Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
kobloodflames wrote:

xydroh wrote:
Faith No More op Werchter. Hier schiet livenation toch onder hun eigen veren? Die Graspop vrijdag gaat nooit dicht bij uitverkopen geraken


Misschien wordt dit wel een gevalletje 2016, zouden ze de Scorpions erbovenop plaatsen?
1f609.svg


Graag, maar wie? Ik zie niet veel bands op tour meer die hier plots kunnen gaan staan. Slipknot en kiss zijn al vorig jaar geweest. Dat sluit al de download headliners uit, naar hellfest moet ook niet gekeken worden.
Misschien geen megaklapper, maar een combinatie van 2 bands van een goed subheadlinerniveau zou ook kunnen werken.
Wat te denken van bv. Nightwish en Avantasia (beiden op tour, en passen uitstekend bij de rest van het vrijdagprogramma)? Of andere namen die nog niets hebben aangekondigd, zoals Avenged Sevenfold of Mastodon?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.360
5.939
Of andere namen die nog niets hebben aangekondigd, zoals Avenged Sevenfold of Mastodon?

Stonden die niet al op dat Hellfest affiche dat hier circuleerde? Dus misschien niet officieel aangekondigd, maar wel duidelijk dat die toch festivals gaan spelen lijkt me.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Fnm op werchter...dat was al de zwakste headliner van GMM, maar nu is het helemáál verknalt. Er moet echt iets gebeuren.
Speciale act? Ayreon? Als dit daadwerkelijk de headliner blijven, krijgen ze het zwaar.
Hoewel....Fortarock valt dit jaar weg. Wellicht trekt dit weer een hoop volk naar GMM?
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
296
80
Zondag veel metal (Of richting metal) op Pinkpop dus ook op die dag krijgt graspop het zwaar.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Ik heb net even de facebook reacties op de laatste aankondiging bekeken, was wel interessant. Heel veel geklaag inderdaad, maar niet eens per se over SOAD. Heel veel mensen die de line up in zijn algemeenheid gewoon erg tegen vinden vallen, te soft vinden, of te alternatief. En ik ben ook maar even gaan turven: er staan inderdaad nog maar 5 thrash metal bands en 4 death metal bands geprogrammeerd (als we de genre beschrijving van de site aanhouden). Dat zijn toch twee genres die voor veel metalheads een beetje de basis vormen van de dagelijkse metalconsumptie, en die missen nu grotendeels. Wel veel black metal, redelijk wat progressive en punk, en verder is het inderdaad een beetje een vreemd allegaartje als je meer van thrash en death houdt. Ook erg veel heavy metal, wat natuurlijk toch wat tegen hardrock aan schuurt, en als wat softer kan worden ervaren. Zeker als dan alle grote headliners in die categorieën vallen, en een kleintje in het hoekje “alternative” geplaatst wordt, snap ik wel een beetje waar het geklaag vandaan komt.

Maar goed, neemt niet weg dat heel veel mensen ook gewoon zeiken om het zeiken. Heb erg veel lol gehad met mensen vertellen dat ze niet zo moeten janken. Een dude noemde de line up amateuristisch, omdat er nu al meer dan 50 bands stonden die hem niet konden bekoren. Ja man, wat een amateurs dat ze jou niet om je persoonlijke smaak gevraagd hebben bij het boeken van elke naam…
Ik heb ze allemaal eens geturfd (eveneens afgaande op website, waar genres niet altijd even duidelijk/kloppend weergegeven worden):
Rock 2
Hard Rock 9
Glam Metal 2
Heavy Metal 10
Thrash Metal 5
Power Metal 2
Folk / Pagan / Viking 3
Black Metal 7
Death Metal 4
Doom Metal 3
Sludge 1
Gothic 2
Stoner 3
Progressive 7
Industrial 1
Alternative 5
Nu Metal 5
Metalcore 10
Hardcore 3
Punk(rock) 8

Er lijkt inderdaad een soort 'verschuiving' van genres binnen festivals plaats te vinden.
Graspop lijkt meer 'softere' bands neer te zetten, wellicht om het deel van het publiek van Werchter (dat op zijn beurt ook meer de pop- en hiphop-kant op lijkt te gaan) aan te spreken.
Dat zou ten koste kunnen gaan van de GMM-gangers die vooral voor de extreme(re) muziek komen, en dan weer andere festivals gaan opzoeken (Alcatraz?).

Ook het grote aantal metalcore- en (hardcore) punk-bands valt op, wellicht vanwege het 'verdwijnen' van Groezrock?
En inderdaad worden de progfans ook aardig verwend, maar dan wel 6 van de 7 op één dag (de 7e is Amorphis, die ik toch eigenlijk veel meer tot een ander genre reken).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Aan de metalcore-fans/-kenners:
Hoe zouden jullie de aangekondigde metalcore-band rangschikken qua bekendheid/'grootheid' in België (ik heb wel eens begrepen dat dat best wel regio-gebonden is)? Oftewel, als ze allen op één dag op één podium zouden staan, in welke volgorde zou GMM ze dan neerzetten?
En welke verwachten jullie op Main Stage resp. Jupiler Stage (of ander podium)?
August Burns Red
Bury Tomorrow
Chelsea Grin
Crystal Lake
Heaven Shall Burn
Killswitch Engage
Motionless In White
Northlane
Of Mice & Men
SHVPES

En wat is eventueel jullie persoonlijke top-1/3/5/10?
Ik probeer steeds wat meer erin te komen, wat af en toe wel eens begint te lukken met bepaalde bands (zoals Parkway Drive). :)
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Set Abominae wrote:
Of andere namen die nog niets hebben aangekondigd, zoals Avenged Sevenfold of Mastodon?

Stonden die niet al op dat Hellfest affiche dat hier circuleerde? Dus misschien niet officieel aangekondigd, maar wel duidelijk dat die toch festivals gaan spelen lijkt me.

Recent aangekondigd voor een Iers festival midden juni, dus dit is zeker een optie.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Set Abominae wrote:
Of andere namen die nog niets hebben aangekondigd, zoals Avenged Sevenfold of Mastodon?

Stonden die niet al op dat Hellfest affiche dat hier circuleerde? Dus misschien niet officieel aangekondigd, maar wel duidelijk dat die toch festivals gaan spelen lijkt me.
Klopt, maar die zijn toen weer heel snel op mysterieuze wijze verdwenen.
Ben benieuwd of en waar die nog gaan opduiken.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.457
4.618
Aan de metalcore-fans/-kenners:
Hoe zouden jullie de aangekondigde metalcore-band rangschikken qua bekendheid/’grootheid’ in België (ik heb wel eens begrepen dat dat best wel regio-gebonden is)? Oftewel, als ze allen op één dag op één podium zouden staan, in welke volgorde zou GMM ze dan neerzetten?
En welke verwachten jullie op Main Stage resp. Jupiler Stage (of ander podium)?
August Burns Red
Bury Tomorrow
Chelsea Grin
Crystal Lake
Heaven Shall Burn
Killswitch Engage
Motionless In White
Northlane
Of Mice & Men
SHVPES

En wat is eventueel jullie persoonlijke top-1/3/5/10?
Ik probeer steeds wat meer erin te komen, wat af en toe wel eens begint te lukken met bepaalde bands (zoals Parkway Drive).
1f642.svg

Heaven shall burn, killswitch engage, august Burns red zijn in volgorde de grootste uit het rijtje en zie ik op mainstage staan.

Daarna kijk ik naar of Mice and men, motionless in White, bury tomorrow en Northlane. Hoog op de Jupiler

Crystal lake, Chelsea grin en shvpes vroeg op de Jupiler.

Northlane is mijn absolute favoriet gevolgd door crystal lake. Beide brengen een experimentele vorm van metalcore met elektronische invloeden. Heaven shall burn speelt altijd de weide plat, ik heb ze nog nooit een slechte show weten geven dus hier kan je ook beter voor uit kijken, wel lang stil geweest rond deze band, hebben hun trein zo gemist om op Parkway drive niveau te raken
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Iggy Pop die de vrijdag op Graspop zou moeten gaan redden?

Er is nog geen geklaag genoeg op Facebook zeker. De hel zou volledig losbarsten.

Hoewel is de stortvloed aan tranen over de line-up overdreven is, is het aan de andere kant wel een teken van de doorsnee GMM-ganger: die wil gewoon stevig werk, waaronder een flink aantal namen uit de nieuwe generatie.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
Aan de metalcore-fans/-kenners:
Hoe zouden jullie de aangekondigde metalcore-band rangschikken qua bekendheid/’grootheid’ in België (ik heb wel eens begrepen dat dat best wel regio-gebonden is)? Oftewel, als ze allen op één dag op één podium zouden staan, in welke volgorde zou GMM ze dan neerzetten?
En welke verwachten jullie op Main Stage resp. Jupiler Stage (of ander podium)?
August Burns Red
Bury Tomorrow
Chelsea Grin
Crystal Lake
Heaven Shall Burn
Killswitch Engage
Motionless In White
Northlane
Of Mice & Men
SHVPES

En wat is eventueel jullie persoonlijke top-1/3/5/10?
Ik probeer steeds wat meer erin te komen, wat af en toe wel eens begint te lukken met bepaalde bands (zoals Parkway Drive).
1f642.svg

Killswitch Engage is de grootste uit dit rijtje, gevolg door August Burns Red en Heaven Shall Burn. De andere bands zijn Categorie 2 op vlak van bekendheid - buiten SHVPES, zij hebben nog net iets minder bekendheid.

Hoe dan ook, vind ik KsE, ABR en HSB wel de sterkste bands uit deze worp; of alleszins de enigen waarvan ik persoonlijk een paar platen in de kast heb staan.
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
378
537
Aan de metalcore-fans/-kenners:
Hoe zouden jullie de aangekondigde metalcore-band rangschikken qua bekendheid/’grootheid’ in België (ik heb wel eens begrepen dat dat best wel regio-gebonden is)? Oftewel, als ze allen op één dag op één podium zouden staan, in welke volgorde zou GMM ze dan neerzetten?
En welke verwachten jullie op Main Stage resp. Jupiler Stage (of ander podium)?
August Burns Red
Bury Tomorrow
Chelsea Grin
Crystal Lake
Heaven Shall Burn
Killswitch Engage
Motionless In White
Northlane
Of Mice & Men
SHVPES

En wat is eventueel jullie persoonlijke top-1/3/5/10?
Ik probeer steeds wat meer erin te komen, wat af en toe wel eens begint te lukken met bepaalde bands (zoals Parkway Drive). ?

Sluit me zeker aan bij Xydroh. Heaven shall Burn en Killswitch Engage zijn zeker de grootste uit de lijst. Deze verwacht ik zeker op de mainstage. Heaven shall Burn is wat aan de hevigere kant, Killswitch ook; maar ik ervaar bij deze toch wat meer melodie. Ik ben geen enorm grote kenner, ik hoor het genre echter wel graag. August Burns Red is ook een grote naam, maar ik zie deze eerder de Jupiler afsluiten dan vroeg op de mainstage staan. Geen idee waarom, gewoon feeling.

Verder blijft mijn aanrader Bury Tomorrow. Hebben recent ook weer een single gedropt. Als je Parkway Drive kan bekoren, zijn deze heren zeker super. Zanger komt op het einde van zijn show ook altijd foto's maken met de fans (of een babbeltje slaan). Echt de moeite. Ik ben enorm biased naar deze band toe omdat ik ze écht top vind, maar vind dit persoonlijk de beste band uit de lijst. Nogmaals; persoonlijke mening. Deze band is live ook echt vol energie, nog net niet zoveel als Fever333, maar ze staan zeker niet stil. Ook enorm veel interactie met het publiek.

OM&M heeft sinds enkele jaren een nieuwe zanger waarmee het nieuwe werk in het begin eigenlijk nogal tegenviel, maar hun laatste album is zeker terug een gigantische plaat. (Aanrader: Mushroom Cloud) Zeker de moeite om eens te checken en zullen ook ofwel vroeg op de main staan ofwel laat op de jupiler.

Motionless in White is ook een bekendere naam die we zeker hoog op de Jupiler mogen verwachten. Denk niet dat deze op de main staan, maar who knows.
Northlane is ook een soortgelijke naam.

Chelsea Grin is zeer stevige metalcore (neigt eerder naar deathcore, vooral eerder werk). Heb ze al eens gezien, maar zij zullen idd vroeg staan. Zijn niet zo bekend, hoewel ze zeker de moeite zijn. SHVPES en Crystal Lake ken ik niet goed genoeg om mijn mening over te geven.

Top 5 :
1) Bury Tomorrow
2) Heaven Shall Burn
3) Chelsea Grin
4) Of Mice & Men
5) Motionless in White
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Set Abominae wrote:
Aan de metalcore-fans/-kenners:
Hoe zouden jullie de aangekondigde metalcore-band rangschikken qua bekendheid/’grootheid’ in België (ik heb wel eens begrepen dat dat best wel regio-gebonden is)? Oftewel, als ze allen op één dag op één podium zouden staan, in welke volgorde zou GMM ze dan neerzetten?
En welke verwachten jullie op Main Stage resp. Jupiler Stage (of ander podium)?
August Burns Red
Bury Tomorrow
Chelsea Grin
Crystal Lake
Heaven Shall Burn
Killswitch Engage
Motionless In White
Northlane
Of Mice & Men
SHVPES

En wat is eventueel jullie persoonlijke top-1/3/5/10?
Ik probeer steeds wat meer erin te komen, wat af en toe wel eens begint te lukken met bepaalde bands (zoals Parkway Drive).
1f642.svg


Heaven shall burn, killswitch engage, august Burns red zijn in volgorde de grootste uit het rijtje en zie ik op mainstage staan.

Daarna kijk ik naar of Mice and men, motionless in White, bury tomorrow en Northlane. Hoog op de Jupiler

Crystal lake, Chelsea grin en shvpes vroeg op de Jupiler.
Dank je! :)

Gaat dat wel allemaal passen op de Jupiler Stage (doorgaans 5 bands per dag) met naast Motionless In White, Of Mice & Men en SHVPES ook nog punkbands Dream State, Boston Manor, Good Riddance en Lagwagon? Zouden MIW en/of OM&M dan niet ook op Main Stage (of ergens anders) kunnen staan?

Heb je ook een idee hoe de punkbands (The Offspring niet meegerekend) zich tot elkaar en de metalcore-bands verhouden?
Anti-Flag
Boston Manor
Creeper
Deez Nuts
Dream State
Good Riddance
Lagwagon
Silverstein
Slapshot
Wednesday 13
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.457
4.618
Set Abominae wrote:
Aan de metalcore-fans/-kenners:
Hoe zouden jullie de aangekondigde metalcore-band rangschikken qua bekendheid/’grootheid’ in België (ik heb wel eens begrepen dat dat best wel regio-gebonden is)? Oftewel, als ze allen op één dag op één podium zouden staan, in welke volgorde zou GMM ze dan neerzetten?
En welke verwachten jullie op Main Stage resp. Jupiler Stage (of ander podium)?
August Burns Red
Bury Tomorrow
Chelsea Grin
Crystal Lake
Heaven Shall Burn
Killswitch Engage
Motionless In White
Northlane
Of Mice & Men
SHVPES

En wat is eventueel jullie persoonlijke top-1/3/5/10?
Ik probeer steeds wat meer erin te komen, wat af en toe wel eens begint te lukken met bepaalde bands (zoals Parkway Drive).
1f642.svg


Sluit me zeker aan bij Xydroh. Heaven shall Burn en Killswitch Engage zijn zeker de grootste uit de lijst. Deze verwacht ik zeker op de mainstage. Heaven shall Burn is wat aan de hevigere kant, Killswitch ook; maar ik ervaar bij deze toch wat meer melodie. Ik ben geen enorm grote kenner, ik hoor het genre echter wel graag. August Burns Red is ook een grote naam, maar ik zie deze eerder de Jupiler afsluiten dan vroeg op de mainstage staan. Geen idee waarom, gewoon feeling.

Verder blijft mijn aanrader Bury Tomorrow. Hebben recent ook weer een single gedropt. Als je Parkway Drive kan bekoren, zijn deze heren zeker super. Zanger komt op het einde van zijn show ook altijd foto’s maken met de fans (of een babbeltje slaan). Echt de moeite. Ik ben enorm biased naar deze band toe omdat ik ze écht top vind, maar vind dit persoonlijk de beste band uit de lijst. Nogmaals; persoonlijke mening. Deze band is live ook echt vol energie, nog net niet zoveel als Fever333, maar ze staan zeker niet stil. Ook enorm veel interactie met het publiek.

OM&M heeft sinds enkele jaren een nieuwe zanger waarmee het nieuwe werk in het begin eigenlijk nogal tegenviel, maar hun laatste album is zeker terug een gigantische plaat. (Aanrader: Mushroom Cloud) Zeker de moeite om eens te checken en zullen ook ofwel vroeg op de main staan ofwel laat op de jupiler.

Motionless in White is ook een bekendere naam die we zeker hoog op de Jupiler mogen verwachten. Denk niet dat deze op de main staan, maar who knows.
Northlane is ook een soortgelijke naam.

Chelsea Grin is zeer stevige metalcore (neigt eerder naar deathcore, vooral eerder werk). Heb ze al eens gezien, maar zij zullen idd vroeg staan. Zijn niet zo bekend, hoewel ze zeker de moeite zijn. SHVPES en Crystal Lake ken ik niet goed genoeg om mijn mening over te geven.

Top 5 :
1) Bury Tomorrow
2) Heaven Shall Burn
3) Chelsea Grin
4) Of Mice & Men
5) Motionless in White

Crystal lake zijn echte hype mannen uit Japan, denk maar aan dezelfde energie als crossfaith. Qua genre zitten ze wel meer bij deathcore
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
378
537
Ik ga ervan uit dat de hardcore bands allemaal op de Jupiler spelen.

EDIT voor Xydroh: Dat zou heerlijk zijn. Crossfaith toch ook al tweemaal zien en echt erg genoten van de intensiteit en energie. Deathcore kan me in beperkte mate ook interesseren dus is de moeite om te beluisteren, waarvoor dank! :)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Crystal lake zijn echte hype mannen uit Japan, denk maar aan dezelfde energie als crossfaith. Qua genre zitten ze wel meer bij deathcore
Crossfaith kon me dit jaar op Alcatraz ook wel bekoren, Crystal Lake had ik daar niet zo veel mee, maar dat kan ook deels gelegen hebben aan het vroegere tijdstip). Coldrain (nog zo'n Japanse metalcore-band) op Pinkpop vond ik ook wel aardig.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.588
11.181
Aan de metalcore-fans/-kenners:
Hoe zouden jullie de aangekondigde metalcore-band rangschikken qua bekendheid/’grootheid’ in België (ik heb wel eens begrepen dat dat best wel regio-gebonden is)? Oftewel, als ze allen op één dag op één podium zouden staan, in welke volgorde zou GMM ze dan neerzetten?
En welke verwachten jullie op Main Stage resp. Jupiler Stage (of ander podium)?
August Burns Red
Bury Tomorrow
Chelsea Grin
Crystal Lake
Heaven Shall Burn
Killswitch Engage
Motionless In White
Northlane
Of Mice & Men
SHVPES

En wat is eventueel jullie persoonlijke top-1/3/5/10?
Ik probeer steeds wat meer erin te komen, wat af en toe wel eens begint te lukken met bepaalde bands (zoals Parkway Drive).
1f642.svg
Allemachtig. Over de grootste ga ik me niet uitlaten, daar wat anderen dat al gedaan hebben (en er wat mij betreft wel aardig in de buurt zitten).

Persoonlijke top vijf:
1. Motionless In White
2. August Burns Red
3. Killswitch Engage
4. Chelsea Grin
5. Heaven Shall Burn
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Ik ga ervan uit dat de hardcore bands allemaal op de Jupiler spelen.
Dat denk ik ook, vandaar dat ik denk dat ze niet veel anders kunnen dan metalcore-bands doorschuiven naar Main Stage. Marquee/Metal Dome zou natuurlijk ook kunnen, maar die staan ook al goed vol met (vooral) prog-bands.
 

thekillingjoke

Campingartiest
25 aug 2019
84
0
KsE stond in 2018 op Main Stage 1. Ik denk dat ze komend jaar daar ook wel zullen verschijnen.
HSB zal op Main Stage 2 staan naar mijn gevoel.
ABR twijfel ik tussen Marquee of Main Stage 2.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.520
3.020
Toch wel jammer dit. Ik was aanvankelijk heel erg blij met Faith No More als headliner, maar nu ze een minder prominente plek op de line-up van Rock Werchter invullen, voelt het toch een beetje minder positief aan.

Ik blijf wel bij mijn standpunt dat ik liever middelgrote acts als headliner zie, die wel een fenomenale liveshow neerzetten in mijn beleving (zoals Faith No More en Judas Priest) dan dat ik naar legendarische acts als Ozzy en GNR moet kijken, die toch minder zuiver zingen anno 2020.

Ik ben trouwens erg blij met de verschuiving van Graspop richting het iets toegankelijkere gitaargeweld. Zit altijd een beetje tussen beide festivals in qua voorkeuren, dus het wordt nu wat makkelijker voor mij om Graspop echt te appreciëren. Ik vrees alleen voor de zaterdag: ben heel groot liefhebber van de progmetal en progrock. Ik verwacht dat deze allemaal in The Marquee gaan staan, waardoor het gruwelijke overlappen geeft. Vooral Opeth, Devin Townsend en Anathema zie ik echt heel erg graag en heb ze allen nog niet gezien. Maar ik ben ook héééél groot fan van zowel Disturbed als Judas Priest. Heeeelp!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken