Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Niet om te trollen of om mensen te ergeren maar kan iemand mij eens uitleggen waarom Volbeat een headliner zou mogen/moeten zijn?

Ok, ik vind de muziek meer op slappe kak lijken dan op rock of metal, maar dat is een persoonlijke mening. Los daarvan heb ik echter het gevoel dat deze gasten gewoon teren op een paar goeie nummers van 10 jaar geleden. Gisteren hun laatste CD eens een eerlijke kans gegeven en miljaar... ik ga die volgende zomer opleggen tegen de muggen denk ik. Rotslecht.

Ik moet iets over het hoofd zien want ze bij Graspop zien ze deze band echt als headliner en publiekstrekker. Waarom?

ps ik geef toe dat ik in 2009 nog vond dat ze potentieel hadden! Beetje zoals Ghost 5 jaar geleden, maar nu toch niet meer?
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Ik moet iets over het hoofd zien want ze bij Graspop zien ze deze band echt als headliner en publiekstrekker. Waarom?
Omdat Volbeat grote hallen als de Ziggo Dome en het Sportpaleis goed gevuld krijgt en omdat in 2018 ook de dag dat Volbeat headliner was op Graspop uitverkocht.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Omdat Volbeat grote hallen als de Ziggo Dome en het Sportpaleis goed gevuld krijgt en omdat in 2018 ook de dag dat Volbeat headliner was op Graspop uitverkocht.

Toen waren alle dagen uitverkocht. Lag volgens mij niet aan Volbeat. Maar goed, ik snap wat je wil zeggen. Ze hebben dus gewoon veel fans. Blijkbaar..
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
866
1.720
I really don't like their last couple of records but they do play huge venues, especially here in Germany.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.652
12.058
durmey wrote:
Ik moet iets over het hoofd zien want ze bij Graspop zien ze deze band echt als headliner en publiekstrekker. Waarom?

Omdat Volbeat grote hallen als de Ziggo Dome en het Sportpaleis goed gevuld krijgt en omdat in 2018 ook de dag dat Volbeat headliner was op Graspop uitverkocht.

Precies hierom. Ze trekken een groot publiek. Door hun evolutie van metal naar toegankelijke rock trekken ze inmiddels een breed publiek aan. Op de Volbeat dag op Graspop stikte het van de Volbeat shirtjes, die mannen hebben een forse fanschare. Er begint echter wel een verzadiging van Volbeat op te treden, merk ik ook aan mezelf. Twee jaar van de podia verdwijnen zou de band goed doen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.652
12.058
Mijn 10e GP en weer 4 dagen feest…..pas TWEE van de wellicht 120 bands aangekondigd en, mijn hemel, wàt een gezever. Ik kijk met regelmaat op dit forum maar het patroon is altijd hetzelfde. Eerst speculeren, dan zaniken dat het zo lang duurt voorcer namen komen, dan zeveren over de acts en vervolgens over de time-table….get a life!!! Ik ga er dan ook van uit dat al deze mopperkontjes dus nièt naar de 2020 editie komen. Dat is mooi want met positief publiek is het allemaal veeeeeeeel leuker!
En….de beste tip….organiseer gewoon je eigen festival!!!

Misschien trek ik het me wat te persoonlijk aan, maar ik snap dit soort posts niet zo. Het is een forum over festivals. Hier zitten mensen die van festivals houden en er dusdanig een mening over hebben dat ze de moeite nemen om hier voor op een forum te gaan. Resultaat is een verzameling liefhebbers die tevens kritisch kunnen zijn. De sfeer in dit Graspop forum is uitmuntend goed, er worden veel metalervaringen uitgewisseld en iedereen is over het algemeen erg positief. En dan te weten dat de metalwereld over het algemeen als zeer kritisch publiek te boek staat.

Dus als ik voor mezelf spreek, ik heb alle vertrouwen in de Graspop organisatie, worden weer 4 topdagen. Daarbij is voor mij de undercard belangrijker dan de headliners. Mijn top drie van afgelopen jaar waren twee bands die ik eerder niet kende (Ne Obliviscaris, Mysticum) of nog niet eerder beluisterd had (Lamb of God). Het feit dat Iron Maiden en Judas Priest headlinen betekent voor mij persoonlijk daarom alleen maar goed nieuws, minder kans op keuzestress! Ik kan nu zonder zorgen naar de vette acts die ongetwijfeld in Marque en Metal Dome staan. Maar als festivalvolger vind ik het wel een erg maffe aankondigingsstrategie om te starten met twee bands die er twee jaar geleden ook stonden en waarschijnlijk bij elkaar voor 95% dezelfde nummers spelen. Dan kan je wat kritiek verwachten.

Ben erg benieuwd wat deze week weer gaat brengen. Zou me niet verbazen dat het vandaag stil blijft en de komende drie dagen twee headliners en één pakketje.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Volbeat is inderdaad een echte publieksband. In 2018 bijvoorbeeld kende ik zeker een aantal mensen die omwille van Volbeat naar Graspop afzakten.
Als je de ratings van hun albums op de muziek websites nagaat, worden ze veeleer lauw onthaald, maar ze hebben wel een behoorlijke schare fans.
Zelf vind ik aan Volbeat ook niks, maar er moet voor ieder wat wils zijn natuurlijk. Er zijn nog zo'n publiekstrekkers waar ik zelf geen bal aan vind; Sabaton is een ander voorbeeld, maar de wei staat wel mooi vol.

Geen probleem, dan ga ik gewoon lekker wat anders kijken. Tenzij ik natuurlijk een mooi plaatsje wil voor de komende band en noodgedwongen een flink deel van een optreden wat mij tegensteekt moet meepikken. Zo was ik dit jaar op Lamb of God aan het wachten en had ik het "genoegen" om Disturbed nog bezig te zien. Ik vond het vreselijk...
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.483
753
Begin toch langzaam te denken dat Gojira toch nog een keer komt dit jaar. Ze staan namelijk als special guest bij Korn met 4 shows. Ik zou het zelf toejuichen want het is een heerlijke band met een grote fanbase! Naar mijn mening een van de beste live bands van dit moment!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.652
12.058
Begin toch langzaam te denken dat Gojira toch nog een keer komt dit jaar. Ze staan namelijk als special guest bij Korn met 4 shows. Ik zou het zelf toejuichen want het is een heerlijke band met een grote fanbase! Naar mijn mening een van de beste live bands van dit moment!

Zeker. Die mannen verdienen een herkansing op een mooie spot na 50 minuten in een bakoven afgelopen jaar. Wat mij betreft een heerlijke MS2 afsluiter. Mooi in het donker nog 1 keer knallen.
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
300
172
Gisteren heeft Graspop op hun Facebook pagina een aantal nummers van verschillende bands gepost. Ik meen me te herinneren dat ze dit vorig jaar ook deden. Weet iemand toevallig nog of dit een voorbode kan zijn voor welke bands er aangekondigd gaan worden? Er zitten iig een aantal bands tussen die hier al als gerucht zijn benoemd zoals van Halen, Dragonforce, Channel Zero en Mercyful fate.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.980
12.678
Van Halen? Die zouden toch niks meer gaan doen?
Geen idee wat het vorig jaar was, maar het lijkt me niet echt een voorbode.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.874
1.996
Volgens mij gaat het met van Halen niet al te lekker de laatste tijd. Was hij niet ziek? Geen idee of ze dan ook touren volgend jaar.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.891
5.681
Volbeat is inderdaad een echte publieksband. In 2018 bijvoorbeeld kende ik zeker een aantal mensen die omwille van Volbeat naar Graspop afzakten.
Als je de ratings van hun albums op de muziek websites nagaat, worden ze veeleer lauw onthaald, maar ze hebben wel een behoorlijke schare fans.
Zelf vind ik aan Volbeat ook niks, maar er moet voor ieder wat wils zijn natuurlijk. Er zijn nog zo’n publiekstrekkers waar ik zelf geen bal aan vind; Sabaton is een ander voorbeeld, maar de wei staat wel mooi vol.

Geen probleem, dan ga ik gewoon lekker wat anders kijken. Tenzij ik natuurlijk een mooi plaatsje wil voor de komende band en noodgedwongen een flink deel van een optreden wat mij tegensteekt moet meepikken. Zo was ik dit jaar op Lamb of God aan het wachten en had ik het “genoegen” om Disturbed nog bezig te zien. Ik vond het vreselijk…
Tja, als we bands 'negatief' gaan bestempelen als 'publiekstrekkers' dan kunnen we er nog wel een paar bijlappen, wat te denken van Metallica, Guns N' Roses, Rammstein, KISS, System Of a Down, Slipknot, enz. Veel van de argumenten die je bij Volbeat en Sabaton kunt aanhalen, gelden ook voor deze bands..
Ieder trekt een bepaald soort volk, dat niet representatief hoeft te zijn voor de metalscene in zijn geheel (wat ook onmogelijk is), hebben zowel veel fans als haters, en de meesten hebben ook al hun beste albums jaren achter zich.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Er zijn nog zo’n publiekstrekkers waar ik zelf geen bal aan vind; Sabaton is een ander voorbeeld, maar de wei staat wel mooi vol.
Zo was ik dit jaar op Lamb of God aan het wachten en had ik het “genoegen” om Disturbed nog bezig te zien. Ik vond het vreselijk…

Hahaha beide herkenbaar! Maar Lamb of God was wel zalig dus dat maakte alles goed.

Ik denk trouwens niet dat we vandaag nieuws gaan krijgen. Het is een feestdag hier in België (herdenking einde WW1) dus da's zoals een zondag, dan lossen ze ook nooit iets.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.874
1.996
Sorry ik was mis mbt van Halen. Hij is niet ziek maar ze bestaan niet meer
  

In tegenstelling tot eerdere speculaties, is er geen sprake van een comeback van hardrockband Van Halen, meldt NME op basis van een radio-interview dat zanger David Lee Roth gaf.

Roth (64) ging bij radiostation WRIF in Detroit in op de geruchten over een aanstaande hernieuwde samenwerking van de band en zei: "Van Halen bestaat niet meer."

Nieuwsartikel op nu.nl van oktober.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Tja, als we bands ‘negatief’ gaan bestempelen als ‘publiekstrekkers’ dan kunnen we er nog wel een paar bijlappen, wat te denken van Metallica, Guns N’ Roses, Rammstein, KISS, System Of a Down, Slipknot, enz. Veel van de argumenten die je bij Volbeat en Sabaton kunt aanhalen, gelden ook voor deze bands..

Ik snap je punt, maar muziek is subjectief. Het stoort me voor alle duidelijkheid niet dat Volbeat of Sabaton op GMM staan (er moet idd voor iedereen wat zijn), maar ik snap de aantrekking gewoon niet. Ik herinner me dat ik deze zomer tijdens Sabaton, samen met mijn vrienden, verbaasd rond mij stond te kijken. Die gasten hadden heel de weide mee en we snapten het gewoon niet. Respect hoor, want ze deden het toch maar. Muzikaal sprak het me echter geen zak aan.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
thekillingjoke wrote:
Volbeat is inderdaad een echte publieksband. In 2018 bijvoorbeeld kende ik zeker een aantal mensen die omwille van Volbeat naar Graspop afzakten.
Als je de ratings van hun albums op de muziek websites nagaat, worden ze veeleer lauw onthaald, maar ze hebben wel een behoorlijke schare fans.
Zelf vind ik aan Volbeat ook niks, maar er moet voor ieder wat wils zijn natuurlijk. Er zijn nog zo’n publiekstrekkers waar ik zelf geen bal aan vind; Sabaton is een ander voorbeeld, maar de wei staat wel mooi vol.

