Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Als een band die twee jaar eerder met exact dezelfde songs en precies dezelfde show op hetzelfde festival stond, de XL-editie van Graspop in 2020 moet dragen, dan is dat toch gewoon triest?

* Het is ook niet de meest strakke line-up tot nu toe in vergelijking met voorgaande jaren. Ik vind dat GMM het aardig heeft geregeld dit jaar qua headliners, niet de sterkste line-up, maar wel acceptabel. Nightwish i.p.v. FNM of Aerosmith had weinig uitgemaakt volgens mij, Omringende festivals doen het niet veel beter. Iedereen vist naar dezelfde naam. 'System of a Down;. GMM onderscheidt zich momenteel met Aerosmith en Maiden van bijv. concurrent Hellfest. Fortarock heeft de handdoek dit jaar al in de ring gelegd, want die kunnen niet opboksen tegen al die andere festivals in de Benelux.

* Ik lees hier RATM en SOAD nog altijd voorbij komen. Die gaan echt niet meer komen, de 4 headliners zijn al bekend. Main2? zijn vaak kleinere namen. RATM en SOAD zouden dan op Main1 hebben gestaan. Channel Zero, of een andere Vlaamse band als headliner?

* MAin2 headliners?: Incubus? Bring me the Horizon? (I hope not)..maar ook veel namen die er reeds al staan zouden deze rol kunnen vervullen. Ik zie de volgende namen de Main2 ook wel afsluiten: Mercyful Fate, Korn, Deep Purple en The Offspring...ik zou het Airbourne ook gunnen, maar kennelijk krijgt deze band nog niet voldoende erkenning.

* Andere namen: Steve Harris's 'British Lion', Michael Schenker, Accept, Doro, Killswitch Engage,
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
xydroh wrote:
ik blijf er bij dat alter bridge een steengoede liveband is en je die dus moet gezien hebben. verder kan ik shvpes aanraden op zaterdag maar die is al vrij vol.

Vanavond gaan we los!

Donderdag, cirque royal in Brussel voor mij :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.604
Doe ik ook maar mee met die lijstjes (gewoon op alfabetische volgorde).
Donderdag
Airbourne
Alter Bridge
Iron Maiden
Merycful Fate
Misþyrming

Vrijdag
Alestorm
Battle Beast
Chelsea Grin
Dool
Faith No More
Gaahls WYRD
Our Survival Depends On Us
Paradise Lost
Powerwolf
Sacred Reich

Zaterdag
Alcest
August Burns Red
Beyond The Black
Disturbed
Dying Fetus
Foreigner
In Extremo
Judas Priest
KoRn
Motionless In White
Obituary
Opeth
Soen
Tribulation

Zondag
Aerosmith
Amorphis
Anti-Flag
Deep Purple
Dimmu Borgir
Dog Eat Dog
Fu Manchu
Killswitch Engage
Mayhem
Naglfar
Sepultara
The Offspring (voor de leuk)
The Vintage Caravan
Thunder
Wayward Sons

Verdomd lang (en goed) lijstje dus!
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
297
80
Denk dat je Anathema ook wel zullen kunnen appreciëren – maar vooral het oudere werk dan. Laatste CD’s zijn wel soft geworden.

Ik vraag me nu wel echt af of ze bij Graspop niet doorhebben dat ze Faith No More niet op een dag ingedeeld hebben – en ze daardoor op de homepage niet bij de acts komen, of als het bewust zou zijn…

Edit: werd net opgelost – kan toch niet anders dan dat er hier GMM medewerkers meelezen?
1f606.svg


Dat zou goed kunnen . Als ze serieus met hun vak bezig zijn
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Als je de homepagina bekijkt, vallen daar misschien nog wel enkele zaken uit af te leiden.
De eerste 4 vakjes zijn de headliners op volgorde van dag. Daarna krijg je de volgende namen in volgorde:
Korn (za) Deep purple (zo) Disturbed (za) Alter bridge (do) Deftones (zo), The Offspring (zo)
Mercyful Fate (do)

* zoals vermoed zouden Korn en Deep Purple MS2 afsluiters kunnen zijn
* de 3e naam is dan terug eentje van zaterdag, dus kunnen we uit afleiden dat er inderdaad nog 2 MS2 afsluiters ontbreken
* Disturbed krijgt weer een veel te hoge spot, zeker om 2 jaar na elkaar te komen, niets aan te doen
* Alter Bridge staat hoger dan Mercyful Fate, dus krijgen die een gelijkaardige plaats als King Diamond?

Tot daar mijn voorlopige conclusies.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Aangezien er al voorlopige lijstjes komen, maak ik erg graag de mijne ook alvast!

Donderdag
Airbourne
Deez Nuts (op aanraden van een vriend)
Iron Maiden
Misþyrming

Vrijdag
Alestorm
Babymetal (Enkel indien geen clash; gewoon om ze eens gezien te hebben)
Chelsea Grin
Faith no More
Heaven Shall Burn
Powerwolf
Mogelijk sleurt mijn vriendin me mee naar Paradise Lost
En misschien ook Our Survival Depends On Us wegens totaal onbekend en het ziet/klinkt wel speciaal.

Zaterdag
Misschien Alcest
August Burns Red
Disturbed opnieuw
Dying Fetus
Judas Priest
Korn
Motionless in White
Opeth
Misschien Soen

Zondag
Aerosmith
Amorphis
Bury Tomorrow
Deep Purple
Killswitch Engage
The Vintage Caravan

Zoals jullie zien, is mijn lijstje op donderdag en zondag nog relatief klein ten opzichte van vrijdag en zaterdag, dus mochten jullie suggesties hebben die mogelijk bij mijn smaak passen, altijd welkom!!! Hoop mijn lijstjes zeker nog aan te vullen met nieuwe Graspop namen alsook met nieuwe ontdekkingen.
- Op 'power metal-vrijdag' zou ik toch ook Battle Beast niet overslaan, zetten een heel vermakelijke show neer, en hebben een stevige (in de breedste zin van het woord, dubbele pun intended.. :wink: ) frontvrouw met een geweldige strot.
- Je houdt zo te zien wel van wat metalcore, dus dan zouden o.a. Of Mice & Men en SHVPES je ook wel moeten kunnen liggen (weet zelf eigenlijk te weinig van metalcore, wellicht kan onze expert xydroh je daar wat beter over tippen :wink: )?
- Als je van The Vintage Caravan houdt, zou ik die dag zeker ook naar Kadavar en Fu Manchu gaan, en naar High On Fire op vrijdag.
- Als je vriendin naar Paradise Lost wil, zal ze hoogstwaarschijnlijk ook My Dying Bride en Anathema kunnen waarderen (die 3 worden vaak in één adem genoemd als de 'Peaceville Three', de grondleggers van de death/doom en gothic metal scenes, hoewel Anathema daarna meer de 'Radiohead'-kant op is gegaan).
- Dimmu Borgir mag je eigenlijk ook niet missen! :)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Damn, iets meer dan 3 weken na het bereiken van pagina 100 van dit forum, zitten we alweer op pagina 150..! :p :lol:
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
* Ik lees hier RATM en SOAD nog altijd voorbij komen. Die gaan echt niet meer komen, de 4 headliners zijn al bekend. Main2? zijn vaak kleinere namen. RATM en SOAD zouden dan op Main1 hebben gestaan. Channel Zero, of een andere Vlaamse band als headliner?
Volgens mij heeft hier na het bekend maken van Aerosmith en FNM als headliners niemand het meer gehad over SOAD als kandidaat voor GMM, laat staan RATM? :roll:
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
437
686
Alvast erg bedankt voor de aanraders! Alter Bridge klinkt inderdaad zeker niet mis. Gek eigenlijk, ik ken de band zeker wel, maar had het nog nooit echt geluisterd tot nu.
SHVPES ligt me persoonlijk wat minder, geen idee waarom. Kan natuurlijk altijd nog veranderen binnen de komende maanden!
Huidige Anathema is inderdaad aan de softere kant, maar ik denk dat mijn vriendin dit zeker kan appreciëren (zowel de hedendaagse als vroegere albums). Ikzelf moet de vroegere nog beluisteren! :)
Battle Beast klinkt inderdaad wel goed. Ga ik zeker in het achterhoofd houden voor vrijdag! Of Mice & Men heb ik dit jaar al op Alcatraz gezien en daar overtuigden ze me helaas niet volledig. Jammer, want hun nieuwe album klinkt zeker geweldig. Hebben eigenlijk vooral de pech dat ze op zaterdag staan waar er heel wat bands staan die ik nog niet heb gezien (enkel Korn, Judas Priest en Disturbed van mijn eerder genoemd lijstje)

De resterende bands moet ikzelf nog eens luisteren. Ik weet alvast weer wat te doen voor juni ;) Erg bedankt iedereen! :)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Alvast erg bedankt voor de aanraders! Alter Bridge klinkt inderdaad zeker niet mis. Gek eigenlijk, ik ken de band zeker wel, maar had het nog nooit echt geluisterd tot nu.
SHVPES ligt me persoonlijk wat minder, geen idee waarom. Kan natuurlijk altijd nog veranderen binnen de komende maanden!
Huidige Anathema is inderdaad aan de softere kant, maar ik denk dat mijn vriendin dit zeker kan appreciëren (zowel de hedendaagse als vroegere albums). Ikzelf moet de vroegere nog beluisteren!
1f642.svg

Battle Beast klinkt inderdaad wel goed. Ga ik zeker in het achterhoofd houden voor vrijdag! Of Mice & Men heb ik dit jaar al op Alcatraz gezien en daar overtuigden ze me helaas niet volledig. Jammer, want hun nieuwe album klinkt zeker geweldig. Hebben eigenlijk vooral de pech dat ze op zaterdag staan waar er heel wat bands staan die ik nog niet heb gezien (enkel Korn, Judas Priest en Disturbed van mijn eerder genoemd lijstje)

De resterende bands moet ikzelf nog eens luisteren. Ik weet alvast weer wat te doen voor juni
1f609.svg
Erg bedankt iedereen!
1f642.svg
Nu ga ik Alter Bridge op Bospop terrein zijn ipv Graspop. Maar ik hoop dat ze gewoon ook wat ballads doen (vloeken in de kerk misschien). Maar die man heeft een geweldig goede stem. In Loving Memory, Watch Over You, Broken Wings zijn echt top nummers.

Op Fortarock een aantal jaar terug deden ze dat geen van alle. Ik snap dat het een metal festival is, maar toch.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
jimmywe wrote:
Ook overal teruglezen dat mensen Slipknot terug willen.
Zoveel jaar terug double bill Slayer – Slipknot in de brabanthal. Ze speelden elke avond in andere volgorde. Na Slayer stroomde de zaal leeg, ze gingen zelfs Slipknot niet afwachten. Het was not done Slipknot cool te vinden. Liever graaf doen en vertrekken. Nochtans dateerde groot deel repertoire da ze nu meekwelen van die tijd.
Dat typeert metalheads. Erg fijne mensen in omgang maar helemaal niet redelijk als het Bvb zoals nu over het programma gaat. Of over bepaalde bands.

https://www.demorgen.be/nieuws/galmen-in-het-zwembad~b1721144/
Als ik dit zo lees, heb ik wel de indruk dat het nog aardig druk was. Ben het over het algemeen wel met je eens, hoor. Er zitten heel veel onredelijke mensen tussen. Het was toch zo dat metalheads openstonden voor alles en iedereen?
Volgens mij valt dat wel tegen. Er zijn inderdaad aardig wat metalheads met een zeer brede muzieksmaak, die alles een kans durven te geven.
Er zijn echter ook oerconservatieve metalheads die alles wat afwijkt van de traditionele heavy en/of thrash metal afkeuren, en voor wie zelfs een keyboard al een onacceptabele toevoeging is.
Daar staan dan ook weer mensen tegenover die het niet progressief en experimenteel genoeg kan zijn.
Ik vind het dan ook altijd leuk op festivals om te kijken naar al de verschillende typen metalheads, die allen op hun eigen manier van een band kunnen genieten, van liggend met een biertje in het gras, tot crowdsurfend en moshend, tot met de armen over elkaar knikkebollend in een donkere tent. :)

 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Donderdag: Iron Maiden, Airbourne, Mercyful Fate, Silverstein, Alter Bridge.
Indruk: (Maiden en Airbourne..ik ben tevreden :D:D:D)

Vrijdag: Powerwolf, Wednesday 13, Killing Joke, Alestorm, Battle Beast, Steel Panther
Indruk: (veel leuke middelgrote namen, grote namen ontbreken nog...)

Zaterdag: Judas Priest, Korn, Dream State, Beyond The Black, Disturbed, Foreigner
Indruk: (Goede balans).

Zondag: The Offspring, Dimmu Borgir, misschien Deep Purple en Aerosmith...
(Nog een te slap dagje voor mij...)
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
437
686
Doe ik ook maar mee met die lijstjes (gewoon op alfabetische volgorde).
Donderdag
Airbourne
Alter Bridge
Iron Maiden
Merycful Fate
Misþyrming

Vrijdag
Alestorm
Battle Beast
Chelsea Grin
Dool
Faith No More
Gaahls WYRD
Our Survival Depends On Us
Paradise Lost
Powerwolf
Sacred Reich

Zaterdag
Alcest
August Burns Red
Beyond The Black
Disturbed
Dying Fetus
Foreigner
In Extremo
Judas Priest
KoRn
Motionless In White
Obituary
Opeth
Soen
Tribulation

Zondag
Aerosmith
Amorphis
Anti-Flag
Deep Purple
Dimmu Borgir
Dog Eat Dog
Fu Manchu
Killswitch Engage
Mayhem
Naglfar
Sepultara
The Offspring (voor de leuk)
The Vintage Caravan
Thunder
Wayward Sons

Verdomd lang (en goed) lijstje dus!

Ziet er zeker goed uit! Mocht je nog een plaatsje hebben, raad ik zeker op vrijdag Heaven Shall Burn aan. Vermits je August Burns Red en Chelsea Grin in je lijstje hebt staan, denk ik dat je deze band ook wel zal appreciëren. Endzeit is echt een knaller.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Helpt Graspop wel niet dat Alcatraz elke dag weer opnieuw met nieuwe interessante namen komt
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Voor ons is het nu:

Donderdag
Iron Maiden
Airbourne
Alter Bridge

Vrijdag
Powerwolf
Alestorm
Steel Panther
Baby Metal

Zaterdag
Judas Priest
Foreigner
Disturbed

Zondag
Aerosmith
Deep Purple
Thunder (alleen als er tussendoor nog wat bands bij komen, anders gewoon ergens voor Deep Purple aan naar binnen)

Ook meteen op volgorde gezet van belangrijkheid per dag. Maar hoop nog wel op een paar namen erbij. Voor mij nog wat mooie hardrock / glammetal en voor m'n vriendin nog wat symphonische bands of dingen als Skillet.

Edit: Op de vrijdag zou Battle Beast nog kunnen, maar vind die toch een stuk minder dan Beast in Black. De nummers van Battle Beast komen niet echt binnen, terwijl Beast in Black is ingeslagen als een bom.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Helpt Graspop wel niet dat Alcatraz elke dag weer opnieuw met nieuwe interessante namen komt
Mwa, dat valt tot nu toe best wel tegen, vind ik.
Zitten nog niet echt namen bij waarvan ik razend enthousiast wordt, enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Cradle Of Filth, Kvelertak, Dark Tranquility, Eluveitie (maar die zie ik in april al) ,en in mindere mate Moonspell, Tarja, The Darkness.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
xydroh wrote:
Helpt Graspop wel niet dat Alcatraz elke dag weer opnieuw met nieuwe interessante namen komt

Mwa, dat valt tot nu toe best wel tegen, vind ik.
Zitten nog niet echt namen bij waarvan ik razend enthousiast wordt, enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Cradle Of Filth, Kvelertak, Dark Tranquility, Eluveitie (maar die zie ik in april al) ,en in mindere mate Moonspell, Tarja, The Darkness.
Dit stond bijna allemaal in 2019 nog op Graspop.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Set Abominae wrote:

xydroh wrote:
Helpt Graspop wel niet dat Alcatraz elke dag weer opnieuw met nieuwe interessante namen komt


Mwa, dat valt tot nu toe best wel tegen, vind ik.
Zitten nog niet echt namen bij waarvan ik razend enthousiast wordt, enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Cradle Of Filth, Kvelertak, Dark Tranquility, Eluveitie (maar die zie ik in april al) ,en in mindere mate Moonspell, Tarja, The Darkness.

Dit stond bijna allemaal in 2019 nog op Graspop.
Klopt, hoewel ik ze vrijwel allemaal gemist heb toen wegens clashes (Cradle Of Filth --> Sabaton, Kvelertak --> stukje Eluveitie/stukje Def Leppard/goede plek zoeken voor Sabaton, The Darkness (2018) --> Avenged Sevenfold).
Geeft ook weer de kracht van de undercard aan op GMM.
Voor Alcatraz uiteraard ook heel mooie namen, alleen moeten die nog de headliners en andere grote namen bekend maken. Dus het kan nog prima goedkomen daar.. :wink:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken