Corona Virus en concerten/festivals

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
eens tellen....

Nederland heeft eerder via de EU zo’n twaalf miljoen doses van het vaccin besteld, op een totale order van 300 tot 400 miljoen vaccinaties. Via de EU heeft Nederland ook opties op andere kansrijke vaccins die momenteel worden ontwikkeld, bijvoorbeeld van Janssen Pharmaceutica. Zou het met dit Nederlandse bedrijf tot een contract komen, dan krijgt Nederland 7,8 miljoen doses. bron : https://www.telegraaf.nl/nieuws/1714742325/veelbelovend-vaccin-helpt-ouderen-tegen-corona

De verwachting is dat de vaccins eind 2020 gereed zijn en in de eerste maanden zou dan theoretisch het vaccinatieprogramma uitgerold kunnen worden? Klopt dit wel?
Lijkt me meest positive scenario...

Maar, 7,8 miljoen doses voor NL.
Aantal 50+ers in NL is 5,2 miljoen.
Zou in principe dus de risico groepen vanaf 50+ en risicogroepen in de -50 catagorie kunnen vaccineren?

Dat zou al een hele stap zijn voor de samenleving en hoop voor 2021

 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
eens tellen….

Nederland heeft eerder via de EU zo’n twaalf miljoen doses van het vaccin besteld, op een totale order van 300 tot 400 miljoen vaccinaties. Via de EU heeft Nederland ook opties op andere kansrijke vaccins die momenteel worden ontwikkeld, bijvoorbeeld van Janssen Pharmaceutica. Zou het met dit Nederlandse bedrijf tot een contract komen, dan krijgt Nederland 7,8 miljoen doses.

bron : https://www.telegraaf.nl/nieuws/1714742325/veelbelovend-vaccin-helpt-ouderen-tegen-corona

De verwachting is dat de vaccins eind 2020 gereed zijn en in de eerste maanden zou dan theoretisch het vaccinatieprogramma uitgerold kunnen worden? Klopt dit wel?
Lijkt me meest positive scenario…

Maar, 7,8 miljoen doses voor NL.
Aantal 50+ers in NL is 5,2 miljoen.
Zou in principe dus de risico groepen vanaf 50+ en risicogroepen in de -50 catagorie kunnen vaccineren?

Dat zou al een hele stap zijn voor de samenleving en hoop voor 2021
Ja maar je vergeet hier wel de gehele zorgsector. Iedereen die in de zorg werkt zal waarschijnlijk eerst ingeënt worden, samen met ouderen en andere risicogroepen (in welke volgorde deze worden ingeënt weet ik niet)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
Ja maar je vergeet hier wel de gehele zorgsector. Iedereen die in de zorg werkt zal waarschijnlijk eerst ingeënt worden, samen met ouderen en andere risicogroepen (in welke volgorde deze worden ingeënt weet ik niet)
ah, idd...

zit natuurlijk ook wel een deel van bij de 50+.
maar goed, pas de berekening iets aan.
Zou je de groep 50-60 er tussen uit nemen, circa 1,28 miljoen nederlanders. Dan is er genoeg voor de circa 1,26 medewerkers in de zorg.

In dat geval, 3,9 miljoen aan 60+ers, 1,3 miljoen voor zorg sector en dan is er 2,4 miljoen voor de risicogroepen in leeftijd 0-60, waarbij ik niet verwacht dat de 'gezonde' groep onder 18 gevaccineerd gaat worden.
Maar dan tel ik enkel met die 7,8 miljoen dosis. die als laatst genoemd wordt in het Volkskrant artikel.
Reeel?

Van het hoopgevende en voorspoedige Oxford vaccin zou voor Nederland 12 miljoen dosis aangekocht zijn.
Op 17,4 miljoen inwoners, dat is wellicht meer hoopgevend nog....
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Als je de zorgmedewerkers en groepen met verhoogd risico bij elkaar optelt zit je al op ongeveer 7 a 8 miljoen Nederlanders (!). Dat aantal is vergelijkbaar met de oproep voor de griepprik van dit jaar.

Vergeet bij de berekening niet dat er voor vaccinatie met het AstraZeneca Oxford vaccin 2 doses per persoon nodig zijn.

De verwachting is dat meerdere vaccins komende maand effectief blijken te zijn, dat in grote onderzoeksgroepen concreet meer besmettingen in de placebogroep dan in de vaccinatiegroep zijn vastgesteld. Dat de vaccins een afweerrespons oproepen staat aal wel vast, vooral het antwoord op de vraag hoe effectief die afweerrespons besmetting en covidziekte zal voorkomen is interessant.

Maar minstens zo belangrijk is het veiligheidsprofiel, met bijwerkingen bij mensen en in dierstudies. Dat blijft bij ontwikkeling van geneesmiddelen en vaccinaties altijd enigszins onvoorspelbaar. Ben erg benieuwd naar deze gegevens, vooral omdat sommige vaccins een nieuwe technologie gaan gebruiken en er een paar trials een tijd hebben stil gelegen vanwege mogelijke onverklaarbare bijwerkingen.

Voor meer achtergrond de volgende link nogmaals, met een wekelijkse update van de grootste kanshebbers met tijdlijn, voor- en nadelen en aantallen voor Nederland.

https://www.knvm.org/vaccinologie/covid-19
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
Als je de zorgmedewerkers en groepen met verhoogd risico bij elkaar optelt zit je al op ongeveer 7 a 8 miljoen Nederlanders (!). Dat aantal is vergelijkbaar met de oproep voor de griepprik van dit jaar.
ahaaa....

en thnx weer voor de info!

edit: Overigens vind ik (uit de berichtgeving en ook weer in de link) die 11,7 van Oxford en die 7,8 van Janssen die voor het laatste kwartaal van 2020 staan erg positief overkomen met hoop op 2021!
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Laatste kwartaal van 2020 is dan voltooiing van de registratie, het toelaten tot de markt en het vrijgeven van de eerste doses. Nederland zal niet gelijk de gehele bestelde hoeveelheid krijgen vermoed ik, al blijft het een beetje onduidelijk wie nou waar in de rij staat en hoe verdeling daadwerkelijk plaats gaat vinden.

AstraZeneca kan wel 3 miljard (!l) doses maken in 2021.

Van Janssen (& Johnson & Johnson) volstaat 1 dosis voor vaccinatie.

Uit diezelfde link:

Op het moment dat de vaccins op de markt komen zullen er waarschijnlijk slechts geringe hoeveelheden beschikbaar zijn. Pas in de loop van 2021 zal, naar verwachting, een ruim voldoende voorraad vaccins voor de lidstaten van de EU beschikbaar komen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.941
8.584
https://www.nme.com/news/music/trnsmt-boss-to-pilot-new-covid-testing-plan-for-future-of-live-music-and-festivals-2800511

Nog een festival die een sneltest plan bekijkt.

"We have been working on our full capacity plan, where the audience gets tested before the gig, then the test gets uploaded on to an app, and the app allows the ticket to be validated on the phone."

"We’re keeping close details of the negotiations under wraps but the government we are dealing with is close to signing off on it."

"There is no reason why it won’t work. And if it works for 1000 people, it could be rolled out to 10,000 or to 50,000 people. Then you’re moving towards summer festivals going ahead next year.”
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.150
10.445
Denk dat er vooral veel annuleringen in China komen.

Als ik dit topic open kom ik steeds op de eerste pagina uit en moet dan elke keer een beetje grinniken van post 2 van Dave. Ik zou graag weer terug willen naar februari toen we nog lekker naïef waren over het virus en we lekker dicht tegen elkaar aan stonden te genieten van de muziek :)
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.986
2.026
wenteldave wrote:
Denk dat er vooral veel annuleringen in China komen.

Als ik dit topic open kom ik steeds op de eerste pagina uit en moet dan elke keer een beetje grinniken van post 2 van Dave. Ik zou graag weer terug willen naar februari toen we nog lekker naïef waren over het virus en we lekker dicht tegen elkaar aan stonden te genieten van de muziek ?
Als het voor u goed is zou ik toch liever 8 maand vooruit in tijd gaan dan 8 maand terug, ik heb het wel gehad met deze periode. :wink:
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.552
11.049
wenteldave wrote:
Denk dat er vooral veel annuleringen in China komen.

Als ik dit topic open kom ik steeds op de eerste pagina uit en moet dan elke keer een beetje grinniken van post 2 van Dave. Ik zou graag weer terug willen naar februari toen we nog lekker naïef waren over het virus en we lekker dicht tegen elkaar aan stonden te genieten van de muziek
1f642.svg
Maar... Ik had wel gelijk.
Die opmerking was overigens als grapje bedoeld, omdat je daar sowieso miljoenen evenementen hebt, alleen niet iedereen had dat door. Ik sluit me aan bij Joe. Het is wel leuk geweest zo...
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Joslittel wrote:

wenteldave wrote:
Denk dat er vooral veel annuleringen in China komen.


Als ik dit topic open kom ik steeds op de eerste pagina uit en moet dan elke keer een beetje grinniken van post 2 van Dave. Ik zou graag weer terug willen naar februari toen we nog lekker naïef waren over het virus en we lekker dicht tegen elkaar aan stonden te genieten van de muziek
1f642.svg


Maar… Ik had wel gelijk.
Die opmerking was overigens als grapje bedoeld, omdat je daar sowieso miljoenen evenementen hebt, alleen niet iedereen had dat door. Ik sluit me aan bij Joe. Het is wel leuk geweest zo…

vind ik ook, baal als n stekker.. geen concerten, geen wekelijkse sportavond meer en elke dag al die regeltjes en beperkingen op t werk.. dit gaat eentonig worden zo..
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.468
6.133
TRNSMT boss to pilot new COVID testing plan for future of live music and festivals

<iframe class="wp-embedded-content" sandbox="allow-scripts" security="restricted" title="“TRNSMT boss to pilot new COVID testing plan for future of live music and festivals” — NME Music News, Reviews, Videos, Galleries, Tickets and Blogs | NME.COM" src="https://www.nme.com/news/music/trnsmt-boss-to-pilot-new-covid-testing-plan-for-future-of-live-music-and-festivals-2800511/embed#?secret=4KLzLSoXzN" data-secret="4KLzLSoXzN" width="600" height="247" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe>

Nog een festival die een sneltest plan bekijkt.

“We have been working on our full capacity plan, where the audience gets tested before the gig, then the test gets uploaded on to an app, and the app allows the ticket to be validated on the phone.”

“We’re keeping close details of the negotiations under wraps but the government we are dealing with is close to signing off on it.”

“There is no reason why it won’t work. And if it works for 1000 people, it could be rolled out to 10,000 or to 50,000 people. Then you’re moving towards summer festivals going ahead next year.”

Te vaak ge-edit dus mijn originele reactie is weg...

Maar lang verhaal kort: Als ze die mensen 24u-48u van te voren willen testen dan is er toch nog kans op besmetting in de periode na die test?
Moeten mensen dan ook in isolatie/quarantaine voordat ze naar het festival afreizen? En hoe betrouwbaar is zo'n temperatuurcheck? Zitten helaas best wat haken en ogen aan dat plan imo.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
https://nos.nl/artikel/2354459-duits-onderzoek-grote-concerten-kunnen-onder-voorwaarden-veilig-doorgaan.html

Duits onderzoek: grote concerten kunnen onder voorwaarden veilig doorgaan

....
Voorwaarde is wel dat alle bezoekers een mondkapje dragen, de ventilatie op orde is en strikte looproutes worden opgevolgd. Ook moeten de concertgangers op hun stoel blijven zitten, met voldoende afstand tussen elkaar. De resultaten zijn nog niet officieel gepubliceerd en daarom nog niet gecontroleerd door andere wetenschappers.
....

heel artikel hier
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Als je met de bestaande sneltest negatief test is er nog 10% kans dat je toch positief bent. Betrouwbaarheid is nog niet optimaal. Wordt nu in België soms in bedrijven gebruikt. Maar ik denk niet dat ze dat met deze foutenmarge op 80.000 mensen gaan gebruiken.

Vaccinatie hopelijk al denk ik niet dat we als jongeren nog voor de zomer aan de beurt zijn. Als de vaccins al goedkomen. Bvb Oxford wordt getest in Brazilië. Net zoals een Chinees vaccin. Maar omdat bolsonar niet wilt dat het Chinese vaccin eerst is, zet hij alle paarden in op dat van Oxford ( trumpkloon weet je wel). Vandaar ook dat de testen gewoon bleven doorgaan ondanks een dodelijk slachtoffer bij het testen.

Als je hoort dat experten pas in 2022 weer een normaal leven zien en festivals helemaal aan 't einde zitten van dingen die weer toegelaten gaan worden.... Hoop ik op hier of daar een klein Concertje in de zomer
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Als je met de bestaande sneltest negatief test is er nog 10% kans dat je toch positief bent.

Ongeveer 10% van degenen die met de gangbare, gevoelige PCR-test positief test, test met de sneltest negatief. Dat betekent niet dat er een 10% kans is dat je positief bent als je negatief test.

De positieve gevallen die de sneltest mist hebben overigens minder virus bij zich en zijn daarmee minder besmettelijk naar anderen. Op die manier zijn sneltests zeker een aanwinst, juist om op grote schaal te gebruiken en veel te testen.

Bvb Oxford wordt getest in Brazilië. Net zoals een Chinees vaccin. Maar omdat bolsonar niet wilt dat het Chinese vaccin eerst is, zet hij alle paarden in op dat van Oxford ( trumpkloon weet je wel). Vandaar ook dat de testen gewoon bleven doorgaan ondanks een dodelijk slachtoffer bij het testen.

Het Oxfordvaccin wordt ook in de VS en het VK getest. In Brazilië worden de gebruikelijke protocollen gewoon gevolgd: het dodelijk slachtoffer is een arts uit de controlegroep, die overleden is aan gevolgen van het coronavirus. Erg tragisch.

Deze trial heeft wel een tijdje stilgelegen omdat een deelnemer acute ontsteking van het ruggenmerg kreeg, al zegt de Britse toezichthouder na een review dat dit niet gerelateerd aan het vaccin. Maar dit zijn zeker signalen om in de gaten te houden en die uitgebreid aan bod komen tijdens de registratie / toelating van een vaccin, op het moment dat de producent alle resultaten van dierproeven en menselijke trials aan de autoriteit (EMA / FDA) voorlegt.

Tijdens zo'n pauze na het optreden van een mogelijke ernstige bijwerking of sterfgeval worden er geen nieuwe deelnemers toegelaten. Maar gegevensverzameling en onderzoek loopt inderdaad gewoon door, je kunt niet een vaccinatie ongedaan maken.
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Moest trouwens wel wat lachen om ”de reden” waarom de Comic Con is verzet:

Update | Met pijn in ons hart moeten wij helaas mededelen dat Heroes Dutch Comic Con haar jubileum editie zal verplaatsen naar 19 en 20 juni 2021. Wij hebben dit besluit genomen door het veranderde sentiment onder de bezoekers, maar ook omdat jullie veiligheid bij ons voorop staat.

Wat willen ze daarmee zeggen? Dat als het publiek gewoon had willen gaan dat ze het, ondanks het verbod van de overheid, gewoon door hadden laten gaan? ?

Haha ja dat was mijn voorspelling. Wel ik had driekwart gelijk - heb begin september en in oktober veel lol gehad op tomofair, de anime beurs, die edities gingen idd gewoon door. En camera japan, dat japanse filmfestival ook gewoon helemaal eind september en begin oktober in Rotterdam en Amsterdam. Heb er oook nog een nieuwe fujoshi vriendin gemaakt weer ? 6 films gezien over 4 dagen, was geweldig net als elk jaar. Super sfeer, wensen ophangen in de wensboom, iedereen gezellig kletsen met elkaar, super leuk ?. Corona of 1,5 bestond er niet er was 0 verschil te merken met vorig jaar behalve iets minder mensen in de zaal ? die nieuwe vriendin wilde ook meteen huggen lol, nog door iemand leuke foto's laten maken ook samen. Nu komt ze binnenkort gezellig bij me thuis langs ?

Sterker nog, half november is er nog een tomofair in zwollle en die hebben ook gewoon nu nog toestemming. Dit omdat er eeen uitzondering is op het evenementenverbod voor oa beurzen en congressen en het is een doorstroomlocatie dus geen max bezoekers. Is in de ijsselhallen ? paar duizend bezoekers denk ik :)

DCC had gelijk, om dezelfde reden hadden die idd ook gewoon door kunne gaan, het was niet verboden want het is eeen beurs. Ze kozen er dus idd zelf voor.

Tomofair gaat gewoon door, ze hebben net nog een trotse promo video gedeeld op Facebook ?
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
wenteldave wrote:
Denk dat er vooral veel annuleringen in China komen.

Als ik dit topic open kom ik steeds op de eerste pagina uit en moet dan elke keer een beetje grinniken van post 2 van Dave. Ik zou graag weer terug willen naar februari toen we nog lekker naïef waren over het virus en we lekker dicht tegen elkaar aan stonden te genieten van de muziek ?

Ironie is dat in China al maanden alweer veel grotr festivals gehouden worden met 0 beperkingen of regels. ?

En alle nachtclubs op 100% capaciteit open zijn al maanden, concertzalen etc. Recentelijk nog 500 miljoen reizen voor een frestweek. Ze hebben het namelijk al maanden geëlimineerd of zo goed als dat het iig onder controle is.
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
dinofest wrote:
Als je met de bestaande sneltest negatief test is er nog 10% kans dat je toch positief bent.

Ongeveer 10% van degenen die met de gangbare, gevoelige PCR-test positief test, test met de sneltest negatief. Dat betekent niet dat er een 10% kans is dat je positief bent als je negatief test.

De positieve gevallen die de sneltest mist hebben overigens minder virus bij zich en zijn daarmee minder besmettelijk naar anderen. Op die manier zijn sneltests zeker een aanwinst, juist om op grote schaal te gebruiken en veel te testen.


dinofest wrote:
Bvb Oxford wordt getest in Brazilië. Net zoals een Chinees vaccin. Maar omdat bolsonar niet wilt dat het Chinese vaccin eerst is, zet hij alle paarden in op dat van Oxford ( trumpkloon weet je wel). Vandaar ook dat de testen gewoon bleven doorgaan ondanks een dodelijk slachtoffer bij het testen.

Het Oxfordvaccin wordt ook in de VS en het VK getest. In Brazilië worden de gebruikelijke protocollen gewoon gevolgd: het dodelijk slachtoffer is een arts uit de controlegroep, die overleden is aan gevolgen van het coronavirus. Erg tragisch.

Deze trial heeft wel een tijdje stilgelegen omdat een deelnemer acute ontsteking van het ruggenmerg kreeg, al zegt de Britse toezichthouder na een review dat dit niet gerelateerd aan het vaccin. Maar dit zijn zeker signalen om in de gaten te houden en die uitgebreid aan bod komen tijdens de registratie / toelating van een vaccin, op het moment dat de producent alle resultaten van dierproeven en menselijke trials aan de autoriteit (EMA / FDA) voorlegt.

Tijdens zo’n pauze na het optreden van een mogelijke ernstige bijwerking of sterfgeval worden er geen nieuwe deelnemers toegelaten. Maar gegevensverzameling en onderzoek loopt inderdaad gewoon door, je kunt niet een vaccinatie ongedaan maken.

Super tragisch, maar een godsgeschenk voor de studie toch?

Ik bedoel, ik las dat een probleem is dat kijken of het beschermt tegen ernstige ziekte lastig is omdat dat weinig voorkomt, wel, ernstiger dan dood is moeilijk, en hij had een placebo, dus dat is statistisch super handig toch?

Hoe dan ook, voor we weer gewoon alles mogen doen zonder beperkingen/1,5m etc in Vrijheid zal wel 2022 worden ben ik bang :(
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken