Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Na een paar weken grasduinen in de Graspopplaylist tijd om ook voor mij kort de balans op te maken. Inmiddels een paar bands bovenuit komen drijven als nieuwe ontdekkingen. Natuurlijk is het ook weer heerlijk om naar bands als Korn en Deftones te kunnen luisteren, al een aantal jaren niet meer gedaan. Zelfde geldt voor Soen, Alcest en Anathema. IJzersterk setje bands op die dag!

De bands die ik nog niet kende en inmiddels op mijn must see lijstje staan:
- Motionless in White met stip op 1
- Vltimas, heerlijke black metal
- Gaahl's Wyrd, wat een stem ook
- Chelsea Grin, machtig geluid
- Shvpes, zo nu en dan wel te porren voor wat emo metalcore
- Disillusion. Jullie hadden gelijk, duurde even maar wat een steengoede band!
- Of Mice & men
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
Na een paar weken grasduinen in de Graspopplaylist tijd om ook voor mij kort de balans op te maken. Inmiddels een paar bands bovenuit komen drijven als nieuwe ontdekkingen. Natuurlijk is het ook weer heerlijk om naar bands als Korn en Deftones te kunnen luisteren, al een aantal jaren niet meer gedaan. Zelfde geldt voor Soen, Alcest en Anathema. IJzersterk setje bands op die dag!

De bands die ik nog niet kende en inmiddels op mijn must see lijstje staan:
– Motionless in White met stip op 1
– Vltimas, heerlijke black metal
– Gaahl’s Wyrd, wat een stem ook
– Chelsea Grin, machtig geluid
– Shvpes, zo nu en dan wel te porren voor wat emo metalcore
– Disillusion. Jullie hadden gelijk, duurde even maar wat een steengoede band!
– Of Mice & men
Ik dacht dat jij een jonge, ouwe rot in het vak was. Motionless In White en Gaahl's WYRD, lekker man. Stonden beide pas in Nederland, Motionless In White zelfs nog twee dagen terug in de Effenaar en Gaahl's WYRD ook begin deze maand. Die laatste was een machtig goed optreden, ben helaas niet naar Motionless In White geweest, maar wel naar Adje Vandenberg. Ook leuk.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Na een paar weken grasduinen in de Graspopplaylist tijd om ook voor mij kort de balans op te maken. Inmiddels een paar bands bovenuit komen drijven als nieuwe ontdekkingen.

In navolging hiervan (en om de tijd tot dinsdagavond te overbruggen) ben ik wel eens benieuwd wat anderen hun recente ontdekkingen zijn in de reeds aangekondigde namen
én vraag ik me ook af; als graspop je zou vragen welke bands absoluut niet mogen ontbreken de komende edite (laat ons zeggen max. 3 bands), welke zou je hen dan suggereren? Dan heb ik het uiteraard over de wat kleinere bands die nog nooit eerder op graspop hebben gestaan, iets zoals een Jinjer die hier regelmatig vernoemd worden.
 

stanvdv

Playlistbediener
11 nov 2019
28
1
als graspop je zou vragen welke bands absoluut niet mogen ontbreken de komende edite (laat ons zeggen max. 3 bands), welke zou je hen dan suggereren?

1. Orden Ogan - Staan op Wacken en zijn nooit op GMM geweest, zou ik graag nog een keer willen zien (duitse power metal)
2. Riot V - Zijn 18 juli in Duitsland, zijn geweldig goed live (vorig jaar als voorprogramma van Primal Fear gezien)
3. Tenacious D - verrast me dat ze er nooit gestaan hebben, maar is wel wat bekender dan de andere twee. Deze is natuurlijk ook zeer onwaarschijnlijk imo.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Goede vraag en lastiger te beantwoorden dan het lijkt!
1. Crippled Black phoenix. Mijn favoriete band, heeft al eens op Graspop gestaan.
2. Avantasia. Omdat Ayreon zo vet was, zet dit als afsluiter in de Marque
3. Wolves in the Throne Room. Voorprogramma van Dimmu en Amorphis, die staan er beiden dus waar blijven de wolven?
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
1. Avantasia, idd omdat Ayreon zo vet was
2. Tenacious D, op Pinkpop dit jaar ook echt top, maar die stage was te hoog om ze goed te kunnen zien van vooraan
3. Fiddler's Green, niet echt metal, maar ik zie ze zelf als de betere versie van Dropkick Murphy's (sorry als ik iemand beledig, het is mijn eigen mening.)
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Tenacious D - indien niet te hoog geplaatst op de affiche - ergens in de namiddag, zou volgens mij nochtans velen gelukkig maken.
Begrijp niet zo goed waarom graspop hen standaard zou uitsluiten, er hebben toch al gekkere dingen gestaan

1. Crippled Black phoenix. Mijn favoriete band, heeft al eens op Graspop gestaan.
Net eens opgezet, klinkt goed!! Alvast een snelle, fijne ontdekking op mijn vraag.
Zijn hier op het forum blijkbaar al eens vernoemd geweest, maar is me toen niet opgevallen.
Staan zo te zien ook niet tussen de history van graspop, welk jaar hebben ze daar gespeeld?
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
3. Wolves in the Throne Room. Voorprogramma van Dimmu en Amorphis, die staan er beiden dus waar blijven de wolven?

Deze waren er vorig jaar op Graspop

Mijn top 3 zou de volgende zijn:

1) King 810, Metalcore uit Flint, Michigan. Ze touren momenteel door Europa dus who knows?
2) 1000mods, Stoner band uit Griekenland. Heb deze reeds aan verschillende mensen aangeraden.
3) Evile. Met lichtjaren voorsprong de beste moderne thrashband
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Echte ontdekkingen heb ik niet in de lijst huidige namen. Het overgrote deel kende ik al. Shvpes kende ik nu nog niet, maar bij een luisterbeurt deed het me toch niet zo heel veel.

Soen is een band waar ik wel een herontdekking bij wil wagen. Ze worden weleens in een adem genoemd met bands zoals Opeth, Tool en Katatonia - drie bands waar ik wel fan van ben - maar tot nu toe is voor mij het kwartje met de studioplaten van Soen nog niet gevallen. Vandaar dat ik ze - mits geen schematische problemen - wel live wil gaan bekijken om te zien of ik op deze manier wel overtuigd geraak.

Als ik 3 kleinere bands zou mogen noemen die nog niet op Graspop hebben gestaan en weleens uitgenodigd mogen worden... 3 is natuurlijk beperkt en kan wel een waslijst opsommen, maar ik baseer me op bands die dit jaar een plaat hebben uitgebracht en zou gaan voor:

1. Blood Incantation - een death metal revelatie van de laatste jaren en voor mij de moderne voortzetter van de death-metal-meets-Twilight-Zone sound welke Timeghoul tijdens hun kortstondige bestaan in de jaren '90 introduceerde.

2. Esoteric - de meesters van de psychedelische funeral doom lijken me ideaal om de Metal Dome af te sluiten; zoals Neurosis vorig jaar de Metal Dome ook al eens afsloot voor degenen die graag een zwaar op de maag liggende avondsnack willen.

3. Cattle Decapitation - toch ook wel een band met de nodige buzz; brengen een mix van technische death metal en grind en voorzien het geheel van een geheel eigen smoel dankzij ze speciale vocale fratsen van de zanger; lijkt me ideaal voor een stevig potje moshpit in de Marquee
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
Blijf maar komen met die suggesties. Crippled Black Phoenix en Wolves In The Throne Room klinken goed, Jos. Moest me nog een beetje inluisteren voor dat concert, dus bij dezen.
Cattle Decapition is ook een zeer welkome boeking, ja. De metalcore van King 810 is ook wel aardig. Dank heren, ik heb er weer wat nieuwe namen bij.

Graag zou ik zelf ook even mijn suggesties willen delen. Laat ik even zeggen dat er afvallers in dit lijstje waren (Myrath, Viikate, Pentagram, Xavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffx), maar dit is dan het uiteindelijk lijstje geworden:
1. Rivers of Nihil, Amerikaanse technische death metal.
2. Brothers of Metal, Zweedse vikingmetal.
3. Alien Weaponry, Nieuw-Zeelandse trashmetal.

Wie weet zit er nog iets interessants tussen...




 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Xavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffx is dus een legit bandnaam. Ik ben erg benieuwd hoe iemand daarop is gekomen xD (random op een toetsenbord beuken?) Wel respect voor de naam hoor
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Tenacious D – indien niet te hoog geplaatst op de affiche – ergens in de namiddag, zou volgens mij nochtans velen gelukkig maken.
Begrijp niet zo goed waarom graspop hen standaard zou uitsluiten, er hebben toch al gekkere dingen gestaan


Joslittel wrote:
1. Crippled Black phoenix. Mijn favoriete band, heeft al eens op Graspop gestaan.

Net eens opgezet, klinkt goed!! Alvast een snelle, fijne ontdekking op mijn vraag.
Zijn hier op het forum blijkbaar al eens vernoemd geweest, maar is me toen niet opgevallen.
Staan zo te zien ook niet tussen de history van graspop, welk jaar hebben ze daar gespeeld?

Kleine typefout. Moest Hellfest zijn! Daar stonden ze al eens. Tof dat je het opgezet hebt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
Xavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffx is dus een legit bandnaam. Ik ben erg benieuwd hoe iemand daarop is gekomen xD (random op een toetsenbord beuken?) Wel respect voor de naam hoor
Heeft zelfs een hele betekenis, maar ik weet niet of dat wordt gewaardeerd door de moderatoren.
In ieder geval: Acidic Vaginal Liquid Explosion Generated By Mass Amounts Of Filthy Fecal Fisting And Sadistic Septic Syphilic Sodomy Inside The Infected Maggot Infested Womb Of A Molested Nun Dying Under The Roof Of A Burning Church While A Priest Watches And Ejaculates In Immense Perverse Pleasure Over His First Fresh Fetus. Makkelijk om te onthouden met zo'n afkorting.
Heb je ook respect voor de muziek?
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
kobloodflames wrote:
Xavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffx is dus een legit bandnaam. Ik ben erg benieuwd hoe iemand daarop is gekomen xD (random op een toetsenbord beuken?) Wel respect voor de naam hoor

Heeft zelfs een hele betekenis, maar ik weet niet of dat wordt gewaardeerd door de moderatoren.
In ieder geval: Acidic Vaginal Liquid Explosion Generated By Mass Amounts Of Filthy Fecal Fisting And Sadistic Septic Syphilic Sodomy Inside The Infected Maggot Infested Womb Of A Molested Nun Dying Under The Roof Of A Burning Church While A Priest Watches And Ejaculates In Immense Perverse Pleasure Over His First Fresh Fetus. Makkelijk om te onthouden met zo’n afkorting.
Heb je ook respect voor de muziek?

Heb het net even geluisterd. Ik zou het zelf niet zo snel opzetten, maar ik kan wel horen dat het goede muziek is voor de mensen die van dit soort (imo) extremere metal houden, en daarom heb ik dus ook zeker respect voor de muziek.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
wenteldave wrote:

kobloodflames wrote:
Xavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffx is dus een legit bandnaam. Ik ben erg benieuwd hoe iemand daarop is gekomen xD (random op een toetsenbord beuken?) Wel respect voor de naam hoor


Heeft zelfs een hele betekenis, maar ik weet niet of dat wordt gewaardeerd door de moderatoren.
In ieder geval: Acidic Vaginal Liquid Explosion Generated By Mass Amounts Of Filthy Fecal Fisting And Sadistic Septic Syphilic Sodomy Inside The Infected Maggot Infested Womb Of A Molested Nun Dying Under The Roof Of A Burning Church While A Priest Watches And Ejaculates In Immense Perverse Pleasure Over His First Fresh Fetus. Makkelijk om te onthouden met zo’n afkorting.
Heb je ook respect voor de muziek?

Heb het net even geluisterd. Ik zou het zelf niet zo snel opzetten, maar ik kan wel horen dat het goede muziek is voor de mensen die van dit soort (imo) extremere metal houden, en daarom heb ik dus ook zeker respect voor de muziek.
Ik zou het zelf ook niet zo snel opzetten, hoor. Heb ze pas live gezien, wat wel een goed optreden was, maar het is een hele aparte vorm van metal.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Crippled Black Phoenix had ik nog nooit geluisterd. Justin Greaves is begonnen als drummer bij de sludgecore klassiekers Iron Monkey - wiens optredens eind jaren '90 garant stonden voor een afgebroken en gesloopte venue in de regio Nottingham - en heeft later ook nog een album van stoner/doom titanen Electric Wizard van drums voorzien.
Crippled Black Phoenix klinkt met deze reputatie in acht genomen een heel pak anders dan ik verwacht had. Ik ben wat naar I, Vigilante aan het luisteren en ik moet zeggen dat dit heel mooi klinkt. Bijzonder sfeervolle post-rock met een fijne scheut Pink Floyd eroverheen. Ideaal voor als ik in de stemming ben voor wat minder laaggestemde gitaren :)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.609
8.943
Voor mij is het vooral die "oudjes"-bands die eigenlijk alleen nog maar USA spelen.
Dokken, Night Ranger, Ted Nugent. Dat soort spul.

Heel soms staan ze ergens random in Europa. 2015 denk ik nog Dokken op Sweden Rock en recentelijker Styx op Sweden Rock.
Sweden Rock krijgt het altijd voor elkaar om dat soort bands ineens in Europa te hebben.

Ontdekkingen heb ik nog niet echt gedaan, maar doe ik over het algemeen ook niet echt op Graspop. Sabaton vorig jaar als uitzondering.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken