Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
wenteldave wrote:

dingskewhiskas wrote:

Jelle wrote:
Nightwish blijft ook maar festivalshows aankondigen, zij hebben dus niet hun hele festivaltour in één keer aangekondigd. Zou het kunnen dat ze al rond zijn met Graspop maar de aankondiging laten wachten om de ticketverkoop voor hun show in de Lotto Arena (waar overigens nog zowel zit- als staanplaatsen beschikbaar zijn) in november niet in het gedrang te brengen?


Als je zelfs de Lotto Arena niet uitverkocht krijgt, dan mag je je afvragen of die groep wel hoog op een affiche moet staan.


Aan de andere kant, twee keer de Ziggo Dome uitverkocht. Dat zijn toch 34.000 man. Toch knap dat er zo’n dusdanig verschil is.

Suggereren dat Nightwish weinig populariteit geniet in België, wordt niet meteen weerlegd door te stellen dat ze wel populair zijn in Nederland, dat is niet geheel relevant. Ze krijgen vooralsnog de 5000 plaatsen in de Lotto Arena moeizaam tot niet vol. De Lotto Arena waar Volbeat en Sabaton zo supersnel richting uitverkocht gingen, dat ze naar het veel grotere Sportpaleis moesten verhuizen. In België is Nightwish op commercieel vlak gewoon 1 of zelfs 2 niveaus lager in te schatten dan deze 2 andere voorbeelden van typische MS2 headliners.

Nightwish vind ik geschikt om vóór een headliner te spelen, al aanzienlijk minder interessant als MS2 headliner en bizar als MS1 headliner. Nu stonden ze 3 jaar terug nog als headliner op MS2, maar de wei stond toen niet meteen stampvol om een understatement te gebruiken en toen speelde Ghost nog vlak voor hen, die rollen zouden ondertussen ook al omgekeerd zijn.

Alhoewel ik je gelijk geef is het voorbeeld niet echt geschikt omdat het toen bij nightwish begon te regenen. Dan is een halfvolle weide wel te verklaren. Stond toen ook niet zoveel volk bij headliner Volbeat mede door de regen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Het valt me wel op dat de betaalde campings/parken steeds sneller lijken (uit) te verkopen.
Nu al Metal Park en Metal Town volledig uitverkocht, Devil's Lake op 85% en Skullotel op 75%.
Met name die laatste 2 vind ik verrassend, want die liepen afgelopen jaar veel langzamer, en raakten beide niet uitverkocht, wat er nu wel op lijkt.

Zou dat het effect zijn van de afgelopen 2 uitverkochte edities, dat mensen toch maar het zekere voor het onzekere nemen, en (veel) eerder hun slaapplek en tickets willen veilig stellen?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Dr. Hannibal wrote:

redbaron wrote:
Toch al een betere affiche dan graspop me dunkt.


Haha wtf. Met 2 bands erop?

Voor mij persoonlijk wel, (voorlopig) geen toppers naar mijn smaak. Enkel Obituary kan mij bekoren.
Serieus? Zelfs geen Mayhem, Gaahls Wyrd, Dying Fetus, Dimmu Borgir, Naglfar, The Great Old Ones, VLTIMAS, om maar een paar te noemen? Staat toch al aardig wat extreme metal, en niet de minsten, zou ik zeggen..
Niet om lullig te doen, maar ligt het dan niet gewoon grotendeels aan (de breedte van) je muzieksmaak?
 

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
276
463
redbaron wrote:

Dr. Hannibal wrote:

redbaron wrote:
Toch al een betere affiche dan graspop me dunkt.


Haha wtf. Met 2 bands erop?


Voor mij persoonlijk wel, (voorlopig) geen toppers naar mijn smaak. Enkel Obituary kan mij bekoren.

Serieus? Zelfs geen Mayhem, Gaahls Wyrd, Dying Fetus, Dimmu Borgir, Naglfar, The Great Old Ones, VLTIMAS, om maar een paar te noemen? Staat toch al aardig wat extreme metal, en niet de minsten, zou ik zeggen..
Niet om lullig te doen, maar ligt het dan niet gewoon grotendeels aan (de breedte van) je muzieksmaak?

Klopt, zal wel aan mij liggen ?

Dying Fetus en Naglfar zijn idd ook prima!

 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.441
666
Zie net Novarock op Facebook voorbij komen (paar daagjes beetje inactief hier geweest) en zie de naam Alien Weaponry voorbij komen in die lijst. Dit is zeker een aanrader en hoop ook dat deze doorkomen naar GMM. Jong bandje uit Nieuw Zeeland. Geven een heerlijke moderne twist aan de ouderwetse thrash sound!
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Behemoth en Emperor zijn inderdaad een sterke start.
Alcatraz had dit jaar al een waslijst aan namen die mij konden bekoren, maar ik kon er niet geraken. Misschien dat ik het festival komend jaar ook wel meepik.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Floor Jansen is altijd al populair geweest, mede door After Forever, Revamp en Nightwish. Het programma "beste zangers" wat overheerst wordt door het volk wat Guus Meeuwis, Jan Smit e.d. dagelijks luisteren, heeft alleen gezorgd dat Floor bekend is geworden bij een breder publiek (mainstream). Dat publiek komt niet naar graspop.
Floor Jansen verkoopt nu overal uit, maar dat zal deels komen door het bredere publiek (publiek wat gevoelig is voor mainstream) wat de zalen vult.
Van Groningen tot Tilburg zijn 10 zalen van 3000 tot 6000 mensen uitverkocht. Dat zijn dus minstens 30000 kaarten, terwijl nightwish in de ziggodome 17.000 kaarten ook is uitverkocht...maar waarsch volledig met metalpubliek.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Zie net Novarock op Facebook voorbij komen (paar daagjes beetje inactief hier geweest) en zie de naam Alien Weaponry voorbij komen in die lijst. Dit is zeker een aanrader en hoop ook dat deze doorkomen naar GMM. Jong bandje uit Nieuw Zeeland. Geven een heerlijke moderne twist aan de ouderwetse thrash sound!

Bedankt voor de tip. Net eens opgelegd en ja hoor, volledig mijn ding

ps. Gotthard, derde naam Alcatraz. Nu zeker niet om deze thread te hijacken en er een Alcatraztopic van te maken, maar vind het wel een leuk concept dat ze iedere dag om 12 uur en 18 uur een naam lossen. Werkt nieuwsgierigheid op.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Pim wrote:
Zie net Novarock op Facebook voorbij komen (paar daagjes beetje inactief hier geweest) en zie de naam Alien Weaponry voorbij komen in die lijst. Dit is zeker een aanrader en hoop ook dat deze doorkomen naar GMM. Jong bandje uit Nieuw Zeeland. Geven een heerlijke moderne twist aan de ouderwetse thrash sound!

Bedankt voor de tip. Net eens opgelegd en ja hoor, volledig mijn ding

ps. Gotthard, derde naam Alcatraz. Nu zeker niet om deze thread te hijacken en er een Alcatraztopic van te maken, maar vind het wel een leuk concept dat ze iedere dag om 12 uur en 18 uur een naam lossen. Werkt nieuwsgierigheid op.
Geen probleem, hoor. Er is hier al enige tijd geleden unaniem besloten dat op dit forum ook berichten over andere metalfestivals en metalgerelateerde zaken welkom zijn (vaak zijn die toch direct dan wel indirect relevant voor GMM). :)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Floor Jansen is altijd al populair geweest, mede door After Forever, Revamp en Nightwish. Het programma “beste zangers” wat overheerst wordt door het volk wat Guus Meeuwis, Jan Smit e.d. dagelijks luisteren, heeft alleen gezorgd dat Floor bekend is geworden bij een breder publiek (mainstream). Dat publiek komt niet naar graspop.
Floor Jansen verkoopt nu overal uit, maar dat zal deels komen door het bredere publiek (publiek wat gevoelig is voor mainstream) wat de zalen vult.
Van Groningen tot Tilburg zijn 10 zalen van 3000 tot 6000 mensen uitverkocht. Dat zijn dus minstens 30000 kaarten, terwijl nightwish in de ziggodome 17.000 kaarten ook is uitverkocht…maar waarsch volledig met metalpubliek.
Dit inderdaad.
We moeten nu niet gaan verwachten dat in Nederland alle Nightwish-concerten overspoeld gaan worden door mensen die normaliter alleen te vinden zijn bij Vrienden van Amstel Live en de Toppers.
Ik denk dat je die reeks soloconcerten van Floor en de concerten van Nightwish grotendeels los van elkaar moet zien.
Tuurlijk zullen er wat nieuwsgierige, verdwaalde mensen eens een kijkje komen nemen bij Nightwish, om vervolgens al dan niet weer de benen te nemen, maar ik denk niet dat het dan gaat om aantallen in de duizenden, of dat deze hype zal leiden tot een structurele toename van de fanschare van Nightwish.
 

rickniel

Playlistbediener
22 nov 2019
17
0
Ik heb even teruggekeken over de laatste optredens van Nightwish en vond alleen dat ze eind 2018 een keer in het Ziggo Dome hebben gestaan en daarvoor alleen HMH (AFAS). https://www.setlist.fm/search?query=nightwish+netherlands
Volgens een review was dit toen "grotendeels" uitverkocht.
Of zie ik hier nu iets over het hoofd? Daarentegen lijkt het me ook sterk dat Toppers fans opeens metalheads zijn geworden :p
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken