Gezien ik niet op Werchter kan aanwezig zijn, Dua Lipa bekeken op BBC: toch wel het perfecte popconcert wat je op dit moment live kan zien.
En wel degelijk een accent op live, door die band prominent naar voren te brengen.
Voor mijn persoonlijke smaak misschien nog iets te veel muzikale partijen op tape, maar het verschil met anderen is dat de tape hier ondersteunt en niet de bovenhand heeft. Eat this, Billie Eilish, die een gans concert op tape afspeelt en live wat accentjes toevoegt.
En wat de commotie betreft rond het playbacken:
onterecht, imo, en zelfs beledigend naar Dua Lipa toe, net doordat ze wel live zingt.
Ze moeten goed kijken en luisteren vooraleer ze X vol schrijven: er zingen constant live backings mee die af en toe ook de lead overnemen.
Wat Dua Lipa op dat moment doet is inderdaad even mee lippen, maar daar is niks verkeerd mee. Ze deed dit bijvoorbeeld ook bij de passage wanneer Eltin John op tape inviel; natuurlijke reflex, denk ik, dat je even meelipt, maar niet op haar eigen stem.
Durf er nu toch wel mijn hand voor in het vuur steken dat wanneer haar stem te horen was, dit altijd live was.