Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Langzaam aan heb ik ook beetje rond wat ik sowieso eigenlijk wel wil zien.
De namen staan een beetje op volgorde die ik het liefst wil zien, als iets clasht kies ik voor de naam die eerder in het lijstje staat.

Donderdag:
Guns'n'roses, Ghost, Jonathan Davis, Black Stone Cherry, Follow the Ciper.
-ik hoop niet op een clash tussen Davis en Ghost, dat zou huilen zijn voor mij.

Vrijdag:
Iron Maiden, Ayreon (dit wordt even rennen), Zeal&Ardor, Killswitch Engage, Galactic Empire, Parkway Drive, Holywood Undead, In this Moment.
-Ik denk ik naar Galatic Empire in Tivoli Vredenburg ga, dan is het niet zo erg als daar iets mee clasht.

Zaterdag:
Rise Against, Amarnathe, Arch Enemy, Marilyn Manson.
-Dit is voor mij wel een rustdag. Headliner doet me niets, dus ik hoop op iets leuks tegelijkertijd ergens anders, of ik ga wel een potje flunkybal op de camping spelen ofzo.
-Ik ga hier ook wel kijken waar ik terecht kom, namen als Megadeth, Kreator, Sons of Appollo lijkten me wel leuk, maar dat is gewoon lekker die dag zelf wel kijken waar ik heen ga.

Zondag:
A Perfect Circle, Ozzy Osbourne, Eisbrecher, Judas Priets, Hollywood Vampires, Limp Bizkit, Body Count, Bloody Beetroots, Perturbator, Tesseract, Meshuggah, Lacuna Coil, Thy Art is Murder.
-Ik weet dat dit nu al niet gaat lukken. Zondag is voor mij verre weg de moeilijkste dag om te gaan kiezen wat ik wil zien.
-Ook hier denk ik er aan om naar de Bloody Beetroots in Tivoli Vredenburg te gaan zodat ik ze op GMM niet per se meer hoef te zien. (Ik heb ze al 2 keer gezien, maar het blijft gewoon toffe muziek en ook een erg tof concert)
-Jammer(of gelukkig, gezien de lange lijst die ik al heb voor zondag) dat ik mijn eigen playlist verkeerd had en Shining uit Noorwegen er in had staan. Die vind ik leuker dan die uit Zweden.

Mijn lijstje is momenteel dit al weet ik nog niet van alle bands wat het is (thanks! nu heb ik weer iets te beluisteren de komende maand, helemaal niet aan gedacht):

Donderdag (5 acts)
Guns N' Roses - Ghost - Black Stone Cherry - Jonathan Davis - Iced Earth

Vrijdag (8 acts)
Iron Maiden - Avenged Sevenfold - Ayreon - The Darkness - Anti-Flag - Hollywood Undead - Less Than Jake - Powerwolf

Zaterdag (11 acts)
Volbeat - Accept - Seether - Underoath - P.O.D. - Rise Against - Marilyn Manson - Megadeth - Stone Broken - Skillet - Exodus

Zondag (10 acts)
A Perfect Circle - Bullet For My Valentine - Judas Priest - Limp Bizkit - Hollywood Vampires - Ozzy Osbourne - Body Count ft. Ice-T - Tyr - Eisbrecher - Powerflo

Jezus, wat is dit toch ook een goed affiche. Ik kan gewoon echt geen slechte dag aanwijzen. De headliner van de zondag vind ik duidelijk het minst, maar met A Perfect Circle, BFMV, Judas Priest en Limp Bizkit wordt dit meer dan opgevangen.... Als ik toch een mindere dag moet uitzoeken dan vind ik dat vrijdag. Maar met Iron Maiden en Avenged Sevenfold hoor je mij niet klagen.... Ayreon zal wel clashen, maar dat is dan maar zo. Ik weet nu al dat ik het nooit ga volhouden al deze acts te zien dus een clash hier en daar komt niet eens zo verkeerd uit.

Tussenstand poll:

Total votes: 1317   Voters: 53

Iron Maiden  45
Guns N' Roses  44
Hollywood Vampires  41
Ghost  38
A Perfect Circle  37
Avenged Sevenfold  37
Judas Priest  37
Limp Bizkit  36
Ozzy Osbourne  36
Volbeat  36
Rise Against  34
Megadeth  32
Marilyn Manson  29
Body Count Feat. Ice-T  26
Powerwolf  26
Ayreon  25
Arch Enemy  24
Iced Earth  24
The Darkness  24
Parkway Drive  23
Jonathan Davis  22
Shinedown  22
Seether  21
Accept  19
Anti-Flag  19
Bullet For My Valentine  19
P.O.D.  19
Tremonti  19
Black Stone Cherry  18
Galactic Empire  18
Killswitch Engage  18
Kreator  18
Less Than Jake  17
In This Moment  16
Amaranthe  15
Diablo Blvd  15
Hollywood Undead  15
Sons Of Apollo  15
The Bloody Beetroots  15
Eisbrecher  14
Skillet  14
Exodus  13
Baroness  11
Lacuna Coil  11
Týr  11
Dool  10
At The Gates  9
Dead Cross  9
Kadavar  9
Meshuggah  9
Stone Broken  9
Stick To Your Guns  8
Arkona  7
Madball  7
Tesseract  7
Watain  7
Zeal & Ardor  7
Asking Alexandria  6
Doro Pesch  6
Perturbator  6
Planet Of Zeus  6
Septicflesh  6
Skindred  6
Thy Art Is Murder  6
Vader  6
Vixen  6
Bloodbath  5
Bury Tomorrow  5
Marduk  5
Savage Messiah  5
Batushka  4
Carach Angren  4
Corrosion Of Conformity  4
Crossfaith  4
L7  4
Neurosis  4
Powerflo  4
The Vintage Caravan  4
Underoath  4
Wolves In The Throne Room  4
Emmure  3
Follow The Cipher  3
Knocked Loose  3
Shining  3
Silverstein  3
Stray From The Path  3
Blessthefall  2
Bölzer  2
Boston Manor  2
Culture Abuse  2
Miss May I  2
Akercocke  1
Asphyx  1
Carnivore A.D.  1
Ego Kill Talent  1
Mantar  1
Modern Life Is War  1
Monuments  1
Pist.On  1
The Pink Slips  1
Employed To Serve  0

Wat opvalt:
- De 4 headliners liggen blijkbaar goed in de smaak, allemaal in top-10.
- Blijkbaar gaat de donderdag toch goed bezocht worden.
- Iced Earth (en The Darkness) staat eigenlijk belachelijk laag op de poster.
- Extreme metal (black/death) is toch veel minder populair dan ik had verwacht (tenminste op dit forum), At The Gates doet het nog het 'best', met slechts 9 stemmen.
- Punk (en hardcore, metalcore en andere 'Groez'-genres) doen het veel beter, toch wel ietwat opmerkelijk voor een 'Metal Meeting'.
- Ayreon staat bij 'slechts' de helft van de stemmers op het verlanglijstje, goed nieuws wellicht voor de echte liefhebbers die graag een mooi plekje vooraan willen bemachtigen (de onvermijdelijke clash met Avenged Sevenfold/Parkway Drive zal daar waarschijnlijk ook wel aan bijdragen)?

Tussenstand poll:

Total votes: 1317 Voters: 53

Iron Maiden 45
Guns N’ Roses 44
Hollywood Vampires 41
Ghost 38
A Perfect Circle 37
Avenged Sevenfold 37
Judas Priest 37
Limp Bizkit 36
Ozzy Osbourne 36
Volbeat 36
...

mooie top 10...

limboluus wrote:
Tussenstand poll:

Total votes: 1317 Voters: 53

Iron Maiden 45
Guns N’ Roses 44
Hollywood Vampires 41
Ghost 38
A Perfect Circle 37
Avenged Sevenfold 37
Judas Priest 37
Limp Bizkit 36
Ozzy Osbourne 36
Volbeat 36

mooie top 10…

Meen je dit? Wat is er mooi aan die top 10? Neem gewoon de 12 grootste namen op die poster. Doe Marilyn Manson en A Parkway Drive eruit en je krijgt deze top 10. Totaal niets verrassends!

en wat is er mis mee dat ik dit een mooie top 10 kan vinden?

per slot ook nog eens één van mijn favoriete op 1, wat ik niet eens had verwacht naast Ozzy, Volbeat of zelfs GnR

per slot ook nog eens één van mijn favoriete op 1, wat ik niet eens had verwacht naast Ozzy, Volbeat of zelfs GnR

Ik zeg niet dat het een slechte top 10 is om op je festival te hebben. Zeer mooie namen voor Graspop.
Maar heel deze poll zegt eigenlijk (min of meer) iedereen komt vooral voor de grote namen. En normaal is dat oké, maar op een forum als dit kijken veel mensen toch meer in de breedte vandaar vind ik het wat raar.

En dan vind ik een reactie als 'mooie top 10' een beetje verassand om te reageren op die poll want dat wisten we een maand of 2 ook al dat dit de top van de affiche is en dat die mooi is. Was niet bedoeld om u aan te vallen of te zeggen dat het slechte namen zijn hoor! :)

DennisvdBr wrote:

Ik zeg niet dat het een slechte top 10 is om op je festival te hebben. Zeer mooie namen voor Graspop.
Maar heel deze poll zegt eigenlijk (min of meer) iedereen komt vooral voor de grote namen. En normaal is dat oké, maar op een forum als dit kijken veel mensen toch meer in de breedte vandaar vind ik het wat raar.

En dan vind ik een reactie als ‘mooie top 10’ een beetje verassand om te reageren op die poll want dat wisten we een maand of 2 ook al dat dit de top van de affiche is en dat die mooi is. Was niet bedoeld om u aan te vallen of te zeggen dat het slechte namen zijn hoor!
1f642.svg
wat dat betreft, denk ik dat deze poll juist laat zien dat de organisatie van GMM de juiste keuzes gemaakt heeft

daarnaast, mocht het nog niet duidelijk zijn, vind ik het een leuk initiatief!!!

Ook wel grappig dat Hollywood Vampires zo hoog staat haha. Al is het een omhoog gevallen coverband, de starpower doet blijkbaar een hoop. Na Aerosmith gezien te hebben vorig jaar ga ik overigens ook wel een kijkje nemen als het past, Joe Perry is een hele fijne gitarist...

DennisvdBr wrote:

En dan vind ik een reactie als ‘mooie top 10’ een beetje verassand om te reageren op die poll want dat wisten we een maand of 2 ook al dat dit de top van de affiche is en dat die mooi is. Was niet bedoeld om u aan te vallen of te zeggen dat het slechte namen zijn hoor!
1f642.svg

Ik denk dat deze poll vooral zegt dat de grote namen iedereen aanspreken, terwijl er tussen het kleinere grut heel veel verschillende voorkeuren zijn. Op een na heeft elke band in het lijstje stemmen gehad, wat onder zo'n kleine groep stemmers toch al tekenend genoeg is voor hoezeer met in de breedte naar het affice kijkt. Dus ik denk dat het helemaal geen rare uitslag is voor dit forum. Dat er daarnaast ook nog eens prachtige namen in de top 10 staan maakt de kracht van het affiche alleen maar groter.

neracroft wrote:

DennisvdBr wrote:

1f642.svg

Ik denk dat deze poll vooral zegt dat de grote namen iedereen aanspreken, terwijl er tussen het kleinere grut heel veel verschillende voorkeuren zijn. Op een na heeft elke band in het lijstje stemmen gehad, wat onder zo’n kleine groep stemmers toch al tekenend genoeg is voor hoezeer met in de breedte naar het affice kijkt. Dus ik denk dat het helemaal geen rare uitslag is voor dit forum. Dat er daarnaast ook nog eens prachtige namen in de top 10 staan maakt de kracht van het affiche alleen maar groter.
Inderdaad, de headliners zijn gewoon de 'gemeenschappelijke deler'. Voor de rest zal iedereen wat meer richting een bepaalde niche neigen, de een wat meer punk, de ander wat meer progressive, of extreme, of nu-/rap-metal, etc.

Correct! Maar dan nog zegt die top 10 toch niks meer?
Vind zo'n resultaten in een poll ook altijd wel boeiend, maar de top 10 van deze poll geeft letterlijk niets extra weer.
Een band die hier bedolven word onder de goede reactie (Ayreon) staat zelfs niet in de top 15, dat is iets dat me bijvoorbeeld veel meer opvalt dan wat een 'mooie' top 10 het is.

De uitslag doet een beetje denken aan kudde lopen gewoon. Zo is er iemand die ik ken die niet veel met muziek bezig is, maar wel vaak naar Graspop gaat. Dan kent hij alleen de grote bands die hij heeft opgezocht op Youtube en een week ervoor koopt die wat bandshirts om dat dat 'cool' is om dan al een bandshirt te dragen op Graspop.

Mag allemaal perfect maar vraag hem niet wat een L7, Anti Flag of Amaranthe of dergelijke is. Ik herhaal mag perfect als hij daar gelukkig van word, maar zonde dat zo'n mensen niet wat meer kleine bands een kans geven. Ben er zeker van dat die nu nog geen 5 bands kent van de gehele line up van Graspop volgend jaar. Maar verwacht ergens in mei 2019 maar een facebook bericht hoe geweldig al de bands zijn die hij kent!

Bon ik ben uitgeweken in wta al lang een nutteloze discussie was! :D

Correct! Maar dan nog zegt die top 10 toch niks meer?
Vind zo’n resultaten in een poll ook altijd wel boeiend, maar de top 10 van deze poll geeft letterlijk niets extra weer.
Een band die hier bedolven word onder de goede reactie (Ayreon) staat zelfs niet in de top 15, dat is iets dat me bijvoorbeeld veel meer opvalt dan wat een ‘mooie’ top 10 het is.

De uitslag doet een beetje denken aan kudde lopen gewoon. Zo is er iemand die ik ken die niet veel met muziek bezig is, maar wel vaak naar Graspop gaat. Dan kent hij alleen de grote bands die hij heeft opgezocht op Youtube en een week ervoor koopt die wat bandshirts om dat dat ‘cool’ is om dan al een bandshirt te dragen op Graspop.

Mag allemaal perfect maar vraag hem niet wat een L7, Anti Flag of Amaranthe of dergelijke is. Ik herhaal mag perfect als hij daar gelukkig van word, maar zonde dat zo’n mensen niet wat meer kleine bands een kans geven. Ben er zeker van dat die nu nog geen 5 bands kent van de gehele line up van Graspop volgend jaar. Maar verwacht ergens in mei 2019 maar een facebook bericht hoe geweldig al de bands zijn die hij kent!

Bon ik ben uitgeweken in wta al lang een nutteloze discussie was!
1f600.svg

Ik denk niet dat die persoonlijke ervaring met die kennis van jou representatief is voor de mensen op dit forum, dus dat staat nogal los van deze poll. En verder, of die top 10 nou het predicaat 'mooi' verdient of niet is inderdaad nogal een nutteloze discussie. Volgens mij zitten we hier uiteindelijk toch aardig op een lijn qua waardering van de line up.

Ja, toch wel vreemd dat dat Hollywood Vampires zo hoog staat. Hebben die eigen nummers? Want een coverband kan je wel een beetje overal zien. En oké, Alice Cooper is wel de zanger van deze band, maar dan had ik ook liever "Alice Cooper" gezien.

Ja, toch wel vreemd dat dat Hollywood Vampires zo hoog staat. Hebben die eigen nummers? Want een coverband kan je wel een beetje overal zien. En oké, Alice Cooper is wel de zanger van deze band, maar dan had ik ook liever “Alice Cooper” gezien.
Vergeet de populariteit van Johnny Depp niet.

Ik weet het, heeft geen fuck met muziek te maken. Maar zo'n beroemd persoon in levende lijve zien vinden veel mensen best bijzonder denk ik. En het is niet een band wat iedere zomer langs komt natuurlijk..

Ja, toch wel vreemd dat dat Hollywood Vampires zo hoog staat. Hebben die eigen nummers? Want een coverband kan je wel een beetje overal zien. En oké, Alice Cooper is wel de zanger van deze band, maar dan had ik ook liever “Alice Cooper” gezien.
Hun tot nu toe enige album bevat 3 nieuwe nummers (van de 14), allen geschreven door (o.a.) Depp.

Hollywood Vampires is tot nu toe inderdaad wel een coverband. De hele reden om de band te vormen was ook om covers te spelen van oude rockhelden, maar ze gaan wel een album uitbrengen met eigen werk.

http://www.thecelebritycastle.com/hollywood-vampiresthe-first-original-album-works/

Hollywood Vampires is tot nu toe inderdaad wel een coverband. De hele reden om de band te vormen was ook om covers te spelen van oude rockhelden, maar ze gaan wel een album uitbrengen met eigen werk.

Hollywood Vampires:The First Original Album Is In The Works

<iframe class="wp-embedded-content" sandbox="allow-scripts" security="restricted" style="position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);" src="http://www.thecelebritycastle.com/hollywood-vampiresthe-first-original-album-works/embed/#?secret=jAXvmJG7C2" data-secret="jAXvmJG7C2" width="600" height="338" title="“Hollywood Vampires:The First Original Album Is In The Works” — " frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe>
*tribute-band
Komt op hetzelfde neer uiteraard, maar toch.. :wink:

Teake Rooks wrote:

<iframe class=”wp-embedded-content” sandbox=”allow-scripts” security=”restricted” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” src=”http://www.thecelebritycastle.com/hollywood-vampiresthe-first-original-album-works/embed/#?secret=jAXvmJG7C2″ data-secret=”jAXvmJG7C2″ width=”600″ height=”338″ title=”“Hollywood Vampires:The First Original Album Is In The Works” — ” frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no”></iframe>

*tribute-band
Komt op hetzelfde neer uiteraard, maar toch..
1f609.svg

Een tribute band richt zich op 1 band, om die zo perfect mogelijk na te spelen.
Een coverband speelt muziek van verschillende artiesten en eventueel in eigen style.
Komt dus niet helemaal op hetzelfde neer ;)

limboluus wrote:

Teake Rooks wrote:

<iframe class=”wp-embedded-content” sandbox=”allow-scripts” security=”restricted” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” src=”http://www.thecelebritycastle.com/hollywood-vampiresthe-first-original-album-works/embed/#?secret=jAXvmJG7C2″ data-secret=”jAXvmJG7C2″ width=”600″ height=”338″ title=”“Hollywood Vampires:The First Original Album Is In The Works” — ” frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no”></iframe>

*tribute-band
Komt op hetzelfde neer uiteraard, maar toch..
1f609.svg

Een tribute band richt zich op 1 band, om die zo perfect mogelijk na te spelen.
Een coverband speelt muziek van verschillende artiesten en eventueel in eigen style.
Komt dus niet helemaal op hetzelfde neer
1f609.svg
Hm, daar heb je wel een punt, hoewel het niet altijd 1 band hoeft te zijn (neem bv. bands als 'Bizkit Park' of 'Rolling Beatles').

Toch zie ik Hollywood Vampires ook als een tribute band, om de simpele reden dat ze tribute brengen aan hun 'dead drunk friends', zoals ze het zelf zeggen.
Een coverband zie ik eigenlijk als een band die muziek 'leent' (om niet te zeggen 'steelt') van willekeurige andere bands/artiesten, om er zelf beter/bekender door te worden.
Een tribute-band doet dat in zekere zin ook wel natuurlijk, hoewel dat vaker uit de hand gelopen hobby's zijn, in mijn ogen.

Toch zie ik wel een wezenlijk verschil tussen een 'cover' en een 'tribute'. 'Whiskey in the jar' is bv. een duidelijke tribute van Metallica aan Thin Lizzy. Een band als Metallica heeft uiteraard geen covers nodig om zijn eigen bekendheid te boosten (wat niet wil zeggen dat ze er niet van hebben kunnen profiteren).
Overigens hoeft een tribute natuurlijk helemaal geen cover te zijn, maar kan het ook een origineel nummer zijn, hetgeen Hollywood Vampires dus ook op hun album doet.

Users who are viewing this thread