Corona Virus en concerten/festivals

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.980
2.024
Allemaal blijven volhouden! Er komen ooit weer betere tijden aan waarin we weer een pint kunnen heffen met vrienden en volledig opgaan op de beste muziek op een stoffig grasveld. Hier in Nederland is alles voorlopig voor 4 weken helemaal dicht.

Op het laatste moment een streep door het festival Left of the Dial, wat enorm jammer. Wat een erg toffe actie van hun was is het volgende: je moet natuurlijk zitten bij een show maar nergens staat waarop je moet zitten. Het festival was in de Maassilo in 7 verschillende ruimtes. Een ruimte stond vol rolstoelen, de andere vol hometrainers en de andere vol hobbelpaarden. Wat was dat vet geweest, muziek luisteren met bier op een hobbelpaard….

En we gaan weer over tot de thuiswerkorde van de dag..
Ik had voor het hobbelpaard gekozen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik schrok er oprecht van dat 20% die besmet is nog gewoon de hort op gaat. Hoe fucking debiel ben je dan.

De corona depressie begint hier steeds meer toe te slaan. Niet dat ik er nachten van wakker lig, maar het gebrek aan vooruitzicht is erg vervelend en maakt me steeds meer onverschillig (en dan heb ik het op andere factoren nog goed). Ik blijf wel netjes thuis, overdag beetje werken, zet Tool op... de jongens van AH thuisbezorgd is de enige die ik nog zie buiten mijn familie kring. En vooral maar hopen dat 2021 een beter jaar gaat zijn voor ons.

Het is gewoon fucking halverwege oktober en het lijkt er net op of ik in 2020 niets gedaan heb.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.934
8.575
Het is gewoon fucking halverwege oktober en het lijkt er net op of ik in 2020 niets gedaan heb.

Dit ja. En we zijn allemaal wel gewoon een jaar ouder geworden.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.441
Indiaantje89 wrote:
Het is gewoon fucking halverwege oktober en het lijkt er net op of ik in 2020 niets gedaan heb.

Dit ja. En we zijn allemaal wel gewoon een jaar ouder geworden.

Dit gevoel is heel herkenbaar ja. Soms heb je van die autoritten waarvan je bij aankomst denkt: hoe ging deze rit ook alweer? Zo op de automatische piloot gereden dat je totaal niks hebt opgeslagen van de hele autorit. Zo voelt 2020 ook voor mij. Ik moet er af en toe bewust bij stilstaan dat over ruim 2 maanden het alweer kerst is terwijl voor mijn gevoel 2020 überhaupt nog moet beginnen. Snel een streep erdoor.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, ik ga niet echt uit, niet het cafe in. Ik ben rijksambtenaar dus mijn baan is safe. Ik ga soms uit eten. Concerten vind ik leuk maar het is geen levensbehoefte. Het is meer dat er branches zijn die gewoon veel klappen krijgen. Een restaurant kan nog maaltijden gaan bezorgen maar menig cafe zal over de kop gaan als er verder geen geen steunpakketten komen. Een theater, bioscoop kan ook geen geld verdienen. Het enige wat eigenlijk helpt is een vaccin. Hoop dat dat snel gaat lukken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
mattman wrote:

Indiaantje89 wrote:
Het is gewoon fucking halverwege oktober en het lijkt er net op of ik in 2020 niets gedaan heb.


Dit ja. En we zijn allemaal wel gewoon een jaar ouder geworden.

Dit gevoel is heel herkenbaar ja. Soms heb je van die autoritten waarvan je bij aankomst denkt: hoe ging deze rit ook alweer? Zo op de automatische piloot gereden dat je totaal niks hebt opgeslagen van de hele autorit. Zo voelt 2020 ook voor mij. Ik moet er af en toe bewust bij stilstaan dat over ruim 2 maanden het alweer kerst is terwijl voor mijn gevoel 2020 überhaupt nog moet beginnen. Snel een streep erdoor.
Goed omschreven ja. En als je sporadisch een keer naar buiten kijkt is het regenachtig vies weer, eigenlijk heb je geen zin om die auto uit te stappen. Dus je rijd nog een rondje, en nog een rondje, en nog een... en nog een............... en nog een....................................... en nog een! Maar het weer buiten blijft slecht... zucht ik blijf vanavond wel in de auto slapen.

Ik heb een eigen bedrijf in de telecom sector, en ik mag financieel helemaal niet klagen. Maar fuck, ik wil gewoon lekker weer op een doordeweekse dag lekker naar 013 rijden voor een kut concert van GWAR o.i.d. Sporten zonder aan tienduizendtig regeltjes te houden. In het weekend gewoon je vrienden uitnodigen om een pot voetbal te kijken met een glas bier onder je neus. Lekker hier lullen dat Carly Rae Jepsen kut is op BKS.... mooi was die tijd.

 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Maar gelukkig hoef ik niet op een hobbelpaard te zitten tijdens een concert... ieder nadeel heeft zijn voordeel.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Tja, het is tobben,.. Hier bij ons in t dorp is het enige café dus weer dicht... er kan een streep door je wekelijkse social avond... en we deden dat netjes met de anderhalve meter regel... normaliter speelt er regelmatig op zaterdagavond of zondagmiddag een coverband, dat missen we nu al máánden... Carnaval is ook al van de baan hier.. dit gaat nog wel even duren vrees ik maar het is wel nodig, het ging weer bergafwaarts en dan moet men ingrijpen, het is niet anders... ik vrees wel voor bijv. Paaspop: dat valt dus al vroeg in het seizoen en ik ben bang dat daar straks een streep door gaat.. erg jammer voor de organisatie, hopelijk kunnen ze het financieel opvangen... het zou zonde zijn als dit mooie festival naar de klote gaat door dat Corona gedoe.. dat geld natuurlijk ook voor al die andere festivals, maar die zitten nog wat verder weg in 2021.. hopelijk kunnen die wél gewoon plaatsvinden. Kortom: 2020 heeft door die Corona weinig tot niets gebracht op cultureel gebied.. erg jammer... laten we hopen dat 2021 er een beetje gezonder uit gaat zien!
Stay save!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik heb dit jaar Tenacious D, Basbymetal, Schoolboy Q en op een terras voor 2 man Roel Spanjers live gezien.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.934
8.575
Ik heb dit jaar Tenacious D, Basbymetal, Schoolboy Q en op een terras voor 2 man Roel Spanjers live gezien.

Toch niet helemaal een verloren jaar dan.

Ik Nick Cave met zijn conversations. Toen werd er op een bepaald moment nog gelachen met dat virus in china. Iedereen wou Cave knuffelen, waarna hij zei dat hij niet kon, want hij had een virus. 'But not that virus'. Grinnik grinnik. Later deed Cave nog uit de doeken dat hij en zijn band 'are gonna melt your fucking face off' wanneer zijn tour met de Bad Seeds in België langskomt. Verdomme.

Daarna nog een waanzinnig mooi Big Thief gezien. En de Samson en Gert afscheidsshow.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
537
Dit jaar Supergrass, Balthazar, Weval, Big Thief en onlangs een coronaproof optreden van Lewsberg. Een mooi rijtje, maar die had natuurlijk veel langer moeten zijn... :(
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Indiaantje89 wrote:
Ik heb dit jaar Tenacious D, Basbymetal, Schoolboy Q en op een terras voor 2 man Roel Spanjers live gezien.

Toch niet helemaal een verloren jaar dan.

Ik Nick Cave met zijn conversations. Toen werd er op een bepaald moment nog gelachen met dat virus in china. Iedereen wou Cave knuffelen, waarna hij zei dat hij niet kon, want hij had een virus. ‘But not that virus’. Grinnik grinnik. Later deed Cave nog uit de doeken dat hij en zijn band ‘are gonna melt your fucking face off’ wanneer zijn tour met de Bad Seeds in België langskomt. Verdomme.

Daarna nog een waanzinnig mooi Big Thief gezien. En de Samson en Gert afscheidsshow.
Het waren niet de beste concerten helaas. Nick Cave heb ik verkocht omdat die datum mij niet lekker uitkwam, en ik zou hem toch zien in de ZiggoDome.....................................

Samson en Gert, fucking briljant!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
https://www.volkskrant.nl/cs-b9c1ce13

Zou dit wat zijn? Even blazen bij de ingang..
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.441
https://www.volkskrant.nl/cs-b9c1ce13

Zou dit wat zijn? Even blazen bij de ingang..

Zeker weten. Ik zet hier meer mijn hoop op dan op het vaccin om eerlijk te zijn. Ik weet dat in Delft ook eenzelfde soort test wordt ontwikkeld en men is echt al heel ver. Zodra deze alle keuringen zijn doorlopen dan is dit een perfecte manier om Corona vrije bubbels te creëren bij concerten en festivals.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
PJ wrote:
https://www.volkskrant.nl/cs-b9c1ce13

Zou dit wat zijn? Even blazen bij de ingang..

Zeker weten. Ik zet hier meer mijn hoop op dan op het vaccin om eerlijk te zijn. Ik weet dat in Delft ook eenzelfde soort test wordt ontwikkeld en men is echt al heel ver. Zodra deze alle keuringen zijn doorlopen dan is dit een perfecte manier om Corona vrije bubbels te creëren bij concerten en festivals.

Het schijnt alleen te werken als je minstens 6 tot 8 uur van te voren geen alcohol nuttigt, dat is op n festival wel een beetje lastig.. je zou dan ervoor op de festival camping geen pint kunnen nemen... of zouden ze dan testen voordat je op de camping arriveert ??? dat zal lastig worden... de test duurt met schoonmaken erbij geteld ongeveer 1 minuut p.p. krijg je al snel een rij wachtenden van honderden bezoekers.....(die dus allemaal nuchter moeten zijn...!) en gaan ze dit elke dag doen als je het terrein op wil ? je kunt immers de volgende dag wél besmet zijn.... ik hoop dat het gaat werken maar ik heb mijn bedenkingen voor grote festivals zoals RW PP LL enz.
Verder weten ze (nog) niet of de uitslag van deze test bij astma en COPD patiënten betrouwbaar zal zijn...
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Het schijnt alleen te werken als je minstens 6 tot 8 uur van te voren geen alcohol nuttigt, dat is op n festival wel een beetje lastig.. je zou dan ervoor op de festival camping geen pint kunnen nemen… of zouden ze dan testen voordat je op de camping arriveert ??? dat zal lastig worden… de test duurt met schoonmaken erbij geteld ongeveer 1 minuut p.p. krijg je al snel een rij wachtenden van honderden bezoekers…..(die dus allemaal nuchter moeten zijn…!) en gaan ze dit elke dag doen als je het terrein op wil ? je kunt immers de volgende dag wél besmet zijn…. ik hoop dat het gaat werken maar ik heb mijn bedenkingen voor grote festivals zoals RW PP LL enz.
Verder weten ze (nog) niet of de uitslag van deze test bij astma en COPD patiënten betrouwbaar zal zijn…
De test werkt meer als een soort voorselectie, van de mensen die bij de teststraat komen kunnen ze met deze test van driekwart met zeer grote zekerheid zeggen dat die niet besmet zijn, dan is het voor die mensen dus niet nodig een reguliere test te doen.

Bij een festival zou je dus iedereen deze test kunnen laten doen, wie zeker negatief is kan doorlopen, de rest moet in de "wachtkamer" een reguliere (snel)test doen. Als je recent alcohol op hebt betekent dat dan gewoon dat het zeker is dat je een reguliere test moet doen.

Maar het testen van mensen is nog altijd een grotere bottleneck dan je op het eerste gezicht zou denken. Deze test duurt ongeveer een minuut, dat is beduidend langer dan gemiddelde tijd die nodig is om iemand langs de kaartcontrole of tassencontrole te laten gaan. Als je alle 60.000 Lowlands-bezoekers deze test wil laten afnemen is de tijdsduur dus 1000 uur gedeeld door het aantal bemande ingangen. Heb je 50(!) ingangen, ben je nog steeds 20 uur bezig voordat iedereen binnen is.

Ander puntje: stel dat 1% van de mensen besmet is, dat is niet veel, maar hoe ga je 600 mensen naar huis sturen? Je kunt het niet maken die mensen met de trein naar huis te laten gaan. Bovendien zijn al die mensen al met de trein, of met drie vrienden in een afgesloten auto, gekomen. Zouden die onderweg mensen hebben besmet van wie het zo kort nadien nog niet meetbaar is? Die mensen lopen vervolgens wel drie dagen tussen de 60.000 anderen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik geloof eerlijk gezegd niet in al die "testen bij de ingang" vormen. Ik denk ook niet dat ik het wil... je zou maar een met je vrienden naar een festival gaan, en uitgerekend jij test positief. Kunnen al je vrienden bij wie je in de auto hebt gezeten ook naar huis. Wat voel je je dan lullig.

Vaccines/medicijnen en andere oplossingen zijn er niet gok ik.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
In de Volkskrant stond een paar dagen geleden ook een artikel rond een betrekkelijk eenvoudig af te nemen sneltest met een inkoopprijs van 8 euro bij afname van 25 stuks. Als dat betekent dat je op een gegeven moment voor een paar euro jezelf binnen enkele minuten kan testen zie ik wel gebeuren dat mensen dat voorafgaand aan een driedaags festival al thuis doen, zodat ze bij de festivalpoort niet voor verrassingen komen te staan.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
322
Ik geloof eerlijk gezegd niet in al die “testen bij de ingang” vormen. Ik denk ook niet dat ik het wil… je zou maar een met je vrienden naar een festival gaan, en uitgerekend jij test positief. Kunnen al je vrienden bij wie je in de auto hebt gezeten ook naar huis. Wat voel je je dan lullig.

Vaccines/medicijnen en andere oplossingen zijn er niet gok ik.

Ik zie ook niet in hoe testen bij de ingang een oplossing gaat zijn.

Wel dat deze nieuwe vormen van sneller testen veel gaan helpen bij de strijd tegen het virus. Je kunt meer en vaker testen waardoor je weer zicht op het virus krijgt en sneller bron- en contactonderzoek op kunt starten. Met name die opsporing en waarschuwen van contacten is waar het nu misloopt door wachttijden bij test en testuitslag en gebrekkige capaciteit van bron- en contactonderzoek.

Bij een lage virusdruk (deels door betere opsporing, deels door immuniteit, deels door seizoensinvloeden) kun je volgend zomer redelijk verantwoord grote evenementen plaats laten vinden. Kans dat er bij lage virusdruk op een evenement veel mensen besmet raken is dan klein, kans dat nieuwe gevallen en contacten vroeg op worden gespoord groot, kans dat zorg overbelast raakt nihil.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.539
10.997
Wat ik me wel afvraag: zo'n test is niet waterdicht, dus stel je komt het festivalterrein op doordat je negatief getest bent met zo'n sneltest, terwijl je het eigenlijk wel hebt. Dan kan je dus potentieel belachelijk veel mensen besmetten. Dat kan toch ook niet goed gaan, lijkt me?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken