mattman wrote:
Timmetje wrote:
Ik zie dit ook niet gebeuren. Ben bang dat die sneltesten geen oplossing gaan zijn voor concerten of festivals.
Ik denk van wel. Maar eigenlijk zie ik sneltesten zelfs als oplossing in het indijken van het virus in het algemeen.
Verklaar je nader, ik ben benieuwd….
Ik ben geen expert, en een échte expert als @gesp heeft hier ook al zijn vragen bij gesteld. Ten eerste: snelle tests wordt sowieso hét ding van 2021, volgens mijn onderbuik zelfs meer dan 'het vaccin'. Als jezelf testen iets wordt dat bijna op het niveau komt van je koorts even meten, dan geef je zo'n virus veel, veel minder kans. Over festivals: festivalorganisatoren zijn dit echt wel serieus aan het bekijken en onderzoeken. Dat weten we alvast 100% zeker. En op alles valt een mouw te passen, hoe moeilijk ook. Of tenminste: laat mij nu maar een positieve lul vinden die dat vindt.
Als je ziet dat sneltesten nu al zo ver staan, na een relatief korte periode, dan kan ik me niet anders inbeelden dat ze tegen mei/juni een pak meer op punt staan qua betrouwbaarheid. En oplossingen? Ik hoorde al eens iets over het opsturen van een test naar iedereen met een ticket, om de dag van het festival al een eerste screening te houden, en een tweede test -indien nodig- voor de zekerheid aan een van de festivalingangen. Moeilijk, maar moeilijk gaat ook. Duur, maar een peulenschil tegenover de inkomsten die je hebt als festival. En oké, ik zie dit voor een Best Kept Secret een stukje haalbaarder zijn dan een Pinkpop, Rock Werchter of Glastonbury. Maar als een Michael Eavis dit aanhaalt als mogelijke denkpiste, dan is dat niet voor de grap. Of om maar wat te zeggen.
Dat met die haken en ogen volg ik hoor, @Indiaantje89, maar dit is ook gewoon iets wat we nog nooit hebben gedaan, nog nooit ervaring mee hebben. Er zijn veel redenen waarom het niet zou kunnen lukken hoor, met de overheden als grootste struikelblok.
Wie weet gaan internationale acts niet op pad en is een festival met 50K man echt niet te doen, maar zelfs al worden het minifestivalletjes met 1-5K mensen, met lokale acts, verspreid over meer dagen (ik zeg nu maar iets), dan nog denk ik dat sneltesten een rol gaan spelen... Bij losse concerten is zoiets een pak makkelijker te managen natuurlijk. Meerdere controleposts opstellen rond de venue, waar social distancing bewaard kan worden. Desnoods krijgt iedereen een timeslot. En negatief = binnen.
Maar goed, straks zien we dat alles kut wordt 2021 en is mijn positiviteit voor niks geweest. Maar dat zien we later dan wel weer. I believe.