Filmtopic

Ik zie de bioscopen waar je met een cineville pas naar toe kan als filmhuizen:

In Rotterdam is dat bijvoorbeeld Kino, Cinerama en Lantarenvenster.
Een filmhuis is geen keten. Vaker een wat kleinere venue waar ze minder commerciële films vertonen.

En doordat het kleiner is / met cineville pas te bezoeken is, is het publiek ook minder vervelend aanwezig? Is dat het idee?

Even los van of dat dat met elkaar te maken heeft :p

Edit: en minder commerciële films helpt ook natuurlijk. Hier in t topic komen veel films voorbij die mij niks zeggen

Ikzelf bestel de commerciële films het liefst thuis via bijvoorbeeld Pathé. Geen gezeur, geen parkeerkosten, geen mensen die lopen te bellen.

Inderdaad minder "klootjesvolk" en wat meer liefhebbers, die dus ook minder praten. Al heb ik wel gehad dat ze bij Kino ook af en toe zelf popcorn meenemen omdat ze t zelf niet verkopen (juist vanwege geluid/geur en rotzooi) wat dan idd ook wat scheve blikken oplevert

Ik vind de ochtenden bij Pathé altijd wel een verademing. Gewoon op een vrije ochtend, dan zit de zaal vol met wat oudere mensen en mensen die ook vrij hebben en dan wordt er niet zoveel doorheen geouwehoerd. Via ING rentepunten zijn de kaartjes voor Pathé ook niet al te duur, dus dat is ook wel relaxt.

Al zit ik bij een goeie comedy wel graag op een avond in Pathé.

• Leuk
Waarderingen: visdave34
En doordat het kleiner is / met cineville pas te bezoeken is, is het publiek ook minder vervelend aanwezig? Is dat het idee?

Edit: en minder commerciële films helpt ook natuurlijk. Hier in t topic komen veel films voorbij die mij niks zeggen
Er komen meer echte film liefhebbers doordat inderdaad het aanbod minder commercieel is. Daarnaast verkopen ze in Kino bijvoorbeeld ook geen popcorn en dat soort dingen waardoor het eetgeluid in de zaal niet heftig is.

Er komt over het algemeen veel netter publiek op af. Nadeel is wel dat de kwaliteit van geluid en beeld soms een stuk slechter is dan in de pathe zalen.

• Leuk
Er komen meer echte film liefhebbers doordat inderdaad het aanbod minder commercieel is. Daarnaast verkopen ze in Kino bijvoorbeeld ook geen popcorn en dat soort dingen waardoor het eetgeluid in de zaal niet heftig is.

Er komt over het algemeen veel netter publiek op af. Nadeel is wel dat de kwaliteit van geluid en beeld soms een stuk slechter is dan in de pathe zalen.

Hmm, iets te snacken in de bioscoop vind ik er wel bij horen helaas. Gelukkig zitten er nooit zoveel mensen om mij heen (zonder dat er een verband tussen de twee is :p)

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik heb dan juist in de filmhuizen meer last van praters dan bij Pathé. Vooral onze bejaarde medemens kan er wat van.

De term filmhuis is van oorsprong trouwens een aanduiding van een filmvertoner die geen lid was van de Bioscoopbond, dat oorspronkelijk een belangenvereniging was, maar later meer een kartel werd. Daarom werd in de jaren zeventig een alternatief circuit opgericht zonder de restricties van de Bioscoopbond. In de loop van de jaren '80 verdween het feitelijke onderscheid, maar het woord filmhuis bleef in gebruik.

Hmm, iets te snacken in de bioscoop vind ik er wel bij horen helaas. Gelukkig zitten er nooit zoveel mensen om mij heen (zonder dat er een verband tussen de twee is :p)
Ik ga zelf meestal sochtends rond 10 uur in het weekend en heb dan zelf nog niet zo behoefte aan eten haha

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Al wel vaker hier geschreven, maar ik ga dus meestal doordeweeks naar de ochtendvoorstellingen in de bios. Ook bij de Pathé bioscopen is het dan lekker rustig en heb je geen last van andere bezoekers. En aangezien ik bij minimaal twee Pathés in de buurt goedkoop kan parkeren, heb ik daar toch nog steeds een abonnement en probeer ik zoveel mogelijk films daar te kijken. Ze draaien alleen niet alle 'arthouse' films, dus ook Kino bezoek ik nog vaak (morgen naar Anora). Daar hangt nog steeds wel een relaxtere sfeer dan bij de grote ketens, dus eigenlijk kom ik daar liever. Maarja, wel flink hogere parkeerkosten (en dus geen Cineville pas). Filmhuis in Den Haag en Trianon in Leiden zijn ook heel fijn.

Ik heb dan juist in de filmhuizen meer last van praters dan bij Pathé. Vooral onze bejaarde medemens kan er wat van.
Hier ook, echt verschrikkelijk. Ik kom om die reden ook niet meer bij het filmhuis in de buurt en kijk films thuis (via Pathé Thuis bijvoorbeeld). Komt er ook nog eens bij dat ik de gemiddelde leeftijd flink naar beneden haal aldaar en mensen mij altijd verschrikt aankijken wanneer ik binnenloop en vragen of ik verkeerd zit. Is me al zeker 5 keer gebeurd.

Afgelopen tijd weer wat films gekeken, overigens:
  • Maxxxine: Was fan van X en Pearl, maar deze was mogelijk nog beter. Maxxxine is een bad bitch die geweldig neergezet wordt door Mia Goth. Geweldig slotstuk van een trilogie.
  • Final Destination: Goede pulp om op de achtergrond aan te hebben.
  • Scream 1 en 2: Deel 1 is een wat simpel verhaal, maar deel 2 speelt leuk de draak met zichzelf. Verrassend tof ten opzichte van de moderne delen.

Hier ook, echt verschrikkelijk. Ik kom om die reden ook niet meer bij het filmhuis in de buurt en kijk films thuis (via Pathé Thuis bijvoorbeeld). Komt er ook nog eens bij dat ik de gemiddelde leeftijd flink naar beneden haal aldaar en mensen mij altijd verschrikt aankijken wanneer ik binnenloop en vragen of ik verkeerd zit. Is me al zeker 5 keer gebeurd.

Afgelopen tijd weer wat films gekeken, overigens:
  • Maxxxine: Was fan van X en Pearl, maar deze was mogelijk nog beter. Maxxxine is een bad bitch die geweldig neergezet wordt door Mia Goth. Geweldig slotstuk van een trilogie.
  • Final Destination: Goede pulp om op de achtergrond aan te hebben.
  • Scream 1 en 2: Deel 1 is een wat simpel verhaal, maar deel 2 speelt leuk de draak met zichzelf. Verrassend tof ten opzichte van de moderne delen.
Bij welk filmhuis was dat als ik vragen mag? Degene waar ik naar toe ga heeft over het algemeen wel een aardig jong en gemêleerd publiek. Komt miss ook wel omdat die in het centrum van Rotterdam zit.

Bij welk filmhuis was dat als ik vragen mag? Degene waar ik naar toe ga heeft over het algemeen wel een aardig jong en gemêleerd publiek. Komt miss ook wel omdat die in het centrum van Rotterdam zit.
Ik denk dat wij naar dezelfde gaan, maar het hangt natuurlijk ook af van het tijdstip dat je gaat. Ik haal de gemiddelde leeftijd doordeweeks overdag met mijn 43 behoorlijk naar beneden haha. Maar valt mee met praters vind ik.

Ik denk dat wij naar dezelfde gaan, maar het hangt natuurlijk ook af van het tijdstip dat je gaat. Ik haal de gemiddelde leeftijd doordeweeks overdag met mijn 43 behoorlijk naar beneden haha. Maar valt mee met praters vind ik.
Ja de Kino is altijd wel rustig. LantarenVenster heeft altijd een zwikkie pensionado die er van houden om alles te benoemen 😜

• Haha
Hier in Enschede trekt het Filhuis (Concordia) ook ouder publiek. Ik ben vaak, niet altijd, een van de jongsten. Ik ga wel vaak in de avond doordeweeks. Het lukt me bijna nooit om tijdens de eerste week dat een film uit is te gaan, dus meestal niet super druk. Geen last van gepraat, ge-eet oid. Zelf haal ik wel altijd een drankje op in het café beneden voor tijdens de film, maar verder mis ik de popcorn niet echt. De keren dat ik wel naar een grotere bioscoop ging (Kinepolis en Vue) had ik wel last van mensen die door de film praten. Maar misschien lag dat toen ook aan de film (Napoleon).

Hie rook sinds een dikke maand de cineville pas, ontzettend fijn. Mooi om de tijd te overburggen in Eindhoven laatst toen ik naar een concert ging ;)
Een filmhuis is geen keten. Vaker een wat kleinere venue waar ze minder commerciële films vertonen. In Almelo heb je bijvoorbeeld Hof88. Dus geen Schumacher en Jan de Bont maar Bergman en Vinterberg
Hof88 weleens geweest volgens mij, maar in het theater, kan dat? Lag bij/in een bejaardentehuis als ik me goed

Ik denk idd doordat het minder commerciële films zijn. Er is opzich een goede vergelijking met de muziek te trekken. Hoe groter en populairder de act, hoe minder specifieke liefhebbers erop af komen en er meer kans voor geauwehoer is.
Al zit ik bij een goeie comedy wel graag op een avond in Pathé.
Voor sommige films, over het algemeen comedy, is een volle zaal wel heel fijn ja. Hoorde dat het bij The Substance ook het geval is.

De keren dat ik wel naar een grotere bioscoop ging (Kinepolis en Vue) had ik wel last van mensen die door de film praten. Maar misschien lag dat toen ook aan de film (Napoleon).
Heb het gevoel dat sinds Vue open is alle aso's daar naartoe gaan. 3x geweest en alle 3 de keren heel veel gepraat gehad. Ik blijf lekker bij Kinepolis

Ja de Kino is altijd wel rustig. LantarenVenster heeft altijd een zwikkie pensionado die er van houden om alles te benoemen 😜
Ik kom eigenlijk nooit bij LantarenVenster, is weer 10 minuten verder fietsen voor mij en Kino is al bijna 3 kwartier fietsen. Daarnaast zit Kino vlakbij Rotown en café Boudewijn wat altijd een leuk plekje is om na de film nog even een drankje te doen.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Is een filmhuis met drie zalen onderdeel van een flink theater, wel gekoppeld aan Cineville uiteraard. Ik snap het niet zo goed, want ondanks dat het hier een behoorlijk flinke studentenstad is inclusief een kunstacademie is het publiek aldaar toch vooral dames boven de 50. Vind het jammer want support graag mijn locals. De druppel was een beetje toen ze extreem moeilijk gingen doen omdat mijn vriendin een dichte, ongebruikte paraplu mee wilde nemen de zaal in want dat zou kunnen dienen als een wapen.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Hier in Enschede trekt het Filhuis (Concordia) ook ouder publiek. Ik ben vaak, niet altijd, een van de jongsten. Ik ga wel vaak in de avond doordeweeks. Het lukt me bijna nooit om tijdens de eerste week dat een film uit is te gaan, dus meestal niet super druk. Geen last van gepraat, ge-eet oid. Zelf haal ik wel altijd een drankje op in het café beneden voor tijdens de film, maar verder mis ik de popcorn niet echt. De keren dat ik wel naar een grotere bioscoop ging (Kinepolis en Vue) had ik wel last van mensen die door de film praten. Maar misschien lag dat toen ook aan de film (Napoleon).

Hie rook sinds een dikke maand de cineville pas, ontzettend fijn. Mooi om de tijd te overburggen in Eindhoven laatst toen ik naar een concert ging ;)

Hof88 weleens geweest volgens mij, maar in het theater, kan dat? Lag bij/in een bejaardentehuis als ik me goed

Ik denk idd doordat het minder commerciële films zijn. Er is opzich een goede vergelijking met de muziek te trekken. Hoe groter en populairder de act, hoe minder specifieke liefhebbers erop af komen en er meer kans voor geauwehoer is.

Voor sommige films, over het algemeen comedy, is een volle zaal wel heel fijn ja. Hoorde dat het bij The Substance ook het geval is.
Hof 88 is ook theater maar heeft ook een filmzaal. Doen soms ook theatertours en akoestische concerten. Tijdje terug nog een aangenaam concert van Anneke van Giersbergen.

• Leuk
Waarderingen: Brian
Gisteren de documentaire Holland Pop 1970 gezien over het eerste popfestival in Nederland in het Kralingsbos in Rotterdam (staat op Prime). Leuk om die beelden te zien van het eerste popmuziek festival in NL en ook wel interessant om te zien hoe de maatschappij er destijds uit zag. Voor de rest vond ik dat er meer in de documentaire had gezeten. Ik had nog wel meer over het festival zelf willen weten en zien (6/10)

Daarnaast Music by John Williams gezien op Disney +. Geweldige componist en eigenlijk gewoon een 1,5 uur lang durende tribute aan zijn meesterwerken. Dus als je fan bent van zijn muziek of überhaupt van filmmuziek, zeker een aanrader.

Users who are viewing this thread