Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.447
11.397
Aaah niet alweer de Foo Fighters discussie. Komt om de vijf pagina's terug hier. Die band hoort niet op Graspop, Graspop is een metalfestivals met soms wat classic rock. De poprock van FF hoort hier pertinent niet bij
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.630
4.926
Aaah niet alweer de Foo Fighters discussie. Komt om de vijf pagina’s terug hier. Die band hoort niet op Graspop, Graspop is een metalfestivals met soms wat classic rock. De poprock van FF hoort hier pertinent niet bij

Als het gerucht dat de band waarvoor de aankondiging is uitgesteld een band is die groter is dan de normale Graspop headliner dan moet er wel rekening gehouden worden dat dit een band als foo fighters kan zijn. De aanwijzingen zijn er dat het mogelijk is. Dan is dat gewoon een on topic discussie
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.064
8.177
Is Foo Fighters nou echt zo groot? Vooral meer bij de popfestivallen als Werchter en Pinkpop lijkt me. Voor de echte metalfestivals zal dit toch niet zo'n grote band zijn?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.447
11.397
Joslittel wrote:
Aaah niet alweer de Foo Fighters discussie. Komt om de vijf pagina’s terug hier. Die band hoort niet op Graspop, Graspop is een metalfestivals met soms wat classic rock. De poprock van FF hoort hier pertinent niet bij

Als het gerucht dat de band waarvoor de aankondiging is uitgesteld een band is die groter is dan de normale Graspop headliner dan moet er wel rekening gehouden worden dat dit een band als foo fighters kan zijn. De aanwijzingen zijn er dat het mogelijk is. Dan is dat gewoon een on topic discussie

Ik vind FF dus echt geen optie voor Graspop. Past er niet. Prima eerste aankondiging voor RW maar voor Graspop niet. Ik zou het zeker als eerste aankondiging zo'n enorme miskleun vinden.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Is Foo Fighters nou echt zo groot? Vooral meer bij de popfestivallen als Werchter en Pinkpop lijkt me. Voor de echte metalfestivals zal dit toch niet zo’n grote band zijn?

Ze speelden meermaals voor een uitverkocht Wembley. Ja ze zijn groot
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.469
714
Net als een paar dagen geleden toen ineens Pearl Jam gezegd werd. Precies hetzelfde geval met Foo Fighters.
Beide bands ben ik mee opgegroeid. Ik houd van ze beide. Zie ze beide graag live, want de muziek is zowel op album als live goed. En ze geven heerlijke shows!
Maar voor Graspop zeg ik direct no thank you. Ik ga naar Graspop om andere dingen te zien die ik op Pinkpop enzo al zie.

Mijn guess blijft eigenlijk gewoon
SOAD - Volbeat - RATM
Mercyful Fate - Judas Priest - Nightwish
Gezien dit vrijwel de grootste geruchten blijven en met zo'n line up zijn ze gegarandeerd uitverkocht. Zelfs als ze RATM voor een classic als Maiden ruilen, zeker uitverkocht!
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Volledig eens met Pim. Hoewel ik zeker zou gaan kijken naar een Pearl Jam of Foo Fighters (welke ik nog nooit zag) zou ik het wel dubbel vinden. Dit soort bands verwacht je op Werchter of Pinkpop.

Maar zo verrassend zou het nu ook weer niet zijn, toch? In het verleden hebben ze wel reeds Alice in Chains (love them btw), Monster Magnet of Stone Temple Pilots gehaald, dus waarom dan geen Pearl Jam? En misschien met het oog op de toekomst? Ik heb me al vaker afgevraagd wie de headliners binnen 10 jaar zullen zijn want de Ozzy's, Deep Purple's, Maidens, en Metallica's van deze wereld gaan stilaan beginnen afhaken. Bands uit de jaren '70 en '80, dus moeten ze zich wat gaan verleggen naar de jaren '90 en jaren '00 bands. Misschien zijn toekomstige headliners dan Queens of The Stone Age of zo? Kwestie van nu dan reeds wat ruimer te gaan dan enkel Metal?

Voor alle duidelijkheid, ik hoop dat ze Metal centraal blijven houden, maar kan me wel inbeelden dat hier intern wel eens over gediscussieerd wordt. Dan kan een headliner als Pearl Jam of Foo Fighters direct weergeven of een dergelijke richting in de toekomst zou aanslaan of niet.

Maareh.. als ze dan toch voor alternative Rock/grunge/post-Grunge zouden gaan.. ze mogen altijd Wolfmother of the Melvins eens contacteren :))

Mijn gok voor de headliners:

Nightwish - SOAD - Slipknot
Judas Priest - Korn - Mercyful Fate
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.553
5.398
Als Kiss of Volbeat kan dan moet FF ook gewoon kunnen. Ik zie niet in wat de ene meer niche maakt dam de ander. Ik hoop zelf ook op wat anders, maar ik zou het geen faal vinden.

Langzaam begin ik toch te twijfelen over RATM met al die geruchten (grote comeback, lang niet getourd etc.). Zelfs een AC/DC is niet zo heel lang geleden. Maar ik kan me anderzijds niet voorstellen dat dat die dan niet naar Werchter gaan.

Plotwtwist: het is Manowar die 5 minuten voor tijd besluiten om toch niet te spelen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.064
8.177
Als Kiss of Volbeat kan dan moet FF ook gewoon kunnen. Ik zie niet in wat de ene meer niche maakt dam de ander. Ik hoop zelf ook op wat anders, maar ik zou het geen faal vinden.

Langzaam begin ik toch te twijfelen over RATM met al die geruchten (grote comeback, lang niet getourd etc.). Zelfs een AC/DC is niet zo heel lang geleden. Maar ik kan me anderzijds niet voorstellen dat dat die dan niet naar Werchter gaan.

Plotwtwist: het is Manowar die 5 minuten voor tijd besluiten om toch niet te spelen.

Kiss is voor mij toch een iets andere categorie als Volbeat en FF. Zie een Kiss niet zo snel headliner zijn op Werchter. De andere twee wel. Bands als Kiss horen wat mij betreft dan ook gewoon thuis op iets als Graspop. Waarbij dan ook wel komt kijken dat Kiss op Werchter geen vol veld zal veroorzaken natuurlijk. Al die glammetal (of hoe je het wil noemen) dingen zijn natuurlijk gewoon onderdeel van een metalfestival.

Edit: Het blijft natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur van iedereen. Mij maakt het uiteindelijk ook niet zo veel uit, zolang er maar 1 van de 3 dagen een headliner voor mij staat. Dan mag alles er staan, Foo Fighters, Slipknot, Volbeat. Als er maar een mooie oudjes-band op een van de andere dagen staat.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.553
5.398
Nja de insteek van Kiss was niet heel anders dan die van FF, enkel in een andere tijd. Zo zie ik het althans. Wel eens dat ze zich moeten blijven onderscheiden van Werchter. Maar om de 2 jaar Iron Maiden, Volbeat of Slipknot is ook niet alles. Als ze dan een keer naar FF zouden grijpen dan zou ik het geen “schande” vinden.

Maar is verder denk ik geen aanleiding dat die komen. Ik verwacht nu Iron Maiden deze week, wat ik persoonlijjk erg kort na 2018 zou vinden.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik heb nog steeds de waarschijnlijk tevergeefse hoop dat de 'grote naam' Aerosmith zal zijn. Als ze dat voor elkaar krijgen mag er van mij best nog een jaar Iron Maiden, Slipknot, of zelfs Volbeat staan. Om me ook even bij de Foo Fighters discussie te mengen, ik ben het eens dat het zeker beter op Werchter past, maar ik zou het geen schande vinden als Graspop ze een keertje zou boeken.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Mijn persoonlijke smaak laat ik hier even buiten. Foo Fighters ben ik nu niet meteen een liefhebber van - ik zou er geen plaat van opzetten, maar moet nu ook weer niet kokhalzen als ik ze hoor - maar een album als "Ten" van Pearl Jam of "Rated R" van QotSA vind ik gewoon prima als ik in de mood ben voor wat meer mainstream-georiënteerde rock. Dat wil echter niet zeggen dat ik daarom vind dat ze op Graspop thuishoren.

Je kan een argument maken voor het feit dat bands zoals Tool, Alice in Chains, Deftones, Faith No More...wel erg flirten met alternatieve rock, maar deze bands bevinden zich wel nog in een comfortabele bubbel die ergens tussen de toegankelijke rock en de wat scherpere metal in zweeft. Daarbij moet er ook vermeld worden dat dit voorbeelden van bands zijn die al van oudsher door een meer metal-georiënteerd publiek geaccepteerd tot zelfs "geclaimd" werden. Hetzelfde gevoel heb ik niet bij een Foo Fighters of Pearl Jam en ook niet bij een QotSA - de kwaliteit van de bands terzijde. Homme's oude band Kyuss...deze had ik op Graspop zien staan. QotSA niet. Ik vond Eagles of Death Metal of Stone Temple Pilots dit jaar bijvoorbeeld al een behoorlijk gewaagde keuze. Kan ik hier een zinnig en waterdicht argument voor maken? Natuurlijk niet, ik laat hier eerder mijn buikgevoel spreken en de grens zal voor ieder wellicht anders zijn.

Uiteraard bestaat er een zekere mate van crossover, maar toch ben ik van de persoonlijke mening dat er "ergens" een zekere grens getrokken moet worden. Graspop moet Graspop blijven. Om het volledige StuBru repertoire live te zien, daar hebben we al Rock Werchter voor :wink:
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.553
5.398
Ik snap gewoon niet waar het argument vandaan komt waarom Kiss wel alternatieve rock zou zijn en Foo Fighters niet. Hadden beide bands uit dezelfde tijd gekomen, dan had deze discussie hier niet geweest denk ik.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.469
714
Download AUS komt met My Chemical Romance als headliner. Stel je voor. Dan loopt het veld vol met het verkeerde soort zwart hahaha.

Snap dat zet van Download wel. Als je ziet dat hun comeback show binnen 3/4 min uitverkocht was. Maar hoop 't toch niet.
Al weet ik wel dat ze een tour aan het plannen zijn door Europa rond de zomer.
Jupiler Stage headliner dan maar? Hahahaa
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.553
5.398
Download AUS komt met My Chemical Romance als headliner. Stel je voor. Dan loopt het veld vol met het verkeerde soort zwart hahaha.

Snap dat zet van Download wel. Als je ziet dat hun comeback show binnen 3/4 min uitverkocht was. Maar hoop ’t toch niet.
Al weet ik wel dat ze een tour aan het plannen zijn door Europa rond de zomer.
Jupiler Stage headliner dan maar? Hahahaa
Die zijn hier toch niet zo groot lijkt me? Mainstage Pinkpop of overdag Alpha op Lowlands zou ik ze inschatten.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Hadden beide bands uit dezelfde tijd gekomen

Daar los je het eigenlijk al zelf op :wink:

Kiss kwam op in een tijdperk waar dit soort rock nog als enigszins decadent werd aanzien. Luisterde je in die tijd naar Kiss, dan was je edgy en zette je jezelf met je imago ietwat af van de doorsnee keurige burger. Qua sound kan Kiss nu uiteraard beschouwd worden als erg licht verteerbaar, maar uit historisch perspectief is de band altijd wel met reden in het rockers-canon bewaard gebleven.

Foo Fighters zijn ten tonele verschenen nadat een band zoals Nirvana al de radio-deuren had geopend voor toegankelijke rock welke toch nog als rock bestempeld kon worden. Bijgevolg heeft een disproportioneel aantal van de jongvolwassenen die je doorgaans meer in de electrohouse-keet zal tegenkomen dan op een rock concert toch nog een of meerdere plaatjes van Foo Fighters op de iPod staan.

Het is gewoon een gevoelskwestie. Niet meer of minder, maar gevoelskwesties hebben toch nog wel enig gewicht in een eerder niche-gerichte cultuur zoals die van de rocker.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.113
2.293
Pim wrote:
Download AUS komt met My Chemical Romance als headliner. Stel je voor. Dan loopt het veld vol met het verkeerde soort zwart hahaha.

Snap dat zet van Download wel. Als je ziet dat hun comeback show binnen 3/4 min uitverkocht was. Maar hoop ’t toch niet.
Al weet ik wel dat ze een tour aan het plannen zijn door Europa rond de zomer.
Jupiler Stage headliner dan maar? Hahahaa

Die zijn hier toch niet zo groot lijkt me? Mainstage Pinkpop of overdag Alpha op Lowlands zou ik ze inschatten.
Inderdaad.
Hebben zelfs niets op Graspop verloren.

De Foo's daarentegen mogen er gerust eens staan van mij.
Zijn harder dan sommige classic rock headliners.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.553
5.398
Ik vind het eerlijk gezegd geen argument. Ik begrijp je gevoels kwestie wel hoor. Maar vind dat we FF wel te kort doen. Heb ook nooit echt begrepen waarom FF het soms kwalijk wordt genomen dat ze gedeeltelijk uit Nirvana voortkomen.

En ze hebben gewoon een hoop goede rock platen gemaakt, die echt knallen. Want ze zijn toegankelijk geworden om dat ze goed waren en niet andersom.

En de fans van FF generaliseer je nu ook wel heel erg. Hadden ze on de tijd van Kiss een ipod gehad dan hadden ze daar ook opgestaan ;). Weet je bij hoeveel van die lui AC/DC op de ipod staan? Dus waarom FF dat kwalijk nemen.

Ze hebben Download geloof ik ook al eens gedaan. En zo veel metal headliners zijn er ook niet zonder kansloos jaarlijks in herhaling te vallen.

Ik vind die crossover acts juist alleen maar goed op Graspop met een Eagles Of Death Metal of iets gelijks. Zorgt voor wat variatie in het affiche. Maar misschien ben ik dan weer niet zo’n die hard metalhead als de meeste op Graspop. Maar ik vind het prima dat ze alle harde rock segmenten pakken (alle vormen van metal, glamrock, punk, stoner rock, nu metal, hardrock etc.) Dus naar mijn mening “kan” FF wel gewoon, al is het ook niet mijn eerste keus.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Als je de moeite neemt om even terug te lezen, zie je dat ik me in wat ik probeer te vertellen niet uitspreek over de "kwaliteit" van de muziek van de Foo Fighters. Verder neem ik Foo Fighters nergens iets "kwalijk". Ik begrijp er geen ene snars hoe je dat kan opmaken uit al wat ik heb neergeschreven.

"Ik" vind dat Foo Fighters niet thuishoren op Graspop en hiervoor geef ik mijn eigen redenen - dit wil daarom niet zeggen dat jij of anderen hierover geen andere mening mogen hebben. Agree to disagree, zoals ze dat in het Engels weleens zeggen.

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken