De albums van 2016

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Thee Oh Sees met hun tweede album van dit jaar. Zoals verwacht niet op Spotify maar wel via onderstaande link te streamen. Heb alleen geen idee voor hoe lang.
http://www.npr.org/2016/11/10/500998666/first-listen-thee-oh-sees-an-odd-entrances

En verder is er nog een EP van Crows uitgekomen, zeker een leuk post-punk bandje om in de gaten te houden. Crows - Cold Comfort EP
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Justice - Woman --> Geniaal album !
A Tribe called Quest - We got it from here , Thank you for the service ! --> Goede Comeback ! lekker weg te luisteren.
Avenged sevenfold - The stage --> Echt heel sterk album (Vind ik) Draai hem met regelmaat en word steedsbeter.

weet niet of het een heel nieuw album is, maar wel ergens midden 2016 en dat is.

Ost+Front - Ultra --> Mocht je van Rammstein houden, is dit wel echt een aanrader. Luistert ook lekker weg en klinkt goed.
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.560
563
Ik zal hier wel de afrap doen m.b.t. het eindejaars lijstje.

1. Drive-By Truckers - American Band
2. Car Seat Headrest - Teens of Denial
3. Touche Amore - Stage Four
4. Parquet Courts - Human Performance
5. Kevin Morby - Singing Saw
6. Lucinda Williams - The Ghosts of Highway 20
7. Conor Oberst - Ruminations
8. The Tragically Hip - Man Machine Poem
9. Wilco - Schmilco
10. The Rolling Stones - Blue & Lonesome
11. Dinosaur Jr. - Give A Glimpse of What Yer Not
12. Weezer - White Album
13. Sturgill Simpson - A Sailor's Guide To Earth
14. Metallica - Hardwire..To Self-Destruct
15. Slow Show - Dream Darling
16. PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project
17. Wolfmother - Victorious
18. Green Day - Revolution Radio
19. Kings of Leon - WALLS
20. The Avett Brothers - True Sadness
21. Savages - Adore Life
22. Chris Stalcup & the Grange - Downhearted Fools
23. Brent Cobb - Shine On Rainy Day
24. Bear's Den - Red Earth & Pouring Rain
25. Iggy Pop - Post Pop Depression

Bewust Radiohead, David Bowie, Leonard Cohen en Nick Cave uit deze lijst gelaten. Konden me alle vier niet echt pakken (gek genoeg), hoewel Lazarus van Bowie, Burn The Witch van Radiohead en You Want It Darker van Leonard Cohen toch wel goede nummers zijn. Maar als geheel waren deze albums mij iets te zwaarmoedig/donker.
Ga ze zeker nog wel vaker luisteren, en wellicht valt het kwartje in 2017 wel. Gezien alle lovende recensies moeten ze toch een keer doordringen... maar tot nu dus nog niet.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Pitchfork zit ook bezig met z'n eindejaarslijstjes online te gooien.. Toch een aantal albums die eruit zijn gelaten, al is het nu voornamelijk nog maar opgedeeld qua genre maar toch. Voorspelt niet veel goeds.

Heb me dit jaar intensief bezig gehouden met muziek te beluisteren die ik anders niet zou beluisteren. Veel invloed kwam daaruit van het forum. Ik drop binnen een aantal weken mn lijstje al is het moeilijk om binnen de 50 te blijven met zo'n rijkgevuld jaar.

Ik ben benieuwd naar anderen hun lijstjes, komt er weer zo'n top 50 samengesteld door ons door te stemmen zoiets? Had het lijstje een paar weken terug bekeken en ben benieuwd naar wat er dit jaar uitkomt. Bowie? Radiohead? Nick Cave?..? :)
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik hoop dat we dit jaar weer zo'n top-competitie gaan doen! Was wel leuk vorig jaar.

@eddieverder heeft alvast een mooi lijstje gemaakt, paar erg toffe albums erin!
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ik hoop dat we dit jaar weer zo’n top-competitie gaan doen! Was wel leuk vorig jaar.
Tuurlijk gaan we dat weer doen. Ik weet niet of iemand anders al plannen had maar anders wil ik er wel een topic voor openen en het bij gaan houden.
Ik zelf wacht nog even met een lijstje. Ik kom altijd weer genoeg leuke albums tegen in andere eindjaar lijstjes.

Zijn er eigenlijk nog 'beloofde' albums waar niks van gekomen is dit jaar? Ik dacht dat Beck en Thurston Moore beide nog een nieuw album uit zouden brengen. Die laatste speelde eind 2015 al live nieuw materiaal die hij binnenkort op zou gaan nemen als ik het goed herinner.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Ik ben ook langzamerhand een lijstje in elkaar aan het knutselen. Toevallig vandaag weer twee toppers ontdekt, dus ik geef het nog wat tijd. #hypehype
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Ik doe ook zeker mee. Ben inmiddels alle eindejaarslijstjes aan het naspeuren om te bekijken wat ik heb gemist, dat is altijd meer dan ik denk. Ook nog erg benieuwd naar de nieuwe Neil Young aanstaande vrijdag!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Iemand toevallig Mitski - Puberty 2 beluisterd? Ik kom die zo vaak tegen in lijstjes online? Overigens heb ik Kevin Morby over het hoofd gezien, zet 'm sebiet is op. Hetzelfde geldt voor Metallica en The Rolling Stones, iemand nog wat aanraders voor me? Mag vanalles zijn tbh
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Konnichiwa van Skepta is ook wel keihard zeg. Helemaal gemist. Net als Guidance van Russian Circles en Too Many Voices van Andy Stott. Zo gaat het nou altijd bij mij. In december kom je nog een aantal toffe platen tegen en dan ziet het jaarlijstje er straks weer heel anders uit.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Had een discussie met iemand over het feit dat 'Untitled Remastered' niet een echt album is maar meer een samenraapsel of compilatie van songs die het niet tot To Pimp A Butterfly hebben geschopt, maar ik vind van niet en dat het wel degelijk een album is dat op zichzelf hoort. Wat denken jullie? Skepta vond ik ietwat vreemd aan de haal gaan eerder die jaar met de Mercury Prize, stonden daar begot Radiohead en Bowie tussen, verkozen ze hem. Is wel een goede vertegenwoordiger voor de Britse Grime-scene maar idk wat ik ervan moet vinden.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Konnichiwa van Skepta is ook wel keihard zeg. Helemaal gemist.

Na een paar keer draaien zakt ie helaas in.



Overigens heb ik Kevin Morby over het hoofd gezien, zet ‘m sebiet is op.

De eerste helft is goud. Tweede weet helaas niet die kracht vast te houden. .
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Kunnen we ook alsjeblieft de meest overrate plaat of flop verkiezen? Ik heb er al een paar in gedachten.. :roll:
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Gloeilamp wrote:
Konnichiwa van Skepta is ook wel keihard zeg. Helemaal gemist.

Na een paar keer draaien zakt ie helaas in.

Yannick wrote:
Overigens heb ik Kevin Morby over het hoofd gezien, zet ‘m sebiet is op.

De eerste helft is goud. Tweede weet helaas niet die kracht vast te houden. .

Ja? Ik heb Konnichiwa al zo'n 5 keer beluisterd en blijf nieuwe dingen ontdekken, erg enthousiast wel. Hopelijk blijft dit zo. Singing Saw bevalt hier ook goed, zal ook wel ergens in mijn lijstje komen denk ik.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
1. Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree
2. David Bowie - Blackstar
3. Car Seat Headrest - Teens of Denial
4. Ital Tek - Hollowed
5. Oranssi Pazuzu - Värähtelijä
6. Swans - The Glowing Man
7. DIIV - Is the Is Are
8. Jenny Hval - Blood Bitch
9. Kevin Morby - Singing Saw
10. Suede - Night Thoughts

Dit is mijn lijstje van dit jaar. Het tekent mijn muziekjaar ook wel: het gaat alle kanten op en is tevens het jaar waarin ik een oude liefde (elektronische muziek) weer opnieuw heb leren kennen.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Uncle G wrote:
4. Ital Tek – Hollowed
5. Oranssi Pazuzu – Värähtelijä

Wat is dit Dave? Voor fans van/vergelijkbaar met wat?

Fantastische plaatjes man. Oranssi is hele spannende spacerock/metal/weet-ik-veel-maar-heul-cool. iTAL tEK is electronisch, doet me soms wat aan Andy Stott denken. Dikke plaat. Sterk lijstje Dave!
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Tuurlijk gaan we dat weer doen. Ik weet niet of iemand anders al plannen had maar anders wil ik er wel een topic voor openen en het bij gaan houden.
Ik zelf wacht nog even met een lijstje. Ik kom altijd weer genoeg leuke albums tegen in andere eindjaar lijstjes.

Zal ik een leuk idee in elkaar flantsen en een topic openen aan het begin van de kerstvakantie? Kan iedereen stemmen tot en met de 31ste ofzo en dan ga ik met mijn veels te brakke kop op 1 januari de lijst samenvoegen ofzo.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Pff weinig albums geluisterd dit jaar, en ik bang dat dat volgend jaar niet beter gaat worden. Ik merk dat ik niet meer de tijd neem om shit waar op het eerste oor al niet bijzonder veel potentie in zit daarna toch nog aandachtig te beluisteren. Ook niet vastgehouden aan het LP-concept in dit lijstje, aangezien het compacte van EP's en zelfs 12-inches me dit jaar meer aan lijkt te spreken dan andere jaren. Meteen ook maar een kleine toelichting erbij geknald, lekker voor de hobby.

1. Antwood - Virtuous.scr

Genre: glitch, breakcore
Favoriete tracks: Lung, Spirit Fabric, Prototype HA


Misschien wel de enige plaat die me dit jaar écht wist weg te blazen. Iets als dit had ik nog nooit gehoord. Op het eerste gehoor lijkt het een enorm chaotisch geheel, maar dat maakt het album des te intenser. Prachtig sounddesign gecombineerd met een fantastisch concept(het hele AI-komt-tot-leven dingetje spreekt me normaal niet zo aan. Antwood weet het echter om te zetten in iets dat aanvoelt als intens persoonlijk en op een vreemde manier gevoelig) en de meest complexe ritmes leveren een plaat op die er met kop en schouders bovenuit steekt dit jaar.

2. A Made Up Sound - A Made Up Sound(2009 - 2016)

Genre: techno, glitch
Favoriete tracks: Endgame, Half Hour On A Borrowed Synth


Aan het begin van het jaar had ik niet kunnen voorspellen dat er een act van eigen bodem op nummer 2 zou staan. Ik leerde A Made Up Sound kennen door zijn aankondiging voor dit laatste album onder dit alias, voornamelijk omdat zijn dubstep-alias 2652 enorm goede herinneringen opriep. Hij zet hier met deze collectie singles een van de meest interessante techno-full-lengths van de afgelopen jaren neer voor mij. Hij combineert een ongelofelijk originele productie met ritmes die ver buiten het 4x4-spectrum treden, en combineert luistertracks die je in hogere sferen doen belanden met absolute floor-killers.

3. Kablam - Furiosa

Genre: hardcore, glitch, post-industrial
Favoriete track: Nu Metall


Deze plaat is misschien wel de belichaming van de next-generation clubmuziek waar ik dit jaar zo door gegrepen ben. Er komen verderop nog meer van deze experimentele broken-beat albums aan bod, maar Furiosa was voor mij de meest unieke. Kneiterharde snares en hi-hats worden worden afgewisseld en gecombineerd met gare synths, barokkoortjes, knallende bass en intense sub-bass. De complexiteit van dit album komt perfect tot z'n recht op een EP, ik denk niet dat een langspeler vol met dit materiaal psychisch vol te houden zou zijn.

4. Fire! - She Sleeps, She Sleeps

Genre: free jazz, minimal jazz
Favoriete track: She Penetrates the Distant Silence, Slowly


Toch nog een jazz-plaat in mijn eindejaarslijstje, en behoorlijk hoog ook. Mats Gustafsson kan eigenlijk bijzonder weinig verkeerd doen, hij is een van de muzikanten die de hedendaagse jazz spannend houdt voor mij. Achteraf was zijn album met Thurston Moore, Merzbow en Balazs Pandi misschien een van de betere hedendaagse jazzplaten die ik ooit gehoord heb, maar deze mag er ook zijn. Waar Cuts of Guilt, Cuts Deeper de meer extremere kant van jazz opzoekt, houdt Gustafsson het met Fire! maar aan de minimale kant van de avant-gardistische jazz. En met betoverend en intens resultaat, Het album kent slechts vier tracks, maar vliegt voorbij.

5. Flxk1 & ENA - 749 EP

Genre: techno, ambient, drone
Favoriete track: A1


Flxk1 en ENA bundelen de krachten, met als resultaat een album dat in kwaliteit naar mijn mening misschien wel boven het solo-werk van beiden uitsteekt. De invloeden van drum 'n bass die beide artiesten hebben in hun solomuziek wordt steeds moeilijker te herkennen, maar is nog aanwezig. Intense, mistige en indrukwekkende drone- en ambienttracks worden hier en daar vergezeld door een ritme, maar ze beperken zich over het algemeen tot de meest minimale middelen, en het geluid zelf staat duidelijk centraal, met als resultaat een project dat experimenteler is dan het solo-materiaal van beiden.

6. Willow - Workshop 23

Genre: minimal house
Favoriete track: Untitled B1


Dit is een van de kortere projecten in mijn lijstje met vier tracks tussen de vier en zeven minuten. Toch lijkt het qua vindingrijkheid wel een LP. Zet Workshop 23 op repeat en je ontdekt steeds weer nieuwe elementen. Een minimal-12'' vullen met zo'n indrukwekkende geluiden dat je hem 20 keer achter elkaar kunt aanslingeren is een mieterse prestatie, en als het niet een beetje ongewoon was geweest in een album-lijstje had deze plaat nog enkele plaatsen hoger gestaan.

7. Ital-Tek - Hollowed

Genre: dubstep, bass, IDM
Favoriete track: Redeemer


Ahh, blij dat ik deze plaat toch nog een revival heeft gekregen hier op het forum, het is verdiend. Misschien niet de meest inventieve plaat uit het rijtje, maar wel fantastisch uitgevoerd. Binnen het genre heb ik sinds Kuedo's Vectoral niet meer zo'n goeie plaat gehoord, en dat is iets dat de kwaliteit én het unieke van dit album verbeeldt.

8. DJ Earl - Open Your Eyes

Genre: footwork
Favoriete tracks: Smoke Dat Green, Let's Work


Eigenlijk is dit album toch hoger geëindigd in mijn lijstje dan ik had verwacht. Het is geen album dat de grenzen van footwork verlegt, zoals Jlin dat vorig jaar wist te doen. Het is echter wel een onwijs lekkere plaat die minimale beats afwisselt met fantastische synthesizers. Als je het mij vraagt is dit trouwens vooral de verdienste van Earl, OPN speelt niet zo'n beslissende rol als veel beweerd wordt.

9. Roly Porter - Third Law

Genre: space ambient, noise
Favourite track: In Flight


Dit album begon hoog in mijn lijstje, maar zakt eigenlijk steeds verder af. Het album is niet zo veelzijdig als ik me meende te herinneren, maar het blijft even intens als de eerste luisterbeurt. Wat dat betreft spelen de schaarse maar intense beats een belangrijke rol, ze maken het album voor mij spannend genoeg om het een top-10 plaats te geven.

10. Shalt - Acheron

Genre: experimental techno, broken beat
Favoriete track: Unconfined


Fuck wat een plaat. Het spreekt me altijd aan als een plaat fantastisch werkt op een dansvloer, maar thuis over de koptelefoon door geheel andere aspecten op een andere manier briljant is. Op deze plaat worden kneiterharde beats gecombineerd met een uitermate experimenteel geluid. Schurende, industriële synths en drums worden ondergedompeld in een zee van distortion en echo, met als resultaat een van de meest unieke club-EP's die ik ooit gehoord heb, en een van de beste tracks van 2016: Unconfined.

11. Ash Koosha - I AKA I
12. Youandewan - There Is No Right Time
13. Huerco S. - For Those Of You Who Have Never(And Also Those Who Have)
14. Sami Baha - Mavericks
15. M.E.S.H. - Damaged Merc
16. Ling - Attachment
17. Brood Ma - DAZE
18. Kaytranada - 99.9%
19. JK Flesh - Rise Above
20. Matt Karmil - ++++

En de rest voor de geïnteresseerden: https://rateyourmusic.com/list/kosvanerp/2016_favourite_albums/

Alles dat onder Leon Vynehall komt deed me eigenlijk niet zo veel, de volgorde is behoorlijk willekeurig.

Kunnen we ook alsjeblieft de meest overrate plaat of flop verkiezen?

Niet echt flops gehoord dit jaar, maar de enkele grotere releases waar ik het meest naar uit keek vielen eigenlijk allemaal een beetje tegen: Tim Hecker, Andy Stott(domper vergeleken met Faith in Strangers, dus niet eens meer genoeg beluisterd om in mijn half-afgemaakt RYM-lijstje op te nemen) en SHXCXCHCXSH.

Een beetje een gerushed lijstje dus, maar ik heb het idee dat er toch niet heel veel meer zou veranderen. De top 10 is echter wel zeer overtuigend, al met al dus een prima jaartje.

Oh en leuk om alle lijstjes te zien, en benieuwd naar wat er nog komt :)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken