Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Ja, toch wel vreemd dat dat Hollywood Vampires zo hoog staat. Hebben die eigen nummers? Want een coverband kan je wel een beetje overal zien. En oké, Alice Cooper is wel de zanger van deze band, maar dan had ik ook liever “Alice Cooper” gezien.
Wat heeft de positie op de affiche en in het speelschema nou te maken met de vraag of een artiest de gespeelde nummers al of niet zelf geschreven heeft? Het gaat er om hoeveel bezoekers de desbetreffende band willen zien spelen (en wellicht mede vanwege The Hollywood Vampires een kaartje kopen). Met Alice Cooper, Joe Perry en Johnny Depp in de gelederen zal het voor het hoofdpodium heeeel druk zijn met nieuwsgierige liefhebbers, wanneer The Hollywood Vampires optreden. En dan maakt het geen reet uit of het nou een "coverband" is of niet.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Is een coverband niet een band die de nummers zo getrouw mogelijk probeert na te spelen, terwijl een tributeband er een eigen draai aan geeft?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.526
6.392
Volgens mij boeit het geen fuck of het nu een cover- of een tributeband is, ze spelen voornamelijk muziek van andere artiesten dus is het een beetje vreemd dat ze zo in de spotlight staan. Want normaal gesproken staan tribute/coverbands na middernacht in de metaldome.

Maar ik snap het ook wel hoor, het zijn natuurlijk niet de eerste de beste hobby muzikanten. En wat @sledgehammer zegt is ook zeker waar: als het volk trekt verdient het een hoge spot, punt uit.
 

deouwe

Playlistbediener
25 jan 2018
20
0
Is een coverband niet een band die de nummers zo getrouw mogelijk probeert na te spelen, terwijl een tributeband er een eigen draai aan geeft?
Een coverband speelt nummers na, van verschillende bands/artiesten en vaak ook verschillende stijlen. Een tributeband probeert èèn specifieke band zoveel als mogelijk "na te doen" (niet echt het juiste woord), sowieso qua muziek/nummers maar vaak ook qua uiterlijk.
The Hollywood Vampires zijn een coverband en rèken er maar op dat ik vooraan sta!
Wordt leuk feestje. Ik houd wel (bouwjaar 1957, 8e editie, volle 4 dagen ) van ouwe rockers.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Erg benieuwd wanneer de stages en times komen, verwacht toch wel deze week eigenlijk. Wel zin om te puzzelen maar vrees ook voor veel overlap ;(
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Iemand eigenlijk een idee hoe de verhouding ligt tussen Combi- en Combi XL-tickets?
De gewone Combi zijn allang uitverkocht, dus het lijkt aannemelijk dat er daar maar relatief weinig van beschikbaar waren, toch?
Anders zouden er voor donderdag immers ook (veel) minder kaarten zijn, of wordt dat verschil goed gemaakt door extra dagkaarten?
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Ik verwacht zo'n 10k dagtickets voor de vrijdag, zaterdag en zondag, zeg 20 om 25 qua combi en combi XL? Zit je op 55k, dat is volgens mij de capaciteit van GMM. Dan zouden er voor de donderdag dus 30k dagtickets moeten zijn. Lijkt me niet heel onlogisch, gezien GNR (vorig jaar dan :p ) makkelijk een Goffertpark met 65k uitverkocht, en ze het vooral moeten verdienen op die dagkaarten, zeker bij die dag.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Ik verwacht zo’n 10k dagtickets voor de vrijdag, zaterdag en zondag, zeg 20 om 25 qua combi en combi XL? Zit je op 55k, dat is volgens mij de capaciteit van GMM. Dan zouden er voor de donderdag dus 30k dagtickets moeten zijn. Lijkt me niet heel onlogisch, gezien GNR (vorig jaar dan
1f61b.svg
) makkelijk een Goffertpark met 65k uitverkocht, en ze het vooral moeten verdienen op die dagkaarten, zeker bij die dag.
Dat klinkt erg aannemelijk. Meer dagkaarten verhoudingsgewijs voor donderdag is ook wel logisch inderdaad, deze editie is toch een soort van Graspop + 'Graspop Boutique', lijkt het wel.
Weet iemand trouwens hoe en waarom die XL variant is bedacht, en waarom nu al gezegd wordt dat het eenmalig is? Het is immers geen jubileum-editie (25e keer is in 2020 als ik het goed heb). Is dat het gevolg van een buitenkansje om GNR (los) te boeken, en sloot de periode van Graspop daar het beste op aan ofzo? Of was het vooraf een bewuste keuze om 4 grote headliners te boeken, als een soort try-out voor latere edities?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.553
5.398
Ja was inderdaad gewoon het buitenkansje van GnR. Hebben ze vorig jaar ook in België gestaan? Vind het ween prima oplossing zo eigenlijk, De fans kunnen mooi een dagje gaan, en de festivallers hebben er een mooi extra dagje bij met een gigantisch grote rock act.

Ik snap nog steeds niet dat we het in Nederland zomaar in het Goffertpark hebben gedumpt, aangezien je daar nu gewoon exact een zelfde "soort" show krijgt als vorig jaar. Hadden ze gewoon aan Fortarock moeten koppelen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.526
6.392
Weet iemand trouwens hoe en waarom die XL variant is bedacht, en waarom nu al gezegd wordt dat het eenmalig is? Het is immers geen jubileum-editie (25e keer is in 2020 als ik het goed heb). Is dat het gevolg van een buitenkansje om GNR (los) te boeken, en sloot de periode van Graspop daar het beste op aan ofzo? Of was het vooraf een bewuste keuze om 4 grote headliners te boeken, als een soort try-out voor latere edities?

Ik denk dat je dat "eenmalig" vooral moet opvatten als "dit gaan we niet elke keer doen", niet als "dit doen we nooit meer". Ik denk dat de keuze dit te doen van de beschikbare headliners af gaat hangen, ook met de 25e editie. Zoals ook nu: er touren zoveel grote namen, en de GnR reunie is zo een bijzondere act, dat ze het niet allemaal in een weekend konden proppen. Dus werd er een dagje extra aan geplakt, wat dan gedragen moet worden door GnR, de grootste headliner. Dat is iets wat niet vaak zal voorkomen, maar wellicht gaan ze voor de 25e editie weer proberen zoiets bijzonders voor elkaar te krijgen. Als er echter geen dusdanig grote acts beschikbaar zijn vermoed ik dat ook de 25e editie weer gewoon 3 dagen is.

Dus samengevat: ik denk dat deze XL-editie inderdaad regelrecht te herleiden valt uit het feit dat GnR beschikbaar was, en dat het waarschijnlijk alleen weer gaat gebeuren in een vergelijkbare situatie.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.286
4.455
Download Frankrijk heeft met GNR hetzelfde gedaan: gezet op een aparte festivaldag en er een maandag aangeplakt.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.286
4.455
Deftones heeft er een nieuwe Europese datum bij: spelen 20 juni in de UK. Alle Europese data zijn in het Graspop weekend. 22ste in Denemarken en 23ste Hellfest.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Volgens heeft ieder festival (behalve Download UK en misschien Firenze) het zo gedaan. Ze zullen vrij prijzig zijn en op deze manier kan je voor die dag wat extra dagtickets slijten. Inderdaad gewoon een 'kunstgreep' om dit mogelijk te maken en denk ook wel geste naar je weekendbezoekers, die hebben nu voor paar tientjes extra een act als GNR. En als je dat niet boeit koop je gewoon de 3 dagen combi.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.469
714
Of hij weet iets. Want om daarvoor een account aan te maken en een eerste post te maken? :eek:
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.438
Want deze post sluit een update van de line-up uit?
Nee, maar wel de waarschijnlijkheid dat er een update volgt, omdat er al zo lang niks nieuws op de Graspop-Facebook/-Twitter geplaatst is.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken