Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Set Abominae wrote:

loek wrote:
Mooi gedaan, ziet er goed uit.
Wat is het verschil tussen Geel en Blauw? Zijn beide bands die (waarschijnlijk) niet terug komen toch?


Blauw waren de namen die op Jos’ lijst stonden, die we waarschijnlijk terug verwachtten (blijkbaar zaten sommigen ernaast, of volgen ze later alsnog).
Paars waren ‘educated guesses’ die Dave terugverwachtte op basis van tourschema’s.
Geel waren namen waar we nog helemaal niets van wisten.

Ok duidelijk. Ben bang dat we de gele namen inmiddels wel door mogen strepen.
Vind het vooral jammer van Amaranthe en Motionless in white. Die wilde ik toch wel zien

Maar moet zeggen dat ik nu al een paar bands heb ontdekt die ik wel wil zien, van de namen die nieuw zijn

Ik geloof dat er nu 103 bands bands zijn dus dat betekent dat er nog 18 bij komen minstens. Ik hoop nog iets op de donderdag/zaterdag. Die dagen zijn redelijk rustig bij mij
102 (al is dat om het even). Vrijdag mogen nog wat grote namen bij wat mij betreft eigenlijk. Die was voor dit jaar nou ook niet stevig gevuld, maar het lijkt erop dat dat weer gaat gebeuren. Powerwolf, Heaven Shall Burn, Steel Panther zijn ook weer niet dusdanig groot, zoals je dat op zondag bijvoorbeeld wel hebt.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
loek wrote:

Set Abominae wrote:

loek wrote:
Mooi gedaan, ziet er goed uit.
Wat is het verschil tussen Geel en Blauw? Zijn beide bands die (waarschijnlijk) niet terug komen toch?


Blauw waren de namen die op Jos’ lijst stonden, die we waarschijnlijk terug verwachtten (blijkbaar zaten sommigen ernaast, of volgen ze later alsnog).
Paars waren ‘educated guesses’ die Dave terugverwachtte op basis van tourschema’s.
Geel waren namen waar we nog helemaal niets van wisten.


Ok duidelijk. Ben bang dat we de gele namen inmiddels wel door mogen strepen.
Vind het vooral jammer van Amaranthe en Motionless in white. Die wilde ik toch wel zien

Maar moet zeggen dat ik nu al een paar bands heb ontdekt die ik wel wil zien, van de namen die nieuw zijn

Ik geloof dat er nu 103 bands bands zijn dus dat betekent dat er nog 18 bij komen minstens. Ik hoop nog iets op de donderdag/zaterdag. Die dagen zijn redelijk rustig bij mij

102 (al is dat om het even). Vrijdag mogen nog wat grote namen bij wat mij betreft eigenlijk. Die was voor dit jaar nou ook niet stevig gevuld, maar het lijkt erop dat dat weer gaat gebeuren. Powerwolf, Heaven Shall Burn, Steel Panther zijn ook weer niet dusdanig groot, zoals je dat op zondag bijvoorbeeld wel hebt.
De vrijdag is inderdaad nog steeds wat mager aan de bovenkant, maar als nog een headliner op komt ben ik eigenlijk wel tevreden
Bij mij is het dagprogramma van de zaterdag aardig leeg, vooral met het wegvallen van Disturbed, Rival Sons, In Extremo en Motionless in White. Als ik me niet vergis speelden deze allemaal op de zaterdag en deze bands wilde ik allemaal wel zien waardoor mijn zaterdag nu een beetje leeg is geworden

EDIT: Ik dacht trouwens dat Aerosmith niet bij de 102 bands zat, vandaar dat ik op 103 kwam.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Ik denk dat je met een nog ontbrekende headliner en Faith No More toch al wel een relatief normale Graspop-dag hebt, als je er dan Powerwolf, Alestorm en Heaven Shall Burn in eigen lettertype op de poster erbij hebt staan. Het kan zijn dat het normaal iets grotere namen zijn natuurlijk.

Maar ten opzichte van de namen van 2019, dan valt het nog wel mee toch? De namen voor de headliner en subheadliner op de mainstages had je:
Def Leppard en Rob Zombie (zondag), Godsmack en Disturbed (zaterdag) en Amon Amarth en Lynyrd Skynyrd (vrijdag).

Denk dat Powerwolf, Alestorm en Heaven Shall Burn niet echt significant minder volk op de been zullen brengen?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Zo, inmiddels wat meer de tijd gehad om deze megalading op me in te laten werken. Wat eerste gevoelens:
- Even beginnen met het negatieve omdat de rest eigenlijk alleen maar positief is. Verlies van Alter Bridge al op me in laten werken. Ik ga er vanuit dat alle namen van 2020 die niet herbevestigd zijn ook niet terugkomen. Vooral Motionless in White en Anathema doen echt pijn. Beide wilde ik enorm graag zien. Disturbed baal ik toch ook van.
- De donderdag wordt nu toch een volledige dag zo te zien. Nu al meer bands voor bevestigd dan in 2020. Over Volbeat is al genoeg gezegd, een erg makkelijke en teleurstellende keuze. Aan de andere kant sta ik me er waarschijnlijk 1,5 uur wel weer te vermaken. Maar ik had op meer gehoopt. Met Gojira, Dropkick Murphys en Wardruna heeft deze dag wel echt een sterke injectie gehad.
- While She Sleeps is nu al met stip mijn ontdekking van de nieuwe namen. Wat een topband! Daar ga ik vooraan staan.
- Levara bestaat niet op Spotify, wie weet iets van deze band?
- In de categorie klein bier: Erg blij met de terugkomst van de kleinste namen Our Survival Depends on Us en Disillussion! Ook andere kleinere bands als Vltimas en Naglfar terug, zeer content mee.
- SOAD kan toch bijna niet meer mislopen voor de vrijdag? Misschien maken ze die maandag los bekend als laatste zetje in de rug? Dan is vrijdag opeens een topdag.
- Blij om te zien dat Jinjer eindelijk de zwaar verdiende plek op het Graspop podium krijgt. Denk een van de eerste bands op de mainstages.
- Al met al kan ik voorzichtig concluderen dat ik de line-up sterker vind ten opzichte van 2020. Zal nog wat dagen duren voordat ik alle playlisten weer gemaakt hebt, wat een berg namen in één keer. Maar dat is ook onderdeel van de voorpret!
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
226
369
Ik heb een lijstje gemaakt van de bands die we zijn verloren van de line-up 2020, en bands die we er nieuw bij hebben gekregen in 2021.

Verloren in 2020:
August Burns Red
Airbourne
3 Doors Down
Alter Bridge
Amaranthe
Anti-Flag
Anathema
Babymetal
Body Count
British Lion
Chelsea Grin
Creeper
Disturbed
Dream State
Enter Shikari
Exciter
Heathen
Iron Maiden
Motionless In White
Periphery
Shvpes
Silverstein
Thy Art Is Murder
Wednesday 13

Nieuw in 2021:
Amenra
Baroness
Black Star Riders
Crossfaith
Diamante
Dropkick Murphys
Enthroned
Gojira
Jinjer
Joyous Wolf
Kontrust
Levara
Saxon
Stick To Your Guns
The Great Dahlia Murder
Twin Temple
Volbeat
Wardruna
While She Sleeps
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
nikita wrote:
Uw 3 vraagtekens even ingevuld; Crossfaith, Dying Fetus en Mispyrming

Bedankt Nikita! Die lettertypes zijn echt niet te doen.
Lang niet gezien ook.

Haha, begrijp ik volledig hoor. Sommige black metal bands haal ik er ook nooit uit, zelfs als ik weet wat er moet staan :D
Je had al een mooie oplijsting gemaakt, dus dat maakte het werk een stuk gemakkelijker.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Namen per dag:

Donderdag: 21
Vrijdag: 26
Zaterdag: 27
Zondag: 28

Vaak rond de 32/33 namen per dag. Dus voor vrijdag, zaterdag en zondag nog zo'n 5 a 6 namen per dag plus headliner van vrijdag.
De donderdag lijkt me niet dat dat nog op het "volledige" aantal van 32/32 gaat komen, lijkt me eerder ook dan gewoon iets van 5 of 6 namen er nog bij?
We kunnen in ieder geval nog wel zo'n 20 bands verwachten.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.886
2.703
Ben geen vaste bezoeker van dit forumtopic, dus weet niet of deze vraag al gesteld is, maar toch een klein vraagje. Die donderdag heeft zomaar even mijn 2 favoriete 'metal' bands met Gojira en Wardruna, nu vraag ik me af of die donderdag een volledige dag is? Weet dat dat de afgelopen jaren vaak een halve dag met een grote headliner was, maar nu Volbeat daar staat ben ik aan het twijfelen, hebben jullie meer info?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Ben geen vaste bezoeker van dit forumtopic, dus weet niet of deze vraag al gesteld is, maar toch een klein vraagje. Die donderdag heeft zomaar even mijn 2 favoriete ‘metal’ bands met Gojira en Wardruna, nu vraag ik me af of die donderdag een volledige dag is? Weet dat dat de afgelopen jaren vaak een halve dag met een grote headliner was, maar nu Volbeat daar staat ben ik aan het twijfelen, hebben jullie meer info?
Ik vind het er toch verdacht veel op lijken dat het om een uur of twee van start gaat met iets van vier stages. Beetje zoals ze in 2018 hebben gedaan met Guns N' Roses.

Zal het niet zo zijn overigens dat Gojira hun tour die ze gepland hadden (met o.a. Hedon bijvoorbeeld) nu gaat inhalen en dat ze bijvoorbeeld weer in het voorprogramma van Korn zullen staan?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
warriorandweirdo wrote:
Ben geen vaste bezoeker van dit forumtopic, dus weet niet of deze vraag al gesteld is, maar toch een klein vraagje. Die donderdag heeft zomaar even mijn 2 favoriete ‘metal’ bands met Gojira en Wardruna, nu vraag ik me af of die donderdag een volledige dag is? Weet dat dat de afgelopen jaren vaak een halve dag met een grote headliner was, maar nu Volbeat daar staat ben ik aan het twijfelen, hebben jullie meer info?

Ik vind het er toch verdacht veel op lijken dat het om een uur of twee van start gaat met iets van vier stages. Beetje zoals ze in 2018 hebben gedaan met Guns N’ Roses.

Zal het niet zo zijn overigens dat Gojira hun tour die ze gepland hadden (met o.a. Hedon bijvoorbeeld) nu gaat inhalen en dat ze bijvoorbeeld weer in het voorprogramma van Korn zullen staan?

Ik denk dat het er wel wat meer tussen in zit. Het is meer een volwaardige dag dan het normaal gesproken is, maar zal lijkt me inderdaad niet de volledige 32 namen worden.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
wenteldave wrote:

warriorandweirdo wrote:
Ben geen vaste bezoeker van dit forumtopic, dus weet niet of deze vraag al gesteld is, maar toch een klein vraagje. Die donderdag heeft zomaar even mijn 2 favoriete ‘metal’ bands met Gojira en Wardruna, nu vraag ik me af of die donderdag een volledige dag is? Weet dat dat de afgelopen jaren vaak een halve dag met een grote headliner was, maar nu Volbeat daar staat ben ik aan het twijfelen, hebben jullie meer info?


Ik vind het er toch verdacht veel op lijken dat het om een uur of twee van start gaat met iets van vier stages. Beetje zoals ze in 2018 hebben gedaan met Guns N’ Roses.

Zal het niet zo zijn overigens dat Gojira hun tour die ze gepland hadden (met o.a. Hedon bijvoorbeeld) nu gaat inhalen en dat ze bijvoorbeeld weer in het voorprogramma van Korn zullen staan?

Ik denk dat het er wel wat meer tussen in zit. Het is meer een volwaardige dag dan het normaal gesproken is, maar zal lijkt me inderdaad niet de volledige 32 namen worden.
Ik denk inderdaad ook dat het er wat tussen in zit. In 2018 stonden er maar 18 bands op de line up (classic rock cafe en DJs enzo niet meegeteld)
Nu staan er al 21 bands op het programma, en ik denk dat er nog wel wat bij komt zoals Koekdoos ook aangeeft.
Misschien dat de mainstages iets later open gaan, maar ik verwacht wel dat alle stages gewoon gevuld zullen worden verder.

Blijft wel een feit dat het waaschijnlijk net geen volledige festivaldag wordt en dat je voor een headliner als Volbeat dan alsnog de volle 100 euro (of 110?) neer mag leggen
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Nog één andere vraag, hoe denken jullie dat de donderdag eruit zal zien?
Ik geloof dat de algemene verwachtingen waren dat Mercyful Fate ms2 ging afsluiten.
Maar Gojira,Dropkick Murphys en Mastodon zijn niet zo groot als Alter Bridge toch? of vergis ik me hierin? Wie denken jullie dat er vlak voor de mainstage headliners zal spelen?
Aangezien we het erover hadden dat bovenin de vrijdag het programma wat zwak was, vind ik dit op de donderdag wel een beetje hetzelfde.

Zijn Powerwolf, Alestorm en Heaven Shall burn nou echt zoveel kleiner dan Mastodon, Dropkick Murphys en Gojira?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Nog één andere vraag, hoe denken jullie dat de donderdag eruit zal zien?
Ik geloof dat de algemene verwachtingen waren dat Mercyful Fate ms2 ging afsluiten.
Maar Gojira,Dropkick Murphys en Mastodon zijn niet zo groot als Alter Bridge toch? of vergis ik me hierin? Wie denken jullie dat er vlak voor de mainstage headliners zal spelen?
Aangezien we het erover hadden dat bovenin de vrijdag het programma wat zwak was, vind ik dit op de donderdag wel een beetje hetzelfde.

Zijn Powerwolf, Alestorm en Heaven Shall burn nou echt zoveel kleiner dan Mastodon, Dropkick Murphys en Gojira?

Ja goede vraag. Ik verwacht Mercyful Faith als headliner van de Marque maar zij kunnen ook dienen als noodgreep voor MS2 afsluiter. Bij het tekstje van Gojira staat dat de nieuwe lichting metalbands de macht grijpt, dus misschien krijgen zij deze plek? Persoonlijk vind ik dat niet meer dan verdiend maar maakt de donderdag qua topnamen wel wat zwakjes. Mastodon en DKM ervoor maakt het wel iets beter.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
– Levara bestaat niet op Spotify, wie weet iets van deze band?
Niet veel over te vinden inderdaad.
Op hun Facebook-pagina staat nog de volgende info:
"ZFG melds anthemic, hook-filled melodies within funk rock guitar riffs and groove rock beats into a signature sound with substance, style, and soul!"
Zo te zien zijn ze dus recentelijk hun naam gewijzigd.
ZFG is wel op Spotify te vinden, zij het met slechts één nummer, wat best lekker funky klinkt:
https://open.spotify.com/artist/7zM9XzZxj4B9URlhAkjeHZ

Ze lijken ook iets van een connectie te hebben met een van de andere grote onbekenden onder de nieuwe namen, Diamante (Azzura), een soort van Alissa White-Gluz look-a-like die wat matige rockliedjes en een cover van Goo Goo Dolls' Iris zingt:

.
https://www.facebook.com/levaramusic/posts/514920099276953
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
loek wrote:
Nog één andere vraag, hoe denken jullie dat de donderdag eruit zal zien?
Ik geloof dat de algemene verwachtingen waren dat Mercyful Fate ms2 ging afsluiten.
Maar Gojira,Dropkick Murphys en Mastodon zijn niet zo groot als Alter Bridge toch? of vergis ik me hierin? Wie denken jullie dat er vlak voor de mainstage headliners zal spelen?
Aangezien we het erover hadden dat bovenin de vrijdag het programma wat zwak was, vind ik dit op de donderdag wel een beetje hetzelfde.

Zijn Powerwolf, Alestorm en Heaven Shall burn nou echt zoveel kleiner dan Mastodon, Dropkick Murphys en Gojira?

Ja goede vraag. Ik verwacht Mercyful Faith als headliner van de Marque maar zij kunnen ook dienen als noodgreep voor MS2 afsluiter. Bij het tekstje van Gojira staat dat de nieuwe lichting metalbands de macht grijpt, dus misschien krijgen zij deze plek? Persoonlijk vind ik dat niet meer dan verdiend maar maakt de donderdag qua topnamen wel wat zwakjes. Mastodon en DKM ervoor maakt het wel iets beter.
Ja goed punt, meestal proberen ze ieder jaar wel een kans te geven aan een wat jongere band om de ms2 af te sluiten. Misschien dat Gojira dat dit keer mag doen
Ik heb zelf niet zo veel met Gojira (volgens mij ben ik de enige op dit forum) maar ik wil ze wel een keer een kans geven.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.137
5.525
Ik kan de post van Set niet posten, dus maar zo
Op YT hetzelfde. Bij het intikken van Levara verschijnt 1 nummer van ZFG. Wellicht brengen ze dit jaar hun eerste album uit?
Diamante ken ik wel, ik denk van een nummer met bad wolves als ik me niet vergis.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Levara (ZFG) klinkt echt heel echt lekker. Dat gaat een mooie worden. Ik heb helemaal niks met Diamante, matige cover van Iris ook.
Levara bestaat blijkbaar uit Jules Galli, Josh Divine, de voormalige drummer van One Direction, gitarist Trev Lukather (zoon van Steve van Toto), bassist Sam Porcaro (zoon van Mike van Toto). Die combinatie werkt wel aardig goed.
Ik ga weer verder met mijn luisterronde. Staan t.o.v. vorig jaar nu wel meer bekende artiesten op het affiche. Hoef er nu echt maar tien te luisteren om een beeld te hebben van het hele affiche.
Ze komen in oktober, als het goed is, ook met een album.
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
297
80
– While She Sleeps is nu al met stip mijn ontdekking van de nieuwe namen. Wat een topband! Daar ga ik vooraan staan!

Hier het zelfde. Heb deze band ontdekt omdat ze volgend jaar op jera on air komen. Wat is dit een geweldige band zeg. Luister nu al een paar weken bijna naar niets anders meer. Laatste plaat SO WHAT? is echt super goed. Ik sta zeker ook vooraan!!!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik kan de post van Set niet posten, dus maar zo
Op YT hetzelfde. Bij het intikken van Levara verschijnt 1 nummer van ZFG. Wellicht brengen ze dit jaar hun eerste album uit?
Diamante ken ik wel, ik denk van een nummer met bad wolves als ik me niet vergis.
Ja, gebeuren altijd vreemde dingen met Facebook-links e.d.
Bv. dat het automatisch getoond Facebook-bericht een deel van de bovenstaande tekst overlapt (wat door een enter en een punt verholpen kan worden).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ook eens even de balans opgemaakt:

Blij met nieuwe namen:
Volbeat
Gojira
Dropkick Murphies
Wardruna
Jinjer
Amenra
Saxon (was officieus dit jaar al aangekondigd)

Jammer van het (schijnbaar) afvallen van:
Iron Maiden
Airbourne
Amaranthe
Babymetal
Anathema
Disturbed
3 Doors Down
DragonForce (waren nooit officieel aangekondigd)

Al met al is het programma er voor mij niet echt beter op geworden, maar ook niet echt slechter.
En er komen vast nog wat mooie namen voor mij bij na enkele uitgebreide luisterrondes en bij de laatste worp(en).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken