Corona Virus en concerten/festivals

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Er hangen simpelweg teveel haken en ogen aan. Als zoiets nodig zou zijn dan zie ik onze overheid ook niet het risico nemen om het op die manier door te laten gaan. Ik steun het idee dat ze het proberen, maar massaal testen zie ik niet gebeuren.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Timmetje wrote:
Ik zie dit ook niet gebeuren. Ben bang dat die sneltesten geen oplossing gaan zijn voor concerten of festivals.

Ik denk van wel. Maar eigenlijk zie ik sneltesten zelfs als oplossing in het indijken van het virus in het algemeen.
Verklaar je nader, ik ben benieuwd....
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Op dat laatste heeft mattman wel gelijk hoor. Meer snel test is een veel hogere opvolging waardoor het virus beter te volgen is.
Daar geloof ik zeker WEL in sneltesten, maar simpelweg niet specifiek voor een festivalpoort.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
mattman wrote:

Timmetje wrote:
Ik zie dit ook niet gebeuren. Ben bang dat die sneltesten geen oplossing gaan zijn voor concerten of festivals.


Ik denk van wel. Maar eigenlijk zie ik sneltesten zelfs als oplossing in het indijken van het virus in het algemeen.

Verklaar je nader, ik ben benieuwd….

Ik ben geen expert, en een échte expert als @gesp heeft hier ook al zijn vragen bij gesteld. Ten eerste: snelle tests wordt sowieso hét ding van 2021, volgens mijn onderbuik zelfs meer dan 'het vaccin'. Als jezelf testen iets wordt dat bijna op het niveau komt van je koorts even meten, dan geef je zo'n virus veel, veel minder kans. Over festivals: festivalorganisatoren zijn dit echt wel serieus aan het bekijken en onderzoeken. Dat weten we alvast 100% zeker. En op alles valt een mouw te passen, hoe moeilijk ook. Of tenminste: laat mij nu maar een positieve lul vinden die dat vindt. :)

Als je ziet dat sneltesten nu al zo ver staan, na een relatief korte periode, dan kan ik me niet anders inbeelden dat ze tegen mei/juni een pak meer op punt staan qua betrouwbaarheid. En oplossingen? Ik hoorde al eens iets over het opsturen van een test naar iedereen met een ticket, om de dag van het festival al een eerste screening te houden, en een tweede test -indien nodig- voor de zekerheid aan een van de festivalingangen. Moeilijk, maar moeilijk gaat ook. Duur, maar een peulenschil tegenover de inkomsten die je hebt als festival. En oké, ik zie dit voor een Best Kept Secret een stukje haalbaarder zijn dan een Pinkpop, Rock Werchter of Glastonbury. Maar als een Michael Eavis dit aanhaalt als mogelijke denkpiste, dan is dat niet voor de grap. Of om maar wat te zeggen.

Dat met die haken en ogen volg ik hoor, @Indiaantje89, maar dit is ook gewoon iets wat we nog nooit hebben gedaan, nog nooit ervaring mee hebben. Er zijn veel redenen waarom het niet zou kunnen lukken hoor, met de overheden als grootste struikelblok.

Wie weet gaan internationale acts niet op pad en is een festival met 50K man echt niet te doen, maar zelfs al worden het minifestivalletjes met 1-5K mensen, met lokale acts, verspreid over meer dagen (ik zeg nu maar iets), dan nog denk ik dat sneltesten een rol gaan spelen... Bij losse concerten is zoiets een pak makkelijker te managen natuurlijk. Meerdere controleposts opstellen rond de venue, waar social distancing bewaard kan worden. Desnoods krijgt iedereen een timeslot. En negatief = binnen.

Maar goed, straks zien we dat alles kut wordt 2021 en is mijn positiviteit voor niks geweest. Maar dat zien we later dan wel weer. I believe.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Ik volg je wel mattman enkel is er iets wat altijd aan mij blijft knagen. Ze moeten er echt voor zorgen dat het systeem 100 procent waterdicht is. De overheden gaan nooit instemmen met een systeem waar ook maar het kleinste risico aan vast zit dat 1 persoon vele andere kan besmetten tijdens een concert/festival.
Bedenk maar eens zo'n systeem binnen een paar maanden en dan moet het ook nog normaal uit te voeren zijn om maar nog niet te spreken over de kosten........
Is zoiets haalbaar :?:
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
'No More Lockdown' is het derde nummer uit de coronatrilogie van Van Morrison, na 'As I Walked Out' en 'Born To Be Free' maakt Van The Man in deze protestsong opnieuw duidelijk hoe hij over vergaande overheidsmaatregelen denkt.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=yUOWS7arfw4&ab_channel=VanMorrison-Topic[/video]

No more lockdown /
No more government overreach /
No more fascist police /
Disturbing our peace /
No more taking of our freedom /
And our God-given rights /
Pretending it's for our safety /
When it's really to enslave /
Who's running our country? /
Who's running our world?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
‘No More Lockdown’ is het derde nummer uit de coronatrilogie van Van Morrison, na ‘As I Walked Out’ en ‘Born To Be Free’ maakt Van The Man in deze protestsong opnieuw duidelijk hoe hij over vergaande overheidsmaatregelen denkt.


No more lockdown /
No more government overreach /
No more fascist police /
Disturbing our peace /
No more taking of our freedom /
And our God-given rights /
Pretending it’s for our safety /
When it’s really to enslave /
Who’s running our country? /
Who’s running our world?
Ik vroeg het me al af inderdaad of het echt een protestlied was tegen de maatregelen... Had 'm nog niet geluisterd, maar Van Morrison zakt ook snel af. Poeh.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Ten eerste: snelle tests wordt sowieso hét ding van 2021, volgens mijn onderbuik zelfs meer dan ‘het vaccin’.
ik vermoed dat de protocollen voor het vaccinatie traject al ver gevorderd zijn en binnenkort ook wel bekend.
als ik moet gokken ga ik uit van massa's vaccinaties in voorjaar 2021.

althans, ik ben geek expert, maar haal ik ook hier weer uit
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2353434-vaccin-begin-2021-volgens-expert-vrij-realistisch-pfizer-zet-laatste-stappen.html

....
Grootschalige inentingscampagne

Ben van der Zeijst denkt dat het hoog tijd wordt dat het ministerie van Volksgezondheid zich gaat voorbereiden op een grootschalige inentingscampagne voor volgend voorjaar. "Ze moeten haast maken want er moeten vaccinatiestraten worden ingericht en een draaiboek worden gemaakt. Er ligt nog een oud draaiboek van de pokkenvaccinatie, misschien kan dat worden afgestoft."

De Europese Commissie heeft in totaal 1305 miljoen doses van verschillende vaccins besteld. Daar zijn ook de vaccins bij die nu al ter beoordeling liggen van het CBG. Nederland krijgt naar rato bijna 4 procent van de aangekochte vaccins. Hoeveel er begin 2021 klaarliggen als de vaccins worden goedgekeurd, is nog niet bekend."
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
gesp wrote:
‘No More Lockdown’ is het derde nummer uit de coronatrilogie van Van Morrison, na ‘As I Walked Out’ en ‘Born To Be Free’ maakt Van The Man in deze protestsong opnieuw duidelijk hoe hij over vergaande overheidsmaatregelen denkt.

No more lockdown /
No more government overreach /
No more fascist police /
Disturbing our peace /
No more taking of our freedom /
And our God-given rights /
Pretending it’s for our safety /
When it’s really to enslave /
Who’s running our country? /
Who’s running our world?


Ik vroeg het me al af inderdaad of het echt een protestlied was tegen de maatregelen… Had ‘m nog niet geluisterd, maar Van Morrison zakt ook snel af. Poeh.

Hm, ja. Ik verwacht binnenkort een duet met Lange Frans.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
mattman wrote:
Ten eerste: snelle tests wordt sowieso hét ding van 2021, volgens mijn onderbuik zelfs meer dan ‘het vaccin’.

ik vermoed dat de protocollen voor het vaccinatie traject al ver gevorderd zijn en binnenkort ook wel bekend.
als ik moet gokken ga ik uit van massa’s vaccinaties in voorjaar 2021.

althans, ik ben geek expert, maar haal ik ook hier weer uit
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2353434-vaccin-begin-2021-volgens-expert-vrij-realistisch-pfizer-zet-laatste-stappen.html

….
Grootschalige inentingscampagne

Ben van der Zeijst denkt dat het hoog tijd wordt dat het ministerie van Volksgezondheid zich gaat voorbereiden op een grootschalige inentingscampagne voor volgend voorjaar. “Ze moeten haast maken want er moeten vaccinatiestraten worden ingericht en een draaiboek worden gemaakt. Er ligt nog een oud draaiboek van de pokkenvaccinatie, misschien kan dat worden afgestoft.”

De Europese Commissie heeft in totaal 1305 miljoen doses van verschillende vaccins besteld. Daar zijn ook de vaccins bij die nu al ter beoordeling liggen van het CBG. Nederland krijgt naar rato bijna 4 procent van de aangekochte vaccins. Hoeveel er begin 2021 klaarliggen als de vaccins worden goedgekeurd, is nog niet bekend.”

Het gaat er bij vaccinaties om hoeveel ze er krijgen en wie er als eerste aan de beurt zijn. De ouderen en chronisch zieken/mensen met onderliggend lijden worden lijkt mij als eerste gevaccineerd. Daarna de rest van de bevolking. Ik heb ook niet de verwachting dat ze meteen 17 miljoen vaccins hebben. Dat inenten zal dus wel even gaan duren... Dan is het festival seizoen wel al weer klaar denk ik persoonlijk. Maar ik hoop van niet natuurlijk, laat dat duidelijk zijn..
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Hm, ja. Ik verwacht binnenkort een duet met Lange Frans.

Of verwijdering van YouTube..

Hoewel de 'protestsong' Little Seed Big Tree van Ian Brown (van The Stone Roses) nog steeds online staat.

Masonic lockdown, in your hometown /
Masonic lockdown, can you hear me now /
From the top down, soul shock down /
State shakedown, mass breakdown /
Global orders, riding over borders /
Get behind your doors for the new world order /
Doctor Evil and his needle /
Doctor Evil with a masterplan /
A false vaccine, like a bad dream /
They'll plant a microchip, every woman, child and man /
A plan to chip us all, to have complete control /
The land, the sky, your soul


Wat is dit toch met mijn muzikale helden..
Straks maar Veedon Fleece opzetten en deze trilogie maar snel vergeten.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Vanavond reportage bij nieuwsuur op ned 2.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2353645-als-beyonce-volgend-jaar-komt-moet-ze-waarschijnlijk-zelf-de-lampen-ophangen.html

 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Of verwijdering van YouTube..

Hoewel de ‘protestsong’ Little Seed Big Tree van Ian Brown (van The Stone Roses) nog steeds online staat.

Masonic lockdown, in your hometown /
Masonic lockdown, can you hear me now /
From the top down, soul shock down /
State shakedown, mass breakdown /
Global orders, riding over borders /
Get behind your doors for the new world order /
Doctor Evil and his needle /
Doctor Evil with a masterplan /
A false vaccine, like a bad dream /
They’ll plant a microchip, every woman, child and man /
A plan to chip us all, to have complete control /
The land, the sky, your soul

Wat is dit toch met mijn muzikale helden..
Straks maar Veedon Fleece opzetten en deze trilogie maar snel vergeten.

Nou en? Protestsongs zijn van alle tijd. Zijn ook over alles en nog wat gemaakt. Als ze Van verwijderen van Youtube pleur dan ook gelijk RATM, Geldof, Young etc er af. Ik zou het censuur vinden. Ik geloof dat mensen altijd nog wel denken en dingen voor zichzelf kunnen beslissen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Er zullen allicht wel mensen zijn die hun kaartje kwijt willen als het aanbod zich beperkt tot acts uit Europa, maar daarvoor in de plaats zijn er dan waarschijnlijk genoeg mensen die die willen overnemen. Voor een scherpe programmering is ook niet per se aanbod uit de VS noodzakelijk.

Waar het vooral om gaat is dat zelfs als een festival mogelijk is, niet alle acts zullen komen. Een band als de Red Hot Chili Peppers kan niet op het laatste moment beslissen om even naar Europa te vliegen als een festival toch doorgaat, daar zit maanden van voorbereiding in. Dat soort bands zal een tournee dus enige tijd vantevoren afzeggen als ze geen grote zekerheid hebben dat de optredens doorgang kunnen vinden. Voor een Pinkpop is dit rampzaliger dan voor een Lowlands of een DTRH.

Het gedeelte artiesten wordt imo te weinig aandacht aan besteed. Ja, er moet een oplossing zijn voor het publiek vooraleer de overheden groen licht geven. Maar wat blijft er over als de cijfers in maart nog niet denderend zijn en internationale artiesten opnieuw de pauzeknop indrukken? En wil je -zowel organisator als bezoeker- het risico nemen dat de Peppers 2 dagen op voorhand RW afzeggen omdat de hele band in quarantaine zit na een positieve sneltest bij een van de crewleden?

Voor zover touren al mogelijk gaat zijn. Afhankelijk van de evolutie van het virus, kan me inbeelden dat sommige regeringen niet staan te springen om een karavaan aan Amerikaanse crewleden te ontvangen, die net 10 Europese landen op 20 dagen tijd aangedaan hebben.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
hoopgevend!
https://newsmonkey.be/coronavirus-astrazeneca-vaccin-immuniteit-ouderen/
Het coronavaccin van het Britse AstraZeneca bezorgt een robuuste immuniteitsrespons bij oudere proefpersonen, meldt de Britse zakenkant Financial Times maandag.

...Zo produceert het coronavaccin beschermende antilichamen en T-cellen tegen het coronavirus, en dan specifiek bij oudere leeftijdsgroepen.

Deze bevindingen, die op gezag van bronnen aan de Britse zakenkrant gemeld worden, volgen op eerdere resultaten van het bloedonderzoek. In juli raakte al bekend dat het vaccin ‘robuuste immuunreacties’ deed ontwikkelen bij gezonde volwassenen van 18 jaar. Dat deze gelijkaardige reacties nu vastgesteld worden bij ouderen, valt hoopgevend te noemen.
....
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Wat de artiesten dat betreft zie ik momenteel eigenlijk meer mogelijkheden in de dance. Waar de grote namen op Pinkpop, Lowlands, BKS etc een hele productie meenemen kan een dj in zijn eentje komen aanvliegen. En wat betreft sneltesten bij de ingang, dat is moeilijker te realiseren in een Paradiso, waar iedereen aankomt in de 1 à 2 uur voordat de hoofdact begint, dan in een danceclub, waar mensen meer verspreid over een langere periode voor de deur staan.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Meen me te herinneren dat we het hier een paar weken geleden over de Comic Con hadden die volgens de organisatie sowieso door zou gaan.
Is net (natuurlijk) ook weer verzet:

https://www.nu.nl/cultuur-overig/6086328/tiende-editie-dutch-comic-con-voor-derde-keer-uitgesteld-nieuwe-data-in-juni.html
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Moest trouwens wel wat lachen om ''de reden'' waarom de Comic Con is verzet:

Update | Met pijn in ons hart moeten wij helaas mededelen dat Heroes Dutch Comic Con haar jubileum editie zal verplaatsen naar 19 en 20 juni 2021. Wij hebben dit besluit genomen door het veranderde sentiment onder de bezoekers, maar ook omdat jullie veiligheid bij ons voorop staat.

Wat willen ze daarmee zeggen? Dat als het publiek gewoon had willen gaan dat ze het, ondanks het verbod van de overheid, gewoon door hadden laten gaan? :p
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken