Corona Virus en concerten/festivals

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Dat is helaas de allerlaatste maatregel die ze loslaten. Grootschalige evenementen.
Met 20.000 man in het Sportpaleis of 80.000 man op een festivalweide zit er voorlopig niet in.

ik vrees het ook,.. nog zo`n k#tzomer gaat erg tegenvallen... hopelijk zijn we straks in de lente zo ver dat we een terrasje kunnen doen en weer eens fatsoenlijk naar het theater kunnen... ik mis het culturele gebeuren wel hoor! Er komen donkere dagen aan.. zonder familie en/of vrienden kerst en nieuwjaar vieren is ook niet gezellig... hopelijk zijn de beperkingen tegen die tijd versoepeld.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Dit zijn wel treurige berichten zo hoor. Ik verkies er voorlopig nog voor om mij als een struisvogel te gedragen en ga er daarom vanuit dat de festivals volgende zomer gewoon doorgaan. Er kan nog veel veranderen met vaccins en sneltesten in de komende maanden. Daarnaast weiger ik ook te geloven dat de muziekindustrie het bijltje er al definitief bij neergegooid heeft. De festivalzomer is voor de gehele sector van geluidstechnicus tot slaggitarist en van hekkenbouwer tot lampenleverancier van zo'n cruciaal belang dat de sector elke kans grijpt om alsnog door te kunnen gaan. Ik geloof direct dat ze werken aan een 'wat als' scenario, dit is alleen maar verstandig. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit het enige scenario is dat momenteel nog op tafel ligt.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Ik ben wel van mening dat ze straks met de komende feestdagen de regels enigszins gaan versoepelen, kan me niet voorstellen dat je die dagen niet mag/kunt vieren met je eigen gezin, ongeacht het aantal personen. Ik moet er niet aan denken dat ik de kerstdagen door moet brengen zonder de kinderen en kleinkinderen... Wat het culturele betreft: Hopelijk vanaf Januari weer wat versoepeling... ben er onderhand wel aan toe... wij allemaal wel denk ik....
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Frankrijk, geen sta-concerten tm maart 2021
https://www.iq-mag.net/2020/10/no-standing-concerts-france-until-march-2021-report/#.X46anMRS-70

Amid a second wave of the coronavirus in Europe, French authorities are preparing to ban all standing concerts until 31 March 2021, according to local media.

It is an “open secret” that the government is preparing to outlaw all “horizontal concerts” (as opposed to vertical concerts – ie seated shows, where concertgoers’ seats are staggered vertically) until after the winter, when it is hoped a Covid-19 vaccine will be available, reports Les Jours.

The news would come as a particular blow to French festival businesses, which will be deep into preparations for their summer 2021 events (if not having started the festival build) by the time the proposed ban expires on 1 April.

According to France Festivals, more than 2,500 open-air events were cancelled because of coronavirus restrictions this summer.

Like many of its European neighbours, the French live business was showing signs of a return to normal in late summer, with health authorities even lifting the requirement for small events to socially distance patrons in August.

However, new restrictions were brought in earlier this month in light of rising coronavirus infections, and many cities, including Paris, are now subject to night-time curfews.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
2021 gaat hem ook gewoon niet meer worden vrees ik... pff ik ben zelfs in staat om naar een Kensington concert te gaan. Het begint erg hoog op te lopen nu.
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
298
165
Heftige berichten hier! Ik kan het ook nog niet aan om me erbij neer te leggen dat we nog een zomer krijgen zonder festivals. Zou er werkelijk alles voor over om volgend jaar weer naar concerten en festivals te mogen. Alleen Paaspop kan ik me bij neerleggen dat de kans dat die doorgaan ondertussen heel erg klein is geworden. Hoop dat ze dit financieel kunnen overleven om 2 jaar geen inkomsten te hebben want ik vind het een ontzettend tof uniek festival en het zou me veel verdriet doen er nooit meer heen te zouden kunnen. Maar misschien ben ik nu te somber gestemd en kan ik in 2022 nog gebruik maken van mijn combiticket en lekker naar Schijndel in april.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Guy Fletcher, de rechterhand van Mark Knopfler sinds 1983, heeft zich naar aanleiding van mijn vraag over live concerten het volgende geantwoord op zijn forum. Het ziet er voorlopig echt niet goed uit....
No-one really knows. Although some venues may open and put on shows now, it is a loss making situation under current restrictions. Believe it or not, most shows only show a profit on the last 10% of sales. This means that unless there is a vaccine, our immunities grow strong quickly, or the virus recedes of its own accord, there will be very little in the way of live music. A desperate situation for our industry.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
In nieuwe aflevering van De Machine wordt gesproken met Eric van Eerdenburg over de vraag wat te doen als volgend jaar festivals mogen in Nederland maar de grote acts van buiten Europa niet mogen of willen komen. Van Eerdenburg stelt dat dan Lowlands en DTRH zeker door kunnen gaan, omdat die festivals niet staan of vallen met welke artiesten er spelen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
In nieuwe aflevering van De Machine wordt gesproken met Eric van Eerdenburg over de vraag wat te doen als volgend jaar festivals mogen in Nederland maar de grote acts van buiten Europa niet mogen of willen komen. Van Eerdenburg stelt dat dan Lowlands en DTRH zeker door kunnen gaan, omdat die festivals niet staan of vallen met welke artiesten er spelen.

Dat is toch een klein beetje zelfoverschatting van meneer Eric. Staat me bij dat Lowlands een aantal jaren geleden aardig in de piepzak zat met een sterk dalende kaartverkoop, juist omdat de scherpte uit de programmering verdwenen was. Maar ik snap zijn punt opzich wel.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Lowlands 21 is ook al voleldig uitverkocht toch? Daar zouden ze bij wijze van gewoon een Nederlandse of Benelux editie van kunnen maken om het door te laten gaan. Vandaar misschien ook The Opposites als headliner.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Er zullen allicht wel mensen zijn die hun kaartje kwijt willen als het aanbod zich beperkt tot acts uit Europa, maar daarvoor in de plaats zijn er dan waarschijnlijk genoeg mensen die die willen overnemen. Voor een scherpe programmering is ook niet per se aanbod uit de VS noodzakelijk.

Waar het vooral om gaat is dat zelfs als een festival mogelijk is, niet alle acts zullen komen. Een band als de Red Hot Chili Peppers kan niet op het laatste moment beslissen om even naar Europa te vliegen als een festival toch doorgaat, daar zit maanden van voorbereiding in. Dat soort bands zal een tournee dus enige tijd vantevoren afzeggen als ze geen grote zekerheid hebben dat de optredens doorgang kunnen vinden. Voor een Pinkpop is dit rampzaliger dan voor een Lowlands of een DTRH.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Waar het vooral om gaat is dat zelfs als een festival mogelijk is, niet alle acts zullen komen. Een band als de Red Hot Chili Peppers kan niet op het laatste moment beslissen om even naar Europa te vliegen als een festival toch doorgaat, daar zit maanden van voorbereiding in. Dat soort bands zal een tournee dus enige tijd vantevoren afzeggen als ze geen grote zekerheid hebben dat de optredens doorgang kunnen vinden.

Juist daarom gaat denk ik het gerucht ook al rond gaat oa op het RW forum dat enkele festivals uiterlijk in maart de stekker er zullen uittrekken als er geen duidelijkheid is of een festival kan doorgaan of niet.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Hier word je ook niet vrolijk van:
https://www.welingelichtekringen.nl/anp/paul-mccartney-misschien-heb-ik-laatste-show-al-gespeeld

 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
735
436
https://www.telegraaf.nl/entertainment/577743258/glastonbury-denkt-aan-masssaal-testen-festivalbezoekers
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.364
10.196
Hier word je ook niet vrolijk van:

Paul McCartney: misschien heb ik laatste show al gespeeld

<iframe class="wp-embedded-content" sandbox="allow-scripts" security="restricted" style="position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);" title="“Paul McCartney: misschien heb ik laatste show al gespeeld” — Wel.nl" src="https://www.welingelichtekringen.nl/anp/paul-mccartney-misschien-heb-ik-laatste-show-al-gespeeld/embed#?secret=HD50r998JN" data-secret="HD50r998JN" width="600" height="338" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe>
Ach, we krijgen eerst nog een album in november (McCartney III), dus als die goed is, blijft de herinnering tenminste goed.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
T. Roses wrote:
https://www.telegraaf.nl/entertainment/577743258/glastonbury-denkt-aan-masssaal-testen-festivalbezoekers

Zie je het al voor je, 3 keer 200.000 testen afnemen
2753.svg
kan het me niet voorstellen?
en als er 1 positief is, wat gebeurt er met de massa mensen die er om heen staan.
of wat is de situatie als iemand op dag 1 negatief test en op dag 2 positief?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Plus daarbij het feit dat veel mensen in een bus naar het festivalterrein reizen. Worden ze dan getest voordat ze de bus opstappen op al die stations in Engeland?

Ik zie dit ook niet gebeuren. Ben bang dat die sneltesten geen oplossing gaan zijn voor concerten of festivals.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Ik zie dit ook niet gebeuren. Ben bang dat die sneltesten geen oplossing gaan zijn voor concerten of festivals.

Ik denk van wel. Maar eigenlijk zie ik sneltesten zelfs als oplossing in het indijken van het virus in het algemeen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Hoe zie je dat precies voor je dan, sneltesten bij een festival? Het lijkt mij echt op alle vlakken (kosten, logistiek, refunda bij positief, controle) onmogelijk.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken