Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Mooi pakketje erbij!
Verassend dat Rob Zombie niet op zaterdag speelt, want er zit vast nog een MS2 headliner aan te komen voor de zaterdag.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Voor mij geen indrukwekkende worp.
Ministry, Uncle Acid, Refused, Possessed en Wiegedood zijn goede namen. Refused zou hoger moeten staan.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Paar mooie namen inderdaad.
Eagles Of Death Metal wel al eerder genoemd als kanshebber, maar toch niet echt verwacht eerlijk gezegd. Ben er wel blij mee!
Living Colour had ik zelfs helemaal niet zien aankomen, leuke toevoeging!
Zelfde geldt voor Stone Temple Pilots.
En voor de rest nog veel om te ontdekken de komende tijd! :)
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
crossfaith en crystal lake op alcatraz. had wel graag crystal lake gezien op graspop. crossfaith mag ook maar ze stonden er al vorig jaar
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
- Rob Zombie is een grote naam in dit wereldje. Maar echt een USA-band, met meer oog op theater en weinig oog voor de kwaliteit van de muziek.
Hij schijnt een erg gave show te kunnen geven, maar op EU-festivals zet hij een paar posters van de weerwolf, Frankenstein en Dracula neer..thats it.
Oude nummers als 'Dracula', 'SuperBeast' zijn voornamelijk de nummers die het grote publiek kent. Daarnaast zal hij waarschijnlijk de cover '"We're an American Band' spelen.
- Stone Temple Pilots is een naam die een beetje tussen wal en schip valt met zijn Grunge-genre. Net als Soundgarden en Alice In Chains is het een redelijk grote naam, maar niet alle metalfans zijn gecharmeerd van grunge. Het is een genre wat in de EU ook relatief minder goed aanslaat dan bijvoorbeeld de USA. Met het nummer 'Plush' zullen bij enkele mensen een belletje gaan rinkelen..maar het is voornamelijk een band die tijdens het eten voor wat achtergrondmuziek zorgt.
- Eagles of Death Metal is een verrassende keuze...maar niet echt mijn ding.
- Living Colour, kent vrijwel iedereen van 'Cult Of Personality'...Vreemde eend..meer een band voor Rock Werchter lijkt het...
- UFO: Doctor, Doctor Pleeaase...OH the Mess I',m in :D:D:D..Old But Kicking.
- Raven: Een topband uit de NWOBHM. Altijd ondergewaardeerd naar mijn mening.

Naar mijn mening iets te veel..'saaie' namen op het affiche.
Lynyrd Skynyrd, Stone Temple Pilots, Eagles of DM, Living Colour, Cult of Luna..allemaal namen die niet zouden misstaan op een popfestival...
Zonde van de ruimte, maar de organisatie zal wel breder willen inzetten.


 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
– Rob Zombie is een grote naam in dit wereldje. Maar echt een USA-band, met meer oog op theater en weinig oog voor de kwaliteit van de muziek.
Hij schijnt een erg gave show te kunnen geven, maar op EU-festivals zet hij een paar posters van de weerwolf, Frankenstein en Dracula neer..thats it.
Oude nummers als ‘Dracula’, ‘SuperBeast’ zijn voornamelijk de nummers die het grote publiek kent. Daarnaast zal hij waarschijnlijk de cover ‘”We’re an American Band’ spelen.
– Stone Temple Pilots is een naam die een beetje tussen wal en schip valt met zijn Grunge-genre. Net als Soundgarden en Alice In Chains is het een redelijk grote naam, maar niet alle metalfans zijn gecharmeerd van grunge. Het is een genre wat in de EU ook relatief minder goed aanslaat dan bijvoorbeeld de USA. Met het nummer ‘Plush’ zullen bij enkele mensen een belletje gaan rinkelen..maar het is voornamelijk een band die tijdens het eten voor wat achtergrondmuziek zorgt.
– Eagles of Death Metal is een verrassende keuze…maar niet echt mijn ding.
– Living Colour, kent vrijwel iedereen van ‘Cult Of Personality’…Vreemde eend..meer een band voor Rock Werchter lijkt het…
– UFO: Doctor, Doctor Pleeaase…OH the Mess I’,m in :D:D:D..Old But Kicking.
– Raven: Een topband uit de NWOBHM. Altijd ondergewaardeerd naar mijn mening.

Naar mijn mening iets te veel..’saaie’ namen op het affiche.
Lynyrd Skynyrd, Stone Temple Pilots, Eagles of DM, Living Colour, Cult of Luna..allemaal namen die niet zouden misstaan op een popfestival…
Zonde van de ruimte, maar de organisatie zal wel breder willen inzetten.

Cult of Luna op een popfestival? Serieus? Post-metal is niet het eerste wat ik op een popfestival zou plaatsen.

Rijtje namen wat meer aan het luisteren, Mysticum is met stip gestegen op de must see lijst. Wat een heerlijke black metal.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
graspop20 wrote:
– Rob Zombie is een grote naam in dit wereldje. Maar echt een USA-band, met meer oog op theater en weinig oog voor de kwaliteit van de muziek.
Hij schijnt een erg gave show te kunnen geven, maar op EU-festivals zet hij een paar posters van de weerwolf, Frankenstein en Dracula neer..thats it.
Oude nummers als ‘Dracula’, ‘SuperBeast’ zijn voornamelijk de nummers die het grote publiek kent. Daarnaast zal hij waarschijnlijk de cover ‘”We’re an American Band’ spelen.
– Stone Temple Pilots is een naam die een beetje tussen wal en schip valt met zijn Grunge-genre. Net als Soundgarden en Alice In Chains is het een redelijk grote naam, maar niet alle metalfans zijn gecharmeerd van grunge. Het is een genre wat in de EU ook relatief minder goed aanslaat dan bijvoorbeeld de USA. Met het nummer ‘Plush’ zullen bij enkele mensen een belletje gaan rinkelen..maar het is voornamelijk een band die tijdens het eten voor wat achtergrondmuziek zorgt.
– Eagles of Death Metal is een verrassende keuze…maar niet echt mijn ding.
– Living Colour, kent vrijwel iedereen van ‘Cult Of Personality’…Vreemde eend..meer een band voor Rock Werchter lijkt het…
– UFO: Doctor, Doctor Pleeaase…OH the Mess I’,m in :D:D:D..Old But Kicking.
– Raven: Een topband uit de NWOBHM. Altijd ondergewaardeerd naar mijn mening.

Naar mijn mening iets te veel..’saaie’ namen op het affiche.
Lynyrd Skynyrd, Stone Temple Pilots, Eagles of DM, Living Colour, Cult of Luna..allemaal namen die niet zouden misstaan op een popfestival…
Zonde van de ruimte, maar de organisatie zal wel breder willen inzetten.

Cult of Luna op een popfestival? Serieus? Post-metal is niet het eerste wat ik op een popfestival zou plaatsen.

Rijtje namen wat meer aan het luisteren, Mysticum is met stip gestegen op de must see lijst. Wat een heerlijke black metal.

zet meteen al maar ne obliviscaris op dat must see lijstje. gaat wel begrijpen waarom als je aan die band komt
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
– Rob Zombie is een grote naam in dit wereldje. Maar echt een USA-band, met meer oog op theater en weinig oog voor de kwaliteit van de muziek.
Hij schijnt een erg gave show te kunnen geven, maar op EU-festivals zet hij een paar posters van de weerwolf, Frankenstein en Dracula neer..thats it.
Oude nummers als ‘Dracula’, ‘SuperBeast’ zijn voornamelijk de nummers die het grote publiek kent. Daarnaast zal hij waarschijnlijk de cover ‘”We’re an American Band’ spelen.
– Stone Temple Pilots is een naam die een beetje tussen wal en schip valt met zijn Grunge-genre. Net als Soundgarden en Alice In Chains is het een redelijk grote naam, maar niet alle metalfans zijn gecharmeerd van grunge. Het is een genre wat in de EU ook relatief minder goed aanslaat dan bijvoorbeeld de USA. Met het nummer ‘Plush’ zullen bij enkele mensen een belletje gaan rinkelen..maar het is voornamelijk een band die tijdens het eten voor wat achtergrondmuziek zorgt.
– Eagles of Death Metal is een verrassende keuze…maar niet echt mijn ding.
– Living Colour, kent vrijwel iedereen van ‘Cult Of Personality’…Vreemde eend..meer een band voor Rock Werchter lijkt het…
– UFO: Doctor, Doctor Pleeaase…OH the Mess I’,m in :D:D:D..Old But Kicking.
– Raven: Een topband uit de NWOBHM. Altijd ondergewaardeerd naar mijn mening.

Naar mijn mening iets te veel..’saaie’ namen op het affiche.
Lynyrd Skynyrd, Stone Temple Pilots, Eagles of DM, Living Colour, Cult of Luna..allemaal namen die niet zouden misstaan op een popfestival…
Zonde van de ruimte, maar de organisatie zal wel breder willen inzetten.
Ik kan dat breed programmeren juist best waarderen. Zo is er voor ieder wat wils, en je kunt toch nooit overal heen.
Ik heb zelf een zeer brede muzieksmaak, zowel binnen als buiten de metal. Maar als ik 3 1/2 dag alleen maar muziek uit hetzelfde subgenre zou moeten aanhoren, zou ik ook langzaam gek worden, hoe goed de bands ook zijn. De afwisseling maakt het juist allemaal veel leuker, vind ik.
Sterker nog, de bands die wat meer 'afwijken' van de rest zijn vaak juist het meest memorabel voor mij, zoals vorig jaar bv. Ayreon, Heilung, Amaranthe, Batushka, A Perfect Circle en zelfs Perturrbator.
 

pieterschipper

Campingartiest
1 dec 2017
69
7
Als ik het mij goed herinner speelde Rob Zombie in 2017 op Graspop al vroeg in de middag. Dan moet het snel zijn gegaan met zijn bekendheid om nu hoog op de lijst te komen. Hij ontgaat mij in ieder geval. Zal nu eens wat meer en beter gaan luisteren. Vind overigens de opmerking typische USA- band wel erg kort door de bocht. Net alsof alle USA bands een enorme show hebben en dan minder oog voor kwaliteit hebben.
Verscheidenheid is leuk ook al om wat andere types aan te trekken op het festivalterrein maar de nadruk ligt nu wel erg de die kant op en wat mij opvalt is dat de power metal en aanverwante metal invloeden zoals de Viking muziek en/of Ierse/Schotse, of Gothic (te) sterk vertegenwoordigd is. Boeit mij totaal niet.
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Als ik het mij goed herinner speelde Rob Zombie in 2017 op Graspop al vroeg in de middag. Dan moet het snel zijn gegaan met zijn bekendheid om nu hoog op de lijst te komen. Hij ontgaat mij in ieder geval. Zal nu eens wat meer en beter gaan luisteren.
Dat herinner jij je volstrekt verkeerd. Zie: https://www.festivalinfo.nl/timetable/22670/3/Graspop_Metal_Meeting/2017/

Rob Zombie is (eerst met White Zombie en daarna solo) al enkele decennia een van de grote namen binnen de industrial rock/metal en daarnaast ook nog eens een succesvol filmregisseur (van horrorfilms). Hij is hier in Europa weliswaar minder populair dan in Noord-Amerika, maar de voorgaande keren dat hij op Graspop stond speelde hij 's avonds op een hoofdpodium en was hij een van de bovenste namen op de dagaffiche. De Graspop-zondag is komend jaar erg sterk bezet, dus misschien moet hij nu wat eerder op het podium aantreden dan voorheen, maar het heeft er alle schijn van dat In Flames, Rob Zombie, Whitesnake, Sabaton, Def Leppard en Kiss dan de laatste acts op de beide hoofdpodia gaan zijn.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Ik vind de breedte waarin graspop programmeert ook net een heel fijne afwisseling.
Festivals met een volledig programma in een bepaald subgenre vind ik toch snel 'te veel van hetzelfde' worden, waardoor het kracht verliest.
Met de verschillende podia en genres heb je zoveel mogelijkheden dat ik met vrienden kan gaan die grotendeels andere genres luisteren
waarbij we af en toe toch eens groepjes samen doen of wanneer ik niets te zien heb, vind ik het leuk om gewoon eens mee te gaan naar hun genres...

Dat vond ik deze week ook zo vet aan die 'European apocalypse' package; met Dimmu Borgir, Kreator, Hatebreed en Bloodbath. Fans die van al die verschillende genres
houden en de enorme verschillen die het net zo sterk maken.

Wat me wel opvalt is dat er op zondag wel echt veel rockbands geprogrammeerd staan (een 10-tal namen op 24). Van mij mag er gerust wat rock mee op de affiche staan, maar er zijn zoveel subgenres in metal die op een "metal meeting" toch zouden mogen overheersen dat ik die overdosis rock niet zo graag zie. Die dag wordt voor mij tot nu toe wat zoeken en hopen op een boeiende dagindeling, maar er zullen genoeg liefhebbers het oneens zijn met mij.

Als er met 'popfestival' een Rock Werchter en dergelijke worden bedoeld, zijn er inderdaad wat bands die daar perfect zouden passen, zo had ik gehoopt dat Eagles of Death Metal voor RW zou geboekt worden. De vermelding van 'Cult of Luna' in dat rijtje lijkt me dan wel een brug te ver.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
pieterschipper wrote:
Als ik het mij goed herinner speelde Rob Zombie in 2017 op Graspop al vroeg in de middag. Dan moet het snel zijn gegaan met zijn bekendheid om nu hoog op de lijst te komen. Hij ontgaat mij in ieder geval. Zal nu eens wat meer en beter gaan luisteren.

Dat herinner jij je volstrekt verkeerd. Zie: https://www.festivalinfo.nl/timetable/22670/3/Graspop_Metal_Meeting/2017/

Rob Zombie is (eerst met White Zombie en daarna solo) al enkele decennia een van de grote namen binnen de industrial rock/metal en daarnaast ook nog eens een succesvol filmregisseur (van horrorfilms). Hij is hier in Europa weliswaar minder populair dan in Noord-Amerika, maar de voorgaande keren dat hij op Graspop stond speelde hij ’s avonds op een hoofdpodium en was hij een van de bovenste namen op de dagaffiche. De Graspop-zondag is komend jaar erg sterk bezet, dus misschien moet hij nu wat eerder op het podium aantreden dan voorheen, maar het heeft er alle schijn van dat In Flames, Rob Zombie, Whitesnake, Sabaton, Def Leppard en Kiss dan de laatste acts op de beide hoofdpodia gaan zijn.

Rob Zombie speelde in 2017 van 20u50 - 22u05 (ongeveer) vertelt mijn schema van dat jaar hier. Daarna speelden nog The Scorpions en Sabaton.
Met deze line-up verwacht ik ze inderdaad nog een plek of 2 lager.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.085
438
Waar gaat Architects staan dit jaar? Op Graspop of durft Werchter ze te boeken?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Waar gaat Architects staan dit jaar? Op Graspop of durft Werchter ze te boeken?

Lijkt me toch wat te zwaar voor RW. Verwacht dat zij, Dimmu en Behemoth de grote namen zijn die ze voor het voorjaar bewaren.

Ik sluit me aan bij de opmerkingen hierboven dat de verscheidenheid GMM zo mooi maakt. Zo heb ik nu ook een band als Europe gezien Waarvoor ik nooit een kaartje zou kopen. Maar ook ontdekt door optredens van oa Batushka dat ik van black metal hou.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Verscheidenheid houdt dit festival in leven. Indien er enkel strikt metal bands in de nauwe definitie van het begrip geboekt worden, dan haalt dit festival 2030 niet. Traditionele metalbands van het verleden doven uit (Ozzy, Black Sabbath, in de nabije toekomst Iron Maiden en ja, zelfs Slipknot). Graspop moet zijn bezoekers nu ergens anders vinden door andere genres te programmeren. Graspop volgt de laatste jaren het pad van Hellfest: meer hardrock, stoner, core, grunge, (pop)punk en zelfs electronica boeken, en dat is een goede zet gebleken, aangezien de wei jaar na jaar voller wordt.

Alien Weaponry staat trouwens op Alcatraz. Hopelijk staan ze ook op GMM, al twijfel ik er nu aan.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.522
809
Alien Weaponry staat trouwens op Alcatraz. Hopelijk staan ze ook op GMM, al twijfel ik er nu aan.
Het is nog een relatief kleine band. Kan dus alle kanten nog op!
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Volgens mij zijn er een paar bands van dag veranderd. Krokus stond volgens mij eerst op vrijdag en staat nu op de site op zaterdag, ook Immolation en Fleshgod Apocalypse lijken verplaatst (ookal kan het ook gedeeltelijk aan mij liggen met slecht overnemen). Wel rottig voor dagticket kopers als ineens een band die ze graag zouden willen zien naar een andere dag gaat.

Ik heb trouwens ook deze clashfinder gevonden. In hoeverre verwachten jullie dat deze gaat kloppen?
https://clashfinder.com/s/gmm2019
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Volgens mij zijn er een paar bands van dag veranderd. Krokus stond volgens mij eerst op vrijdag en staat nu op de site op zaterdag, ook Immolation en Fleshgod Apocalypse lijken verplaatst (ookal kan het ook gedeeltelijk aan mij liggen met slecht overnemen).
Klopt helemaal.
Krokus: vr --> za
Fleshgod Apocalypse: za --> zo
Immolation: zo --> za

 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Die 3 bands had ik ook als dagswitch opgemerkt bij het aanvullen van de nieuwe namen.

Qua Clashfinder, verdienstelijke poging, al verwacht ik een aantal zaken bovenin wel anders:
Er wordt telkens afgesloten op MS2, dat lijkt me niet te gebeuren -- Slipknot gaat die zaterdag volgens mij headlinen & afsluiten op MS1
vrijdag en zondag zie ik die kans wel voor MS2, maar zondag dan wel Sabaton als laatste na Kiss

Als je verder de logica qua grootte van lettertype op de affiche volgt, schuift er nog wel een boel daar bovenaan
Lynyrd > Amon // Slash & Disturbed > King Diamond // Def Leppard & Whitesnake (en uiteraard Sabaton) > In Flames, maar die 3 even groot als Rob Zombie, dus In Flames gaat veel vroeger komen OF door die hoge bezetting nog eens in de marquee gezet worden?
Veel namen van zondag in het 2e grootste korps, dus maakt het daar iets moeilijker.

Is op donderdag de jupiler al open? ik heb donderdag de laatste jaren vaak gemist of enkel even marquee / top 100 gedaan...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken