dan ook wel niet van het nieuwste album. Dat was samen met Kiss the Go Goat een losse single als flashback naar de 60s/70s of iets dergelijks. Dus zou die niet gebruiken als maatstaaf voor het nieuwste album in ieder geval.

Het nummer heeft verder wel een official live video
Ah oke. Maar nadat ik ze in 2019 in het voorprogramma van Metallics heb gezien heb ik er eigenlijk niet meer naar geluisterd. Dus allea van de laatste 4 jaar van Ghost is nieuw voor mij.

Ik vind het nieuwste album ook niet hun allerbeste werk om eerlijk te zijn. Al is MoaC inderdaad van een EP eerder, zoals Koekdoos al aangaf. En trouwens, dat is live wel één van de favorieten. Heerlijke meezinger. Fantastische lyrics ook. Van het nieuwste album vind ik o.a. Spillways, Watcher in the Sky en Call Me Little Sunshine wel erg sterk. Het helpt voor mij ook wel dat ik jaren geleden al de metalbril af heb gezet bij het beluisteren van hun muziek. Ik luister nu vooral hoe de composities in elkaar zitten, hoe de hooks geschreven zijn en naar de lyrics. Ja, het is commercieel. Maar dat komt vooral omdat het ongekend knap geschreven is. Ken geen andere band in geen enkel genre van deze generatie wat zo stabiel is in het schrijven van goeie songs voor een groot publiek.

Grappig, afgelopen zondag speelde Sleep Token nog voor Northlane. Nu andersom dus.

Er staat inderdaad nog niet genoeg gelijkaardige melodieuze metalcore.
Inderdaad er moet wel echt wat metalcore bij.

Huh? Als er nou één genre bepaald niet ondervertegenwoordigd is op dit affiche dan is het wel Metalcore.
Eens. Logisch dat het een dominant genre is op het affiche gezien de huidige populariteit ervan, maar het hoeft niet veel meer te worden dan het nu is naar mijn mening. Dan zou het de andere subgenres toch wat gaan ondersneeuwen.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Jamel
Sorry voor de verwarring, was een sarcastische opmerking. Ben wel fan van het genre maar er staat zeker genoeg van ja.
Oh hahaha. Die haalde ik er niet uit. Ik heb zelfs net de metalcorebands op Graspop zitten tellen, omdat ik me afvroeg of ik nou zo'n verkeerd beeld had. Het zijn er 15 en dan tel ik aanverwante genres als hardcore, deathcore en melodic death niet mee. Maar we zijn het dus eens.

Oh hahaha. Die haalde ik er niet uit. Ik heb zelfs net de metalcorebands op Graspop zitten tellen, omdat ik me afvroeg of ik nou zo'n verkeerd beeld had. Het zijn er 15 en dan tel ik aanverwante genres als hardcore, deathcore en melodic death niet mee. Maar we zijn het dus eens.
Toen ik het telde waren het er 19. Dan telde ik alle bands waar metalcore bij stond op de artiesten pagina. Maar erg veel inderdaad ja. Ben benieuwd of bmth er nog bij komt dan zitten we op 20. Heb er voorgaande jaren nooit op gelet maar volgens mij is dit aantal nooit zo hoog geweest.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Jamel
Ja jullie hebben ook wel gelijk. Aan metalcore geen gebrek dit jaar. Doe dan nog maar wat prog en black.

En Jamel. Dank voor de Ghost uitleg, daarmee ga ik me er toch nog wat extra in verdiepen om te kijken of ik diezelfde dingen erin kan ontdekken

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Eens. Logisch dat het een dominant genre is op het affiche gezien de huidige populariteit ervan, maar het hoeft niet veel meer te worden dan het nu is naar mijn mening. Dan zou het de andere subgenres toch wat gaan ondersneeuwen.

Ik geef toe dat ik niet meer de vinger aan de pols heb qua hypes en populariteit binnen de metal (ben wat minder nieuwsgierig dan vroeger), maar is metalcore al geen tijdje over zijn hoogtepunt heen? Er gebeuren maar weinig spannende of innovatieve dingen meer binnen dat genre, waarbij ik de massale stap richting stadionrock van de voormalige vaandeldragers dus niet meteen als een interessante evolutie van het genre zie.

Al gaat het dan vooral over wat er nu wordt uitgebracht, de populariteit qua live-performance loopt altijd wel een (half) decennium achter, misschien zit het daar dan nog wel dichter bij het hoogtepunt. Door de trage en conservatieve metalwereld worden groepen pas groot als ze eigenlijk al voorbij hun creatief hoogtepunt zijn.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik geef toe dat ik niet meer de vinger aan de pols heb qua hypes en populariteit binnen de metal (ben wat minder nieuwsgierig dan vroeger), maar is metalcore al geen tijdje over zijn hoogtepunt heen? Er gebeuren maar weinig spannende of innovatieve dingen meer binnen dat genre, waarbij ik de massale stap richting stadionrock van de voormalige vaandeldragers dus niet meteen als een interessante evolutie van het genre zie.

Al gaat het dan vooral over wat er nu wordt uitgebracht, de populariteit qua live-performance loopt altijd wel een (half) decennium achter, misschien zit het daar dan nog wel dichter bij het hoogtepunt. Door de trage en conservatieve metalwereld worden groepen pas groot als ze eigenlijk al voorbij hun creatief hoogtepunt zijn.
Creatief hoogtepunt en commercieel hoogtepunt kunnen behoorlijk ver uit elkaar liggen ja. En die stap naar stadionrock valt natuurlijk pas te maken als je zalen speelt van enig formaat, dus in ieder geval commercieel gezien bevestigt die tendens alleen maar hoe groot het is. Voor creativiteit kun je echter beter in de meer experimentele death en black metal hoek kijken heb ik het idee, hoor vaker lovende kritieken van nieuwe albums en bands in die hoek dan welk andere subgenre ook.

Edit: en progmetal natuurlijk 🖤

Ik ben zelf fan van metalcore, maar heb wel graag wat afwisseling, dus Northlane er nog bij en dan voor de rest nog wat van de tot nu toe onderbelichte genres

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Users who are viewing this thread