Ik begrijp prima wat je bedoelt, GMM moet natuurlijk wel in de kern een metalfestival blijven, en ook de old-school, conservatieve metalheads blijven aanspreken.xydroh wrote:
Ik heb men tickets voor alter bridge in Koninklijk circus in Brussel. Kende de zaal niet maar dit ziet er zo mooi uit, ben helemaal klaar voor het optreden.
Koninklijk circus is een geweldige zaal! Nog nooit slecht geluid gehad en altijd sfeervol. Mooi rond binnenplein als staanplaatsen en daarachter in tribune zitplaatsen. Ga je van genieten!
Als Graspop dan toch een nieuwe locatie moet hebben, mogen ze dat van mijn part ineens inhuldigen met een extra dagje Knotfest ergens in mei / juli aangezien slipknot zou terugkomen.
Voor de rest is Iron Maiden uiteraard een mooie naam voor een 25-jarig jubilee; andere headliners ga ik nog eens over nadenken.
Wat jullie genrestages-discussie betreft; ik ben daar misschien een beetje oldschool in, maar ik gruwel van te verre afwijkingen van metal. Van mij mogen een QOTSA, Pearl Jam, Foo Fighters en al hun vrienden ver weg blijven van de graspopwei! Ik ga wel naar andere festivals als ik die bands wil zien, maar graspop is voor mij metalweekend, waar ik in elk subgenre van de metal wil gegooid worden! Heb dit jaar gemerkt (ben nog bezig aan m’n verslag…) dat de vele rocknamen mij niet veel deden en ze op zondag zelfs licht overheersten waardoor alternatieven moeilijker werden.
Ik vond dat je’t ook gewoon al merkte in het publiek. Veel volk dat eens kwam proeven omdat er genoeg namen stonden die het grote ‘niet-metal’ publiek aanspreken. Op zich geen probleem mee, maar het verliest naar mijn gevoel wel een stukje van die samenhorigheid van metalheads.
Idem met mega headliners zoals Rammstein en Metallica, ook daar voel je dat je een ander type publiek aantrekt, die rijendik ’s ochtends vooraan staan wachten. Maar ook hier, had het bij Rammstein erger verwacht dan het is geworden.
Al vrees ik dat Graspop – onder Livenation – wel die weg aan het opgaan is; commerciëler, makkelijker en groter. Als je én veel rocknamen in het dagprogramma en metal-afwijkende (of enkel de meest commerciële) headliners begint te boeken, dan gaat een hele hoop van het originele graspopvolk andere oorden opzoeken. Er komt vast een ander publiek voor in de plaats, dus voor graspop als organisatie geeft dat weinig problemen. Die verschuiving is al jaren beetje bij beetje bezig. Zie naar de beperkte hoeveelheid death / black tov 10 jaar geleden. Die fans zijn al uitgeweken.
Ik zou het alvast zonde vinden. Mijn ideale dagje graspop gaat van melodic death, naar prog, naar folk metal, naar thrash, power en alles daartussen. Als daar op een weekend een 5-tal bandjes hardrock en grunge staan, allemaal goed voor mij. Als daar eens iets afsluit a la perturbator, kan ik wel naar iets anders. Maar evenwicht lijkt me hier cruciaal om inderdaad geloofwaardig te blijven als metalfest.
Maar de discussie ging dan ook niet over het geleidelijk 'vervangen' van metalbands met allerlei andere genres, maar over een mogelijke uitbreiding van GMM in de toekomst op een grotere locatie (en gezien de uitverkochte status de afgelopen jaren lijkt zo'n groei zeker mogelijk).
Meer podia zou niet alleen een verbreding van muziekgenres kunnen betekenen, maar ook een verdieping van de al gevestigde genres. Door diverse subgenres te decentraliseren (oftewel verspreiden over meerdere podia), krijg je ook een specifieker publiek per optreden/podium, mensen die speciaal naar die bewuste band komen kijken, i.p.v. mensen die alleen een kijkje komen nemen en veel minder binding met die band hebben. Dat lijkt me uiteindelijk alleen maar mooier voor zowel band als publiek.
Dat geldt dan voor zowel 'nieuwe' als 'oude' (sub)genres, dus ook bv. een podium met veel meer extreme metal, zodat iedereen aan zijn trekken komt, van old-school metalhead die alleen naar heavy en thrash metal luistert, tot progfans die het niet experimenteel genoeg kan, tot casual metalfans die ook wel eens een dagje hoorngebaren willen maken en 'SLAYEEERR' willen roepen. Die mensen hoeven elkaar dan ook minder 'in de weg te lopen'.