Corona Virus en concerten/festivals

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
https://nos.nl/artikel/2351504-leidse-farmaceut-levert-bijna-8-miljoen-coronavaccins-aan-nederland.html


....
Nederland gaat minimaal 7,8 miljoen doses afnemen van het coronavaccin van Janssen Pharmaceutica, zodra dat wordt toegelaten tot de Europese markt. Minister De Jonge meldt aan de Tweede Kamer dat de Europese Commissie een contract heeft gesloten met deze farmaceut uit Leiden.
....
De Jonge verwacht dat het vaccin in het tweede kwartaal van volgend jaar beschikbaar komt. Het vergt één injectie per persoon; bij de meeste andere vaccins zijn twee injecties nodig. Het vaccin van Janssen Pharmaceutica wordt in Nederland geproduceerd en deels ook in Nederland ontwikkeld.
....
Wanneer er precies kan worden begonnen met vaccineren, is nog niet duidelijk. Dat hangt ook af van tests en beoordelingen en uiteindelijke goedkeuring door de Europese Commissie.
.....
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995

+

https://nos.nl/artikel/2351498-evenementenbranche-hoopt-op-akkoord-rivm-voor-testen.html

Evenementenbranche hoopt op akkoord RIVM voor testen

De evenementen- en cultuursector hoopt dat het RIVM goedkeuring geeft voor een plan om te testen met evenementen waarbij de anderhalvemeterregel wordt losgelaten. Het kabinet heeft de opzet voorgelegd aan het gezondheidsinstituut.

Die testevenementen gaan van klein naar groot en van binnen naar buiten. De bedoeling is om te beginnen met een binnen-evenement met een paar honderd bezoekers, vergelijkbaar met een bioscoop- of theatervoorstelling. Uiteindelijk moet worden geëxperimenteerd met een buitenfestival met 10.000 proefpersonen.

Samen met onderzoeksinstituut TNO en de TU Delft worden allerlei gegevens verzameld over het besmettingsrisico. Zo wordt gekeken naar het gedrag van bezoekers, maar ook naar de luchtkwaliteit in een gebouw, het gebruik van mondkapjes, desinfectie en de gevolgen voor kwetsbare groepen.

Steunmaatregelen zijn niet genoeg

"Met de anderhalvemeterregel heeft het geen zin", zegt Henk Kroneberg van brancheorganisatie Dutch Venue Association. "Dan kan een locatie niet overleven, maar ook opdrachtgevers willen dat niet. De sector schrijft vuurrode cijfers." Hij hoopt dat de proeven aangeven dat de anderhalvemeterregel kan worden losgelaten, of bijvoorbeeld wordt gehalveerd.

Kroneberg: "Als er niks gebeurt zullen tienduizenden mensen van baan moeten veranderen. We zijn heel dankbaar voor de steunmaatregelen, maar voor onze branche is dat volstrekt onvoldoende om overeind te blijven."

De aangescherpte maatregelen die sinds vorige week gelden maken het er voor de organisatoren niet eenvoudiger op, zegt Kroneberg. "In de Beurs van Berlage kunnen tweeduizend mensen, maar sinds de coronaregels van vorige week kunnen er maar zestig terecht. Daar komt bij dat uitzonderingen per veiligheidsregio verschillen."

"We willen aan het eind van dit jaar zicht hebben op perspectief", zegt Kroneberg. "Een evenement heeft een lead time van drie tot zes maanden. Als we aan het eind van het jaar niet weten waar we aan toe zijn, staan de evenementenlocaties volgend jaar ook leeg."

Volgens Kroneberg is er van "geen enkel evenement" een coronabesmetting bekend. "Dat komt omdat wij er echt bovenop zitten en goedkeuring hebben van de veiligheidsregio's." Hij is te spreken over het overleg en de medewerking vanuit Den Haag.

Daar spreekt staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) van een gedegen plan, maar ze houdt een flinke slag om de arm. "Voorop staat dat er maatregelen genomen moeten worden om het virus te bestrijden. Tegelijkertijd is het van belang dat deze belangrijke sector perspectief krijgt, waarbij we natuurlijk oog houden voor de ontwikkeling van het virus."
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.190
Vraag me alleen af hoe dit uiteindelijk zal gaan uitpakken dan. Ik zit er zelf niet op te wachten om bij ieder concert waar ik heen ga een staaf in m'n neus en keel te krijgen. Dus zijn er bijvoorbeeld vrijstellingen als je 48 uur geleden (of zoiets) al bent getest? Als dat namelijk bij ieder concert moet, dan ga ik er toch wel van afzien, ben ik bang.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Tegen de tijd dat de festivals weer mogen zullen we toch allemaal wel een prikje hebben gehad... ????? (behalve die in de bijbel belt dan... )
Voor de zalen zal het wel een ander verhaal worden ja... daar zal je misschien wel een verklaring moeten tonen dat je negatief bent of bent ingeënt of zo...
hopelijk komt er snel duidelijkheid en is het vaccin beschikbaar voor iedereen, en niet alleen voor het zorgpersoneel en de ouderen.. alhoewel ik dan wél goed zit.. :)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Laten we het hopen. Als ik het nieuws tegenwoordig hoor dan is het soms lastig om positief te blijven. Ik zou zo graag weer zorgeloos naar een optreden of festival willen. Spuit mij maar vol als die vaccine er is hoor. Mentaal vind ik het steeds lastiger worden.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
als we straks in 2021 weer op een festivalweide staan gaat het een groot feest worden.. zonder die 1,5 meter regeling... dat is niet te handhaven... iedereen zal enorm opgelucht zijn dat we weer in het zonneke met pintje in de hand van live muziek kunnen genieten ... ik kan niet wachten.... Een groot feest... dat hebben we dan zeker verdiend met z`n allen.. dus: hou vol en we zullen beloond worden!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Ik wil niet lastig zijn maar de garantie dat we volgend jaar met zn allen weer op een festival staan hebben we natuurlijk niet. Volgens mij hangt er heel veel af van het feit wanneer er een vaccin is en hoe snel ze dat dan bij een groot gedeelte van de bevolking kunnen inenten. Nu ik de laatse nieuwsberichten een beetje hoor heb ik het idee dat wanneer er een vaccin is dit redelijk snel verdeeld zal zijn.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Ik wil niet lastig zijn maar de garantie dat we volgend jaar met zn allen weer op een festival staan hebben we natuurlijk niet. Volgens mij hangt er heel veel af van het feit wanneer er een vaccin is en hoe snel ze dat dan bij een groot gedeelte van de bevolking kunnen inenten. Nu ik de laatse nieuwsberichten een beetje hoor heb ik het idee dat wanneer er een vaccin is dit redelijk snel verdeeld zal zijn.

Het draait toch al even niet meer rond een vaccin, wat festivals in 2021 betreft? Organisatoren zijn nu vooral bezig met het alleen binnenlaten van negatief geteste mensen.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
PJ wrote:
Ik wil niet lastig zijn maar de garantie dat we volgend jaar met zn allen weer op een festival staan hebben we natuurlijk niet. Volgens mij hangt er heel veel af van het feit wanneer er een vaccin is en hoe snel ze dat dan bij een groot gedeelte van de bevolking kunnen inenten. Nu ik de laatse nieuwsberichten een beetje hoor heb ik het idee dat wanneer er een vaccin is dit redelijk snel verdeeld zal zijn.

Het draait toch al even niet meer rond een vaccin, wat festivals in 2021 betreft? Organisatoren zijn nu vooral bezig met het alleen binnenlaten van negatief geteste mensen.

Klopt. Moet alleen een compleet waterdicht systeem zijn anders gaat de overheid daar nooit mee akkoord...
En hoe ze dat dan precies willen gaan doen heb ik eigenlijk nog nergens gelezen..
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
mattman wrote:

PJ wrote:
Ik wil niet lastig zijn maar de garantie dat we volgend jaar met zn allen weer op een festival staan hebben we natuurlijk niet. Volgens mij hangt er heel veel af van het feit wanneer er een vaccin is en hoe snel ze dat dan bij een groot gedeelte van de bevolking kunnen inenten. Nu ik de laatse nieuwsberichten een beetje hoor heb ik het idee dat wanneer er een vaccin is dit redelijk snel verdeeld zal zijn.


Het draait toch al even niet meer rond een vaccin, wat festivals in 2021 betreft? Organisatoren zijn nu vooral bezig met het alleen binnenlaten van negatief geteste mensen.

Klopt. Moet alleen een compleet waterdicht systeem zijn anders gaat de overheid daar nooit mee akkoord…
En hoe ze dat dan precies willen gaan doen heb ik eigenlijk nog nergens gelezen..
Dat ze die sneltesten (ademtesten bv.) er dan maar snel door krijgen.
Ik wil daar gerust 5 of 10 euro supplement opleggen per festival of concert.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
PJ wrote:

mattman wrote:

PJ wrote:
Ik wil niet lastig zijn maar de garantie dat we volgend jaar met zn allen weer op een festival staan hebben we natuurlijk niet. Volgens mij hangt er heel veel af van het feit wanneer er een vaccin is en hoe snel ze dat dan bij een groot gedeelte van de bevolking kunnen inenten. Nu ik de laatse nieuwsberichten een beetje hoor heb ik het idee dat wanneer er een vaccin is dit redelijk snel verdeeld zal zijn.


Het draait toch al even niet meer rond een vaccin, wat festivals in 2021 betreft? Organisatoren zijn nu vooral bezig met het alleen binnenlaten van negatief geteste mensen.


Klopt. Moet alleen een compleet waterdicht systeem zijn anders gaat de overheid daar nooit mee akkoord…
En hoe ze dat dan precies willen gaan doen heb ik eigenlijk nog nergens gelezen..

Dat ze die sneltesten (ademtesten bv.) er dan maar snel door krijgen.
Ik wil daar gerust 5 of 10 euro supplement opleggen per festival of concert.

Even los van wat het kost maar die sneltesten hoe snel zijn die? En dan moet je iedere keer testen als je het terrein bent afgegaan en weer opnieuw opgaat? Het zou een optie kunnen zijn al zitten daar ook wel haken en ogen aan vermoed ik...
Misschien is er iemand hier die daar al meer over heeft opgevangen? Ben wel benieuwd.....
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Over die sneltesten: die lijken me niet geschikt om in te zetten voor evenementen en festivals. Een negatieve uitslag geeft namelijk geen zekerheid dat je het virus niet hebt.

Een positieve uitslag geeft daarentegen wel aan dat je het virus onder de leden hebt. Op die manier zijn de sneltesten zeker een aanwinst in de strijd tegen het virus. Er gaat nu veel teveel tijd verloren voordat je je met klachten daadwerkelijk kunt laten testen. Doordat er zeer weinig (of vrijwel geen) vals positieven uit die sneltest naar voren komen gaat het niet ten koste van capaciteit van bron en contactonderzoek en hoeven mensen niet onnodig in quarantaine.

Voor de sneltests zijn nog steeds die afnamesamples diep in de neus en keel nodig. Uitslag is er binnen 15 tot 30 minuten na afname.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Duidelijk, dus die sneltests zijn eigenlijk geen optie voor concerten en festivals.... Maar wat dan wel.........? Gesp heb je daar een idee over..
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Heel veel zal afhangen van de vaccins, wanneer en voor wie die beschikbaar komen. Het is te hopen dat meerdere vaccins goede resultaten in het huidige fase 3 onderzoek laten zien zodat er voor iedereen genoeg beschikbaar is. Vooral op gebied van veiligheid kan een en ander nog mislopen in deze fase.

Het is bovendien in deze fase de vraag in welke mate vaccins beschermen tegen infectie van dit coronavirus. Omdat het virus zich via de luchtwegen verspreidt is het niet vanzelfsprekend dat elke opgewekte immuunrespons volledige bescherming tegen infectie biedt, de antilichamen circuleren voornamelijk in bloed en bereiken de slijmlaag die de luchtwegen beschermd minder. In diermodellen zijn de resultaten bemoedigend, maar waarschijnlijk is dat mensen na vaccinatie de infectie alsnog kunnen oplopen (maar dat het virus veel minder schade aanricht) en doorgeven (maar gedurende een minder lange tijd).

Voor een goed en uitgebreid overzicht van voor- en nadelen van verschillende vaccins die in ontwikkeling zijn, met verwachting in welke getallen en wanneer ze beschikbaar komen in NL als alles in fase 3 meezit. Wordt wekelijks een update gedaan: https://www.knvm.org/vaccinologie/covid-19#Janssen%20resultaten%20fase%201
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
993
250
n in deze fase de vraag in welke mate vaccins beschermen tegen infectie van dit coronavirus. Omdat het virus zich via de luchtwegen verspreidt is het niet vanzelfsprekend dat elke opgewekte immuunrespons volledige bescherming tegen infectie biedt, de antilichamen circuleren voornamelijk in bloed en bereiken de slijmlaag die de luchtwegen beschermd minder. In diermodellen zijn de resultaten bemoedigend, maar waarschijnlijk is dat mensen na vaccinatie de infectie alsnog kunnen oplopen (maar dat het virus veel minder schade aanricht) en doorgeven (maar gedurende een minder lange tijd).

Voor een goed en uitgebreid overzicht van voor- en nadele

Geen.
Een snelle afzegging van het festival om zo de kosten te drukken, dat ligt er nu op tafel.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
Allemaal blijven volhouden! Er komen ooit weer betere tijden aan waarin we weer een pint kunnen heffen met vrienden en volledig opgaan op de beste muziek op een stoffig grasveld. Hier in Nederland is alles voorlopig voor 4 weken helemaal dicht.

Op het laatste moment een streep door het festival Left of the Dial, wat enorm jammer. Wat een erg toffe actie van hun was is het volgende: je moet natuurlijk zitten bij een show maar nergens staat waarop je moet zitten. Het festival was in de Maassilo in 7 verschillende ruimtes. Een ruimte stond vol rolstoelen, de andere vol hometrainers en de andere vol hobbelpaarden. Wat was dat vet geweest, muziek luisteren met bier op een hobbelpaard....

En we gaan weer over tot de thuiswerkorde van de dag..
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Er zit ook niet veel anders op dan vol te houden.
Benieuwd hoe lang het bij ons nog gaat duren voor ze de horeca sluiten, niet dat er momenteel nog veel aan is met dat verplicht sluiten om 23uur.

Dat gaan weer saaie weekends worden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken