UK Glastonbury 2025

Heerlijk zeg, Robert Smith bij Olivia! Verder ook topsets van Celeste, Libertines (die het wachtende publiek voor Rod zagen te plagen), Turnstile en Noah Kahan. En Jacob Alon. Tranen in de ogen.

Na twee nummers weggerend (naja) bij Rod. Afgrijselijk is mild uitgedrukt.

Gisteren enorm genoten van Brandi Carlile, Pulp (?!) en persoonlijk hoogtepunt Father John Misty. Weezer ook geinig, Fogerty een feest van herkenning. Halfuurtje Raye: dijk van een stem - erg benieuwd naar album twee.

Uitgebreid verslagje volgt vast nog. Voor nu in het kort: iets minder dan 2022 maar dat komt vooral door fysieke perikelen en de headliners dat jaar. Voor de rest ontzettend genoten. Het blijft het fijnste festival (op de aankomstshit na) dat we tot nu toe hebben bezocht.

Enorme dank aan @dann voor de tickethulp en thanks aan de Festileaksmaatjes voor lol op de chat en nu en dan live in het veld. Wellicht tot 2027!

Dat men uberhaupt dat als excuus durft te gebruiken voor dit soort uitspraken maakt het enkel nog walgelijker. Fucked up hoor wat er in Ierland is gebeurt, maar staat echt in het niets in vergelijk met het eeuwenoude antisemitisme wat om de zoveel tijd weer de kop op steekt. Ik heb 0 begrip voor antisemitisme, onder welke achtergrond dan ook. Of dat nu de Romeinen waren, de Otomanen, de Nazi's of nu Hamas, daar heb ik absoluut geen boodschap aan.
Idd als je geschiedenisboeken leest dan weet je dat de hele stichting van Israël een neokolonialistische Europese bedoening is en dat ze al lang voor 7 oktober bezig waren met illegale nederzettingen neer te zetten.
Niemand zegt iets antisemitisch trouwens dus dat gebruiken om kritiek op Israël en hun uitroeiingstactieken te weerleggen, is gewoon een non-argument.

Godsamme wat is Common People toch een anthem. En Jarvis Cocker een koning. 👑

exact 30 (!) jaar dus na dato na hun iconische set:

Kippenvel beelden…
Dit was zo ontzettend gaaf. Toch wel voor mij hét moment van deze Glasto. En dat zegt wat gezien hoeveel toffe en onvergetelijke momenten ik heb mogen beleven hier.

1000040309.jpg
Het uitzicht net vanaf de heuvel boven de Park. Ik kan me niet herinneren dat ik iets gezien heb wat hier ooit bij in de buurt gekomen is. Alsof je en soort Vegas ziet in de Engelse country side.

Laatste dag was ook weer geweldig. Onverwacht is Grandson mijn top5 nog ingeslopen. Dacht ff 2 nummers te kijken en dan naar de Prodigy te gaan maar de energie in Leftfield was zo vet. Muzikaal top maar dit was een muzikant die wat te zeggen had. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed en gelukkig zijn er artiesten die zich hiervoor blijven uitspreken.

Maar verder enorm verrast door de openingsset van Merlin Merlyn. Als de muziekwereld een eerlijke plek is breken zij groot door. Shaboozey was erg goed en ook de Prodigy zette de hele tent op zijn kop (al was de show verre van perfect met veel stiltes en afgekapt nummers). Snow Patrol vond ik saai (raar want heb ook goede shows van ze gezien) en Rod Stewart vond ik best leuk maar zijn nummers vind ik te zoetsappig om er echt van te genieten. Einde met Ronnie Wood en Sailing als afsluiter mocht er wel zijn.

Ook leuk om die is te laten overlappen met het Werchter terrein. Om ook te zien dat Glasto even groot is als de binnenring van Leuven 😂
Het is ongeveer Werchter + Campings zone blauw + parkings zone blauw en roze + busterminal naar Leuven.
Cva eigenlijk nog, had het somehow nog groter ingebeeld.

1751265513453.png

• Leuk
Waarderingen: davadude
Idd als je geschiedenisboeken leest dan weet je dat de hele stichting van Israël een neokolonialistische Europese bedoening is en dat ze al lang voor 7 oktober bezig waren met illegale nederzettingen neer te zetten.
Niemand zegt iets antisemitisch trouwens dus dat gebruiken om kritiek op Israël en hun uitroeiingstactieken te weerleggen, is gewoon een non-argument.
Ahh zit dat zo. Dacht ik nou net dat er wereldwijd overal joden zijn verdreven en uitgemoord. En joden al ver voor de jaren 40 al richting Jerusalem probeerde te vluchten. Maar dat zal vast allemaal joodse zionistische propaganda zijn zeker. My bad.

Jongens wordt er niet op zo'n beetje alle andere platformen gediscussieerd over al die ellende. Dit is het Glastonbury topic waar zoveel verschrikkelijk goede optredens zijn gegeven, laten we het daar over hebben.

Voeg ik nog het volgende aan toe:

Hieronder kunnen ze verder gaan!

Jongens wordt er niet op zo'n beetje alle andere platformen gediscussieerd over al die ellende. Dit is het Glastonbury topic waar zoveel verschrikkelijk goede optredens zijn gegeven, laten we het daar over hebben.
Ja inderdaad. Zonde dat deze discussie dit topic wordt ingetrokken.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Heb Glastonbury dit jaar - net als eerder jaren - behoorlijk goed gevolgd op TV en de iPlayer. Ziet er toch wel tamelijk fantastisch uit. Niet alleen de line-up, maar ook alles eromheen. Zo fantastisch dat ik misschien toch ook wel eens (in 2027) een poging zou willen wagen om aan kaarten te komen.

Wat mij echter beetje tegenhoudt, is het enorme bezoekersaantal (200k). Nu snap ik dat het terrein ook enorm is en dat er veel podia zijn dus dat het volk zich goed kan verspreiden, maar op de beelden lijkt het toch vaak dat er bij veel optredens enorme mensenmessa's voor de podia staan.

Ga elk jaar naar Lowlands, was dit jaar bij Primavera en ging in het verleden ook naar Pinkpop en Werchter. Daar is/was het - als je beetje op tijd bent - goed te doen om goede plek te krijgen. Hoe is dat bij Glasto? Als je in het voorvak wilt komen voor de headliner bij de Pyramid Stage. Waar moet je dan aan denken? Of meter of 30 van het podium bij Charli XCX of rij 10 bij beetje populair optreden bij Woodsies?

Dank!
Glastonbury is 10x chiller dan pakweg Rock Werchter qua drukte voor de podia. Zelfs voor Elton John stond ik vlakbij het voorvak en ik was er een uurtje op voorhand. Zou op de andere festivals die je noemt nooit lukken. Dit omdat er geen dagtickets verkocht worden, en iedereen zijn combi al koopt vooraleer er 1 naam bekend is. Daarom heb je niet de hordes dagjestoeristen die specifiek voor 1 artiest komen. Daarnaast zijn er ook 100+ podia, dus het volk is enorm verspreid over het hele terrein.

De enige momenten waarop je echt goed op tijd moet zijn, zijn de secret sets in Woodsies. Bv. Kasabian vorig jaar of Lorde dit jaar, dan moet je toch zeker anderhalfuur voor de start al in de buurt zijn.

Mwah nee, festivals worden ook verpest met fascistische leuzen. Zolang we dat allemaal hier toestaan en ook op dit forum en we echt gaan denken dat eeuwenlange volkeren moord zogenaamd "neokolonialistische Europese" is vind ik echt wel dat er dan iemand iets terug mogen. Eerst zeggen dat je niets antisemitisch zegt om vervolgens steeds maar iets te zeggen antisemitisch, het gebeurt hier aan de lopende band hier.

In het songfestival werd al heel snel gegrapt naar Adolf Hitler. In het BKS festival werden er heel anti-joodse complotfilmpjes gepost, en hier zijn we weer in een topicwaar we bepaalde standpunten van Hamas best zouden moeten begrijpen, omdat mensen uit Ierland ook iets vervelends hebben meegemaakt. Je moet niet denken dat je maar iets kan roepen zonder tegen reactie, dit is geen twitter of instragram dat je alleen je eigen bubbel wat kan lopen roepen.

Ik vind het prima dat we deze topics discussie vrij houden, maar dat kan helaas niet zo als het nu gaat.

Wie zijn nou uiteindelijk de secret sets geweest allemaal? Lorde, Pulp heb ik zien passeren, maar zag ook een festileaks artikel over potentieel Chapell Roan voorbij komen?

Wie zijn nou uiteindelijk de secret sets geweest allemaal? Lorde, Pulp heb ik zien passeren, maar zag ook een festileaks artikel over potentieel Chapell Roan voorbij komen?
In ieder geval ook Haim als grote act. Maar op heel veel plekken zijn secret sets gegeven. Zou las ik over Fred Again, Cmat en Kate Nash kwamen plots op de BBC steeds. Die dude van Orbital waar mijn festival begon en ook Fat Dog deed twee shows erbij in dezelfde nacht in kleine tenten. En zo zullen er nog veel meer geweest zijn.

En dat is stiekem wel echt een van de vetste dingen. Tot op de dag zelf wordt je verrast met wat je kunt zien.

In ieder geval ook Haim als grote act. Maar op heel veel plekken zijn secret sets gegeven. Zou las ik over Fred Again, Cmat en Kate Nash kwamen plots op de BBC steeds. Die dude van Orbital waar mijn festival begon en ook Fat Dog deed twee shows erbij in dezelfde nacht in kleine tenten. En zo zullen er nog veel meer geweest zijn.

En dat is stiekem wel echt een van de vetste dingen. Tot op de dag zelf wordt je verrast met wat je kunt zien.

Ah oke, dus niet zo dat er gewoon een handjevol dingen zijn, maar gewoon jaarlijks zijn er een berg van dit soort optredens?

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ah oke, dus niet zo dat er gewoon een handjevol dingen zijn, maar gewoon jaarlijks zijn er een berg van dit soort optredens?
Ja inderdaad. Volgens mij waren er bij het bekend worden van de timetable tussen de 50 en 75 tba spots. Dus dat is het minimale aantal verrasingsoptredens. Je kan je eigenlijk niet voorstellen tot je er geweest bent hoeveel stages er zijn. Wij zaten dicht bij The Park (en gelukkig ook onze lievelingserea qua aankleding een aanbod) waren al zeker 10 stages waarvan sommige heel klein (een yurt waar 25 man inpassen).

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik ga met plezier naar Celeste toe op Rock Werchter, maar kreeg af en toe plaatsvervangend schaamrood op mijn kaken van haar optreden op Glastonbury wanneer ze bepaalde noten niet haalde en het zelfs een beetje vals werd.

Glastonbury is 10x chiller dan pakweg Rock Werchter qua drukte voor de podia. Zelfs voor Elton John stond ik vlakbij het voorvak en ik was er een uurtje op voorhand. Zou op de andere festivals die je noemt nooit lukken. Dit omdat er geen dagtickets verkocht worden, en iedereen zijn combi al koopt vooraleer er 1 naam bekend is. Daarom heb je niet de hordes dagjestoeristen die specifiek voor 1 artiest komen. Daarnaast zijn er ook 100+ podia, dus het volk is enorm verspreid over het hele terrein.

De enige momenten waarop je echt goed op tijd moet zijn, zijn de secret sets in Woodsies. Bv. Kasabian vorig jaar of Lorde dit jaar, dan moet je toch zeker anderhalfuur voor de start al in de buurt zijn.
Dank voor de uitleg! Had dit ook even niet aan zien komen, eigenlijk. Juist bij Elton John zag ik op de TV een muur van mensen zo ver het oog reikte. Erg nuttig!

(Wellicht heb je nu wel een extra concurrent in 2027 voor de schaarse kaartjes ;-))

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Users who are viewing this thread