Graspop Metal Meeting 2023

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
888
981
Sabaton zie ik nog op Alcatraz terecht komen. Ze hebben er al Powerwolf, dus zou wel een powermetalweekend kunnen worden. Zou Nightwish in augustus nog op tour zijn?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
Breaking: Sabaton staat NIET op GMM 23 :)

Zie Facebook GMM:

Although they are not on next year’s line-up, Sabaton’s headline set at #GMM22 certainly left quite the impression last summer.
🤘
The band even made a 20 minute mini-documentary about their special connection with Graspop Metal Meeting.
🔥

Can’t wait to see them again? On 13 May 2023 the band is returning to Belgium for a headline show at Sportpaleis, Antwerp, with special guests BABYMETAL and Lordi!
Ik opende instagram en zag Graspop en Sabaton samen in een post staan, vreesde er even voor... Gelukkig slecht PR praat en geen aankondiging!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.372
misschien een beetje vergezocht, maar Volbeat zou in 2021 de grote headliner van de dag, en in 2022 stonden ze ineens onder Iron Maiden. Vond het toen al een vreemde downgrade. Misschien heeft de organisatie ze overtuigd om onder maiden te spelen met de belofte dat ze in 2023 hun eigen dag mogen headlinen? :unsure:
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
misschien een beetje vergezocht, maar Volbeat zou in 2021 de grote headliner van de dag, en in 2022 stonden ze ineens onder Iron Maiden. Vond het toen al een vreemde downgrade. Misschien heeft de organisatie ze overtuigd om onder maiden te spelen met de belofte dat ze in 2023 hun eigen dag mogen headlinen? :unsure:
Lijkt me een vreemde deal. Als je Maiden hebt, kun je ook met een kleinere sub dan Volbeat je dagkaarten verkopen, dus zo hard zullen ze hen niet nodig gehad hebben dat ze zoiets zouden aanbieden lijkt me.
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
misschien een beetje vergezocht, maar Volbeat zou in 2021 de grote headliner van de dag, en in 2022 stonden ze ineens onder Iron Maiden. Vond het toen al een vreemde downgrade. Misschien heeft de organisatie ze overtuigd om onder maiden te spelen met de belofte dat ze in 2023 hun eigen dag mogen headlinen? :unsure:
Vgm had het ermee te maken dat ze eerst voor 2020 maiden hadden en die kwamen niet meer in 2021. Daarom was Volbeat toen ipv maiden. Maar toen kon maiden in 2022 wel weer. Dat is natuurlijk wel de grotere van de 2 dus werden ze boven Volbeat op de poster gezet
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.372
Vgm had het ermee te maken dat ze eerst voor 2020 maiden hadden en die kwamen niet meer in 2021. Daarom was Volbeat toen ipv maiden. Maar toen kon maiden in 2022 wel weer. Dat is natuurlijk wel de grotere van de 2 dus werden ze boven Volbeat op de poster gezet
Klopt maar als je met Iron Maiden een contract hebt waarin staat dat ze de grootste naam van de dag zijn, en vervolgens in 2021 kan maiden niet meer dus dan beloof je Volbeat diezelfde plek. Dan heb je in 2022 toch een probleem? want je kan niet 2 bands die spot geven. lijkt me toch wel een contractueel dingetje. Architects heeft bijvoorbeeld al een festival gecanceld om precies dezelfde reden. bands vinden het niet leuk om op een lagere plek op de line up te staan dan ze in eerste instantie werd beloofd.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.606
5.008
Zijn niet echt kanshebbers voor Graspop, maar meer voor Alcatraz.
Dat zegt niet zo heel veel.
In Flames, Skindred, Agnostic Front, Sleep Token, Landmvrks, Orbit Culture staan ook allemaal al op GMM (waarvan Agnostic Front ook nog eens een Amerikaanse band is).
Clawfinger zou als Zweedse band dus prima in zowel juni als augustus op festivals kunnen staan.
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
451
251
Sabaton zie ik nog op Alcatraz terecht komen. Ze hebben er al Powerwolf, dus zou wel een powermetalweekend kunnen worden. Zou Nightwish in augustus nog op tour zijn?
Ik zie sabaton ook nog wel een headliner op alcatraz zijn ja. Tenzij die tegenwoordig te duur zijn geworden.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.606
5.008
Het lijkt er ook wel meer en meer op te gaan lijken dat we enkel nog GnR zullen krijgen dit jaar.
Er komen nog ongeveer 15-20 namen bij op de affiche, waarvan twee headliners. Het is dus zeer ealistisch dat we nog enkel GnR krijgen in 2022 en de rest in 2023.
In het verleden werden er vaak nog namen in februari bekend gemaakt, dacht ik.
Mijn excuses voor het pessimisme tegenover de 'vandaag is de dag crew'...

Edit, ook enig realisme tegenover de nog aan te kondigen bands. Zoals hier eerder werd gezegd, er gaan hier 30+ namen rond voor 15 spots. Er zullen dus wel ontgoochelingen zijn.
Ik denk dat iedereen hier wel prima weet dat niet alle gewenste en rond circulerende bands op GMM gaan staan, zo naïef zullen de meesten niet zijn.
Van de lijst met kandidaten die volgden uit de aankondigingen van andere festivals is ongeveer de helft aangekondigd, wat waarschijnlijk iedereen wel ongeveer verwachtte.
Ook voor de nog resterende kandidaten die genoemd worden zal niemand er raar van opkijken of ontgoocheld zijn als er maar een deel uiteindelijk van wordt aangekondigd.
Sowieso worden niet alle rond circulerende namen door iedereen gedeeld, maar heeft ieder zo z'n eigen verwachtingen.

Je genoemde aantal van 15 resterende spots is overigens dan weer eerder pessimistisch te noemen.
Per dag staan er zo'n 33 bands:
  • South Stage: 6
  • North Stage: 6
  • Marquee: 8
  • Metal Dome: 7
  • Jupiler Stage: 6
Over 4 dagen zijn dat er dan 132.
Aangezien er 109 bands zijn aangekondigd, zouden er nog 23 plekken overblijven.

Nu staat er op sommige dagen wel eens een band meer of minder op een bepaald podium, zoals afgelopen jaar:
  • donderdag: SoS -1, NoS -1, Mq -1, JS +1
  • zondag: NoS -1
In totaal dus 3 bands minder, oftewel 129.
Uitgaande van eenzelfde scenario (bv. omdat GnR 2 plekken inneemt) hebben we dan nog steeds 20 bands te goed (incl. 2 headliners en 3 'Red Bull-bands').
 
Laatst bewerkt:

cryinghorizon

Playlistbediener
21 feb 2018
46
53
Zou Nightwish in augustus nog op tour zijn?
De laatste data zijn tot nu toe eind juni.

Ook staat er, als alles de geruchten kloppen, op hun planning om in 2024 een nieuw album uit te brengen (demo ligt al klaar). Die moeten ze nog ergens opnemen, dus ik vermoed dat ze ergens volgend jaar de studio weer in zullen duiken.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
534
731
Sabaton zie ik nog op Alcatraz terecht komen. Ze hebben er al Powerwolf, dus zou wel een powermetalweekend kunnen worden. Zou Nightwish in augustus nog op tour zijn?
Hmm twee powermetalbands als headliner zie ik niet gebeuren, lijkt me een gewaagde zet. Als ze richting die genres gaan zie ik bijvoorbeeld Nightwish/Avantasia het gat voor symfonische bands opvullen.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
888
981
Ik denk dat iedereen hier wel prima weet dat niet alle gewenste en rond circulerende bands op GMM gaan staan, zo naïef zullen de meesten niet zijn.
Van de lijst met kandidaten die volgden uit de aankondigingen van andere festivals is ongeveer de helft aangekondigd, wat waarschijnlijk iedereen wel ongeveer verwachtte.
Ook voor de nog resterende kandidaten die genoemd worden zal niemand er raar van opkijken of ontgoocheld zijn als er maar een deel uiteindelijk van wordt aangekondigd.
Sowieso worden niet alle rond circulerende namen door iedereen gedeeld, maar heeft ieder zo z'n eigen verwachtingen.

Je genoemde aantal van 15 resterende spots is overigens dan weer eerder pessimistisch te noemen.
Per dag staan er zo'n 33 bands:
  • South Stage: 6
  • North Stage: 6
  • Marquee: 8
  • Metal Dome: 7
  • Jupiler Stage: 6
Over 4 dagen zijn dat er dan 132.
Aangezien er 109 bands zijn aangekondigd, zouden er nog 23 plekken overblijven.

Nu staat er op sommige dagen wel eens een band meer of minder op een bepaald podium, zoals afgelopen jaar:
  • donderdag: SoS -1, NoS -1, Mq -1, JS +1
  • zondag: NoS -1
In totaal dus 3 bands minder, oftewel 129.
Uitgaande van eenzelfde scenario (bv. omdat GnR 2 plekken inneemt) hebben we dan nog steeds 20 bands te goed (incl. 2 headliners en 3 'Red Bull-bands').
Dank je voor je speurwerk. Was inderdaad eerder langs de lage kant. Er zullen ook wel nog metalcafe bands bijkomen, hoewel deze niet meegerekend worden.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
888
981
Hmm twee powermetalbands als headliner zie ik niet gebeuren, lijkt me een gewaagde zet. Als ze richting die genres gaan zie ik bijvoorbeeld Nightwish/Avantasia het gat voor symfonische bands opvullen.
In 2015 hadden ze al eens Sabaton rn Nightwish als headliners, dus er is al een band.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken