Graspop Metal Meeting 2023

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
138
147
@Cisseman, het klinkt best aannemelijk wat je allemaal zegt, maar welk 'tweetal grote kleppers' zie jij dan nog als mogelijkheid? Metallica schrijf je zelf om voorstelbare motivatie af. SOAD en RATM zijn ook geen opties voor dit jaar. AC/DC en Rammstein zijn sowieso geen opties voor festivals (meer). Dan wordt de spoeling wel dun, toch?
Geen idee eerlijk gezegd, maar het moge duidelijk zijn dat de affiche zoals ze er nu uit ziet, best vernieuwend is qua topline en ik denk dat ze dat toch nog een beetje in evenwicht willen trekken met enkele meer Classic GMM acts. Ik heb hier al gelezen over Kiss en Guns n' Roses bvb, ik denk dan eerder aan dit soort acts.

Voor mij persoonlijk hoeft dat niet hoor. Maar Hellfest heeft nog niks aangekondigd. Zou de reden dat er nog enkele grote kleppers moeten aangekondigd worden niet eerder daar te zoeken zijn ? Dat die groepen hun tour in 1 x willen aankondigen bvb ?

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en jamel

jbj

Gouden Tip
11 okt 2022
255
303
Headliners liggen ten minste een jaar op voorhand vast. Soms wordt er gewerkt met contracten voor een periode van 5 jaar bijvoorbeeld waar een bepaalde band dan x aantal keer in die periode dient op te treden op dat festival. Dat geeft bands de mogelijkheid wat te switchen zonder contractbreuk te plegen. Bron: organisator mediumgrootte-festival in oostenrijk, die in mijn ogen zeer geloofwaardig klonk.
Wat niet uitsluit dat festivals soms inderdaad last-minute (lees: op minder dan een jaar tijd) een headliner moeten zoeken.

Wat mij vooral opvalt is dat GMM gewoon die vierde dag toevoegde zonder boe of bah. Zonder aankondiging of reden waarom die dag erbij kwam (eerder werden al 3 dagen aangekondigd), wat mijn vermoeden op een mooie kans wel bevestigd.

Loek123

Sunset slot
7 nov 2019
3.129
3.247
Dit jaar was het natuurlijk hun 25e editie waarachter ze de 4 dagen kunnen "verantwoorden".

We kijken dus terug naar editie 2018.
2018 was dat dus voor Guns N Roses. Wat een dikke line-up was dat zeg; GnR / Iron Maiden / Volbeat (+ Marilyn Manson) / Ozzy bovenaan de affiche. Daarnaast ook nog Ghost, Avenged Sevenfold, Parkway Drive, A Perfect Circle, Megadeth, etc..
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen te veel achter die vierde dag zoeken, lijkt me dat ze voortaan elk jaar 4 dagen doen als ze genoeg headliners/bands kunnen vinden om dit te kunnen doen. Blijft toch gewoon een veel gunstiger kostenplaatje voor festivals denk ik. Zo lang ze 8 headliners hebben kunnen ze vier dagen organiseren.

zou persoonlijk ook niet echt teleurgesteld zijn als er geen grote klepper bij komt. Als bijvoorbeeld Kiss en A7x de laatste headliners zijn lijkt het me ook nog steeds een erg sterke line up. al zou metallica of soad natuurlijk ook leuk zijn (gnr hoeft van mij niet tenzij ze hun setlist ruim een uur inkorten)

verder lijkt het me dat de grote naam net zo goed op vrijdag kan komen te staan als op donderdag.

jamel

Support act
26 jun 2019
1.009
2.400
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen te veel achter die vierde dag zoeken, lijkt me dat ze voortaan elk jaar 4 dagen doen als ze genoeg headliners/bands kunnen vinden om dit te kunnen doen. Blijft toch gewoon een veel gunstiger kostenplaatje voor festivals denk ik. Zo lang ze 8 headliners hebben kunnen ze vier dagen organiseren.

zou persoonlijk ook niet echt teleurgesteld zijn als er geen grote klepper bij komt. Als bijvoorbeeld Kiss en A7x de laatste headliners zijn lijkt het me ook nog steeds een erg sterke line up. al zou metallica of soad natuurlijk ook leuk zijn (gnr hoeft van mij niet tenzij ze hun setlist ruim een uur inkorten)

verder lijkt het me dat de grote naam net zo goed op vrijdag kan komen te staan als op donderdag.
Zou niet raar zijn wat jij zegt hoor, maar dan vind ik het toch apart dat ze eerst 3 dagen communiceren, om daar slechts een paar maanden later een vierde dag aan toe te voegen. Dan moet er toch iets met de boekingen gebeurd zijn, wat maakt dat ze een vierde dag willen doen? Wel eens dat dit niet persé een unieke grote band hoeft te betekenen.

Verder ook eens dat het affiche op zich al mooi genoeg is om enorm naar uit te kijken. Heb niet voor niets afgelopen zaterdag om 10u gelijk m'n combitickets gehaald. Maar het blijft wel leuk om te speculeren, zolang er nog twee headliners ontbreken op het affiche. :)

Dr. Hannibal

Subheadliner
24 nov 2013
3.997
2.312
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen te veel achter die vierde dag zoeken, lijkt me dat ze voortaan elk jaar 4 dagen doen
Dat zou logisch klinken, als ze niet in eerste instantie aangekondigd hadden terug te gaan naar 3 dagen. Ze zijn ivm covid 3 jaar op rij bezig geweest met een 4-daagse jubileum editie, als ze in die periode tot de conclusie waren gekomen dat ze voortaan elk jaar 4 dagen willen, hadden ze dat toch wel direct zo gecommuniceerd na afgelopen editie? Precies die switch van eerst 3 dagen communiceren en er dan toch opeens weer 4 van maken, zorgt dat ik er weldegelijk íets achter zoek. Wat precies is giswerk, maar de beschikbaarheid van een grote act (zoals GnR in 2018) lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Edit: ik ben weer eens te lang van stof dus @jamel is me net voor ;)

• Leuk
Waarderingen: Cisseman en jamel

Loek123

Sunset slot
7 nov 2019
3.129
3.247
Dat zou logisch klinken, als ze niet in eerste instantie aangekondigd hadden terug te gaan naar 3 dagen. Ze zijn ivm covid 3 jaar op rij bezig geweest met een 4-daagse jubileum editie, als ze in die periode tot de conclusie waren gekomen dat ze voortaan elk jaar 4 dagen willen, hadden ze dat toch wel direct zo gecommuniceerd na afgelopen editie? Precies die switch van eerst 3 dagen communiceren en er dan toch opeens weer 4 van maken, zorgt dat ik er weldegelijk íets achter zoek. Wat precies is giswerk, maar de beschikbaarheid van een grote act (zoals GnR in 2018) lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Edit: ik ben weer eens te lang van stof dus @jamel is me net voor ;)
Maar het kan zijn dat de bands nog niet vast lagen aan het eind van afgelopen editie, dat de daardoor de 3 dagen hebben gecommuniceerd.
Vergeet niet dat aan het eind van Graspop 2019 ook gewoon de data op de schermen stonden alsof het een 3 daagse editie ging zijn in 2020. Pas bij de eerste aankondiging werd bekend dat het een vierdaagse ging zijn. Het is natuurlijk mogelijk dat ze aan het einde van de editie uit voorzichtigheid uit gaan van 3 dagen en dit vervolgens aanpassen als ze 100% zeker zijn dat er een vierde dag gaat zijn. in principe kunnen ze dit elk jaar zo blijven doen.

Dr. Hannibal

Subheadliner
24 nov 2013
3.997
2.312
Maar het kan zijn dat de bands nog niet vast lagen aan het eind van afgelopen editie, dat de daardoor de 3 dagen hebben gecommuniceerd.
Vergeet niet dat aan het eind van Graspop 2019 ook gewoon de data op de schermen stonden alsof het een 3 daagse editie ging zijn in 2020. Pas bij de eerste aankondiging werd bekend dat het een vierdaagse ging zijn. Het is natuurlijk mogelijk dat ze aan het einde van de editie uit voorzichtigheid uit gaan van 3 dagen en dit vervolgens aanpassen als ze 100% zeker zijn dat er een vierde dag gaat zijn. in principe kunnen ze dit elk jaar zo blijven doen.
Dat strookt toch niet met een besluit om er voortaan een 4 daags festival van te maken? Als je dat besloten hebt, kondig je dat gewoon aan. Het is niet alsof Werchter elk jaar eerst 3 dagen communiceert en pas de 4e dag toevoegt als ze een leuke act voor de donderdag hebben gevonden. Ik vind dit geen logisch verhaal.

Somekindofdylan

Gouden Tip
26 jun 2022
378
352
De vierde dag kan ook gewoon met kosten-opbrengsten te maken hebben. De extra kosten om 4 dagen festival in plaats van 3 te organiseren zullen wel meevallen. Podium, techniek, etc staat er allemaal al. Als je dan toch de bands hebt om 4 dagen te vullen,...

scheep

Randprogramma
24 feb 2014
169
38
Ik hoop op Metallica omdat ik grote fan ben... dat welles nietes verhaal is niet goed voor mijn tikker 😃. Ik ben ook héél benieuwd of hellfest vandaag hun affiche bekend maakt

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Sunset slot
7 nov 2019
3.129
3.247
Dat strookt toch niet met een besluit om er voortaan een 4 daags festival van te maken? Als je dat besloten hebt, kondig je dat gewoon aan. Het is niet alsof Werchter elk jaar eerst 3 dagen communiceert en pas de 4e dag toevoegt als ze een leuke act voor de donderdag hebben gevonden. Ik vind dit geen logisch verhaal.
Ik bedoelde meer dat ze ieder jaar zullen kijken naar de mogelijkheid om 4 dagen ervan te maken, niet dat ze vast ieder jaar 4 dagen doen.
maar het blijft natuurlijk maar een gokje, ik heb ook geen idee hoe ze denken daar.
Voorpret..😝
#teamkreator
Ik zie toch wel veel zaken daar die geen Kreator zijn, gaat alles goed?
Bekijk bijlage 3208
is deze trouwens al gepost?
Mooie lineup, maar wel erg kleine headliners.
Kan me voorstellen dat Electric Callboy in eigen land nog groter zijn, en Gojira is ook wel een redelijke headliner voor een klein festival maar Papa Roach?? die vind ik wel bijzonder.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken