Corona Virus en concerten/festivals

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
1) Welke festivals had je normaal deze zomer op de planning staan?
Lowlands, Rammstein + Vierdaagse feesten (maar die zijn gratis)

2) Wanneer had je de tickets gekocht?
Rammstein was juli 2019 en Lowlands februari 2020 (of vergis ik me?)

3) Welk bericht heb je al ontvangen van de organisatie?
Bij beide evenementen heeft de organisatie laten weten dat de kaarten geldig zijn voor de volgende editie

4) Heb je al een voucher ontvangen (zo ja, hoeveel?)
Nvt

5) Ben je nog van plan om volgend jaar, indien mogelijk, terug naar de festivals te gaan? Ook als bijv. de line-up veranderd zou zijn?
Ik ben inmiddels wanhopig voor live muziek en techno/drum&bass feesten.
Indiaantje kan het niet beter verwoorden: ook al zet iemand een CD-tje op dan kom ik al.
Sterker nog; ik zou zelfs komen als allleen Krezip en Kane gaan optreden met een toegift van Paul Elstak ft. de Snollebollekes.

 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
1) Welke festivals had je normaal deze zomer op de planning staan?

Best Kept Secret, Wildeburg, Lowlands als meerdaagse festivals. Transition en London Calling als indoorfestivals. En enkele dagfestivals op gebied van house en techno.

2) Wanneer had je de tickets gekocht?

Voor de eerste 4 voordat corona een probleem in Nederland werd. London Calling via de Paradiso Indiestadpas. De kaarten voor dancefestivals waren nog niet aangeschaft.

3) Welk bericht heb je al ontvangen van de organisatie?

Een email dat tickets geldig blijven voor de volgende editie en de optie om voucher of refund aan te vragen. Tickets voor Best Kept Secret en Lowlands blijven geldig voor de editie van 2021. Wildeburg heeft de optie voor refund of tegoedbon gegeven, waarbij dat tegoed ingezet kan worden om volgend jaar met voorrang en een kleine bijbetaling een nieuw ticket te kopen. De indiestadpas van 2020 blijft ook in 2021 geldig.

4) Heb je al een voucher ontvangen (zo ja, hoeveel?)

Heb ervoor gekozen om tickets te houden en bij Wildeburg voor genoemd tegoed gekozen. Wel een voucher voor een concert aangevraagd (en gekregen) omdat de nieuwe datum mij niet past.

5) Ben je nog van plan om volgend jaar, indien mogelijk, terug naar de festivals te gaan? Ook als bijv. de line-up veranderd zou zijn?

Ja, geen twijfel over mogelijk. Zou wel teleurgesteld zijn als line-ups plotseling hevig veranderen, maar alsnog gaan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Nou de verkiezingen in de VS zijn zo goed als afgelopen, dan kunnen we toch ook wel kappen met Corona toch? :roll:
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
vaccineren in december al?
he ho, let's go
https://www.nu.nl/coronavirus/6088990/astrazeneca-mogelijk-kunnen-we-eind-december-al-vaccineren.html
AstraZeneca: Mogelijk kunnen we eind december al vaccineren

Mensen kunnen mogelijk eind dit jaar al worden gevaccineerd met het vaccin van farmaceut AstraZeneca. Dat zegt CEO Pascal Soriot van het bedrijf zaterdag in de Zweedse krant Dagens Nyheter.

Wanneer het vaccin precies gebruikt kan worden, hangt af van de goedkeuring van regelgevende instanties. "Als ze snel handelen wanneer ons vaccin klaar is, kunnen we in januari beginnen met het vaccineren van mensen, misschien zelfs eind december", aldus Soriot.

De Brits-Zweedse farmaceut werkt samen met de University of Oxford aan een coronavaccin. Op dit moment zit het potentiële vaccin in de derde fase van ontwikkeling. Dat betekent dat het middel op tienduizenden mensen wordt getest.

Het onderzoek naar het vaccin werd in september voor een week stilgelegd, nadat een van de Britse proefpersonen mogelijk ernstige bijwerkingen ontwikkelde. Nadat de toezichtcommissie van de Britse overheid concludeerde dat het veilig was om door te gaan, kon het onderzoek worden hervat.

Het potentiële vaccin van AstraZeneca wordt door gezondheidsorganisatie WHO gezien als het meest veelbelovende. De Europese Commissie sloot al een deal met AstraZeneca en hoopt 300 miljoen doseringen te ontvangen als het vaccin wordt goedgekeurd.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Hoorde vanochtend op de radio dat zelfs als we geen massa events of concerten type sportpaleis moeten verwachten zelfs als we dalen tot de 50 besmettingen die we voorop stellen.
Dus idd hopen dat we voor de zomer al aan een vaccinatie geraken, en dan nog...
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Het ziet er wel steeds beter uit. En dan heb ik het niet over de (hout vasthouden) dalende besmettingen en ziekenhuisopnames die we nu meemaken in Europa.

Goed nieuws over zowel het vaccin als het verspreiden en inzetten van sneltesten is ineens toch weer in een stroomversnelling geraakt.

Let's do this.
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
739
445
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1656435631/pfizer-coronavaccin-volgens-vroege-onderzoeksresultaten-90-procent-effectief

Positief nieuws
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Las zojuist dat er van t vaccin 2 x 1 dosis nodig is per persoon... kreeg gelijk een Deja Vú.... zoals vroeger in militaire dienst ? in beide bovenarmen tegelijk een injectie ? de beruchte stereo prik ? :-D
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Las zojuist dat er van t vaccin 2 x 1 dosis nodig is per persoon… kreeg gelijk een Deja Vú…. zoals vroeger in militaire dienst ? in beide bovenarmen tegelijk een injectie ? de beruchte stereo prik ?
1f600.svg
volgens mij was Jansen met 1 injectie.

Voor Nederland is het:
Zes producenten

BioNtech & Pfizer: zeker 7,8 miljoen doses (vanaf eind 2020)
AstraZeneca & Oxford: zeker 11,7 miljoen doses (vanaf eind 2020)
Janssen & Johnson & Johnson: zeker 7,8 miljoen doses (vanaf eind 2020)
Moderna: zeker 3,1 miljoen doses (vanaf begin 2021)
Sanofi & GSK: zeker 11,7 miljoen doses (vanaf begin 2021)
CureVac: zeker 8,8 miljoen doses (na maart 2021)

Op het moment dat de vaccins op de markt komen zullen er waarschijnlijk slechts geringe hoeveelheden beschikbaar zijn. Pas in de loop van 2021 zal, naar verwachting, een ruim voldoende voorraad vaccins voor de lidstaten van de EU beschikbaar komen.

Bron: KNVM.



https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5195872/miljoenen-mensen-vaccineren-tegen-corona-hoe-werkt-dat


Kwetsbaren en mensen in de zorg

Voor de kerst zullen de eerste vaccins er nog niet zijn, verwacht hoogleraar vaccinologie Ben van der Zeijst, in het verleden verantwoordelijk voor vaccinprogramma's bij het RIVM. Het ligt volgens hem voor de hand wie het eerst aan de beurt zijn. "Je moet denken aan zorgverleners, die vanuit hun beroep in contact met het virus kunnen komen. En daarnaast kies je eerst de kwetsbare groepen."

Dat gaat bij elkaar al om 5 miljoen Nederlanders. "En voor de effectiviteit zijn er twee doses nodig. Dus dan zit je al aan 10 miljoen vaccins voor die groepen."

Als je dan kijkt naar de bestelde dosis is het eind 2020, 27,3 mlj dosis (tel ik Janssen met 2 dosis ipv 1) zou dat voor 13,6 mlj mensen zijn.
Als dan begin 2021 de andere producenten volgen Moderna en Sanofi, nogmaals 14,8 mlj dosis, dus voor nog 7,4 mlj mensen.
Met een goed protocol en inentingsprogramma, zou dan uitgesmeert over de eerste maanden 2021 goed zijn voor 21 mlj mensen?
Er zijn momenteel 17,4 mlj Nederlanders en er van uitgaande dat er ook mensen zijn die het vaccin gaan weigeren, ziet het er naar mijn inziens naar uit dat we voldoende gaan hebben. Vooral die eerste groep gaat het belangrijkst zijn, zorg en kwetsbare. Waar al 5 mlj mensen in zitten, dat protocol kan wel doorlopen als er in de eerste beshikbare al 13,6 mlj mensen voorzien kunnen worden.

Ik zie dit als een positieve ontwikkeling: goed nieuws over vaccins...

( fyi, zou je Janssen idd met 1 dosis tellen: zou Pfizer/Oxford/Janssen samen eind 2020 genoeg zijn voor 17,55 mlj mensen )
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
waar moeten we qua tijdsbestek aan denken?

Pfizer is volgens haar de voorraden al aan het aanleggen voor als ze groen licht krijgen. "Dan worden de pallets uitgerold. Voor het einde van dit jaar vind ik wat erg optimistisch, ik zou zeggen eind eerste kwartaal volgend jaar, mits er geen tegenslagen zijn."

Huckriede maakt een vergelijkbare inschatting van wanneer het vaccin beschikbaar komt. Ze wijst erop dat het bedrijf voor dit jaar al 50 miljoen doses kan produceren. Huckriede denkt dat het vaccin eerst op de Amerikaanse markt komt, en snel daarna op de Europese. "Ik verwacht ergens in het voorjaar, het vroege voorjaar wellicht, dat de eerste mensen in Nederland het vaccin krijgen."
https://nos.nl/artikel/2355920-experts-vaccin-heeft-eerste-lakmoesproef-doorstaan-maar-nog-wat-losse-eindjes.html

eerste maanden 2021? Ik heb (tussen de regels door, recent) gelezen dat in UK men al halverwege december wil gaan vaccineren?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Las vandaag in de krant vanaf half januari ca 100.000 gevaccineerde personen per maand in NL voor Pfizer. Gaat dus niet met miljoenen tegelijk. Coronamaatregelen zullen dus nog lang nodig zijn.
Nou hoeft natuurlijk niet iedereen een vaccin te hebben om weer ‘open’ te gaan.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Las zojuist dat er van t vaccin 2 x 1 dosis nodig is per persoon… kreeg gelijk een Deja Vú…. zoals vroeger in militaire dienst ? in beide bovenarmen tegelijk een injectie ? de beruchte stereo prik ? ?

Gaat om twee prikken met drie weken tijdsverschil, waarvan de tweede een zogenoemde booster is. Die stereoprik zijn twee verschillende vaccinaties (BMR, DTP) die tegelijk (stereo) worden gegeven, tegenwoordig bij kinderen van 11 maanden en van 9 jaar (booster). Hepatitisvaccinatie bestaat bijvoorbeeld ook uit twee of zelfs drie prikken. Veel zwangere vrouwen krijgen na 22 weken een boostervaccinatie kinkhoest. Het idee van zo'n booster is dat de tweede immuunrespons krachtiger is dan een eerste, de naam zegt het eigenlijk al.

Wat beruchtheid betreft: de verwachting is dat een coronavirusvaccin ook pittig zal zijn. Pijnlijke arm, koorts en hoofdpijn worden in trials veelvuldig gerapporteerd. Zijn tekenen dat het afweersysteem in actie komt, in enkele trials wordt om die reden al standaard paracetamol gegeven.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Zag onderstaand bericht op podiuminfo, ook hoopvol!

Het gaat in Nederland langzaam de goede kant op met de corona besmettingscijfers. Dit is mogelijk goed nieuws voor de podia en theaters die sinds 4 november noodgedwongen hun deuren twee weken moesten sluiten.

Het is volgens Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg de verwachting dat de maatregelen om zwembad, museum, theater, bioscoop, bordeel, pretpark en dierentuin te sluiten niet langer dan twee weken nodig zijn. Zit ook een link in naar de website van het fieldlab maar die krijg ik niet zo snel mee gekopieerd.

Voor verdere versoepelingen is het nog te vroeg volgens Kuipers. "Eerst moet het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) berekenen waar de cijfers naartoe gaan en wat de gevolgen van het intrekken van de maatregelen kunnen zijn". Dit betekent dat de beperkingen van 13 oktober voorlopig van kracht blijven. Toen besloot het kabinet dat er maximaal 30 personen binnen samen mogen komen en werd de horeca gesloten.

Volgens staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) neemt het kabinet volgende week een beslissing over het plan om concerten en voorstellingen te organiseren in zogenaamde proeftuinen. Dit zijn plekken waarin concrete oplossingen (vaak met technische innovaties) getest worden om op een veilige manier naar concerten en andersoortige evenementen te gaan.

"Wij zijn op zoek naar hoe je op een veilige manier wél iets kunt organiseren. Ik ben hoopvol gestemd dat de proeftuinen er komen. Dat is goed voor de ondernemers en ook voor de Nederlandse bevolking," zei Keijzer. Keijzer denkt aan het van tevoren testen van bezoekers of melders die aangeven als iemand te dicht op een ander persoon staat. Het Fieldlab, zoals het plan heet, wordt onderdeel van het sneltestprogramma van het ministerie van Volksgezondheid (VWS).

Ook de burgemeesters in de 25 veiligheidsregio's staan positief tegenover het plan.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Het R-getal is voor het eerst in deze tweede coronagolf onder de 1 gezakt. Het zogenoemde besmettingsgetal R was op 23 oktober 0,91.
Nagenoeg evenveel besmettingen als gisteren, R-getal voor het eerst onder de 1

Bij het RIVM zijn de afgelopen dag 4695 nieuwe coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 6 minder dan gisteren.

Ten opzichte van een week eerder is het aantal nieuwe besmettingen afgelopen week fors gedaald. In een week tijd zijn er 43.624 nieuwe positieve tests bij het RIVM gemeld. Een week eerder waren dat er 64.036. Dat is een afname van 32 procent. Vorige week daalde het aantal besmettingen met 5 procent.

Ook het percentage positieve tests is gedaald. Van alle mensen die getest werden was 14,5 positief. Een week eerder was dat 16,6 procent.

Het R-getal is voor het eerst in deze tweede coronagolf onder de 1 gezakt. Het zogenoemde besmettingsgetal R was op 23 oktober 0,91. Dat betekent dat 100 mensen samen 91 anderen besmetten. Alleen als de R onder de 1 zakt, neemt de verspreiding van het virus af.
https://nos.nl/artikel/2356010-nagenoeg-evenveel-besmettingen-als-gisteren-r-getal-voor-het-eerst-onder-de-1.html
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Even wat anders, ik wil niet pochen met de kwaliteit van mijn geopend topics. Maar ik ga er stiekem wel een klein beetje vanuit dat ik dit jaar meedoe voor het Topic van het jaar?

Doe maar vrijkaartjes voor Lowlands en BKS 2022, bedankt alvast!
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
In België zal de vaccinatie ten vroegste maart beginnen en dat is optimistisch gezien. Dan zijn het eerst de kwetsbare groepen, zorgpersoneel,.. En het zou idd er 2 shot vaccinatie worden normaal gezien. Dus de zomer wordt erg krap..
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken