Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

metalrockx

Playlistbediener
18 nov 2019
28
8
Saxon tourt met Judas Priest in Duitsland van 20 juni t/m 10 juli.
Lang geleden dat Saxon nog op GMM gespeeld heeft... :p
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Dr. Hannibal wrote:
En anders mogen ze ook best alleen op Graspop komen, geen probleem. Festival afsluiter na Deep Purple?

Ohh jeetje, weer zo’n positie als A Perfect Circle.
Die heb ik wel meegemaakt, maar het was moeilijk om nog iets opgeslagen te krijgen.
Vermoeidheid was toen een zware mokerslag, al mijn spullen lagen al in de auto en het werd ’s avonds koud.
Heb toen meermaals overwogen om tijdens Ozzy naar huis te rijden, maar blij dat ik dat niet gedaan heb, ook al zijn de herinneringen vrij blurry.
Was ook een tegenvallende setlist vond ik persoonlijk. Bijna alle nummers waar ik hoopte deden ze niet die avond.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.350
5.902
nikita wrote:

Dr. Hannibal wrote:
En anders mogen ze ook best alleen op Graspop komen, geen probleem. Festival afsluiter na Deep Purple?


Ohh jeetje, weer zo’n positie als A Perfect Circle.
Die heb ik wel meegemaakt, maar het was moeilijk om nog iets opgeslagen te krijgen.
Vermoeidheid was toen een zware mokerslag, al mijn spullen lagen al in de auto en het werd ’s avonds koud.
Heb toen meermaals overwogen om tijdens Ozzy naar huis te rijden, maar blij dat ik dat niet gedaan heb, ook al zijn de herinneringen vrij blurry.

Was ook een tegenvallende setlist vond ik persoonlijk. Bijna alle nummers waar ik hoopte deden ze niet die avond.

Wat een verschil in beleving. Ik was ook behoorlijk moe, en knetterstoned, maar heb als gevolg die hele set juist als betoverd staan genieten van een magistraal stukje muzikaal meesterschap. Natuurlijk werden de oude “hits” niet gespeeld, dat past de band ook niet. Het was voor mij echter het absolute hoogtepunt van een prachtig weekend. Nog nooit zo’n mooie climax aan het einde van een festival meegemaakt.

Maar goed, ieder zo zn eigen perspectief. Diezelfde avond nog willen vertrekken helpt je belevenis ook niet natuurlijk. Ik kon daarna nog lekker op de camping een laatste borreltje doen en lui in mn nest kruipen. Heerlijk.
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Nightwish blijft ook maar festivalshows aankondigen, zij hebben dus niet hun hele festivaltour in één keer aangekondigd. Zou het kunnen dat ze al rond zijn met Graspop maar de aankondiging laten wachten om de ticketverkoop voor hun show in de Lotto Arena (waar overigens nog zowel zit- als staanplaatsen beschikbaar zijn) in november niet in het gedrang te brengen?

Als je zelfs de Lotto Arena niet uitverkocht krijgt, dan mag je je afvragen of die groep wel hoog op een affiche moet staan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Indiaantje89 wrote:

nikita wrote:

Dr. Hannibal wrote:
En anders mogen ze ook best alleen op Graspop komen, geen probleem. Festival afsluiter na Deep Purple?


Ohh jeetje, weer zo’n positie als A Perfect Circle.
Die heb ik wel meegemaakt, maar het was moeilijk om nog iets opgeslagen te krijgen.
Vermoeidheid was toen een zware mokerslag, al mijn spullen lagen al in de auto en het werd ’s avonds koud.
Heb toen meermaals overwogen om tijdens Ozzy naar huis te rijden, maar blij dat ik dat niet gedaan heb, ook al zijn de herinneringen vrij blurry.


Was ook een tegenvallende setlist vond ik persoonlijk. Bijna alle nummers waar ik hoopte deden ze niet die avond.

Wat een verschil in beleving. Ik was ook behoorlijk moe, en knetterstoned, maar heb als gevolg die hele set juist als betoverd staan genieten van een magistraal stukje muziekaal meesterschap. Natuurlijk werden de oude “hits” niet gespeeld, dat past de band ook niet. Het was voor mij echter het absolute hoogtepunt van een prachtig weekend. Nog nooit zo’n mooie climax aan het einde van een festival meegemaakt.

Maar goed, ieder zo zn eigen perspectief. Diezelfde avond nog willen vertrekken helpt je belevenis ook niet natuurlijk. Ik kon daarna nog lekker op de camping een laatste borreltje doen en lui in mn nest kruipen. Heerlijk.
Ik hoopte dus toch op oude hits. Vandaar dat het me tegenviel, was ook helemaal niet druk meer. En idd kapot op de laatste dag. Marilyn Manson vond ik wel weer tof die editie, terwijl de meeste dat hier ook niets aan vond geloof ik.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.585
11.163
Indiaantje89 wrote:

nikita wrote:

Dr. Hannibal wrote:
En anders mogen ze ook best alleen op Graspop komen, geen probleem. Festival afsluiter na Deep Purple?


Ohh jeetje, weer zo’n positie als A Perfect Circle.
Die heb ik wel meegemaakt, maar het was moeilijk om nog iets opgeslagen te krijgen.
Vermoeidheid was toen een zware mokerslag, al mijn spullen lagen al in de auto en het werd ’s avonds koud.
Heb toen meermaals overwogen om tijdens Ozzy naar huis te rijden, maar blij dat ik dat niet gedaan heb, ook al zijn de herinneringen vrij blurry.


Was ook een tegenvallende setlist vond ik persoonlijk. Bijna alle nummers waar ik hoopte deden ze niet die avond.

Wat een verschil in beleving. Ik was ook behoorlijk moe, en knetterstoned, maar heb als gevolg die hele set juist als betoverd staan genieten van een magistraal stukje muzikaal meesterschap. Natuurlijk werden de oude “hits” niet gespeeld, dat past de band ook niet. Het was voor mij echter het absolute hoogtepunt van een prachtig weekend. Nog nooit zo’n mooie climax aan het einde van een festival meegemaakt.

Maar goed, ieder zo zn eigen perspectief. Diezelfde avond nog willen vertrekken helpt je belevenis ook niet natuurlijk. Ik kon daarna nog lekker op de camping een laatste borreltje doen en lui in mn nest kruipen. Heerlijk.
Hebben we het nu over A Perfect Circle? Niet op Graspop gezien, wel een losse show, maar de heren geven inderdaad een betoverende show weg.
Toch jammer dat vermoeidheid een hele beleving kan verpesten.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.585
11.163
Jelle wrote:
Nightwish blijft ook maar festivalshows aankondigen, zij hebben dus niet hun hele festivaltour in één keer aangekondigd. Zou het kunnen dat ze al rond zijn met Graspop maar de aankondiging laten wachten om de ticketverkoop voor hun show in de Lotto Arena (waar overigens nog zowel zit- als staanplaatsen beschikbaar zijn) in november niet in het gedrang te brengen?

Als je zelfs de Lotto Arena niet uitverkocht krijgt, dan mag je je afvragen of die groep wel hoog op een affiche moet staan.
Aan de andere kant, twee keer de Ziggo Dome uitverkocht. Dat zijn toch 34.000 man. Toch knap dat er zo'n dusdanig verschil is.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Dr. Hannibal wrote:

Indiaantje89 wrote:

nikita wrote:

Dr. Hannibal wrote:
En anders mogen ze ook best alleen op Graspop komen, geen probleem. Festival afsluiter na Deep Purple?


Ohh jeetje, weer zo’n positie als A Perfect Circle.
Die heb ik wel meegemaakt, maar het was moeilijk om nog iets opgeslagen te krijgen.
Vermoeidheid was toen een zware mokerslag, al mijn spullen lagen al in de auto en het werd ’s avonds koud.
Heb toen meermaals overwogen om tijdens Ozzy naar huis te rijden, maar blij dat ik dat niet gedaan heb, ook al zijn de herinneringen vrij blurry.


Was ook een tegenvallende setlist vond ik persoonlijk. Bijna alle nummers waar ik hoopte deden ze niet die avond.


Wat een verschil in beleving. Ik was ook behoorlijk moe, en knetterstoned, maar heb als gevolg die hele set juist als betoverd staan genieten van een magistraal stukje muzikaal meesterschap. Natuurlijk werden de oude “hits” niet gespeeld, dat past de band ook niet. Het was voor mij echter het absolute hoogtepunt van een prachtig weekend. Nog nooit zo’n mooie climax aan het einde van een festival meegemaakt.

Maar goed, ieder zo zn eigen perspectief. Diezelfde avond nog willen vertrekken helpt je belevenis ook niet natuurlijk. Ik kon daarna nog lekker op de camping een laatste borreltje doen en lui in mn nest kruipen. Heerlijk.

Hebben we het nu over A Perfect Circle? Niet op Graspop gezien, wel een losse show, maar de heren geven inderdaad een betoverende show weg.
Toch jammer dat vermoeidheid een hele beleving kan verpesten.
Die shows bevatten dus wel iets meer ouder werk. Spijt van gehad dat ik die niet meer bezocht heb.
 

rickniel

Playlistbediener
22 nov 2019
17
0
dingskewhiskas wrote:

Jelle wrote:
Nightwish blijft ook maar festivalshows aankondigen, zij hebben dus niet hun hele festivaltour in één keer aangekondigd. Zou het kunnen dat ze al rond zijn met Graspop maar de aankondiging laten wachten om de ticketverkoop voor hun show in de Lotto Arena (waar overigens nog zowel zit- als staanplaatsen beschikbaar zijn) in november niet in het gedrang te brengen?


Als je zelfs de Lotto Arena niet uitverkocht krijgt, dan mag je je afvragen of die groep wel hoog op een affiche moet staan.

Aan de andere kant, twee keer de Ziggo Dome uitverkocht. Dat zijn toch 34.000 man. Toch knap dat er zo’n dusdanig verschil is.

Door een programma in Nederland (beste zangers) waarin Floor (de frontvrouw) meedeed, is de band nightwish een klein beetje een hype geworden in Nederland. Weet niet of ze in het verleden ook zoveel kaarten in NL verkochten maar ik denk dat dat een hoop verklaard.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Wat een verschil in beleving. Ik was ook behoorlijk moe, en knetterstoned, maar heb als gevolg die hele set juist als betoverd staan genieten van een magistraal stukje muzikaal meesterschap. Natuurlijk werden de oude “hits” niet gespeeld, dat past de band ook niet. Het was voor mij echter het absolute hoogtepunt van een prachtig weekend. Nog nooit zo’n mooie climax aan het einde van een festival meegemaakt.

Maar goed, ieder zo zn eigen perspectief. Diezelfde avond nog willen vertrekken helpt je belevenis ook niet natuurlijk. Ik kon daarna nog lekker op de camping een laatste borreltje doen en lui in mn nest kruipen. Heerlijk.

Mijn beleving tijdens A Perfect Circle heb ik weinig op aan te merken hoor. Ik merkte gewoon de volgende dag dat mijn herinneringen nogal vaag waren. Ik kon al snel niet meer goed bedenken of ze een nummer nu wel of niet hadden gespeeld enzo. Maar vond het een geweldige afsluiter en was dus blij dat ik me door Ozzy (en de koude daar achteraan) geworsteld had om dat optreden niet te moeten missen. Stond er uiteindelijk ook een groot deel 'alleen' (wel ver vooraan tussen volk en dus warmer), vele vrienden waren al naar huis en anderen hadden iets 'heviger' nodig om nog door te kunnen gaan en dat maakte de ervaring alleen intenser.
Stel dat Tool daar zou staan, wil ik wel een poging doen om nog iets frisser in mijn hoofd te zijn, maar op woensdag al starten... ik voel me op voorhand al falen hahahaha.

Zondagnacht nog blijven slapen is geen optie. Ik sta maandagmiddag altijd weer op m'n werk aangezien wij die week met een stevige deadline zitten. Ik neem dus normaal maar 2 dagen verlof, dondernamiddag vrijdag en maandagvoormiddag. Nu zullen dat er uitzonderlijk toch 2,5 worden.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.585
11.163
wenteldave wrote:

dingskewhiskas wrote:

Jelle wrote:
Nightwish blijft ook maar festivalshows aankondigen, zij hebben dus niet hun hele festivaltour in één keer aangekondigd. Zou het kunnen dat ze al rond zijn met Graspop maar de aankondiging laten wachten om de ticketverkoop voor hun show in de Lotto Arena (waar overigens nog zowel zit- als staanplaatsen beschikbaar zijn) in november niet in het gedrang te brengen?


Als je zelfs de Lotto Arena niet uitverkocht krijgt, dan mag je je afvragen of die groep wel hoog op een affiche moet staan.


Aan de andere kant, twee keer de Ziggo Dome uitverkocht. Dat zijn toch 34.000 man. Toch knap dat er zo’n dusdanig verschil is.

Door een programma in Nederland (beste zangers) waarin Floor (de frontvrouw) meedeed, is de band nightwish een klein beetje een hype geworden in Nederland. Weet niet of ze in het verleden ook zoveel kaarten in NL verkochten maar ik denk dat dat een hoop verklaard.
Misschien niet zoveel, maar ze verkochten normaliter zeker één keer de Ziggo Dome uit.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
Nightwish staat gewoon als sub- of als gewone headliner op het programma, als ze er staan. Dat was de vorige twee keren ook al t geval volgens mij.

Maakt niks uit in wat voor zaal ze staan. Iron Maiden in Gelredome en Judas Priest de 013; toch beide headliner
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.350
5.902
Dr. Hannibal wrote:
Wat een verschil in beleving. Ik was ook behoorlijk moe, en knetterstoned, maar heb als gevolg die hele set juist als betoverd staan genieten van een magistraal stukje muzikaal meesterschap. Natuurlijk werden de oude “hits” niet gespeeld, dat past de band ook niet. Het was voor mij echter het absolute hoogtepunt van een prachtig weekend. Nog nooit zo’n mooie climax aan het einde van een festival meegemaakt.

Maar goed, ieder zo zn eigen perspectief. Diezelfde avond nog willen vertrekken helpt je belevenis ook niet natuurlijk. Ik kon daarna nog lekker op de camping een laatste borreltje doen en lui in mn nest kruipen. Heerlijk.

Mijn beleving tijdens A Perfect Circle heb ik weinig op aan te merken hoor. Ik merkte gewoon de volgende dag dat mijn herinneringen nogal vaag waren. Ik kon al snel niet meer goed bedenken of ze een nummer nu wel of niet hadden gespeeld enzo.

Ohja dat heb ik heel vaak haha. Heb ze later nog een keer in AFAS Live gezien, fris en fruitig, en daarvan weet ik het ook allemaal niet precies meer. Ga meer voor genieten op het moment zelf dan de herinnering achteraf :)

Nouja, genoeg over APC geluld lijkt mij, terug naar 2020. Tool is mogelijk maar onwaarschijnlijk, SOAD staat op losse schroeven, van Metallica word toch veel gezegd dat ze in 2020 niet naar europa gaan komen. Aerosmith weet ik niks van? Zou wel passend zijn na Deep Purple. Misschien dan toch Slipknot erbij? Vorig jaar ook niet op Hellfest gestaan, maar de dag ervoor hun eigen Knotfest. Zou met een nieuw album op zak toch wel terug kunnen komen. Foo Fighters geloof ik niet in, die zouden sws op Werchter gezet worden. Nightwish zie ik geen dag trekken.

Ik hoop zelf vooral voor de vrijdag nog voor een vette naam. Met waarschijnlijk Mayhem en Dimmu Borgir in de Marquee op zondag kan ik mijn festival prima daar afsluiten, mocht de mainstage te wensen overlaten. Maar ik zie op dit moment niet duidelijk voor me welke mogelijkheden er precies zijn. Heb er echter wel vertrouwen in dat we voor het einde van het jaar een zeer mooie voorlopige poster hebben, met op zn minst nog 1 extra headliner erop.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
De reacties op Facebook op het laatste bericht van Graspop liegen er ook niet om. Overal "Waar is SOAD?" ... "Jullie zijn SOAD vergeten" ... Mocht GMM deze effectief niet hebben, zullen toch best veel mensen dat als een groot gemis zien denk ik.
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
dingskewhiskas wrote:

Jelle wrote:
Nightwish blijft ook maar festivalshows aankondigen, zij hebben dus niet hun hele festivaltour in één keer aangekondigd. Zou het kunnen dat ze al rond zijn met Graspop maar de aankondiging laten wachten om de ticketverkoop voor hun show in de Lotto Arena (waar overigens nog zowel zit- als staanplaatsen beschikbaar zijn) in november niet in het gedrang te brengen?


Als je zelfs de Lotto Arena niet uitverkocht krijgt, dan mag je je afvragen of die groep wel hoog op een affiche moet staan.

Aan de andere kant, twee keer de Ziggo Dome uitverkocht. Dat zijn toch 34.000 man. Toch knap dat er zo’n dusdanig verschil is.

Suggereren dat Nightwish weinig populariteit geniet in België, wordt niet meteen weerlegd door te stellen dat ze wel populair zijn in Nederland, dat is niet geheel relevant. Ze krijgen vooralsnog de 5000 plaatsen in de Lotto Arena moeizaam tot niet vol. De Lotto Arena waar Volbeat en Sabaton zo supersnel richting uitverkocht gingen, dat ze naar het veel grotere Sportpaleis moesten verhuizen. In België is Nightwish op commercieel vlak gewoon 1 of zelfs 2 niveaus lager in te schatten dan deze 2 andere voorbeelden van typische MS2 headliners.

Nightwish vind ik geschikt om vóór een headliner te spelen, al aanzienlijk minder interessant als MS2 headliner en bizar als MS1 headliner. Nu stonden ze 3 jaar terug nog als headliner op MS2, maar de wei stond toen niet meteen stampvol om een understatement te gebruiken en toen speelde Ghost nog vlak voor hen, die rollen zouden ondertussen ook al omgekeerd zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
wenteldave wrote:

dingskewhiskas wrote:

Jelle wrote:
Nightwish blijft ook maar festivalshows aankondigen, zij hebben dus niet hun hele festivaltour in één keer aangekondigd. Zou het kunnen dat ze al rond zijn met Graspop maar de aankondiging laten wachten om de ticketverkoop voor hun show in de Lotto Arena (waar overigens nog zowel zit- als staanplaatsen beschikbaar zijn) in november niet in het gedrang te brengen?


Als je zelfs de Lotto Arena niet uitverkocht krijgt, dan mag je je afvragen of die groep wel hoog op een affiche moet staan.


Aan de andere kant, twee keer de Ziggo Dome uitverkocht. Dat zijn toch 34.000 man. Toch knap dat er zo’n dusdanig verschil is.

Suggereren dat Nightwish weinig populariteit geniet in België, wordt niet meteen weerlegd door te stellen dat ze wel populair zijn in Nederland, dat is niet geheel relevant. Ze krijgen vooralsnog de 5000 plaatsen in de Lotto Arena moeizaam tot niet vol. De Lotto Arena waar Volbeat en Sabaton zo supersnel richting uitverkocht gingen, dat ze naar het veel grotere Sportpaleis moesten verhuizen. In België is Nightwish op commercieel vlak gewoon 1 of zelfs 2 niveaus lager in te schatten dan deze 2 andere voorbeelden van typische MS2 headliners.

Nightwish vind ik geschikt om vóór een headliner te spelen, al aanzienlijk minder interessant als MS2 headliner en bizar als MS1 headliner. Nu stonden ze 3 jaar terug nog als headliner op MS2, maar de wei stond toen niet meteen stampvol om een understatement te gebruiken en toen speelde Ghost nog vlak voor hen, die rollen zouden ondertussen ook al omgekeerd zijn.

Maarja, dat is de laatste jaren vaker. Over het algemeen is de wei gewoon minder vol bij MS2 headliner dan bij de MS1 headliner.
Daarnaast is het niet zo dat er alleen maar mensen uit België naar Graspop gaan. Zijn zo veel Nederlanders die ook gewoon naar Graspop gaan. Dat heeft afgelopen jaar ook lijkt me ervoor gezorgd dat Within Temptation als headliner daar stond. Dan is het niet gek als een band, populair in Nederland, gewoon hoog op het affiche staat.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
Volledige lijst namen voor Sweden Rock (3-6 juni):

Volbeat
Nightwish
Mercyful Fate
Gojira
Accept
Opeth
Blue Oyster Cult
DAD
Devin Townsend
Raubtier
Alestorm
Clawfinger
Amaranthe
Nile
Witchcraft
Sonata Arctica
Harem Scarem
Kingdom Come
Evergrey
Eric Gales
Nashville Pussy
Jean Beauvoir
Eclipse
Kadaver
Rage
Bombus
Freedom Call
Orphaned Land
Unleash the Archers
Belphegor
Sorcerer
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Saxon tourt met Judas Priest in Duitsland van 20 juni t/m 10 juli.
Lang geleden dat Saxon nog op GMM gespeeld heeft… ?

Dit zou me heel gelukkig maken :) maareh.. Judas Priest speelt toch op 20 juni op Graspop? Dus is Saxon dan een quasi zekerheid of zo?

Was ook een tegenvallende setlist vond ik persoonlijk. Bijna alle nummers waar ik hoopte deden ze niet die avond.

Same! Mer de Noms vind ik één van de beste albums ooit en daar speelde men amper nummer van :(
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken