Niet om je te ontmoedigen maar blijkbaar is Butcher Babies helemaal niets live...
Ik heb ze wel zelf nog niet gezien maar een aantal forumleden zullen wellicht kunnen beamen.
Daar heb ik me nog nooit iets van aangetrokken, dat maak ik het liefst zelf wel uit als ik een band live zie.
Mensen beleven nu eenmaal dingen anders, zelfs als ze vrijwel hetzelfde meemaken.
Context is daarbij heel erg belangrijk:
- Valt een band onder je (algemene) muzieksmaak, of wijkt deze daar (sterk) van af?
- Wat waren je verwachtingen vooraf voor een optreden (must-see, afvinkband, meepikker, meegesleept door een ander, toevallig verzeild geraakt, etc.)?
- Ken je een band vooraf al enigszins of heel goed?
- Voor de hoeveelste keer zie je ze live?
- Op welk moment van de dag staan ze, en wat zijn de omstandigheden (weer, locatie van het podium, overlast van andere podia, etc.)?
- Op welke plek in het publiek sta je? Wat voor mensen staan om je heen, en waar stoor je je aan (lange mensen, rokers, kletsers, moshpits, crowdsurfers, etc.)?
- Heb je vlak ervoor al een indrukwekkend optreden gezien, of kijk je alvast uit naar een later optreden?
- Hoe voel je je (moe, honger, kater, etc.)?
- Is het optreden technisch in orde (geluid, uitval van boxen, etc.)?
Natuurlijk is de prestatie van de band(leden) ook van cruciaal belang.
Maar zelfs 'slechte' zang kan vaak niet als dusdanig ervaren worden.
Niet iedereen heeft hetzelfde muzikaal gehoor, of kan 'goed' van 'slecht' onderscheiden (zeker niet als je bv. een zanger voor de 1e keer hoort).
Maar ook je beleving kan heel veel verbloemen. Als je middenin een (enthousiaste) menigte staat, hoor je dingen soms anders.
Plus als je groot fan van een band bent, ben je vaak iets 'vergevender' dan een neutrale toeschouwer.
De eerdere discussie over Evanescence is dan ook een mooi voorbeeld hoe mensen die hetzelfde optreden zien, een heel andere ervaring kunnen hebben.