Geen probleem, dan ga ik gewoon lekker wat anders kijken. Tenzij ik natuurlijk een mooi plaatsje wil voor de komende band en noodgedwongen een flink deel van een optreden wat mij tegensteekt moet meepikken. Zo was ik dit jaar op Lamb of God aan het wachten en had ik het “genoegen” om Disturbed nog bezig te zien. Ik vond het vreselijk…

Tja, als we bands ‘negatief’ gaan bestempelen als ‘publiekstrekkers’ dan kunnen we er nog wel een paar bijlappen, wat te denken van Metallica, Guns N’ Roses, Rammstein, KISS, System Of a Down, Slipknot, enz. Veel van de argumenten die je bij Volbeat en Sabaton kunt aanhalen, gelden ook voor deze bands..
Ieder trekt een bepaald soort volk, dat niet representatief hoeft te zijn voor de metalscene in zijn geheel (wat ook onmogelijk is), hebben zowel veel fans als haters, en de meesten hebben ook al hun beste albums jaren achter zich.

Het is natuurlijk een kwestie van wat klikt en wat niet. Van de bands die je hier opsomt - buiten van KISS - heb ik dan wel weer een hele reeks platen in de kast staan die ik dan wel weer mag. Het is natuurlijk allemaal erg subjectief.

Het zou maar erg zijn als je alle bands die op het programma staan erg graag mag; dan krijg je met een serieus conflict in de agenda te maken :)
Ik vond het dit jaar al vreselijk moeilijk om te moeten kiezen tussen Lamb of God en King Diamond of tussen Testament en Candlemass. Zo herinner ik me dat vorig jaar tijdens Iron Maiden ook nog Wolves in the Throne Room en Watain speelden... Als de planningsconflicten beperkt blijven, ben ik tevreden.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
thekillingjoke wrote:
Er zijn nog zo’n publiekstrekkers waar ik zelf geen bal aan vind; Sabaton is een ander voorbeeld, maar de wei staat wel mooi vol.
Zo was ik dit jaar op Lamb of God aan het wachten en had ik het “genoegen” om Disturbed nog bezig te zien. Ik vond het vreselijk…

Hahaha beide herkenbaar! Maar Lamb of God was wel zalig dus dat maakte alles goed.

Ik denk trouwens niet dat we vandaag nieuws gaan krijgen. Het is een feestdag hier in België (herdenking einde WW1) dus da’s zoals een zondag, dan lossen ze ook nooit iets.

Disturbed was veruit het pijnlijkste dat ik persoonlijk zag dit jaar. Vijf ballads op een rij, die emo filmpjes op het scherm, tussen ieder nummer door zo'n wereldverbeteraars-speech, Draiman die daar bijna met tranen in de ogen stond... Jongens toch...een beetje trots mag toch wel.

Maar ja...de halve wei stond daar wel met de aansteker in de lucht. Dus wie ben ik dan weer...

Gelukkig was Lamb of God inderdaad een uurtje beuken waarbij vanaf het eerste nummer al meerdere moshpits verschenen :cool:
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Ik vond het dit jaar al vreselijk moeilijk om te moeten kiezen tussen Lamb of God en King Diamond of tussen Testament en Candlemass.

:-o

Ik had hetzelfde probleem. Heb uiteindelijk voor Lamb gekozen en King Diamond zo gelaten, maar bij Testament/Candlemass heb ik tussen de twee gelopen omdat ik maar niet kon kiezen. Ook Crowbar/Hatebreed vond ik n lastige..

Als de planningsconflicten beperkt blijven, ben ik tevreden.

Meestal plannen ze het wel perfect, zoals Rob Zombie op de main plaatsen terwijl Opeth in de marquee speelt ^^ Thanks Graspop!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken