Ik heb gehoord wat hij zei, en ze halen hier toch echt wel een aantal dingen flink door elkaar of laten context weg.
Ten eerste, AFAIK had hij het over theaters en concertzalen, dat zijn meestal geen 60.000 man
Ten tweede, "beperkte capaciteit" met die Duitse studie die hij aanhaalde was voor TUSSEN nu en dan, hij had het erover dat het misschien al eerder op die manier kon en dan op volle capaciteit in het najaar "with nearly full capacity seating" waren zijn woorden
Ten derde, ventilatie gold uiteraard alleen voor binnenlocaties (die theaters!) en heeft dus weinig met een festivalweide te maken
Last but not least, hij zij dat "wearing facemasks might be the only restriction/requirement, and that might have to stay a norm for a while longer", maw, hij verwacht niet dat we voortaan voor eeuwig met zo'n vervloekt brilbeslaand kutmondkapje op moeten lopen bij een concert of festival, maar dat dat misschien nog een paar maanden een norm moet blijven, simpelweg omdat je alle beperkingen stap voor stap afbouwt. Je kijkt dus eerst of het goed gaat mét mondvodden, en probeert dan zonder.Common sense.
Dus ja, beetje veel lost in translation daar, maar overall goed nieuews. Hij heeft eerder gezectht tegen professionals over theaters dat hij verwacht dat "2019 (geen mondkapjes, geen afstand, geen zorgen over crowds, etc)" daar 'eind 2021" terug zou zijn, waar we dan in stappen gedurende dit jaar naartoe zouden werken. Waarschijnlijk is volle capactiteit met nog wel mondvodden dan de laatste stap daarvoor in zijn verwachting de laatste maanden van dit jaar.
Persoonlijk wacht ik dan nog wel een paar maanden tot die mondlappen ook weg zijn, heb geen zin om een vermogen te betalen om 2 uur zo'n irritant warm ding op te moeten hebben wat de hele tijd aan moet kloten omdat m'n bril wéér beslaat waardoor ik niets zie. Dan wacht ik liever een half jaar extra tot het begin 2022 weer helemaal normaal kan.
Hoewel dit hier toch wel niet op zal gaan, de mondluiers en afstandsregel hangen hier immers samen onder dezelfde spoedwet, dus als die wordt afgeschaft, is het allebei op hetzelfde moment voorbij. Gelukkig.
(en geen theater of concertzaal die straks wanhopig is voor geld verdienen weer gaat ze zelf verplicht stellen, als het niet meer hoeft van de overheid, en veel mensen ze haten, want ze weten dat veel mensen, zeker veel jongeren waarschijnlijk , dan gewoon naar een ander concert/de concurrentie gaan waar het niet hoeft, en dan gaan ze dus failliet, en steun krijgen ze dan niet meer want de crisis is voorbij. Wat dat betreft vertrouw ik op de goede werking van de markt
)