Naar mijn gevoel wordt Glastonbury hier toch altijd wat minder kritisch bekeken dan andere festivals. Glastonbury wordt beoordeeld op de bands die ze hebben, terwijl alle andere festivals veroordeeld worden op de bands die ze niet hebben. Zeker voor een festivals dat zoveel bands heeft op zoveel podia (met veel clashes tot gevolg), is dat toch niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Ik wil zeker niet zeggen dat ik het slecht vind hoor. Maar echt warm word ik er niet van. Wat mij betreft zijn er verschillende Europese festivals die het dit jaar beter doen. Zelfs Werchter, waar ik ook niet echt warm voor loop, vind ik aantrekkelijker qua line-up dan Glastonbury op dit moment.
Glastonbury is ongeveer gelijktijdig begonnen met werchter/torhout. Waar in begin jaren 80 het vooral alternatief publiek was dat naar festivals ging is het nu mainstream, waar werchter in die jaren uitbreide naar 2 podia en later 2 dagen en zo meer, is Glastonbury een ander festival geworden. Een festival met 35 podia, muziek voor iedereen, de campings zijn op het terrein, het terrein is verdeeld in vele gebieden, er zijn mensen die komen alleen bij het dance gedeelte waar 5 podia staan. Ja het is zo dat er bij Glastonbury wordt gekeken wie er wel is, maar dat zit niet zo simpel in elkaar. Glastonbury is compleet onafhankelijk kunnen daardoor zelf onderhandelen, of je ze goed vindt of niet maar welk festival krijgt artiesten als Kanye west, U2, JayZ, Beyonce, Elton John. De laatste keer dat ik u2 op een festival heb gezien was 1985 op werchter geloof ik. Over smaakt valt niet te twisten maar je hebt gelijk dat Werchter over het algemeen grotere namen heeft dan Glastonbury, maar het zijn wel vaak dezelfde namen die jaarlijks rouleren. Ik ben zo'n 30 jaar achter elkaar naar Werchter geweest maar de laatste keren was ik halverwege al naar huis. Eigenlijk alleen omdat ik wel klaar was met weer metallica, pearl jam, muse, colplay, green day etc.
Het publiek toegenomen, en ander publiek. De grote festivals zijn commercieel en in in aantal vertienvoudigd.
Wat pinkpop en werchter vroeger waren zijn nu lowlands en pukkelpop,
Wat pukkelpop en lowlands toen waren zijn nu DTRH en BKS
Bij die laatste 2 speelt een beetje hetzelfde verhaal, BKS werkt niet samen met mojo, daarom heeft mojo zelf het DTRH festival georganiseerd.
Mojo hoort bij het Livenation (ticketmaster) en Budweiser (wat Heineken heeft vervangen) kartel. Die bepalen welke bands aangeboden worden en waar spelen. Zelfs zo erg dat ze het al gepresteerd hebben om acts die op Pinkpop zouden spelen toch maar van de lineup haalden en in het goffertpark lieten spelen. Makkelijke extra inkomsten.
Ben een paar keer naar Glastonbury geweest en dat is voor mij het festival der festivals, los van de lineup, maar wordt nu een beetje te oud.
Heb wel alle edities van BKS gezien (woon om de hoek). Maar beide festivals werken niet met livenation, dus moeten ze zelf hun line up bij elkaar schrapen. Dat zijn daardoor niet altijd de grootste namen, maar wel verrassende namen en leuke bandjes die ik nog niet kende.
Zo zag ik het Nederlandse bandje Pip Blom in 2019 op glastonbury, die mochten zelfs 3 keer op treden. Dat is ook glastonbury, die overlap dat je bands niet kunt zien klopt ook niet helemaal. Door de vele podia spelen veel artiesten meerdere dagen. De ene dag op een groter podium, de andere dag op het accoustisch podium. Veel artiesten geven ook nog een dj-set. Kortom wil je de grote namen pak een livenation festival, wil je verrast worden kijk wat verder. Met name Belgie heeft van oudsher al heel veel kleine festivals met leuke namen.