Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.653
5.124
xydroh wrote:
Ik heb men tickets voor alter bridge in Koninklijk circus in Brussel. Kende de zaal niet maar dit ziet er zo mooi uit, ben helemaal klaar voor het optreden.

Koninklijk circus is een geweldige zaal! Nog nooit slecht geluid gehad en altijd sfeervol. Mooi rond binnenplein als staanplaatsen en daarachter in tribune zitplaatsen. Ga je van genieten!

Als Graspop dan toch een nieuwe locatie moet hebben, mogen ze dat van mijn part ineens inhuldigen met een extra dagje Knotfest ergens in mei / juli aangezien slipknot zou terugkomen
1f642.svg
.
Voor de rest is Iron Maiden uiteraard een mooie naam voor een 25-jarig jubilee; andere headliners ga ik nog eens over nadenken.

Wat jullie genrestages-discussie betreft; ik ben daar misschien een beetje oldschool in, maar ik gruwel van te verre afwijkingen van metal. Van mij mogen een QOTSA, Pearl Jam, Foo Fighters en al hun vrienden ver weg blijven van de graspopwei! Ik ga wel naar andere festivals als ik die bands wil zien, maar graspop is voor mij metalweekend, waar ik in elk subgenre van de metal wil gegooid worden! Heb dit jaar gemerkt (ben nog bezig aan m’n verslag…) dat de vele rocknamen mij niet veel deden en ze op zondag zelfs licht overheersten waardoor alternatieven moeilijker werden.
Ik vond dat je’t ook gewoon al merkte in het publiek. Veel volk dat eens kwam proeven omdat er genoeg namen stonden die het grote ‘niet-metal’ publiek aanspreken. Op zich geen probleem mee, maar het verliest naar mijn gevoel wel een stukje van die samenhorigheid van metalheads.
Idem met mega headliners zoals Rammstein en Metallica, ook daar voel je dat je een ander type publiek aantrekt, die rijendik ’s ochtends vooraan staan wachten. Maar ook hier, had het bij Rammstein erger verwacht dan het is geworden.

Al vrees ik dat Graspop – onder Livenation – wel die weg aan het opgaan is; commerciëler, makkelijker en groter. Als je én veel rocknamen in het dagprogramma en metal-afwijkende (of enkel de meest commerciële) headliners begint te boeken, dan gaat een hele hoop van het originele graspopvolk andere oorden opzoeken. Er komt vast een ander publiek voor in de plaats, dus voor graspop als organisatie geeft dat weinig problemen. Die verschuiving is al jaren beetje bij beetje bezig. Zie naar de beperkte hoeveelheid death / black tov 10 jaar geleden. Die fans zijn al uitgeweken.

Ik zou het alvast zonde vinden. Mijn ideale dagje graspop gaat van melodic death, naar prog, naar folk metal, naar thrash, power en alles daartussen. Als daar op een weekend een 5-tal bandjes hardrock en grunge staan, allemaal goed voor mij. Als daar eens iets afsluit a la perturbator, kan ik wel naar iets anders. Maar evenwicht lijkt me hier cruciaal om inderdaad geloofwaardig te blijven als metalfest.
Ik begrijp prima wat je bedoelt, GMM moet natuurlijk wel in de kern een metalfestival blijven, en ook de old-school, conservatieve metalheads blijven aanspreken.
Maar de discussie ging dan ook niet over het geleidelijk 'vervangen' van metalbands met allerlei andere genres, maar over een mogelijke uitbreiding van GMM in de toekomst op een grotere locatie (en gezien de uitverkochte status de afgelopen jaren lijkt zo'n groei zeker mogelijk).

Meer podia zou niet alleen een verbreding van muziekgenres kunnen betekenen, maar ook een verdieping van de al gevestigde genres. Door diverse subgenres te decentraliseren (oftewel verspreiden over meerdere podia), krijg je ook een specifieker publiek per optreden/podium, mensen die speciaal naar die bewuste band komen kijken, i.p.v. mensen die alleen een kijkje komen nemen en veel minder binding met die band hebben. Dat lijkt me uiteindelijk alleen maar mooier voor zowel band als publiek.
Dat geldt dan voor zowel 'nieuwe' als 'oude' (sub)genres, dus ook bv. een podium met veel meer extreme metal, zodat iedereen aan zijn trekken komt, van old-school metalhead die alleen naar heavy en thrash metal luistert, tot progfans die het niet experimenteel genoeg kan, tot casual metalfans die ook wel eens een dagje hoorngebaren willen maken en 'SLAYEEERR' willen roepen. Die mensen hoeven elkaar dan ook minder 'in de weg te lopen'.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
even offtopic. Ik heb nog een presalecode voor Rammstein 2020. Deze is niet meer voor De Goffert of Berlijn te gebruiken. Voor alle andere concerten wel. Dus bijv Oostende. Pb me even voor de Presale code.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.460
4.624
even offtopic. Ik heb nog een presalecode voor Rammstein 2020. Deze is niet meer voor De Goffert of Berlijn te gebruiken. Voor alle andere concerten wel. Dus bijv Oostende. Pb me even voor de Presale code.

voor 1 ticket of meerdere? ik zou wel graag nog eens gaan
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.460
4.624
alhoewel graspop hier de laatste jaren serieus van af gestapt is, welke bands zouden wel een 2e jaar op rij kunnen komen? dit jaar was het volgens mij enkel eisbrecher die 2 jaar na elkaar kwam maar ik heb bijvoorbeeld ghost en gojira al 2 jaar op rij gezien
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.539
alhoewel graspop hier de laatste jaren serieus van af gestapt is, welke bands zouden wel een 2e jaar op rij kunnen komen? dit jaar was het volgens mij enkel eisbrecher die 2 jaar na elkaar kwam maar ik heb bijvoorbeeld ghost en gojira al 2 jaar op rij gezien

Dat is een interessante vraag ja. Dubbele namen zitten vaak wat lager op het affiche. Van de bovenkant hoop ik zelf heel erg op Lamb of God met het nieuwe album, misschien Demons & Wizards opnieuw? Ook een nieuw album en kunnen Marque ook makkelijk afsluiten. Verder zie ik (ongefundeerd) een band als Beartooth, Behemoth (afsluiter Marque? )en Cellar Darling (optreden werd erg goed ontvangen) wel op herhaling komen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.653
5.124
xydroh wrote:
alhoewel graspop hier de laatste jaren serieus van af gestapt is, welke bands zouden wel een 2e jaar op rij kunnen komen? dit jaar was het volgens mij enkel eisbrecher die 2 jaar na elkaar kwam maar ik heb bijvoorbeeld ghost en gojira al 2 jaar op rij gezien

Dat is een interessante vraag ja. Dubbele namen zitten vaak wat lager op het affiche. Van de bovenkant hoop ik zelf heel erg op Lamb of God met het nieuwe album, misschien Demons & Wizards opnieuw? Ook een nieuw album en kunnen Marque ook makkelijk afsluiten. Verder zie ik (ongefundeerd) een band als Beartooth, Behemoth (afsluiter Marque? )en Cellar Darling (optreden werd erg goed ontvangen) wel op herhaling komen.
Klopt, gaat doorgaans om undercard-namen. Vorig jaar kwam bv. Avatar op herhaling, en The Raven Age zelfs voor de 3e maal op rij.
Cellar Darling zou ik ook niet heel vreemd van opkijken voor volgend jaar, kunnen makkelijk een paar uurtjes opgeschoven worden in het programma, net als Beast In Black.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.695
7.487
Wat jullie genrestages-discussie betreft; ik ben daar misschien een beetje oldschool in, maar ik gruwel van te verre afwijkingen van metal. Van mij mogen een QOTSA, Pearl Jam, Foo Fighters en al hun vrienden ver weg blijven van de graspopwei! Ik ga wel naar andere festivals als ik die bands wil zien, maar graspop is voor mij metalweekend, waar ik in elk subgenre van de metal wil gegooid worden! Heb dit jaar gemerkt (ben nog bezig aan m’n verslag…) dat de vele rocknamen mij niet veel deden en ze op zondag zelfs licht overheersten waardoor alternatieven moeilijker werden.
Ik vond dat je’t ook gewoon al merkte in het publiek. Veel volk dat eens kwam proeven omdat er genoeg namen stonden die het grote ‘niet-metal’ publiek aanspreken. Op zich geen probleem mee, maar het verliest naar mijn gevoel wel een stukje van die samenhorigheid van metalheads.
Idem met mega headliners zoals Rammstein en Metallica, ook daar voel je dat je een ander type publiek aantrekt, die rijendik ’s ochtends vooraan staan wachten. Maar ook hier, had het bij Rammstein erger verwacht dan het is geworden.

Al vrees ik dat Graspop – onder Livenation – wel die weg aan het opgaan is; commerciëler, makkelijker en groter. Als je én veel rocknamen in het dagprogramma en metal-afwijkende (of enkel de meest commerciële) headliners begint te boeken, dan gaat een hele hoop van het originele graspopvolk andere oorden opzoeken. Er komt vast een ander publiek voor in de plaats, dus voor graspop als organisatie geeft dat weinig problemen. Die verschuiving is al jaren beetje bij beetje bezig. Zie naar de beperkte hoeveelheid death / black tov 10 jaar geleden. Die fans zijn al uitgeweken.

Ik zou het alvast zonde vinden. Mijn ideale dagje graspop gaat van melodic death, naar prog, naar folk metal, naar thrash, power en alles daartussen. Als daar op een weekend een 5-tal bandjes hardrock en grunge staan, allemaal goed voor mij. Als daar eens iets afsluit a la perturbator, kan ik wel naar iets anders. Maar evenwicht lijkt me hier cruciaal om inderdaad geloofwaardig te blijven als metalfest.

Het is maar net waar je fan van bent. Voor mij zijn overwegend de hardrock bands de namen waarvoor ik een ticket koop door de jaren heen. Dit jaar ook eerst alleen voor de zondag een ticket gekocht door de combo van Kiss - Def Leppard - Whitesnake. Later nog ook een zaterdagticket gehaald door de kleinere bandjes. Ik zou zeggen dat ook die bands onderdeel zijn van een "subgenre" van metal, als je het al niet andersom mag noemen, dat metal in het algemeen gewoon een groot subgenre is van rock.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Mijn hotel is opnieuw gereserveerd :)

Ik hoop op Iron Maiden. Maar ik zou graag eens een band als Circus Maximus zien komen. Between the Buried and Me mogen ook komen. En waarom niet eens Jorn, en/of Masterplan.
 

rucky

Nieuw lid
3 jul 2019
1
0
ACDC zou super vet zijn, maar die treden denk ik niet meer op. Nu Malcom Young er niet meer is en Brain Johnsen nog steeds gehoor problemen heeft gaat t denk niet gebeuren.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.640
3.282
Ik zou zeggen dat ook die bands onderdeel zijn van een “subgenre” van metal, als je het al niet andersom mag noemen, dat metal in het algemeen gewoon een groot subgenre is van rock.
Ik zou inderdaad ook eerder dat 2e zeggen. 'Metal' als subgenre van het grote genre 'rock'. Waar ze dan van mij in dat subgenre mogen blijven. Festivals genoeg voor die rocknamen te plaatsen.

Ik ben dan ook niet zomaar voorstander van alsmaar groter en meer podia. Door verspreiding in genres per podia vermijd je wel voor een stuk clashes omdat je inderdaad publiek creëert dat voor 1 bepaalde stage komt en dan van de andere podia hier en daar iets meepikt. Zo lijkt het toch nu met de Jupiler te zijn. Wanneer je echter bij wijze van spreken een podium thrash, podium melodic & prog, podium folk / power maakt, zou ik alvast met een reuzeprobleem in clashes kunnen zitten haha.
Als je naar veel extra podia gaat om op die manier richting 80-90 000 mensen te gaan, krijg je ook een grotere verscheidenheid in mensen zoals op pukkelpop waar sommigen alleen in die dancehall en boiler zitten en anderen voor de rockbands komen. Dan verlies je waarschijnlijk ook dat eenstemmige dat er altijd lijkt te heersen op graspop. Ik heb dan liever de opsplitsing in verschillende festivals voor de andere genres, zoals een Jera en Groez, ipv alles op 1 festival te plaatsen. Maar ja, ik ben niemand in dit verhaal dus de beleidsmakers doen waar zij het meeste potentieel in zien en dan lijkt de weg die jullie beschrijven een stuk geloofwaardiger dan dat mijn hoop is.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.460
4.624
ACDC zou super vet zijn, maar die treden denk ik niet meer op. Nu Malcom Young er niet meer is en Brain Johnsen nog steeds gehoor problemen heeft gaat t denk niet gebeuren.

Er zijn natuurlijk altijd wel geruchten maar daar blijft het voorlopig bij, moest ACDC terug gaan optreden zou het ook niet op graspop zijn maar een apart optreden op een weide.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.041
6.080
rucky wrote:
ACDC zou super vet zijn, maar die treden denk ik niet meer op. Nu Malcom Young er niet meer is en Brain Johnsen nog steeds gehoor problemen heeft gaat t denk niet gebeuren.

Er zijn natuurlijk altijd wel geruchten maar daar blijft het voorlopig bij, moest ACDC terug gaan optreden zou het ook niet op graspop zijn maar een apart optreden op een weide.
AC/DC is 99% zeker op tour in 2020

vraag me alleen af of ze uberhaupt festivals aandoen, maar die tour gaat wel komen
het is overigens met Brian Johnson die al sinds september 2018 met ze in studio was
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.041
6.080
....
Ik hoop op Iron Maiden.
...
tja, er is nog wat twijfel, het is het gerucht dat ze, 'of' met nieuw album komen, 'of' met een nieuwe leg LOTB tour en het album pas eind 2020.
met nieuwe album is Graspop een optie inderdaad.
maar met een nieuwe europese leg LOTB gaan ze niet nog eens met dezelfde show terug komen, dan worden het andere locaties als de 2018-leg.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.460
4.624
doorgaans zien we wel een aantal van de bands die vroeg in 2020 of laat 2019 een concert hebben in België ook op graspop, enig idee welke mogelijkheden hier tussen zitten?

devin townsend? startset zie ik eigenlijk wel een 2e keer na elkaar komen, babymetal (draai het of keer het hoe je wilt dit trekt volk), amaranthe, sabaton nog eens?, alter bridge, shinedown, the raven age (alle3 de bands van die tour zie ik wel komen), deafheaven, touché amoré, king gizzard and the lizard wizard(zie dit misschien eerder als een werchter boeking), as i lay dying, chelsea grin, unearth, killswitch engage , opeth, the vintage caravan, thrice, STAKE ( een van de weinige belgen onder ons, vind het al vreemd dat ze er dit jaar niet stonden), brutus, king hiss(nieuw album), en last but not least en waarschijnlijk al 100X gevraagd, boek nu toch eens JINJER!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.361
5.948
En waarom niet eens Jorn

Een maatje van mij heet Jorn en doet conservatorium piano. Wellicht kan ik hem overhalen mee te gaan naar Graspop. Moet je alleen nog een piano voor m regelen :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.592
11.213
imac wrote:
En waarom niet eens Jorn

Een maatje van mij heet Jorn en doet conservatorium piano. Wellicht kan ik hem overhalen mee te gaan naar Graspop. Moet je alleen nog een piano voor m regelen ?

Prima vermaak op de camping, denk ik zo. Zeker om wakker mee te worden. Moet Jorn alleen even wat eerder wakker zijn dan wij.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.361
5.948
Dr. Hannibal wrote:

imac wrote:
En waarom niet eens Jorn


Een maatje van mij heet Jorn en doet conservatorium piano. Wellicht kan ik hem overhalen mee te gaan naar Graspop. Moet je alleen nog een piano voor m regelen
1f642.svg


Prima vermaak op de camping, denk ik zo. Zeker om wakker mee te worden. Moet Jorn alleen even wat eerder wakker zijn dan wij.

Ja is erg relaxed hoor. Ken hem door het samen begeleiden van kinderkampen in de Ardennen. Afgelopen jaar hebben we een marktplaats-piano (vaak gratis af te halen, want dat hele afhalen is de grote moeilijkheid) naar ons kamp weiland gesleept. Was goed toeven, kamperen in de zon op een heuvel in het bos met live piano muziek!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.592
11.213
wenteldave wrote:

Dr. Hannibal wrote:

imac wrote:
En waarom niet eens Jorn


Een maatje van mij heet Jorn en doet conservatorium piano. Wellicht kan ik hem overhalen mee te gaan naar Graspop. Moet je alleen nog een piano voor m regelen
1f642.svg



Prima vermaak op de camping, denk ik zo. Zeker om wakker mee te worden. Moet Jorn alleen even wat eerder wakker zijn dan wij.

Ja is erg relaxed hoor. Ken hem door het samen begeleiden van kinderkampen in de Ardennen. Afgelopen jaar hebben we een marktplaats-piano (vaak gratis af te halen, want dat hele afhalen is de grote moeilijkheid) naar ons kamp weiland gesleept. Was goed toeven, kamperen in de zon op een heuvel in het bos met live piano muziek!

Dat geloof ik graag! Klassieke muziek blijft toch een soort guilty pleasure voor me. Oftewel, neem volgend jaar die piano alstublieft mee.
 

kris1978

Playlistbediener
29 jun 2019
13
0
Joslittel wrote:
Ik hoop volgend jaar ook op iets meer prog. Realistisch zijn naar mijn idee:
– Devin Townsend met nieuw album
– Anathema tourt ter ere van album dat 10 jaar oud is
– Haken (voorprogramma Devin)
– Dream Theater
– Opeth

Met Alter Bridge en FFDP hebben we al twee hoge namen te pakken. As it Is tourt, DragonForce ook. Alestorm zal er zeker staan na Lokerse Feesten dit jaar. Powerwolf misschien als afsluiting van hun tour, staan er dan met hun nieuwe show. Jaar geleden was de oude show met wat nieuwe nummers. I Prevail maakte op RaR veel indruk, erg fijne band met een hardcore/ nu metal geluid en veel hits op de streamingdiensten. Mag best terug voor een rondje. Zo zie ik Arch Enemy er ook wel weer staan.

En van mij mag Lamb of God zo op herhaling, komt een nieuw album dit jaar. Wat was dat een sloopkogel van een show. Dat wil ik graag nog een keer zien en dan ben ik vooraan te vinden.

Het invoegen van alternatievere acts vind ik een mooie ontwikkeling, met name de wat ruwe elektro past goed bij Metal. Prodigy had ik er graag gezien bijvoorbeeld. Die Antwoord vind ik randje maar is zo fout dat het wel weer kan. Zaken zoals Muse en Foo Fighters liever niet, laat Graspop aub de metalacts een groot podium geven die dit verdienen. Ik denk ook dat er weinig mensen op zitten te wachten daar op de wei. Was vorige week bij Muse en dat publiek is zo’n wereld van verschil in vergelijking met het Graspop publiek.

Eens, eens, eensch!

Meer prog: JA! Stuk voor stuk vette namen die je daar noemt, met alleen al de helft maak je mij gelukkig.

Paar goeie grote namen in je rijtje, Alter Bridge, Alestorm en Arch Enemy zijn allemaal tripel A boekingen in mijn ogen (see what I did there
1f609.svg
)

Ik baal dat ik Lamb of God gemist heb, dus een herkansing volgend jaar met nieuw werk is zeer welkom.

En qua alternatieve acts zitten we precies op een lijn.

Lekker dit
1f600.svg


Alestorm kunde nu toch niet echt metal noemen denk ik ,ma wie ben ik ,dan zou ik heel graag Heilung op GMM2020 zien
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken