Festileaks Draft XV: Best of 2024

De stembussen zijn gesloten. Here we go:

16. @Dr. Hannibal

Helaas moet iedere draft ook iemand de laatste plek toegewezen krijgen. Men verwachtte, zo proefde ik voorzichtig, een strijd tussen Koekdoos en Madmandra27 voor de twijfelachtige eer. Maar waar twee vechten om een been gaat de derde er mee heen. Elektro pioniers Kraftwerk, het betoverende London Grammar, King Gizzard and Lizard Wizard gedurende het hele weekend en festileakspublieklievelingen als Gojira en Opeth; het mocht niet baten. Met één weekendticket en twee zaterdagtickets verkocht, starten we deze uitslag met op plek 16: Best of 2024 van @Dr. Hannibal.

(6 punten – 1 weekend / 2 dagtickets zaterdag 1 dagticket zondag

15. @Koekdoos

We noemden Baspop zojuist al kort, maar hij is erin geslaagd niet de rode lantaarn op te pakken deze draft. In de presentatie wordt Baspop genoemd als weer ouderwets ingericht en, als ik zo vrij mag zijn, is deze editie van Baspop wel Koekdoos ten voeten uit. Glamrock- en metal uit de 80’s dat zijn weerga niet kent. Van Rob Zombie tot The Darkness, de liefhebber van glam, mooie kostuums en prachtige kapsels kan zijn of haar hart weer op! Bij deze ook nog een shootout naar de prachtige poster (en ere wie ere verdient: @InsaniTiny).

(7 punten – 2 weekend / 1 dagticket (zaterdag))

14. @Royke

Een aantal festivals hebben uitsluitend weekendtickets weten te verkopen. Royfest is daar eentje van. Het totaalpakket dat Royfest aanbiedt, maakt slechts één dag kiezen, ook een haast onmogelijk opgave. Want als je verspreid over de dagen Fontaines DC, Yves Berendse, Avenged Sevenfold, René Karst en John Coffey aantreft, dan is er eigenlijk maar één optie. Het hele weekend gaan natuurlijk. Klomppop met een unieke twist noemt de organisatie het zelf; waarom zou ik het beter kunnen omschrijven?

(9 punten – 3 weekend)

Laatst bewerkt:
De stembussen zijn gesloten. Here we go:

16. @Dr. Hannibal

Helaas moet iedere draft ook iemand de laatste plek toegewezen krijgen. Men verwachtte, zo proefde ik voorzichtig, een strijd tussen Koekdoos en Madmandra27 voor de twijfelachtige eer. Maar waar twee vechten om een been gaat de derde er mee heen. Elektro pioniers Kraftwerk, het betoverende London Grammar, King Gizzard and Lizard Wizard gedurende het hele weekend en festileakspublieklievelingen als Gojira en Opeth; het mocht niet baten. Met één weekendticket en twee zaterdagtickets verkocht, starten we deze uitslag met op plek 16: Best of 2024 van @Dr. Hannibal.

(6 punten – 1 weekend / 2 dagtickets zaterdag 1 dagticket zondag

15. @Koekdoos

We noemden Baspop zojuist al kort, maar hij is erin geslaagd niet de rode lantaarn op te pakken deze draft. In de presentatie wordt Baspop genoemd als weer ouderwets ingericht en, als ik zo vrij mag zijn, is deze editie van Baspop wel Koekdoos ten voeten uit. Glamrock- en metal uit de 80’s dat zijn weerga niet kent. Van Rob Zombie tot The Darkness, de liefhebber van glam, mooie kostuums en prachtige kapsels kan zijn of haar hart weer op! Bij deze ook nog een shootout naar de prachtige poster (en ere wie ere verdient: @InsaniTiny).

(7 punten – 2 weekend / 1 dagticket (zaterdag))

14. @Royke

Een aantal festivals hebben uitsluitend weekendtickets weten te verkopen. Royfest is daar eentje van. Het totaalpakket dat Royfest aanbiedt, maakt slechts één dag kiezen, ook een haast onmogelijk opgave. Want als je verspreid over de dagen Fontaines DC, Yves Berendse, Avenged Sevenfold, René Karst en John Coffey aantreft, dan is er eigenlijk maar één optie. Het hele weekend gaan natuurlijk. Klomppop met een unieke twist noemt de organisatie het zelf; waarom zou ik het beter kunnen omschrijven?

(9 punten – 3 weekend)
Ik had oprecht laatste verwacht want had veel te weinig tijd voor deze draft eigenlijk. Halverwege getwijfeld om mezelf terug te rekken maar 14e plek vind ik prima resultaat voor deze draft

Haha was wat te verwachten met mijn eigen ondermaatse afronding. Gefeliciteerd alvast @MadMandra27, waar je ook eindigt, het is niet eens bij de onderste 3 ;)
Gek hoe blij ik hiermee ben haha. Waarschijnlijk kom ik snel, maar deze Draft voelt al als een dikke W aan!

Van de 3 festivals die reeds gepasseerd zijn, stond @Koekdoos op mijn shortlist voor een weekendticket door de prachtige affiche (maar net niet geworden) en voor @Royke had ik wel een combiticket gekocht. Dit was voor mij een no-brainer. Met gedurfde, jonge headliners als Fontaines DC en Sleep Token, alsook de Hollandse Hut heeft hij mij helemaal weten te overtuigen!

13. @Dante

Allereerst een woord van waardering voor het Apollo Festival van @Dante. Een uitstekend debuut (?) in de wondere wereld van drafts. Met de uiterst scherpe vondst van Rihanna, die nog een uitgebreid concert gaf op een bruiloft in India gelijk alles op scherp gezet. Verder een fraaie lineup, waarbij men kan genieten van Justice tot Bon Iver en van The War on Drugs tot Kelly Lee Owens,.

(10 punten – 2 weekendtickets / 2 dagtickets vrijdag en 2 dagtickets zondag)

12/11. @Brian

De draft aftrappen met Spinvis en Eefje de Visser; geen verrassing, maar mij heb je aan boord! Brian heeft zijn creativiteit de vrije loop gelaten en in deze draft niet direct gekozen voor de stadionacts of Ziggo klanten. Tivoli Vredenburg wordt echter omgetoverd tot een waar Decemberfest. Spinvis voor het kerstverhaal, klassieke muziek, en zowaar zalen die niet door een persoon, maar een land worden gecureerd. Twee personen deed dit besluiten het hele Decemberfest te bezoeken en twee personen reizen een dag af voor onder anderen Eefje en Spinvis.

(11 punten – 3 weekend / 2 dagtickets (beide zaterdag))

12/11 @JK79

Brian neemt de 11e plek in met @JK79 die, ondanks slecht Frans internet een uiterst prettige eerste editie van Pentafest presenteerde. Een kerstmarkt zoals we die nog nooit hebben gezien. Met namen als de gigantisch rijzende sterren The Last Diner Party, maar ook meer gearriveerde namen als Michael Kiwanuka en Beck, is aan iedereen gedacht. Voor de liefhebbers van het wat harder werk is ook wat besteld, getuige Epica en Heilung.

Extra eervolle vermelding, de vrijdag van JK79 is de dag met de meest verkochte dagkaarten.

(11 punten - 2 weekendtickets – 5 dagtickets (vrijdag)

Laatst bewerkt:
Ik had een weekendticket voor het festival van @Brian: leuke, frisse boeking en iets dat ik mezelf sowieso zag meepakken als het in het echt zou worden georganiseerd.

• Geweldig
Waarderingen: Brian
Dank voor de organisatie Oasiss en dank aan de ticketkopers. Inderdaad de grote namen links laten liggen deze keer, dus al tevreden met dit plekje. Als Tivoli het concept wil overkopen zijn ze meer dan welkom, lijkt me heerlijk om in het pand te verdwalen in een kerst magische wereld met relaxte muziek waarin genoeg te ontdekken valt.

• Leuk
Waarderingen: Dante
10/9 @randyrw

Er gaan vanaf nu nogal al wat gelijke standen en gedeelde posities voorbij komen. Te beginnen met een gedeelde negende plek. RockRandy bewijst dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Hoezo vijf podia en allerlei tierlantijntjes? Twee podia met steengoede artiesten is meer dan voldoende. Vooral als je daar legendarische artiesten plaatst als Nick Cave, David Gilmour, Tool, David Byrne en The Strokes. Niet heel gek dat dit vijf mensen deed besluiten een weekendje af te reizen naar RockRandy

(15 punten – 5 weekendtickets)

10/9 @madmandra2
7

Voor wie een amberalert uitdeed, nergens voor nodig. Madmandra is dik verdiend de top 10 binnengekomen en de aanname dat hij voor de rode lantaarn streed, was een onterechte. Eigenlijk geenszins verrassend als we het affiche van MadMandraMeeting bekijken. Met nieuwe sterren als Sabrina Carpenter, Tate McRae en Royel Otis en al lang en breed gearriveerde grootheden als Eminem en Lady Gaga is een fraai affiche gemaakt met voor ieder wat wils.

(15 punten – 4 weekendtickets / 2 dagtickets vrijdag en 1 dagticket zaterdag)

8/7 @warriorandweirdo

Sounds of the Labyrinth; zo mysterieus en betoverend als het klinkt, is het ook daadwerkelijk.

“Eeuwenlang doen er al verhalen de ronde over een rijk waar muziek, dans, film en theater op wonderlijke wijze samenkomen. Tot de faun 'Pan' 100 jaar geleden een vloek uitsprak over de plek. Nu zit de wereld opgesloten in Pan's labyrint, een plek in de schaduwen van tijd en ruimte. Daar koesteren de inwoners de hoop dat er op een dag een avonturier komt die heldhaftig genoeg is om de verschillende kunsten te omarmen en het rijk terug te brengen in al haar glorie.”

Ik kon het natuurlijk niet mooier omschrijven dan de organisatie zelf deed. Van grootheden als Neil Young en Patti Smith tot Adrianne Lenker tot een goedgevulde cinema. Het deed de nodige kaarten verschuiven en belandt daarmee op een gedeelde zevende plek.

(17 punten – 4 weekendtickets / 1 dagticket vrijdag, 2 dagtickets zaterdag en 2 dagtickets zondag)

8/7 @Thisso

Een gedeelde zevende plek die, zoals zo veel plekken deze draft, gedeeld wordt. POP POP, een roze poster en het allerbeste wat op dit moment aan popmuziek te vinden. Bekend langlopend roze popfestival in Nederland, kijkt u mee? Ik durf wel te zeggen dat dit ook de allerlaatste kans is om Chappel Roan en Charli XCX om 13:00 uur het podium te zien betreden. Het bijzonder fraaie concept van POP POP maakt het echter mogelijk! Het hoogtepunt aan het begin? Ik verwacht alle dagen door hoogtepunten!

(17 punten – 5 weekendtickets / 2 dagtickets vrijdag)

Bedankt @Oasiss voor het organiseren en de aardige woorden :)

Erg leuk om mee te doen, ook weer nieuwe muziek ontdekt en tevreden voor de eerste keer!

• Leuk
Waarderingen: Lion
Top10, let's gooooo :love: Geen dagticket voor de zondag verkocht, dus mogelijks minder interesse hier voor rap en emo, good to know!

Van de andere 3 gepasseerde festivals, viel @randyrw als laatste af voor een dagticket helaas, met zijn derde dag. Heel sterke lineup met TOOL, Keane en Band Of Horses maar helaas volstond het niet. Voor @warriorandweirdo zijn derde dag kocht ik dan net wel weer een ticketje, waarbij het concept met de verschillende stages de doorslaggevende factor bleek! Tot slot kocht ik ook een combi voor @Thisso, waarbij het net de middelste dag was die me minder aansprak. Maar met een over de breedte sterke line-up, leuke headliners alsook het toffe concept met de 2 headliner shows die 10 uur uit mekaar liggen moest ik wel mijn aanwezigheid verzekeren!

Ik ga het nu alvast zeggen: bedankt @Oasiss voor de organisatie!!

6/5 @Oasiss

Een verhaaltje over jezelf typen is ook zo wat, dus ik hou het kort. Via deze weg wel alvast bedankt een ieder die tickets heeft gekocht. Met toch nog wel een kleine disclaimer dat het eigenlijk niet onbesproken kan blijven dat een dag met Mariah Carey, Westlife en O-Zone meer kaarten verkocht dan eentje met Olivia Rodrigo, Missy Elliot en Gracie Abrams…

21 punten – 5 weekendtickets / 3 dagtickets vrijdag 1 dagticket zaterdag en 2 dagtickets zondag)

6/5 @Timmetje

De vijfde plek is geen uitzondering qua delen, want met mij, neemt Timmetje deze in. Hij mocht de draft starten en deed dat met de artiest die ons allen verraste met een van de beste albums van 2024: Kendrick Lamar. Tel daarbij nog oppergrootheid Paul McCartney en Dua Lipa bij op, en de formule voor succes is geschreven. Daarnaast een enorm veelzijdig affiche waarbij het van Atomic Kitten naar Parkway Drive schiet en Roxy Dekkers satisfyer tot biertjes vangen bij John Coffey.

21 punten – 5 weekendtickets / 4 dagtickets vrijdag en 2 dagtickets zaterdag

4/3/2 @Yannick

Langzaam maar zeker raken we bij de de grote winnaar. Wat gedeelde plekken betreft, bereiken we ook een hoogtepunt. De tweede plek wordt namelijk door maar liefst drie deelnemers ingenomen. De eerste nummer twee is Yannick en die ging “eens wat anders” doen. Starten met Beth Gibbons en headliners als Darkside en Amenra; de excentrieke Björk met een dj-set, en de nodige speciale performances maken het inderdaad een heel bijzonder affiche. Wat niet anders is? Yannick die een hoge plek pakt in de draft.

27 punten – 9 weekendtickets

4/3/2 @Lion

De tweede nummer twee: Lion. From the Lions Mouth ging op zoek naar de artiesten met de beste live-optredens in 2024. Best of the year was het motto? Precies dat is organisator Lion nagegaan en heeft de beste optredens op zijn festival geboekt. Van LCD Soundsystem tot Status Quo; het leverde een prachtig affiche op. From the Lions Mouth deed ook de meeste dagkaarten verschuiven, dat er voor ieder een hoop te beleven valt, moge dus wel duidelijk zijn.

27 punten – 6 weekendtickets / 4 dagtickets vrijdag, 3 dagtickets zaterdag en 2 dagtickets zondag)

4/3/2 @BeWario

En dan de derde nummer twee: BeWario. Met een bovenkant die wordt gesierd door The National, Taylor en Lana leek BeWario lange tijd het gevecht aan te gaan voor de winst. Dat is helaas niet gelukt maar deze prachtige poster, waar los van de prachtige bovenkant nog enorm veel meer is om je ogen uit te kijken. BeWario riep daarbij de hulp in van curatoren VulfPeck, Boygenius en Kiasmos. Het affiche is er alleen maar nog mooier van geworden. Flo Rock, a festival for love and dance voltooit het trio tweede plekkers.

27 punten – 8 weekendtickets / 2 dagtickets vrijdag en 1 dagticket zaterdag)

Drumrollsss......

1 @Martijn

En zoals in elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn. Waar het aanvankelijk nog redelijk gelijkop ging, kunnen we toch wel spreken van een alles verplettende winnaar. This must be the place in 2024 bleek een waarheid als een koe. De focus is, zo zegt Martijn zelf, gelegd op het hardere werk en dat kon een massa aan kaartkopers wel bekoren. System of a Down, Queens of the Stone Age, Idles, Jack White, The Cure, de Arena Boulevard krijgt het spektakel dat aldaar op sommige plekken al een tijdje schaars is, weer terug. Waarom met Bohemian Rhapsody het jaar afsluiten als je dat ook kan doen met The Cure?

Kennen we nog wat superlatieven? Met maar liefst dertien weekendtickets verkocht; de onbetwiste winnaar!

39 punten – 13 weekendtickets.

@Martijn van harte gefeliciteerd met de winst!

Mijn dagtickets gingen naar:
- De zaterdag van Pentafest Christmass Edition 2024 van @JK79
- De zaterdag van Best of 2024 van @Dr. Hannibal

Mijn weekendtickets gingen naar:
- MadMandra Meeting van @MadMandra27
- Best Kept Timpop Down(load) the PinkWerchterbury Jazz Grashole 2025 van @Timmetje
- En de laatste ging naar This Must Be The Place of 2024 van @Martijn

@Oasiss bedankt voor de organisatie!
Ticketkopers van Royfest, wij danken u voor uw steun en kijken uit naar een volgende editie!

Een gezellige tweede plek zo, heel leuk! Bedankt iedereen voor het kopen van kaartjes en gefeliciteerd met een zeer terechte overwinning @Martijn. Ik had natuurlijk ook een kaartje.

Ik heb mij goed vermaakt tijdens deze draft. Bedankt voor de organisatie @Oasiss.

• Leuk
Waarderingen: MadMandra27 en Oasiss
Gek hoe blij ik hiermee ben haha. Waarschijnlijk kom ik snel, maar deze Draft voelt al als een dikke W aan!

Van de 3 festivals die reeds gepasseerd zijn, stond @Koekdoos op mijn shortlist voor een weekendticket door de prachtige affiche (maar net niet geworden) en voor @Royke had ik wel een combiticket gekocht. Dit was voor mij een no-brainer. Met gedurfde, jonge headliners als Fontaines DC en Sleep Token, alsook de Hollandse Hut heeft hij mij helemaal weten te overtuigen!

Maar dan ben ik toch zeker wel doorgeschoven naar een dagticket? 🤪

• Thinking
Waarderingen: MadMandra27

Users who are viewing this thread