Corona Virus en concerten/festivals

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Gaan die testlabs eigenlijk door als de lockdown wordt verlengd?
Lijkt mij wel, de tijd gaat dringen voor elke organisatie... in het artikel lees ik wel over mondkapjesplicht en alleen drank op speciaal ingerichte weide/plaats, dus niet op de festivalweide zelf... het mondkapje mag dan overigens voor elke slok even af..... :-? Dat gaat t m niet worden vrees ik...
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
https://www.ad.nl/show/oproep-aan-kabinet-prik-ook-s-nachts-en-red-het-festivalseizoen~ad42ce33/

De Jonge zei donderdag bij Jair in Jinek dat hij niet wilde uitsluiten dat Lowlands door zou kunnen gaan.

Om dag en nacht te kunnen vaccineren heb je wel voldoende vaccins nodig. En daar zit de komende maanden nog schaarste.

Israël is in dat opzicht wel een specifieke situatie, die hebben heel vroeg en tegen elke prijs ingezet op veel vaccins.

Zelfs het Verenigd Koninkrijk, dat uit de Europese onderhandelingen is gestapt en eigen vaccins heeft gekocht, denkt pas tegen de herfst iedereen die wil te kunnen vaccineren.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Gaan die testlabs eigenlijk door als de lockdown wordt verlengd?

Een citaat uit de "Stand van zakenbrief COVID-19" van 9 december (25295-771) :
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020Z24312&did=2020D51019

Gezien het belang van de Fieldlab praktijktesten voor het perspectief in de sector en vanwege de lange doorlooptijden bij het organiseren van evenementen, heeft het kabinet echter besloten om, los van het epidemiologisch beeld, in januari te starten met de praktijktesten van type 1 en 3.

Dus ja, het doorgaan is onafhankelijk van de duur van de lockdown.

Ter volledigheid, uit de onderzoeksopzet van Fieldlabs:
https://www.eventplatform.nl/Eventplaform/media/eventplatform/Fieldlab-Summary-Onderzoeksopzet.pdf
De vier types betreffen:

I. Binnen passief, bezoekers zijn rustig, beheerst en/of zakelijk. Bezoekers hebben een toegewezen of vrije zitplaats. Voorbeelden zijn een zakelijke bijeenkomst, congres, theater, musical, circus, bioscoop en klassiek concert.
II. Binnen actief, bezoekers zijn enthousiast en uiten zich mogelijk door te juichen of te zingen. Bezoekers hebben een toegewezen zitplaats en/of staan. Voorbeelden zijn een concert en een indoor sportwedstrijd.
III. Buiten actief, bezoekers zijn enthousiast, gezellig en uitbundig. Bezoekers hebben een toegewezen zitplaats en/of staan. Voorbeelden zijn een outdoor concert en een voetbalwedstrijd.
IV. Buiten actief festival, bezoekers zijn enthousiast, gezellig en uitbundig en uiten dat door te dansen, lachen en praten. Bezoekers staan, lopen rond en hergroeperen op verschillende plekken. Voorbeelden zijn een festival en een kermis.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Om dag en nacht te kunnen vaccineren heb je wel voldoende vaccins nodig. En daar zit de komende maanden nog schaarste.

Israël is in dat opzicht wel een specifieke situatie, die hebben heel vroeg en tegen elke prijs ingezet op veel vaccins.

Zelfs het Verenigd Koninkrijk, dat uit de Europese onderhandelingen is gestapt en eigen vaccins heeft gekocht, denkt pas tegen de herfst iedereen die wil te kunnen vaccineren.

Volgens planning zou Nederland in Q2 voldoende vaccins hebben voor 90% van de 18-plussers (81% als je uitgaat van 10% verlies). Dat zal voldoende zijn voor iedereen die wil. Toch kwam hieruit een planning voort dat er tot 1 oktober gevaccineerd wordt. De planning kan natuurlijk veranderen bij latere levering, maar de huidige planning is dus gebaseerd op de levering van vaccins voor 12,4 miljoen mensen in Q4 2020, Q1 en Q2 2020. Dan kan ik me voorstellen dat iemand pleit voor sneller vaccineren.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Eens hoor, je wilt niet dat vaccins liggen te wachten in een distributiecentrum.

Had de indruk dat de oproep was om nu dag en nacht te vaccineren om het festivalseizoen te redden, maar dat lukt door schaarste van vaccins de komende maanden gewoonweg niet.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Israël is in dat opzicht wel een specifieke situatie, die hebben heel vroeg en tegen elke prijs ingezet op veel vaccins.
Behalve als het aankomt op Palestijnse bewoners, natuurlijk.
 

ZjanZjak

Playlistbediener
14 feb 2017
35
0
Had de indruk dat de oproep was om nu dag en nacht te vaccineren om het festivalseizoen te redden, maar dat lukt door schaarste van vaccins de komende maanden gewoonweg niet.
Vind zo'n oproep voor Nederland ook irreëel. Uiteraard willen we het allemaal wel heel graag maar dat zie ik zeker niet gebeuren, dag en nacht vaccineren.
Persoonlijk ben ik al meer bezig met wat er gaat gebeuren met reeds bestelde tickets voor festivallen en concerten (liefst nieuwe data na totale vaccinatie) dan dat ik denk dat ik deze zomer met een biertje in de hand ergens links of rechts op een festivalweide sta.

Kan mij gewoon niet voorstellen dat bijvoorbeeld een Pinkpop, of zelfs Rock Werchter door zal kunnen gaan dit jaar.
Zelfs Lowlands lijkt mij (net) nog niet haalbaar.
Ergens op hopen, ok, doe ik ook maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren.
Tenminste, niet voor oktober dit jaar.
Wat jullie?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.371
10.208
gesp wrote:
Had de indruk dat de oproep was om nu dag en nacht te vaccineren om het festivalseizoen te redden, maar dat lukt door schaarste van vaccins de komende maanden gewoonweg niet.

Vind zo’n oproep voor Nederland ook irreëel. Uiteraard willen we het allemaal wel heel graag maar dat zie ik zeker niet gebeuren, dag en nacht vaccineren.
Persoonlijk ben ik al meer bezig met wat er gaat gebeuren met reeds bestelde tickets voor festivallen en concerten (liefst nieuwe data na totale vaccinatie) dan dat ik denk dat ik deze zomer met een biertje in de hand ergens links of rechts op een festivalweide sta.

Kan mij gewoon niet voorstellen dat bijvoorbeeld een Pinkpop, of zelfs Rock Werchter door zal kunnen gaan dit jaar.
Zelfs Lowlands lijkt mij (net) nog niet haalbaar.
Ergens op hopen, ok, doe ik ook maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren.
Tenminste, niet voor oktober dit jaar.
Wat jullie?
Zelfde. Tenzij je niemand 's nachts verplicht indeelt voor een vaccinatie, gaat vrijwel niemand zich 's nachts laten vaccineren. In die oproep stond ook "Maak het gezellig". Ga er maar met honderd man staan ;)
En qua gevoel heb ik precies hetzelfde over festivals. En inderdaad optredens vanaf oktober weer langzaamaan.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Ik denk dat voldoende mensen ervoor openstaan om s nachts gevaccineerd willen worden. Het is zoals Gesp zegt meer een kwestie van schaarste die ervoor zorgt dat ze dit (nu nog?) geen werkelijkheid te kunnen maken.

Ik zie Pinkpop en Werchter ook niet gebeuren. Heb wel hoop voor Lowlands.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.930
1.705
Absoluut. Iedereen wil uit deze shit . Als je dan de keus hebt uit met zijn allen gaan vaccineren enkel tussen 9 en 5, en vanaf oktober weer alle vrijheden terug, of een 24-uurs schema waardoor je één keer (of bij sommige vaccins 2 keer) s'nachts een keer naar de prikpost moet, maar je hebt je vrijheden vervolgens al voor de zomer terug, dan denk ik dat daar best veel draagvlak voor is. Maar is het prikpersoneel er ook?
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Ik denk dat voldoende mensen ervoor openstaan om s nachts gevaccineerd willen worden. Het is zoals Gesp zegt meer een kwestie van schaarste die ervoor zorgt dat ze dit (nu nog?) geen werkelijkheid te kunnen maken.

Ik zie Pinkpop en Werchter ook niet gebeuren. Heb wel hoop voor Lowlands.

Ik zou ook geen bezwaar hebben om snachts gevaccineerd te worden, voor de festivals zal het kantje boord worden komende zomer... dat geld dus ook voor Lowlands... ze kunnen het niet maken om Lowlands te laten plaatsvinden en de rest niet... dus alles in de ban of door laten gaan... al zie ik dat laatste niet snel gebeuren nu we te maken krijgen met de Engelse variant... al met al zitten we er nog wel even mee...
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Absoluut. Iedereen wil uit deze shit . Als je dan de keus hebt uit met zijn allen gaan vaccineren enkel tussen 9 en 5, en vanaf oktober weer alle vrijheden terug, of een 24-uurs schema waardoor je één keer (of bij sommige vaccins 2 keer) s’nachts een keer naar de prikpost moet, maar je hebt je vrijheden vervolgens al voor de zomer terug, dan denk ik dat daar best veel draagvlak voor is. Maar is het prikpersoneel er ook?
Het lijkt me dat je beter de capaciteit van de priklocaties uit kan breiden dan ze dag en nacht open te houden. Is er ergens beschreven wat de capaciteit van de GGD-locaties is, dus hoeveel prikken er maximaal tegelijk kunnen worden gezet?

GGD zegt dat ivm administratieve handelingen één persoon per dag 125 mensen kan vaccineren. Snelle berekening gemaakt, als je driekwart van de mensen uit de groepen 18-60 zonder medische indicatie en 60-75 zonder medische indicatie in 4 maanden tijd (maart-juni) tweemaal wil prikken op 30 locaties, moeten er per locatie 33 prikkers van 9 tot 5 werken. Als je twee shifts op een dag hebt (7-23) zijn dat er 17 tegelijk.

De plekken zelf (RAI, Zeelandhallen, ADO-stadion, TT-circuit, MECC) zijn er groot genoeg voor, maar de vraag is hoeveel de GGD-inrichting op die plekken aankan.
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Ik heb er ook geen problemen mee om 's nachts een prik te krijgen hoor. Zeker niet als dat betekent dat we weer naar concerten en festivals kunnen.
Maar eerlijk gezegd verwacht ik de komende periode eerder vertragingen dan versnellingen met betrekking tot de vaccinatieplanning. In de media kun je nu al lezen dat de planning van de Jonge te optimistisch blijkt en leveringen van vaccins opschuiven in de tijd. Tenzij het virus spontaan regresseert zoals de Spaanse en Mexicaanse griep, vrees ik voor een festival loze zomer met het huidige beleid.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.817
Nee ik wil best ook snachts even langskomen voor een prikje. Als we daarmee het proces kunnen versnellen, graag.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.371
10.208
Wij kunnen allemaal wel willen om weer naar festivsls en concerten te gaan, maar bon. Ik denk toch dat het een te rooskleurig beeld is.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Ik denk eigenlijk dat het merendeel van de mensen er geen moeite mee zou hebben om s nachts of s avonds laat het vaccin te krijgen. Helemaal niet als dat zou betekenen dat je eerder in de agenda aan de beurt bent of kan zijn.

Al moest ik er om 4u s nachts bij een GGD locatie voor zijn, ik zit er. Hoe eerder ik die prikjes heb hoe beter. En ik denk dat vrijwel iedereen die vaccinbereid is er zo wel over denkt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.817
Ik denk eigenlijk dat het merendeel van de mensen er geen moeite mee zou hebben om s nachts is s avonds laat het vaccin te krijgen. Helemaal niet als dat zou betekenen dat je het eerder zou kunnen krijgen.

Al moest ik er om 4u s nachts bij een GGD locatie voor zijn, ik zit er. Hoe eerder ik die prikjes heb hoe beter. En ik denk dat vrijwel iedereen die vaccinbereid is er zo wel over denkt.
Precies, dus doe het maar gewoon.. En dan hoef je niet ieder dorpje in Schubbenkutteveen snachts open te houden (want dan krijg je capaciteit problemen), maar gewoon enkele grotere in de regio moet prima kunnen lijkt me.

We moeten gewoon alles op alles zetten om het zo snel mogelijk te doen. Dus zover de capaciteit het toestaat moeten we alles accepteren en doorzetten om alles zo snel mogelijk af te handelen. Dus mouwen opstropen en spijkers met koppen slaan.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
www.nu.nl/muziek/6101559/nederlandse-poppodia-teleurgesteld-over-uitstel-testevenementen

En

www.nu.nl/cultuur-overig/6101565/voorgenomen-testevenementen-uitgesteld-wegens-britse-variant-coronavirus

De proeven met evenementen in coronatijd gaan deze maand niet door. De vier evenementen die met honderden bezoekers zouden plaatsvinden, worden op de lange baan geschoven vanwege de Britse variant van het coronavirus.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.388
1.068
Timmetje wrote:
Ik denk dat voldoende mensen ervoor openstaan om s nachts gevaccineerd willen worden. Het is zoals Gesp zegt meer een kwestie van schaarste die ervoor zorgt dat ze dit (nu nog?) geen werkelijkheid te kunnen maken.

Ik zie Pinkpop en Werchter ook niet gebeuren. Heb wel hoop voor Lowlands.

Ik zou ook geen bezwaar hebben om snachts gevaccineerd te worden, voor de festivals zal het kantje boord worden komende zomer… dat geld dus ook voor Lowlands… ze kunnen het niet maken om Lowlands te laten plaatsvinden en de rest niet… dus alles in de ban of door laten gaan… al zie ik dat laatste niet snel gebeuren nu we te maken krijgen met de Engelse variant… al met al zitten we er nog wel even mee…

Waarom kunnen ze het niet maken om Lowlands wel te laten plaatsvinden als alle voorwaarden er zijn om dit wel te doen tegen die tijd (al verwacht ik het niet)? Lowlands heeft het geluk / ongeluk dat het altijd in augustus is. Net als Mysteryland (not my cup of tea) dat helemaal in het laatste weekend van augustus zit. Als het verantwoord is en kan, waarom niet? Anders verleg je dat naar Paaspop 2022........
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken