Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.090
8.209
Oh ja, was ik weer even vergeten. Maar dan mag van mij alsnog vandaag wel een naampje komen :p. Van mij mag Nightwish ook wel doorkomen, maar ik hoop gewoon dat ze geen headliner positie opnemen (Ik heb liever een andere naam laten we het zo zeggen, maarja Tool en Aerosmith, mijn droomnamen zijn niet heel waarschijnlijk). Guns ’n Roses neemt sowieso veel te veel tijd in beslag, maar als ze komen ben ik gewoon in de Marquee te vinden. Geen probleem
1f609.svg

Ik denk dat er geen naam meer komt vandaag of morgen rondom Sinterklaas. Lijkt me dat deze week de volle aandacht naar Rock Werchter gaat?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
kobloodflames wrote:
Oh ja, was ik weer even vergeten. Maar dan mag van mij alsnog vandaag wel een naampje komen :p. Van mij mag Nightwish ook wel doorkomen, maar ik hoop gewoon dat ze geen headliner positie opnemen (Ik heb liever een andere naam laten we het zo zeggen, maarja Tool en Aerosmith, mijn droomnamen zijn niet heel waarschijnlijk). Guns ’n Roses neemt sowieso veel te veel tijd in beslag, maar als ze komen ben ik gewoon in de Marquee te vinden. Geen probleem
1f609.svg


Ik denk dat er geen naam meer komt vandaag of morgen rondom Sinterklaas. Lijkt me dat deze week de volle aandacht naar Rock Werchter gaat?

denk ik ook, net voor de verkoop van werchter gaan ze dit niet meer doen. Maar hoop dat graspop wel uit hun kot komt om de mensen die afhaken door het verlies van SOAD te proberen terug winnen.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.024
278
jimmywe wrote:

nikita wrote:

jimmywe wrote:
Zonder hem had dat nooit bestaan.


Denk dat mensen als van Geel en schoenmaekers toch iets meer hebben bijgedragen aan de identiteit van graspop, dus lijkt me wat kort door de bocht.

Livenation heeft aandelen van graspop, en gedeeltelijk zeggenschap over graspop. Graspop is niet volledig in handen van livenation en hebben best nog wat eigen invloed. Maar livenation staat er uiteraard wel tussen wat betreft boekingen van de grote bands, ‘kut livenation’ lijkt me hier dus een terechte uitspraak.

Hier werd ook iets gezegd over livenation en Alcatraz (of was dat op het Alcatraz forum), alleszins zij zijn nog volledig in eigen beheer en weigerden te verkopen aan livenation. Da’s die West-Vlaamse gedrevenheid denk ik, kan ik wel appreciëren.


Je weet wel wat ik bedoel. Natuurlijk hebben die Nog een eigen smoel.
Schueremans boekt trouwens alle headliners voor Graspop.

dit is wat kort door de bocht hoor

Ge kunt zoveel bashen op livenation als je wilt maar dankzij hun staat Graspop tenminste waar het nu staat.
Ik weet niet (zoiets voorspellen is natuurlijk onmogelijk) waar ze anders zouden gestaan hebben met de "concurrenten" als Hellfest, Download ea....

blijft allemaal grappig, weigeren om naar Werchter te gaan maar ondertussen klopt diezelfde firma wel het geld uit uw zakken via de andere, graspopweg...
Face it gewoon, deels dankzij het professionele LiveNation mogen wij al deze "grote" bands in ons KLEIN belgenlandje bewonderen...
(we zullen over de fratsen&stoten van de andere firma's zwijgen)
En nee, ik werk niet voor LiveNation :) .
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
xydroh wrote:

jimmywe wrote:

nikita wrote:

jimmywe wrote:
Zonder hem had dat nooit bestaan.


Denk dat mensen als van Geel en schoenmaekers toch iets meer hebben bijgedragen aan de identiteit van graspop, dus lijkt me wat kort door de bocht.

Livenation heeft aandelen van graspop, en gedeeltelijk zeggenschap over graspop. Graspop is niet volledig in handen van livenation en hebben best nog wat eigen invloed. Maar livenation staat er uiteraard wel tussen wat betreft boekingen van de grote bands, ‘kut livenation’ lijkt me hier dus een terechte uitspraak.

Hier werd ook iets gezegd over livenation en Alcatraz (of was dat op het Alcatraz forum), alleszins zij zijn nog volledig in eigen beheer en weigerden te verkopen aan livenation. Da’s die West-Vlaamse gedrevenheid denk ik, kan ik wel appreciëren.


Je weet wel wat ik bedoel. Natuurlijk hebben die Nog een eigen smoel.
Schueremans boekt trouwens alle headliners voor Graspop.


dit is wat kort door de bocht hoor

Ge kunt zoveel bashen op livenation als je wilt maar dankzij hun staat Graspop tenminste waar het nu staat.
Ik weet niet (zoiets voorspellen is natuurlijk onmogelijk) waar ze anders zouden gestaan hebben met de “concurrenten” als Hellfest, Download ea….

blijft allemaal grappig, weigeren om naar Werchter te gaan maar ondertussen klopt diezelfde firma wel het geld uit uw zakken via de andere, graspopweg…
Face it gewoon, deels dankzij het professionele LiveNation mogen wij al deze “grote” bands in ons KLEIN belgenlandje bewonderen…
(we zullen over de fratsen&stoten van de andere firma’s zwijgen)
En nee, ik werk niet voor LiveNation ? .

natuurlijk, maar ik bedoelde dat het kort door de bocht is om te stellen dat de headliners op graspop er enkel staan door Schueremans, dat is en blijft een samenwerking.

>blijft allemaal grappig, weigeren om naar Werchter te gaan maar ondertussen klopt diezelfde firma wel het geld uit uw zakken via de andere, graspopweg…

Ik weiger dan ook niet om naar werchter te gaan he, maar ik denk dat wel duidelijk is als de graspopganger niet naar werchter gaat, dat werchter opeens ook geen metal meer gaat boeken. Dit heeft dus niks met livenation of geld te maken maar met welke band waar staat.
 

Christiaan

Dagopener
15 mrt 2014
509
77
Ik weiger dan ook niet om naar werchter te gaan he, maar ik denk dat wel duidelijk is als de graspopganger niet naar werchter gaat, dat werchter opeens ook geen metal meer gaat boeken. Dit heeft dus niks met livenation of geld te maken maar met welke band waar staat.
Hoezo? Er zijn genoeg mensen die metal leuk vinden, maar voor wie een compleet weekend alleen maar metal wat veel is. Voor die mensen is het ideaal dat grote metal namen ook op een festival als Werchter staan.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
xydroh wrote:
Ik weiger dan ook niet om naar werchter te gaan he, maar ik denk dat wel duidelijk is als de graspopganger niet naar werchter gaat, dat werchter opeens ook geen metal meer gaat boeken. Dit heeft dus niks met livenation of geld te maken maar met welke band waar staat.

Hoezo? Er zijn genoeg mensen die metal leuk vinden, maar voor wie een compleet weekend alleen maar metal wat veel is. Voor die mensen is het ideaal dat grote metal namen ook op een festival als Werchter staan.


Tuurlijk, maar het is inmiddels al duidelijk dat livenation iaan het metalpubliek een heel dankbaar en vooral een heel rendabel publiek heeft. Als er dan bijvoorbeeld een metallica, rammstein, SOAD, TOOL op werchter staat dan komt dat publiek gewoon af. Zie je trouwens ook aan het gigantisch aantal graspop t-shirts die je die dag dan ziet.


Graspop is dan ook gewoon voor een stuk slachtoffer van dit publiek, omdat mensen buiten het festival gaan om 1 band te gaan zien heeft livenation geen reden om die band op graspop te zetten. 2 keer langs kassa gaan in plaats van 1 keer dus.

 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.024
278
Ik weiger dan ook niet om naar werchter te gaan he, maar ik denk dat wel duidelijk is als de graspopganger niet naar werchter gaat, dat werchter opeens ook geen metal meer gaat boeken. Dit heeft dus niks met livenation of geld te maken maar met welke band waar staat.

Was ook niet persoonlijk op u bedoelt hoor @xydroh
Is gewoon een veralgemening dat sommige mensen graag doen...
Graag afgeven op mainstream X (omdat het hip is om af te geven op mainstream dingen, ik weet het niet) maar ondertussen wel diezelfde firma steunen door naar een andere, kleiner ding te gaan...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.296
4.464
koekdoos wrote:

nikita wrote:

dingskewhiskas wrote:
Dat SOAD niet aan Graspop werd gegund, geeft misschien iets meer hoop voor de theorie dat er toch nog iets speciaals naar Graspop komt (en dus niet gewoon FNM, Nightwish, Volbeat of iets dergelijks). Of Werchter heeft geen andere grote namen meer en moest SOAD voor zichzelf houden, maar ik verwacht toch nog de Foo Fighters of Kendrick Lamar.

Dit alles met in het achterhoofd dat Rammstein ooit naar Graspop mocht om enkele Desselse tegenvallers te compenseren en er dus wel enige onderlinge empathie is.


Empathie lijkt me net iets te gevoelig en heeft wat weinig met economie te maken ; maar ja, er zal wel gezorgd worden dat livenation de best mogelijke winstmarges kan creëren
1f609.svg



En hoe doe je dat? door een gewilde Graspopheadliner op Werchter te zetten om een deel van Graspoppubliek ook Werchter kaartjes te laten kopen.

Inderdaad, eigenlijk zou de graspopganger het moeten vertikken om naar werchter te gaan, zo zorg je dat metal op graspop blijft, maar bon. Ik kan het allesinds niet laten om naar SOAD te gaan

Wat kortzichtige reactie. Waarom zou metal alleen op Graspop moeten staan? Zo lang ik naar RW gaat, boekt RW al metal. Juist mooi dat grote metalnamen prominent op een mainstreamfestival staan.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
xydroh wrote:
Ik weiger dan ook niet om naar werchter te gaan he, maar ik denk dat wel duidelijk is als de graspopganger niet naar werchter gaat, dat werchter opeens ook geen metal meer gaat boeken. Dit heeft dus niks met livenation of geld te maken maar met welke band waar staat.

Was ook niet persoonlijk op u bedoelt hoor @xydroh
Is gewoon een veralgemening dat sommige mensen graag doen…
Graag afgeven op mainstream X (omdat het hip is om af te geven op mainstream dingen, ik weet het niet) maar ondertussen wel diezelfde firma steunen door naar een andere, kleiner ding te gaan…

goh, doe ik ook af en toe hoor, ik ga ook niet graag naar werchter omdat TOOL er staat bijvoorbeeld maar dan heel de dag niks anders te moeten kijken die mij interesseert. Natuurlijk ga ik wel voor zo'n band maar het is niet leuk voor alle andere bands die daar dan staan die dan een deel van het publiek hebben die totaal geen interesse in hun of hun genre heeft maar dat is waar werchter naar toe aan het gaan is, een dagjespubliek die enkel voor de headliners komt en dat is jammer voor de hardwerkende bands die vroeg op de dag staan.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.296
4.464
Mijn kameraad gehoord.. nu het nieuws officieel is wilde hij erover praten. Blijkbaar wilde Graspop wel degelijk SOAD booken maar gaven die fuckers er zelf de voorkeur aan om op Werchter te staan.

Graspop heeft gewoon ‘pech’ dat Werchter in dezelfde periode valt zodat het voor de band makkelijk in te plannen valt in hun tournee. Als ze dan toch in België spelen, dan liever direct op Werchter.

De drang om ze eens te zien is een stuk kleiner geworden nu
1f642.svg
Dat ze eerst eens een nieuwe CD maken.

Dat nieuwe album gaat er voorlopig niet komen (creative differences in de band).
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
559
681
volgens mij ben ik de enige die blij is dat SOAD niet komt !!! heb er gewoon niets mee.
denk wel, omdat het zo lang duurt dat graspop heeft gewacht wie SOAD zou krijgen.
ze zijn denk ik nu hard bezig met plan B. had persoonlijk gehoopt op helloween maar die gaan pas in sep./okt. touren.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
volgens mij ben ik de enige die blij is dat SOAD niet komt !!! heb er gewoon niets mee.
denk wel, omdat het zo lang duurt dat graspop heeft gewacht wie SOAD zou krijgen.
ze zijn denk ik nu hard bezig met plan B. had persoonlijk gehoopt op helloween maar die gaan pas in sep./okt. touren.

toffe band maar helloween is geen headliner op graspop, hebben er wel al vaak gestaan
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
goh, doe ik ook af en toe hoor, ik ga ook niet graag naar werchter omdat TOOL er staat bijvoorbeeld maar dan heel de dag niks anders te moeten kijken die mij interesseert. Natuurlijk ga ik wel voor zo’n band maar het is niet leuk voor alle andere bands die daar dan staan die dan een deel van het publiek hebben die totaal geen interesse in hun of hun genre heeft maar dat is waar werchter naar toe aan het gaan is, een dagjespubliek die enkel voor de headliners komt en dat is jammer voor de hardwerkende bands die vroeg op de dag staan.

Anderzijds had ik dit jaar het idee dat het niet-dagjespubliek helemaal geen boodschap had aan bijvoorbeeld Tool. Ik ging me heel vroeg klaarzetten voor Tool om vooraan te kunnen staan, maar als ik 5 minuten voor het optreden of halverwege het optreden naar de main stage was getrokken, had ik even dicht kunnen gaan staan, er waren echt veel mensen vertrokken. Mogelijk omdat het zo laat was en mogelijk omdat Tool 's werelds onbekendste bekende band is, maar toch verrassend veel ruimte op de wei. Terwijl die dag wel degelijk snel uitverkocht was.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
xydroh wrote:
goh, doe ik ook af en toe hoor, ik ga ook niet graag naar werchter omdat TOOL er staat bijvoorbeeld maar dan heel de dag niks anders te moeten kijken die mij interesseert. Natuurlijk ga ik wel voor zo’n band maar het is niet leuk voor alle andere bands die daar dan staan die dan een deel van het publiek hebben die totaal geen interesse in hun of hun genre heeft maar dat is waar werchter naar toe aan het gaan is, een dagjespubliek die enkel voor de headliners komt en dat is jammer voor de hardwerkende bands die vroeg op de dag staan.

Anderzijds had ik dit jaar het idee dat het niet-dagjespubliek helemaal geen boodschap had aan bijvoorbeeld Tool. Ik ging me heel vroeg klaarzetten voor Tool om vooraan te kunnen staan, maar als ik 5 minuten voor het optreden of halverwege het optreden naar de main stage was getrokken, had ik even dicht kunnen gaan staan, er waren echt veel mensen vertrokken. Mogelijk omdat het zo laat was en mogelijk omdat Tool ’s werelds onbekendste bekende band is, maar toch verrassend veel ruimte op de wei. Terwijl die dag wel degelijk snel uitverkocht was.

Inderdaad, ik heb heel veel mensen The cure zien ondergaan en verliezen om toch maar vroegtijdig af te druipen. Tool begon gewoon al veel te laat. Ik heb echt men best moeten doen om wakker te blijven en dat helpt de beleving echt niet.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.716
3.540
Natuurlijk is het mooi dat metalbands ook op mainstreamfestival een plaats krijgen.
Als je ziet dat bands zoals een Iron Maiden, Parkway Drive, of zelfs veel kleinere bands op andere podia,... een kans krijgen op Werchter om daar een gedeeltelijk ander publiek te kunnen aanspreken. Zorgt ook dat sommige mensen ontdekken dat ze muziek binnen een bepaald genre misschien toch weten te appreciëren en zo dat genre verder uitspitten.
Ik vind het een heel andere zaak wanneer die mainstream festivals bepaalde namen standaard naar zich toetrekken waardoor een genrefestival enkele topacts binnen het genre nauwelijks te pakken kan krijgen (zie Metallica, Rammstein) en waarbij ze in dit geval met SOAD zelfs een band op herhaling nemen, zonder iets nieuws, zo te horen puur vanuit het besef 'dat brengt goed op want dan moeten mensen die anders niet zouden komen toch een ticket kopen. Als we ervoor zorgen dat er nog een redelijk grote interessante band in het genre staat en ergens in de vroege namiddag ook iets, komen ze zeker ook op tijd het terrein op, eten en drinken ze voldoende tijdens de rest van het programma dat hen (mogelijk) totaal niet aanspreekt'

Maar bon, we zullen nooit weten hoe die onderhandelingen net lopen en waar een band (management) voor kiest of wat graspop / werchter in de schaal legt. Ik heb alleszins nooit begrepen dat een metalband een mainstreamfestival van 80.000 wil verkiezen (waar je dan weet dat 1/3e niet geinteresseerd is in je, 1/3e er staat om het 'een kans te geven' of 'toch eens gezien te hebben') of een metalfestival van 60.000 waar je het hele veld meekrijgt.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.459
11.430
Gojira net bekend gemaakt voor de zondag van Pinkpop. Staan daar totaal misplaatst maar dat is een andere discussie. Ben erg benieuwd of we ze dit jaar zullen terugzien op Graspop. Meer dan welkom maar misschien is het beter om een jaartje over te slaan en in 2021 als sterke sub aan te sluiten.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
durmey wrote:
De drang om ze eens te zien is een stuk kleiner geworden nu
1f642.svg
Dat ze eerst eens een nieuwe CD maken.

Dat nieuwe album gaat er voorlopig niet komen (creative differences in de band).

Lees: Serj :)

Inderdaad, ik heb heel veel mensen The cure zien ondergaan en verliezen om toch maar vroegtijdig af te druipen. Tool begon gewoon al veel te laat. Ik heb echt men best moeten doen om wakker te blijven en dat helpt de beleving echt niet.

Viel The Cure zo tegen dan? Ik heb heel lang getwijfeld of ik niet toch nog maar eens naar Werchter zou gaan die vrijdag want ik wou naast Tool ook graag The Cure eens zien. Uiteindelijk deed ik het niet omdat ik gewoon niet graag naar Rock Werchter ga. Keek echt op tegen de rit naar daar en weer terug (voor 2 bands) en heel dat terrein vol bakvissen in fluokleurtjes. Ik weet het, ik weet het.. heel flauw van mij, maar da's nu eenmaal echt hoe ik naar Werchter kijk. Geen reactie nodig. Ik ben me ervan bewust hoe dit klinkt.

Ik heb alleszins nooit begrepen dat een metalband een mainstreamfestival van 80.000 wil verkiezen (waar je dan weet dat 1/3e niet geinteresseerd is in je, 1/3e er staat om het ‘een kans te geven’ of ‘toch eens gezien te hebben’) of een metalfestival van 60.000 waar je het hele veld meekrijgt.

Tja. Zegt veel over SOAD en hun manager zeker? Ik zie dit Iron Maiden bv niet snel doen.

Gojira net bekend gemaakt voor de zondag van Pinkpop. Staan daar totaal misplaatst maar dat is een andere discussie. Ben erg benieuwd of we ze dit jaar zullen terugzien op Graspop. Meer dan welkom maar misschien is het beter om een jaartje over te slaan en in 2021 als sterke sub aan te sluiten.

Jammer, maar ik begrijp het ergens wel. En inderdaad, dan kunnen ze in 2021 een hoge plaats op de line up claimen. Gojira is een toekomstige headliner. Eigenlijk zijn ze dat voor mij persoonlijk nu al. Zeker als Volbeat dat al jaren is. Mooi voor Volbeat, maar Gojira timmert ook al jaren aan de weg en is tegenwoordig een grote naam in het wereldje. Getuige daarvan dat ze op Pinkpop kunnen staan bv
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
Gojira net bekend gemaakt voor de zondag van Pinkpop. Staan daar totaal misplaatst maar dat is een andere discussie. Ben erg benieuwd of we ze dit jaar zullen terugzien op Graspop. Meer dan welkom maar misschien is het beter om een jaartje over te slaan en in 2021 als sterke sub aan te sluiten.

Zijn er vooruitzichten op een nieuw album? Als het terug dezelfde show is vrees ik van niet
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken