Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
Lamb Of God 1994
System Of A Down 1994
Limp Bizkit 1994
Rammstein 1994
Foo Fighters 1994
Disturbed 1994
Oh wauw ik had geen idee dat er zo veel grote bands waar ik naar luister zijn opgericht in mijn geboortejaar :)

Toch denk ik dat je alle bands in je bovenstaande lijst wel als jong kan bestempelen, zeker als we ze vergelijken met de huidige headliners in Iron Maiden, Judas Priest, Aerosmith, Deep Purple

Misschien had ik beter de term "up and coming" of toekomstige headliners kunnen gebruiken in plaats van jonge headliners want er zijn natuurlijk ook een aantal headliners die zoals je zegt wel relatief jong zijn en een duidelijke headliner status hebben op Graspop, zoals Slipknot of Rammstein.
Ik vind het leuk om te zien hoe ze soms kleinere nameren die kans geven om een headline spot te pakken die die kans niet krijgen op andere festivals. Lamb of god bijvoorbeeld vind ik hier een mooi voorbeeld van.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Oh wauw ik had geen idee dat er zo veel grote bands waar ik naar luister zijn opgericht in mijn geboortejaar :)

Toch denk ik dat je alle bands in je bovenstaande lijst wel als jong kan bestempelen, zeker als we ze vergelijken met de huidige headliners in Iron Maiden, Judas Priest, Aerosmith, Deep Purple

Misschien had ik beter de term "up and coming" of toekomstige headliners kunnen gebruiken in plaats van jonge headliners want er zijn natuurlijk ook een aantal headliners die zoals je zegt wel relatief jong zijn en een duidelijke headliner status hebben op Graspop, zoals Slipknot of Rammstein.
Ik vind het leuk om te zien hoe ze soms kleinere nameren die kans geven om een headline spot te pakken die die kans niet krijgen op andere festivals. Lamb of god bijvoorbeeld vind ik hier een mooi voorbeeld van.
Haha, ik ben zelf even oud als bands als Whitesnake en Venom (en zit dus ook dichterbij de oprichting van oudjes als Iron Maiden, Judas Priest, Aerosmith, Deep Purple, dan bij bovenstaand lijstje). ?
Vanzelfsprekend zie ik bands vanaf ongeveer 1990 (toen ik naar de middelbare school ging) ook als 'jong' (zodat ik mezelf ook minder oud voel.. ? ).

Wel zie je dus een behoorlijk verschil in succes in bovenstaand lijstje. Sommige bands zijn al jaren absolute toppers, andere hebben hun glorietijd allang achter zich, of zijn bezig/van plan een comeback te maken.
Ook staan er genoeg bands tussen die de status van headliner vrij recent hebben bereikt, of op het punt staan deze te bereiken.
Helaas ook bands die het waarschijnlijk nooit zullen bereiken (geen schande natuurlijk).

Op GMM heeft slechts een select groepje van bovenstaande lijst überhaupt de status van headliner ooit bereikt: Within Temptation, Slipknot, Volbeat, Rammstein, Avenged Sevenfold, System Of A Down.
Zo makkelijk is het dus ook niet..
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
Haha, ik ben zelf even oud als bands als Whitesnake en Venom (en zit dus ook dichterbij de oprichting van oudjes als Iron Maiden, Judas Priest, Aerosmith, Deep Purple, dan bij bovenstaand lijstje). ?
Vanzelfsprekend zie ik bands vanaf ongeveer 1990 (toen ik naar de middelbare school ging) ook als 'jong' (zodat ik mezelf ook minder oud voel.. ? ).

Wel zie je dus een behoorlijk verschil in succes in bovenstaand lijstje. Sommige bands zijn al jaren absolute toppers, andere hebben hun glorietijd allang achter zich, of zijn bezig/van plan een comeback te maken.
Ook staan er genoeg bands tussen die de status van headliner vrij recent hebben bereikt, of op het punt staan deze te bereiken.
Helaas ook bands die het waarschijnlijk nooit zullen bereiken (geen schande natuurlijk).

Op GMM heeft slechts een select groepje van bovenstaande lijst überhaupt de status van headliner ooit bereikt: Within Temptation, Slipknot, Volbeat, Rammstein, Avenged Sevenfold, System Of A Down.
Zo makkelijk is het dus ook niet..
Haha ja dat is waar, en een groot deel van het lijstje zullen die status ook nooit bereiken.
Daarnaast denk ik dat er veel bands zullen zijn die zonder de covid situatie de kans hadden om te groeien maar door 2 jaar zonder festivals misschien dit niveau nooit zullen bereiken.

Bijvoorbeeld Disturbed was de organisatie zeer tevreden en die werden dan ook voor 2020 direct weer geboekt.In de text over Disturbed voor 2020 is duideljk te lezen dat de organisatie hun als potentieel headliner materiaal zag. Maar nu ze de hele tour gecanceld worden is de vraag of ze in 2023 of 2024 nog steeds die status zullen hebben.

The Hu is ook een mooi voorbeeld, ze werden zeker gewaardeerd op de Europese festivals in 2019 en hadden veel kansen in 2020 om zich opnieuw te bewijzen, die uiteraard uitendelijk niet door gingen.

de afgelopen festival jaren hadden goed gebruikt kunnen worden om meer jonge headliners een kans te geven terwijl de oude garde langzaam ermee stopt. Je ziet dat alle festivals zich vast moeten houden aan hun oude line up, bijvoorbeeld op download met Kiss/IM/Biffy of op Graspop met Aerosmith/Judas Priest/Maiden waardoor de festivals minder plek hebben om te experimenteren met nieuwere headliners
 

doeterweltoe

Nieuw lid
10 sep 2021
1
0
Op GMM heeft slechts een select groepje van bovenstaande lijst überhaupt de status van headliner ooit bereikt: Within Temptation, Slipknot, Volbeat, Rammstein, Avenged Sevenfold, System Of A Down.
Zo makkelijk is het dus ook niet..
Sabaton 2014/2017/2019
Lamb of god 2019
Parkway Drive 2018
In Flames 2017
Nightwish 2016
Limp Bizkit 2012/2014
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.610
5.011
Sabaton 2014/2017/2019
Lamb of god 2019
Parkway Drive 2018
In Flames 2017
Nightwish 2016
Limp Bizkit 2012/2014
Die waren allen geen headliner die jaren, dat is er officieel telkens slechts één per dag, nl. de namen die helemaal bovenaan het affiche staan.

Edit:
Behalve Limp Bizkit in 2012 inderdaad.

Voor de rest:
Sabaton 2014/2017/2019 --> headliner resp. Avenged Sevenfold/Scorpions/KISS
Lamb Of God 2019 --> headliner Slipknot (LOG stond zelfs pas op 4e rij van affiche)
Parkway Drive 2018 --> headliner Iron Maiden
In Flames 2017 --> headliner Deep Purple
Nightwish 2016 --> headliner Volbeat
Limp Bizkit 2014 --> headliner Volbeat

De headliner is traditioneel de afsluiter van Main Stage 1, maar hoeft lang niet altijd ook de afsluiter van de dag te zijn.
https://www.graspop.be/nl/geschiedenis/
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.443
voor de liefhebbers, spiritbox heeft net hun debuut plaat eternal blue uitgebracht, ze gaan heel vroeg spelen waarschijnlijk maar dit is een show die je niet mag missen
Ik denk dat de kans klein is dat ik die ga missen :) Even goed wakker worden.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.443
pfff duurt wel erg lang allemaal, nog 2 weken en september is voorbij !! wie komt er eerder met nieuws/namen alcatraz of graspop?
Daar zeg je wel wat interessants. Ik had stiekem de hoop dat Alcatraz deze week met namen zou komen. Bij de aankondiging voor ticketverkoop stond dat binnen enkele weken de eerste namen kwamen. Ik neem niet aan dat ze hiermee in dezelfde week als Graspop gaan zitten, deze week zou dan logisch zijn. Nou ja, we hebben er nog een dag voor. En vanaf woensdag de blik op Dessel!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
alcatraz heeft 0 connectie met graspop, ze zijn dus niet gebonden aan aankondigingsdata zoals werchter en graspop soms moeten wachten op elkaar
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.552
11.048
Ik denk Alcatraz, haha. Wacken heeft zojuist wat nieuwe namen voor 2022 aangekondigd: Mercyful Fate, Hämatom, Kissin' Dynamite (kuch), Nothgard, Moonspell, WInd Rose en Einherjer.

Overigens, Soulcrusher voor over twee weken ook. Daar heeft Enslaved helaas afgezegd, vervanger is Bolzer (met zo'n Noorse o) uit Zwitserland. Ook komen Firebreather, Noctambulist (mooie NL'se toevoeging) en Radeloos//Ziedend erbij. Daarmee is de line-up compleet!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.443
alcatraz heeft 0 connectie met graspop, ze zijn dus niet gebonden aan aankondigingsdata zoals werchter en graspop soms moeten wachten op elkaar
Nee, dat snap ik ook dat ze 0 connectie hebben. Waar ik op doel is dat het vanuit marketingoogpunt niet handig is om in dezelfde week aan te kondigen als je grote broer. Dan krijg je simpelweg minder aandacht voor jouw aankondiging.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
voor de liefhebbers, spiritbox heeft net hun debuut plaat eternal blue uitgebracht, ze gaan heel vroeg spelen waarschijnlijk maar dit is een show die je niet mag missen
Thanks voor de tip, die kende ik nog niet. Even opgezet en klinkt erg goed. als het met niets clasht dat ik wil zien zal ik er zeker heen gaan
 

Knet

Playlistbediener
18 aug 2021
10
9
voor de liefhebbers, spiritbox heeft net hun debuut plaat eternal blue uitgebracht, ze gaan heel vroeg spelen waarschijnlijk maar dit is een show die je niet mag missen
Ik hem m sinds deze morgen op repeat.
Wat een plaat !
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken