Down The Rabbit Hole 2024

KeukenS

Campingartiest
17 mei 2024
60
111
Wel grappig om te lezen dat perspectieven zo kunnen verschillen. Ik had juist ten opzichte van eerdere jaren het idee dat de gemiddelde leeftijd wat hoger lag, dat het publiek wat diverser was en dat er juist veel minder (lees: vooral veel minder vroeg) drugs gebruikt werd.

Ik heb er totaal geen problemen mee dat er drugs gebruikt wordt maar vind het altijd een beetje raar om dat om 3 uur al bij een act als Bombay bicycle club te gaan doen. Dat zag ik vorig jaar wel heel erg veel en dit jaar in mijn optiek een stuk minder.

Ik had de indruk dat dat iets te maken had met de line-up, maar als ik jullie reacties lees is het misschien wel gewoon toeval.
 
Laatst bewerkt:

daily

Gouden Tip
23 mrt 2020
364
486
Wel grappig om te lezen dat perspectieven zo kunnen verschillen. Ik had juist ten opzichte van eerdere jaren het idee dat de gemiddelde leeftijd wat hoger lag, dat het publiek wat diverser was en dat er juist veel minder (lees: vooral veel minder vroeg) drugs gebruikt werd.

Ik heb er totaal geen problemen mee dat er drugs gebruikt wordt maar vind het altijd een beetje raar om dat om 3 uur al bij een act als Bombay bicycle club te gaan doen. Dat zag ik vorig jaar wel heel erg veel en dit jaar in mijn optiek een stuk minder.

Ik had de indruk dat dat iets te maken had met de line-up, maar als ik jullie reacties lees is het misschien wel gewoon toeval.
Nee ik heb dat idee ook wel een beetje. Heb t idee dat de ergste knaldrang na corona er weer een beetje af is (zie ook hoeveel kaarten en voor wilde burg te krijgen zijn, terwijl dit vorig jaar alleen via een raffle te doen was).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mimi

mroizo

Randprogramma
15 mei 2017
221
179
Heerlijk weekend gehad! Het leek wel of de sfeer dit jaar beter was en het publiek weer iets ouder voor mijn gevoel. Dat vindt deze oude lul wel fijn ;)
De campings waren ondanks de vele regen voorafgaand toch echt goed geregeld met de houtsnippers. Drukte bij de wc's en douches viel me dit keer alles mee. Leuke toevoeging vind ik de koffie tentjes bij de wc's op de camping.
Ik hoop zo dat DTRH niet uit zijn voegen groeit, ik vond het nu qua grootte echt de max.

Na een bier-rijke donderdag werden we vrijdag wat later wakker. Eerste show was een stukje Sef. Wel aardig, niet mijn ding.
Daarna door naar Bad Nerves, leuke energieke band. Gaslight Anthem was echt een positieve verrassing. We stonden in vooraan tussen enkele die-hard fans en er ontstond zelfs af en toe een lief klein mosh-pitje. Na een stukje Blondshell hebben we vanaf het gras Raye gezien, ik vond het indrukwekkend. Wat een performance. Yard Act voor een stuk meegepakt. Bijzondere act, maar pakte me wel. Eefje de Visser vond ik 1 van de hoogtepunten. Wat een pracht show!
Action Bronson kende ik niet, maar deze gast had een schitterend optreden. Muzikale begeleiding was ook top. Lcd van een afstandje meegepakt, maar is niet mijn ding.

De zaterdag afgetrapt met Islandman, 1 van mijn hoogtepunten van het weekend, schitterend. Goldkimono vanaf het veld gezien, beetje matjes maar ok.
Daarna door naar Pom in de Bossa Nova. Wat een energieke band met dito zangeres. Zelf in een moshpit gestaan.
Aurora, Tja, na 10 minuten weg gelopen. Ik kan hier helemaal niets mee.
Declan McKenna, leuk bandje maar klonk allemaal wat amateristisch. Qua zang en ook qua geluid. Wel meegedaan met een mega-flashmob achterop het veld. Klein stukje dEUS gezien maar pakte met lang niet zo als andere op BKS. Daarna klaargemaakt voor Nederlands elftal, wat een feest. Daarna nog even langsgeweest bij Jungle, leuk slot van de dag.

The beaches stonden zondag op het programma. Leuke vrouwen, en lekker aanstekelijke songs.
Vaccines bij de Hottot vond ik super, we stonden vrijwel vooraan, dus ook hier weer de moshpit in.
Hierna tijdje gechilled, zon weekend halt er steeds meer in. Ook bij Kruangbin lekker gelegen in het gras. Ik vind dit toch wel een erg saaie band.
Afsluiter the National vond ik geweldig. Ooit een keer zo'n 15 jaar geleden op LL gezien, maar wat is dit live goed. Aangezien we voor aan stonden heb ik niks meegekregen van het halflege veld.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.927
3.301
Heerlijk weekend gehad. Afgelopen jaar twijfelde ik een beetje of dit festival nog wel voor mij was vanwege wat dubieuze boekingen en het publiek bij sommige acts, maar dit weekend bijna niet meer ervaren. Sowieso zijn de boekingen van LCD en The National voor mij een teken geweest dat de organisatie het in ieder geval nog wel alternatief wilt houden en zoals hierboven omschreven door @KeukenS ik niet op hele bizarre plekken mensen drugs heb zien gebruiken. Aanpassingen aan de poort/begin van het terrein nog niet helemaal van overtuigd. Ik mis sowieso het kamperen rond het strand. Dat was echt een grote meerwaarde aan Down the Rabbit Hole en is nu gewoon compleet verdreven.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
939
1.702
Leuk om alle verslagen hier te lezen. Ook grappig om te zien hoe er compleet verschillende ervaringen zijn. De één vond het juist fijner publiek en betere sfeer dan voorgaande jaren en de ander niet. Die moshpit bij the National op instagram vond ik wel erg crinch om voorbij te zien komen. Heeft volgens mij niks met opgaan in de muziek te maken, maar meer met een feestje willen bouwen en die muzikaal niet krijgen, dus maar met zijn allen hossen. Vind dat zo niet bij the National passen (sws niet echt een hele grote fan van moshpits etc)

Een opvallende trend als ik de verslagen lees van zowel BKS als DTRH is toch ook het groeiende feestpubliek, gepraat en minder mensen die voor de muziek naar een festival komen. Toch wel benieuwd waar dit nou door komt, of het een nieuwe generatie dingetje is, of festivals steeds populairder worden waardoor er dus ook steeds meer mensen naar festivals gaan die minder met muziek hebben en lekker willen feesten.

Voor mij dit jaar maar één weekend festival en dat is Lowlands. Ben benieuwd of het daar ook weer merkbaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: El Plopsma

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.927
3.301
Heeft volgens mij niks met opgaan in de muziek te maken, maar meer met een feestje willen bouwen en die muzikaal niet krijgen, dus maar met zijn allen hossen. Vind dat zo niet bij the National passen (sws niet echt een hele grote fan van moshpits etc)
Maar terwijl dat gebeurde was Folamour ook bezig. Wat inherent gewoon een beter feestje is dan the National. De mensen die ik sprak die daar waren wilden oprecht ook the National zien, maar stonden achteraan omdat ze niet groot fan zijn. Dit was voor hun een manier waardoor het concert een stuk beter bijblijft, terwijl ze niet door het concert heen zijn gaan babbelen. Allemaal prima joh
 

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.184
3.126
Leuk om alle verslagen hier te lezen. Ook grappig om te zien hoe er compleet verschillende ervaringen zijn. De één vond het juist fijner publiek en betere sfeer dan voorgaande jaren en de ander niet. Die moshpit bij the National op instagram vond ik wel erg crinch om voorbij te zien komen. Heeft volgens mij niks met opgaan in de muziek te maken, maar meer met een feestje willen bouwen en die muzikaal niet krijgen, dus maar met zijn allen hossen. Vind dat zo niet bij the National passen (sws niet echt een hele grote fan van moshpits etc)

Een opvallende trend als ik de verslagen lees van zowel BKS als DTRH is toch ook het groeiende feestpubliek, gepraat en minder mensen die voor de muziek naar een festival komen. Toch wel benieuwd waar dit nou door komt, of het een nieuwe generatie dingetje is, of festivals steeds populairder worden waardoor er dus ook steeds meer mensen naar festivals gaan die minder met muziek hebben en lekker willen feesten.

Voor mij dit jaar maar één weekend festival en dat is Lowlands. Ben benieuwd of het daar ook weer merkbaar is.
Interessant om over na te denken. Mijn hypothese is dat er in onze samenleving steeds meer van mensen gevraagd wordt op steeds jongere leeftijd. De behoefte om dan in zo'n weekend de stress er vanaf te dansen wordt steeds groter en bovendien wordt het publiek gevoelsmatig steeds jonger.
Zou wel eens statistieken willen zien over de gemiddelde leeftijd van DTRH, want ik kan me niet voorstellen dat dit in die 10 jaar dat het bestaat omhoog is gegaan. Bovendien is het steeds drukker en drukker geworden, waardoor de oudere garde al sneller wordt afgeschrikt en het jongere feestpubliek heeft daar minder moeite mee. Maar nogmaals, dat zijn een hoop invullingen die ik er aan geef.
 

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.184
3.126
Maar terwijl dat gebeurde was Folamour ook bezig. Wat inherent gewoon een beter feestje is dan the National. De mensen die ik sprak die daar waren wilden oprecht ook the National zien, maar stonden achteraan omdat ze niet groot fan zijn. Dit was voor hun een manier waardoor het concert een stuk beter bijblijft, terwijl ze niet door het concert heen zijn gaan babbelen. Allemaal prima joh
Leven en laten leven inderdaad.
Denk dat je de boodschap van About today niet helemaal begrijpt, als je behoefte krijgt om erbij te moshpitten, maar vind het wel netjes dat dit gewoon achteraan gebeurt en dat de reguliere concertganger er niet zo'n last van heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: usthem en BeWario

Davidd

Support act
7 jul 2021
939
1.702
Maar terwijl dat gebeurde was Folamour ook bezig. Wat inherent gewoon een beter feestje is dan the National. De mensen die ik sprak die daar waren wilden oprecht ook the National zien, maar stonden achteraan omdat ze niet groot fan zijn. Dit was voor hun een manier waardoor het concert een stuk beter bijblijft, terwijl ze niet door het concert heen zijn gaan babbelen. Allemaal prima joh
Als andere er geen last van hebben helemaal prima inderdaad. Maar ik vind het er toch wel gek uit zien, zeker bij about today. Ik zou dan in alle stilte willen wegdromen en luisteren, maar dat ben ik.
 

BeWario

Gouden Tip
27 jun 2023
372
378
Heerlijk weekend gehad. Afgelopen jaar twijfelde ik een beetje of dit festival nog wel voor mij was vanwege wat dubieuze boekingen en het publiek bij sommige acts, maar dit weekend bijna niet meer ervaren. Sowieso zijn de boekingen van LCD en The National voor mij een teken geweest dat de organisatie het in ieder geval nog wel alternatief wilt houden en zoals hierboven omschreven door @KeukenS ik niet op hele bizarre plekken mensen drugs heb zien gebruiken. Aanpassingen aan de poort/begin van het terrein nog niet helemaal van overtuigd. Ik mis sowieso het kamperen rond het strand. Dat was echt een grote meerwaarde aan Down the Rabbit Hole en is nu gewoon compleet verdreven.
Ik moet juist wel zeggen dat ik echt wel geschrokken was van t drugs publiek hier (eerste keer DTRH). Ik heb een kerel sleutel punten coke/ket naar binnen zien werken in vol daglicht bij de urinoirs tijdens L'Imperatrice, dat heb ik op Lowlands nooit eerder gezien. Mensen met enorme pupillen bij The National, LCD Soundsystem, en Kiwanuka, die vooral bij de laatste overal doorheen praatten. Ik vraag me dus af of omdat de grens tussen bandjes overdag en elektronische acts 's nachts wat meer vervaagt door de programmering, er nu meer drugsgebruik genormaliseerd/aangetrokken wordt?

En het vechten/rennen voor een plekje op de camping was voor mij ook nieuw. Lowlands was ook altijd gerommel maar daar hoefde je niet met 100 man over een veld te sjeezen om een tent neer te gooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: stephen

Steve

Campingartiest
27 aug 2023
74
98
Ik ga de discussies over drugsgebruik en festivalpubliek nog even uit de weg, omdat ik graag nog even wil nagenieten van het fantastische festival dat ik heb meegemaakt.

Top:
  • All My Friends als afsluiter bij LCD Soundsystem - wat blijft dat toch prachtig om live mee te maken
  • De vrijdagnacht in de Teddy. Waanzinnige sets en genoeg ruimte om te dansen (itt zaterdagavond, helaas)
  • Het omruilen van het nachtprogramma van Teddy en Fuzzy op vrijdag en zaterdag
  • Dansen op Bombay Bicycle Club in het zonnetje
  • Juichen met mede-oranjefans na de goals van Nederland - ook al heb ik toch echt een stuk festival moeten missen. Het blijft jammer dat het samenviel
  • De mannen op het karretje die de ingestorte partytenten aan het opblazen waren onder de tonen van "Pump It Up"
  • Voor de oplettende Buienradar-kijkers: alle regen die op zowel zaterdag als zondag nét langs ons scheerde (muv die korte stortbui op zondag begin vd avond)
  • The National als afsluiter wat op het oog een rare clash was met de dansende / moshpittende mensen achterin het veld, maar ergens vond ik het juist ook wel passend. Hoe verschillende stijlen, verschillende mensen samenkomen op dit festival. En Matt Berninger was ook niet helemaal serieus bezig, dus wat mij betreft viel het juist wel samen.
  • Het terrein lag er echt prima bij, veel is goed opgelost met de houtsnippers
  • Randprogramma was prima, al had ik door de vele toffe optredens (te) weinig tijd om alles mee te maken
Flop:
  • Drukte op zaterdagnacht in de REX en de Teddy. Teveel mensen wilden toch weer precies daar pieken
  • Het praten door de optredens heen, zeker achterin de Teddy en de Fuzzy overdag viel dat op

Top 10
  1. LCD Soundsystem
  2. TLM Airlines + DJ Heartstring
  3. The National
  4. Bombay Bicycle Club
  5. RAYE
  6. The Last Dinner Party
  7. Jessie Ware
  8. AURORA
  9. Bolis Pupul
  10. Blondshell
Ook gezien:
Olivia Dean, Jungle, Kingfishr, Fatima Yamaha, BELLA, The Beaches, Sef, Black Cadmium, The Gaslight Anthem, sor + sorkest, Bess Atwell, Goldkimono, Jalen Ngonda, Declan McKenna, Octa Octa
 
8 jul 2024
2
6
Ik lees al langer mee op dit forum en vond het nu tijd om maar eens een account aan te maken en mijn ervaringen te delen :) Dit was mijn tweede keer DTRH en ik heb wederom een fantastisch weekend gehad. Mijn vier hoogtepunten in willekeurige volgorde:

Eefje de Visser - Prachtige liedjes die live nog meer indruk maakten, super vet stage-design en mooie choreografie. Echt cool om te zien hoe goed alles is uitgedacht in haar show, naar mijn mening de beste act van ons land.

Michael Kiwanuka - Ik ben al lang fan zijn muziek en dit was de eerste keer dat ik hem live kon zien. Wat een ongelooflijk fijne warme muziek zeg. Mooie ingetogen stukken, maar ook volle psychedelische composities met dikke fuzzgitaren en synths i.c.m. prachtige beelden op het scherm; constant kippenvel gehad bij dit optreden.

Aurora - Ik kende haar eigenlijk amper maar ging met vrienden mee en stonden bijna vooraan. Super indrukwekkende show (ook hier weer hele mooie visuals) en sympathieke zwierige vrouw. Altijd fijn als je onverwachts omver wordt geblazen door een artiest die je niet kent.

The National - Hele fijne afsluiter van het weekend waar alles even op zijn plek viel en ik ook wel even emotioneel werd na zo'n mooi weekend. Een halfleeg veld maar hele mooie muziek en ik vind Matt Berninger echt een toffe frontman.

Verder heb ik erg genoten van de shows van Raye, Sef, Yussef Dayes (wat een ongelooflijk virtuose muziekanten, heb echt met open mond staan kijken), The Beaches, Ty Segal, Nia Archives, Khruangbin, Saloon Dion en L'Imperatrice. Van LCD Soundsystem heb ik helaas maar een klein stukje kunnen zien :(

Andere pluspunten:
- Het nachtprogramma op zaterdag in de Rex was geweldig, ik heb de hele nacht gedanst op de sets van Darwin, Jasss en Afra. Ook vond ik het licht in de zaal een stuk cooler t.o.v. vorig jaar
- De Morning Rave was echt een leuke activiteit om de dag mee te starten
- Erg lekker gegeten iedere dag, veel aanbod en goede kwaliteit
- Zelf geen problemen gehad met vies sanitair of lange rijen bij WC's, maar als man heb je daar ook minder problemen mee waarschijnlijk
- Het is echt goed gelukt om het terrein op tijd droog te maken
- Het personeel was overal super vriendelijk

Minpunten:
- Het terrein is echt prachtig, maar dat rode Vodafone-gedrocht was wel een doorn in het oog
- Cool dat er vrouwen-urinoirs zijn, maar waarom zo weinig? Hopelijk meer volgend jaar
- Ik vind Nia Archives super tof en heb daar hard gedanst, maar waarom hebben ze haar al om 18:00 geprogrammeerd? Was in mijn ogen een goede afsluiter van de Teddy geweest om de nacht in te luiden
- Geen Radler te koop bij de bar
- Mensen die door de muziek heen praten en grote groepen die zich vooraan door het publiek wurmen als de show al even is gestart, maar dat woog niet op tegen de grote hoeveelheid leuke mensen die er waren :)
 

KeukenS

Campingartiest
17 mei 2024
60
111
Wat mij betreft maken ze de helft van de normale wc’s women only. Ik heb als man nooit problemen gehad met naar de wc gaan, maar doordat ik toch telkens op de vrouwen in onze groep moest wachten heb je daar ook niet heel veel aan. Vind het fijner als de mannen dan maar ook gewoon wat langer moeten wachten of wat verder moeten lopen zodat die last wat gelijkmatiger is verdeeld.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Een opvallende trend als ik de verslagen lees van zowel BKS als DTRH is toch ook het groeiende feestpubliek, gepraat en minder mensen die voor de muziek naar een festival komen.
Daar waar de balans bij BKS echt perfect zit, is die op DTRH volledig weg. Heb het gevoel dat mensen er écht alleen maar zijn voor de feestjes. Is het niet dansbaar? Dan valt het dood. Ik heb het afgelopen jaar heel erg lopen roepen hoe mooi die lineup is, maar het festival bleek toch echt een koude douche.

Muziek lijkt vijfderangs hier. Er staat meer volk aan te schuiven voor een Porto Party dan dat er mensen naar een Ty Segall, dEUS of Gaslight Anthem gaan.

The National tourt nu met hun grootste shows, vult de grootste velden en zijn bezig aan een zegetocht, maar op dit festival vullen ze nog geen half veld. Want ja, niet lekker dansbaar natuurlijk. Hier kan je geen jolig flashmobje op inzetten of je stokpaardje in de lucht bij wapperen.

Ik vond het in 2019 een prachtig festival. Gezellig soms, feestelijk, maar ook echt een plek waar je als muziekliefhebber omringd was door andere muziekfans (die Thom Yorke show ❤️). Dat festival bestaat niet meer. Volgend jaar lekker Goldband lenen van grote broer Lowlands en hopen dat een Nick Cave daar niet moet opdraven voor dat publiek.
 

remia00

Playlistbediener
8 jul 2019
9
15
1. The National
2. Eefje de Visser
3. LCD soundsystem
4. dEUS
5. The Beaches

+ kwaliteit van bands was goed
+ met beetje handigheid alle drukte goed te mijden
+ lekker gegeten


- het weer
- ontbreken van goede electronische acts
- gereguleerd openen van de campings, echt waardeloos
 

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
246
163
In de twee posts hierboven lees ik 'alleen maar feestpubliek' en 'gebrek aan goede electronische acts'. Dat klinkt als het slechtste van twee werelden...
 
Laatst bewerkt:

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.184
3.126
Daar waar de balans bij BKS echt perfect zit, is die op DTRH volledig weg. Heb het gevoel dat mensen er écht alleen maar zijn voor de feestjes. Is het niet dansbaar? Dan valt het dood. Ik heb het afgelopen jaar heel erg lopen roepen hoe mooi die lineup is, maar het festival bleek toch echt een koude douche.

Muziek lijkt vijfderangs hier. Er staat meer volk aan te schuiven voor een Porto Party dan dat er mensen naar een Ty Segall, dEUS of Gaslight Anthem gaan.

The National tourt nu met hun grootste shows, vult de grootste velden en zijn bezig aan een zegetocht, maar op dit festival vullen ze nog geen half veld. Want ja, niet lekker dansbaar natuurlijk. Hier kan je geen jolig flashmobje op inzetten of je stokpaardje in de lucht bij wapperen.

Ik vond het in 2019 een prachtig festival. Gezellig soms, feestelijk, maar ook echt een plek waar je als muziekliefhebber omringd was door andere muziekfans (die Thom Yorke show ❤️). Dat festival bestaat niet meer. Volgend jaar lekker Goldband lenen van grote broer Lowlands en hopen dat een Nick Cave daar niet moet opdraven voor dat publiek.
En ik hoopte dat die line up ook zou zorgen voor een publiek dat het kon waarderen, maar dat publiek lijkt zich niet zo veel te interesseren voor de line up.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.388
3.410
Daar raak je inderdaad wel een goed punt. Ik herinner me nog ons enthousiasme hier bij die eerste aankondigingen dat DTRH in zekere zin zelfs gewaagder dan BKS had geprogrammeerd en dat het publiek dat hopelijk ging weerspiegelen. Maar als ik het hier zo lees, is dat kalf helaas al verdronken. Het lijkt erop dat de reputatie die je over de jaren opbouwt toch nog steeds een grotere impact heeft op het publiek dan de lineup op zich. Want de verhalen van 'kleinere Lowlands' en 'steeds meer feestjespubliek' komen toch al heel wat jaren terug in de verslagjes en die trend lijkt zich, ondanks de lineup, dus gewoon verder te zetten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken