Festileaks Festival Draft IX: Landenbingo

Ik lees het eigenlijk anders. De eerste zin op wikipedia: "Wouter André "Wally" De Backer (born 21 May 1980), better known by his stage name Gotye (/ˈɡɒtieɪ/ GOT-ee-ay),[citation needed] is a Belgian-Australian multi-instrumentalist and singer-songwriter."

BELGIAN-AUSTRALIAN; BE komt eerst dus Belgisch?
Ligt denk ik ook een beetje aan de schrijver van het artikel. Tot nu toe zie ik vooral vaak het geboorteland als eerst genoemd worden, soms ook als [country]-born, [nationality] artist.

Ik stel ook voor om alleen naar geboorteland te kijken, want je hebt ook nog kleine verschillen zoals deze:

Aya Nakamura is een Franse zangeres van Malinese afkomst. (Geboorteplaats: Mali — Land: Frankrijk)
Gotye is een Belgisch-Australische singer-songwriter. (Geboorteplaats: Belgie — Land: Belgie & Australië)

Heb zelf ook een naam op het oog in een vergelijkbare situatie als eerstgenoemde.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en teunajax
Ik stel ook voor om alleen naar geboorteland te kijken, want je hebt ook nog kleine verschillen zoals deze:

Aya Nakamura is een Franse zangeres van Malinese afkomst. (Geboorteplaats: Mali — Land: Frankrijk)
Gotye is een Belgisch-Australische singer-songwriter. (Geboorteplaats: Belgie — Land: Belgie & Australië)

Heb zelf ook een naam op het oog in een vergelijkbare situatie als eerstgenoemde.

Ik zou zeggen dan dat geboorteplaats alleen voorrang heeft als er echt staat dus Belgisch-Australisch, want Franse zangeres van Malinese afkomst zou ik dan gewoon als Frans tellen, omdat je ook gewoon de zin kan inkorten tot Franse zangeres.

Alleen inderdaad wat @warriorandweirdo zegt, dat hij Gotye dus weer meer als Australisch ziet. Maakt het soms wat ingewikkeld.

Maar houd wel in de gaten dat er soms ook verschil zit tussen NL en Engelse wikipedia

We steken net de grens over naar Nederland en vinden daar de wederopstanding van een band met wereldklasse! We zijn dan ook zeer trots om ook deze legendes van de Rock 'N Roll te mogen verwelkomen in Oostende voor Festival of Fools!

Ladies & Gentlemen: 🤘 VANDENBERG 🤘

30th & 31st of february (14).jpg

Ozzy Osbourne - System Of A Down - AC/DC
Sabaton - Powerwolf - TBA soon
The Hu - Vandenberg - Dirty Honey - Royal Republic - Carthagods

next up: @Marshmallowsz > me > @Martijn

Ik zou zeggen dan dat geboorteplaats alleen voorrang heeft als er echt staat dus Belgisch-Australisch, want Franse zangeres van Malinese afkomst zou ik dan gewoon als Frans tellen, omdat je ook gewoon de zin kan inkorten tot Franse zangeres.
Maar die vind ik dus verwarrend. Want die zou ik boeken als artiest uit Mali, ipv artiest uit Frankrijk. Ik ga namelijk ook steeds van de Engelse Wikipedia uit.

Aya Nakamura, geboren als Aya CocoDanioko (Bamako, 10 mei 1995), is een Franse zangeres van Malinese afkomst.
Aya Coco Danioko (French pronunciation: [aja danjɔko];[1] born 10 May 1995), known by her stage name Aya Nakamura (/ˈaɪə ˌnækəˈmʊərə/ EYE-ə NAK-ə-MOOR-ə), is a Malian-French pop singer.

Ik ben daarom echt voorstander van: Geboorteplaats voor solo acts, place of origin bij bands om verwarring en discussie te voorkomen. Misschien wat kort door de bocht maar wel wat makkelijker.

Maar die vind ik dus verwarrend. Want die zou ik boeken als artiest uit Mali, ipv artiest uit Frankrijk. Ik ga namelijk ook steeds van de Engelse Wikipedia uit.

Ik ben daarom echt voorstander van: Geboorteplaats voor solo acts, place of origin bij bands om verwarring en discussie te voorkomen. Misschien wat kort door de bocht maar wel wat makkelijker.
Maar @Koekdoos zei toch al in de beginpagina's dat enkel de Engelse Wikipedia doorslaggevend is?

• Leuk
Waarderingen: Timmetje

Ah ja, ik keek nu naar wat er hier werd gepost. Als op de Engelse pagina het zo staat, dan zullen we gewoon kijken naar geboorteplaats.

Maar let wel, die geboorteplaats telt alleen als het ook bij die eerste zin benoemd wordt. Een French singer blijft een Franse ookal is deze persoon geboren in een ander land, dan moet dat land erbij staan: French-Malinese singer

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Land van oprichting van bands klinkt sowieso logisch. Ik ben zelf steeds uitgegaan van geboorteland bij artiesten die een twijfelgeval zijn

• Leuk
Altijd de Engelse wikipedia pakken in ieder geval. Als ik NL en BE even gebruik, dan zou je zoiets hebben:

Dutch-Belgian singer > geboren in NL = NLse act, geboren in BE = Belgische act

Dutch singer (born in Belgium) > NL act

Dutch and Belgium singer > geboorteplaats is welk land telt.

Edit: dit is dan voor individuele artiesten, voor bands inderdaad kijken waar is de band opgericht als er meerdere nationaliteiten staan: System of a Down blijft Amerikaans, want daar zijn ze opgericht

• Leuk
Waarderingen: jonasvh en Lion
Altijd de Engelse wikipedia pakken in ieder geval. Als ik NL en BE even gebruik, dan zou je zoiets hebben:

Dutch-Belgian singer > geboren in NL = NLse act, geboren in BE = Belgische act

Dutch singer (born in Belgium) > NL act

Dutch and Belgium singer > geboorteplaats is welk land telt.
Alright! Laatste check, stel er staat Dutch-born, Belgian singer?

• Winning
Alright! Laatste check, stel er staat Dutch-born, Belgian singer?

Dat lijkt mij dan een Belgische act, omdat het er niet staat als Dutch-Belgian singer.

‘Dutch-Belgian singer’ kan je niks weglaten, terwijl je bij jouw voorbeeld het stukje ‘Dutch-born’ weg zou kunnen laten en dan klopt het nog steeds

• Leuk
Dat lijkt mij dan een Belgische act, omdat het er niet staat als Dutch-Belgian singer.

‘Dutch-Belgian singer’ kan je niks weglaten, terwijl je bij jouw voorbeeld het stukje ‘Dutch-born’ weg zou kunnen laten en dan klopt het nog steeds

Confused Rooster Teeth GIF by Achievement Hunter

• Haha
Waarderingen: Oasiss
Kunnen we er echt niet gewoon geboorteland van maken. :LOL:

Ik snap hem, maar het is wel wat ingewikkelder dan nodig is imo. :)

• Leuk
Waarderingen: teunajax
Kunnen we er echt niet gewoon geboorteland van maken. :LOL:

Ik snap hem, maar het is wel wat ingewikkelder dan nodig is imo. :)
Nee, want dat is niet altijd terecht.

Iemand met Franse ouders, die opgegroeid is in Frankrijk, maar geboren in een ander land omdat ouders daar toevallig waren. Die is toch gewoon Frans? Denk bij twijfel dat het geboorteland best leidend kan zijn, maar de werkelijkheid is niet altijd zo duidelijk.

• Leuk
Nee, want dat is niet altijd terecht.
De Guus Tillen en Siem de Jongens van deze wereld maken het lastig. Als een artiest in hun tienerjaren verhuisd is en een andere nationaliteit heeft aangenomen, al dan niet als vluchteling, dan vind ik het geboorteland nog vrij relevant. Als de ouders simpelweg op vakantie of als expat in het land waren dan is het anders, maar ik zal Koekdoos' definitie aanhouden.

• Leuk

Users who are viewing this thread