Corona Virus en concerten/festivals

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
RubenFrusciante wrote:

ukefudanshi wrote:

wenteldave wrote:

ukefudanshi wrote:

dinofest wrote:

PJ wrote:

DennisvdBr wrote:
https://www.nme.com/news/music/lollapalooza-co-founder-predicts-gigs-and-festivals-wont-return-until-2022-2709870


Ik mag toch hopen dat dit niet waar is maar stiekem hou ik er wel rekening mee dat het best wel eens die kant kan op gaan….
Vandaag bij eenvandaag een reportage over carnaval volgend jaar. Ook die organisaties vrezen het ergste.
Mijn eerste concert staat op voor begin feb. Simple Minds in het sportpaleis. Ik hou hoop maar vrees het ergste.
Ik ben iets meer optimistisch voor het concert in juni van Clapton en het weekendje Bospop over bijna 1 jaar
1f633.svg



Idd werd hier in België vrijdag ook al gezegd dat het voor de grote festivals nog minimum 1 tot 1,5 jaar zal duren en naar verwachting zelfs langer.


Bron? Ik heb alleen die 1-1,5 jaar gelezen waar je idd vanuit kan gaan voor waarschijnlijk geneog mensen wel gevaccineerd zijn om weer met z’n alleen in een hei te kunnen staan. Maar wie zei er dan “waarschijnlijk langer”? want ook van ranst, van damme, en van gucht in België gaan voor zover ik weet uit van “tot half of eind volgend jaar”. (1-1,5 dus).


Dan is er een vaccin, ja, maar die moet nog wel uitrollen, toch? En mensen laten inenten kost ook tijd, vandaar dat het ‘waarschijnlijk’ langer is. In ieder geval, knuffelen zit er nog niet in, hè ?


Ja dat was dus inclusief het inenten. Ze dachten dat we er dan VANAF zouden zijn. En ik las ook dat de GGD hier in NL denkt in een paar weken heel Nederland te kunnen vaccineren.

Dsu ik heb goede hoop op Kluytmans’ inschatting. Volgende augustus dan weer lekker als vanouds naar abunai drie dagen… MET hugs. ?

(en voor nu, ik hug al mn vrienden gewoon hoor als ze langskomen. Letterlijk iedereen die ik ken doet dat gewoon als altijd, geen uitzonderingen. Uberhaupt over die 1,5meter… straat in amsterdam gezien recentelijk? LOLZ)


Zeg slimbo, weet je waarom je dit jaar er niet heen kan? Door mensen zoals jij. Nou kan dat cosplay gedoe me gestolen worden, maar ook mijn hobbys gaan niet door door mensen die schijt hebben aan de regels, terwijl ik me er zo veel mogelijk aan houd. Dus zelf weten, maar je hoeft hier denk ik niet echt op steun te rekenen..

Ik zou me er meer aan houden als iemand dat nog doet, maar ik ga niet als lulletje lampekatoen 1,5meter uit elkaar zitten als ik een vriend thuis uitnodig als letterlijk bijna heel nederland het en masse inmiddels negeert. Letterlijk elk cafe, terras, restaurant, winkel, straat, park, waar ik langsloop in Amsterdam, al weken, iedereen overal. Zelfs in de pathe enzo. Dan ga ik mezelf dus niet mentaal martelen als de rest van Nederland gewoon gezellig doet. Punt. En al helemáál niet als een woordvoerder van RIVM letterlijk een paar dagen terug in de media zei “je hoeft echt niet bang te zijn dat je een bekeuring krijgt als je een vriend een knuffel geeft, het is maar een richtlijn, geen verbod” en de overheid nu onder druk van letterlijk iedereen al heeft aangekondigd dat in die tijdelijke wet die er dan moet komen tot er een vaccin is “voor thuis zijn er geen regels” (omdat de tweede kamer zei “anders botweg geen wet”). In die context, waarin zoals iemand het gisteren omschreef “ik word aangekeken als ik vraag om even opzij te gaan of ik wel helemaal lekker bij me hoofd ben”, ga ik dus niet als enige in NL krampachtig zitten doen. Ten eerste niet omdat ik niet aangekeken wil worden door mensen op straat alsof ik uit een inrichting ben ontsnapt, en ten tweede omdat het gewoon veel gezelliger is als iemand langskomt om ze gewoon gezellig een knuffel te geven en gezellig naast elkaar te gamen of netflix te kijken of wat dan ook. Dat gaat dus niet veranderen – en ZEKER niet als de overheid nu expliciet aangeeft dat er géén regels zijn/komen voor thuis!

En uh nee, het komt niet daardoor, zowieso mag dcc dus gewoon doorgaan, maar het enige waarvan afhangt wanneer evenementen weer zoals vanouds mogen met normale capaciteit, zonder (afstands)regels, en met bij ons dan altijd heel veel free hug-bordjes, is wanneer dat vaccin en/of behandeling er is. Kluytmans verwacht komend voorjaar, ik heb mezelf maar ingesteld op eind volgend jaar, kan het alleen maar meevallen.

Of ik nu mijn vrienden knuffel thuis of niet of met zn 8ten aan een tafel D&D doe of niet (wat onder druk van oa de raad van state, advocaten, rechters, mensenrechtenraad, tweede kamer, etc dus expliciet is toegestaan straks ook in die tijdelijke wet die het moet regelen tot het vaccin er is) , heeft 0 invloed op wanneer dat Vaccin© of medicijn er is en dus ook nul invloed op wanneer ik weer naar abunai kan en jij je hobbys kan doen.

Nu ja, dat is niet helemaal waar. Hoe meer virus er rondgaat, hoe sneller fase 3 van vaccinonderzoek loopt, aka meer transmissie betekent sneller vaccin betekent SNELLER einde aan de maatregelen. Dus mij (of die andere ~75% van Nederland die aangaf bij vrienden en familie iig regelmatig binnen de 1,5meter te komen in het laatste onderzoek) proberen te overtuigen niet af en toe een knuffel te geven thuis, is vergelijkbaar met dat je mensen zou stimuleren niet te hard te rijden op de snelweg, maar het is niet officieël verboden, en hoe meer mensen het doen, hoe eerder je de snelheidslimiet verhoogd zodat het zowieso mag. Succes.

Je hoeft niet krampachtig te doen, je kunt (zeker thuis bijna) alles doen én je aan de regels houden. Dat is ook nog altijd heel anders dan op een bijeenkomst ‘free hugs’ gaan aanbieden in een tijd dat dat nou nét niet de bedoeling is..

Volgens mij snap je ook niet helemaal hoe een virus zich verspreidt. Het is niet dat die vrienden bij jou wonen en verder nergens heen gaan toch? Lekker met z’n 8’en dicht op elkaar gaan zitten, daarna allemaal naar huis, of naar andere vrienden, naar de winkel waar ook ouderen of zwakkeren of zorgmedewerkers aanwezig zijn, en dat 8x..
Maarja het virus treft jou (en vooral die hierboven beschreven mensen) natuurlijk niet, die houdt wel rekening met jouw argument dat het gewoon gezellig is om lekker te knuffelen en gezellig naast elkaar te zitten. Het komt vooral erg egoïstisch over. Omdat anderen niet aan de regels houden, dat dan zelf ook maar niet doen.

Nu wil ik zeker geen heilige spelen hoor, ik ben echt veel binnen, moést op vakantie (wel naar een gebied met code geel) terwijl we eigenlijk al niet meer wilden (maar annuleren was bijna even duur als de reis), maar blijf komende dagen sowieso wel wat meer thuis. Heb ook een handje vrienden gezien, ook niet altijd op anderhalve meter. Maar om nou hier te komen met je ‘free hugs’, soort van autonome gast ‘omdat de rest van NL het ook doet’ en nu ook nog verkondigen dat jij mee helpt aan het vinden van een vaccin.. Ik denk dat de verplegers daar anders over denken.
Maar zoals ik toestraks al zei, lekker zelf weten, mijn steun heb je niet. Ik ken je niet maar ik vind je nogal over komen als een egoïstische zak.

Ik ben zelf 20, geen gezondheidsklachten, niet echt bang voor het virus, maar het is meer voor mensen als mijn oma, die volgende week met een mondkapje op mijn verjaardag zit, omdat ze er tóch graag bij wil zijn, ondanks ze bang is.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
Ukefudanshi, ik denk oprecht dat het wijs is dat je je iets meer gaat verdiepen in corona, de verspreiding van het/een virus en waarom die maatregelen er zijn waarom ze er zijn. Je denkt er veel te gemakkelijk over.

Ik vind het oprecht bizar dat er na al die maanden nog steeds zo makkelijk over gedacht wordt.

En die DCC gaat november echt niet door hoor.... no way dat dat kan. En wellicht, als ''iedereen zo denkt zoals jij denkt'', is dat maar goed ook.

Voor de rest sluit ik me volledig bij Ruben aan.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
@Ukefudanshi

Daar is toch maar 1 woord voor: dom.
Door mensen als jij gaat misschien ook de volgende concertzomer niet door. Door mensen zoals jij zitten we binnen een paar weken misschien binnen.
Het excuus iedereen doet het, dus ik ook gaat helemaal niet op. De meerderheid van mensen probeert zich wel te houden aan de regels. Het is door deze onbezonnen knuffelaars dat mensen die zich wel aan de regels houden ook worden gestraft en kunnen binnen blijven.
Als iedereen te snel gaat rijden denk je dat de snelheidslimiet wordt verhoogd? Dus als iedereen gaat inbreken wordt dat uit de strafwet gehaald?

Mensen als jij zouden ze eens moeten uitnodigen op een corona afdeling in het ziekenhuis. Geconfronteerd worden met wat jouw gedrag met andere mensen kan doen. Je kan knuffelen binnen je groep, die zich verplaatsen binnen hun gezin, op hun werk (zij zullen in tegenstelling tot anderen wrs hun werk nog wel hebben) enz.

Wees eens eens beetje solidair, doe je ogen open, doe het dan niet voor jezelf maar voor andere kwetsbare mensen. En voor ons hier die graag volgende zomer weer willen genieten van live muziek
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
322
Ik vind het oprecht bizar dat er na al die maanden nog steeds zo makkelijk over gedacht wordt.

Dat mensen zich steeds minder aan de opgelegde maatregelen houden komt mijn inziens voor een deel door de focus op sterfgevallen en ziekenhuisopnames. En door belangengroepen die aan de stoelpoten van de 1.5-meter-maatregel zagen.

Onderbelicht blijft nog steeds dat het een virus is is dat je liever niet oploopt, de immuunreactie op het virus verricht ook in milde gevallen weefselschade van een type dat op de lange termijn geassocieerd wordt met progressieve ziekten en beginstadia van tumoren. Daarnaast zijn virusinfecties beruchte veroorzakers van chronische vermoeidheidsklachten. Heb het hier al eerder gezegd, het is geen strikt virus dat enkel in de luchtwegen voorkomt. Ook hersenen, hart + bloedvaten, nieren, maagdarmstelsel en testikels kunnen worden geïnfecteerd: daar zitten (net als in de luchtwegen) toegangspoorten voor dit coronavirus.

Zie bijvoorbeeld ook: https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms

Snap trouwens erg goed dat mensen genoeg hebben van corona en de maatregelen, vanwege de lage infectiedruk kan dichter naar elkaar toe komen (bij bekenden) momenteel met een zeer beperkt risico. Zie dan niet zoveel problemen aan het knuffelen van vrienden als je in het openbare leven verder wel 1.5 meter afstand houdt.

Problematisch is dat teveel mensen weinig (of niet) bereid zijn zich te laten testen bij milde klachten, en dat dit in sommige gevallen te lang duurt of te ver weg is.


 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
404
249
Het zijn nog een hoop maanden tot aan de nieuwe festivalzomer, maar van deze berichten wordt een mens niet vrolijk :( :

https://www.standard.co.uk/go/london/music/glastonbury-2021-dates-2022-festival-michael-eavis-a4515866.html
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
Dit is dan wel weer positief:

Asked whether he’s concerned about the future of the festival, Eavis said: “No, I do not worry at all. I’m so confident that it’s going to survive. The only certainty, I think, is the year after, 2022, to be perfectly candid.

Het zal dan misschien een jaar later worden maar het festival zal wel blijven bestaan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
In Rusland willen ze dus al massaal beginnen vaccineren in oktober. Lijkt me wel érg vroeg.

https://www.demorgen.be/nieuws/rusland-zegt-als-eerste-een-vaccin-tegen-het-coronavirus-te-hebben-geregistreerd-na-test-op-poetins-dochter~bd3a6d03/

Dat Poetin ook zijn dochter opvoerde als proefkonijn voor de tests, verbaast me dan weer niet.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Jongens, ik heb er erg een hard hoofd in dat de festivals volgend jaar óók niet doorgaan op de manier hoe we dat gewend zijn. Heeft iemand hier meer info (of een theorie)tot zijn/haar beschikking om dit enigszins te ontkrachten?
Ik heb er erg veel last van moet ik zeggen. Het clubben, festivals, niet meer in een dampende kroeg staan. Wat mis ik alles zeg.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Jongens, ik heb er erg een hard hoofd in dat de festivals volgend jaar óók niet doorgaan op de manier hoe we dat gewend zijn. Heeft iemand hier meer info (of een theorie)tot zijn/haar beschikking om dit enigszins te ontkrachten?
Ik heb er erg veel last van moet ik zeggen. Het clubben, festivals, niet meer in een dampende kroeg staan. Wat mis ik alles zeg.

Ik denk wel dat het los loopt. De reden is simpel: ze moeten gewoon doorgaan. Om te overleven. Het is te belangrijk voor de sector.

Dat het misschien moeilijk wordt, indien er nog geen vaccin is (sorry Putin), dat ontken ik niet. Maar: moeilijk gaat ook. En in tijden als deze klinkt moeilijk beter dan onmogelijk.

Heb het gevoel dat instant tests een grote rol gaan spelen volgend jaar. Naast in een vaccin, is ook daarin al veel vooruitgang geboekt (en we zijn nog maar augustus, kan je nagaan). Sterker: er is al een test ontwikkelt waarbij je instant ziet of je positief bent: https://www.nytimes.com/reuters/2020/08/13/technology/13reuters-health-coronavirus-israel-detection.html Als een Pinkpop, Rock Werchter, Lowlands deze testjes aanbiedt op verschillende controleposten heb je al een mogelijke oplossing. In het slechtste geval ga je een honderdtal/een paar honderd positieve testers hebben, die je dan uiteraard terugbetaald. Maar op een festival met tienduizenden mensen is dat maar een kleine opoffering natuurlijk.

Misschien zijn er nog mogelijke oplossingen, geen idee. Maar ik noem deze 'piste' wel even.

Ik ben enorm optimistisch nu. En da's belangrijk. :)
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Goed om te horen. Ik denk dat ze deze instant tests inderdaad bij de ingang(of vanuit de auto?) wel kunnen uitvoeren. Risico is klein, maar gevolg is wel groot als het mis gaat en toch een positief(in het negatieve zin van het woord haha) persoon rondloopt. En laten we eerlijk zijn, de overheid maalt nou niet echt bepaald om de culturele sector.

Ik ben oprecht heel bang dat er zoveel mogelijk op 1.5 meter wordt ingezet, ook op festivals.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
954
284
Als die snelle tests effectief werken kunnen die ook gewoon massaal ingezet worden om zoveel mogelijk mensen te testen en de positief geteste mensen in quarantaine te zetten. Nu is het vaak 2 a 3 dagen wachten voor je info hebt en kan je ondertussen al nieuwe mensen hebben besmet. Met veel meer snelle tests en goedkope tests zie ik het wel mogelijk dat er na verloop van tijd ook gewoon minder virus zal circuleren ook zonder vaccin. Of ben ik daar te optimistisch?
Als die test in een paar seconden kan zien of je ziek bent dan vermoed ik dat ze per dag wel heeeeeeel veel mensen kunnen testen. (25cent per test en 200 dollar per machientje dat moet kijken of de test positief is). => Waarschijnlijk niet heer realistisch maar kunnen ze dan niet gewoon een hele regio op één dag testen :p

en dan hopla terug naar de festivals :D
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Misschien dat iemand ( @gesp ) mij het volgende kan uitleggen. Ik zag gisteren toevallig grafiekjes op NOS. De besmettingen nemen sinds 1 juli flink toe. maar het aantal ziekenhuisopnamen en mensen die overlijden aan de gevolgen van Corona vallen vooralsnog mee. Die twee grafieken komen amper van de x-as. Ik vind het moeilijk te rijmen met de roep dat we er vanaf 1 juli allemaal een puinhoop van maken. Is het dan zo dat we die buts aan ziekenhuisopnames nog gaan krijgen, of is het misschien eerder zo dat we in het begin van het jaar gewoon totaal geen idee hadden van hoeveel besmettingen we hadden?
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Als die snelle tests effectief werken kunnen die ook gewoon massaal ingezet worden om zoveel mogelijk mensen te testen en de positief geteste mensen in quarantaine te zetten. Nu is het vaak 2 a 3 dagen wachten voor je info hebt en kan je ondertussen al nieuwe mensen hebben besmet. Met veel meer snelle tests en goedkope tests zie ik het wel mogelijk dat er na verloop van tijd ook gewoon minder virus zal circuleren ook zonder vaccin. Of ben ik daar te optimistisch?
Als die test in een paar seconden kan zien of je ziek bent dan vermoed ik dat ze per dag wel heeeeeeel veel mensen kunnen testen. (25cent per test en 200 dollar per machientje dat moet kijken of de test positief is). => Waarschijnlijk niet heer realistisch maar kunnen ze dan niet gewoon een hele regio op één dag testen ?

en dan hopla terug naar de festivals ?

Met een positieve gedachte is de teleurstelling nog groter, helaas. Ik ben het helemaal met je eens dat het mogelijk is hoor, maar veel vertrouwen heb ik niet in dat de overheid daarin de culturele sector een soort van tegemoetkoming wil doen naast de andere corona-regels.

Ik heb oprecht trouwens wel 2 weken quarantaine voor over om een dag/weekend naar een festival te gaan.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Misschien dat iemand ( @gesp ) mij het volgende kan uitleggen. Ik zag gisteren toevallig grafiekjes op NOS. De besmettingen nemen sinds 1 juli flink toe. maar het aantal ziekenhuisopnamen en mensen die overlijden aan de gevolgen van Corona vallen vooralsnog mee. Die twee grafieken komen amper van de x-as. Ik vind het moeilijk te rijmen met de roep dat we er vanaf 1 juli allemaal een puinhoop van maken. Is het dan zo dat we die buts aan ziekenhuisopnames nog gaan krijgen, of is het misschien eerder zo dat we in het begin van het jaar gewoon totaal geen idee hadden van hoeveel besmettingen we hadden?

Daar zijn 2 redenen voor. De eerste reden is dat we veel meer testen dan in de eerste golf, en dus kunnen we de ziekenhuisopnames wel vergelijken, maar de hoeveelheid besmettingen niet. De tweede reden is dat (volgens het nieuws) vooral jongeren nu besmet zijn, en de kans dat een jongere in het ziekenhuis komt door corona is veel kleiner. Ik denk dat we bij lange na niet op hetzelfde niveau zitten als de eerste golf (te zien aan het ziekenhuisopnames), maar ik vind het wel terecht dat ze even de regels wat willen versterken om te kijken hoe het verder loopt.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
jarne wrote:
Als die snelle tests effectief werken kunnen die ook gewoon massaal ingezet worden om zoveel mogelijk mensen te testen en de positief geteste mensen in quarantaine te zetten. Nu is het vaak 2 a 3 dagen wachten voor je info hebt en kan je ondertussen al nieuwe mensen hebben besmet. Met veel meer snelle tests en goedkope tests zie ik het wel mogelijk dat er na verloop van tijd ook gewoon minder virus zal circuleren ook zonder vaccin. Of ben ik daar te optimistisch?
Als die test in een paar seconden kan zien of je ziek bent dan vermoed ik dat ze per dag wel heeeeeeel veel mensen kunnen testen. (25cent per test en 200 dollar per machientje dat moet kijken of de test positief is). => Waarschijnlijk niet heer realistisch maar kunnen ze dan niet gewoon een hele regio op één dag testen ?

en dan hopla terug naar de festivals ?

Met een positieve gedachte is de teleurstelling nog groter, helaas. Ik ben het helemaal met je eens dat het mogelijk is hoor, maar veel vertrouwen heb ik niet in dat de overheid daarin de culturele sector een soort van tegemoetkoming wil doen naast de andere corona-regels.

Ik heb oprecht trouwens wel 2 weken quarantaine voor over om een dag/weekend naar een festival te gaan.

Zeker mee eens! Als we gewoon allemaal op de weide kunnen staan en dan maar 2 weken thuis moeten blijven zou ik daarvoor tekenen!
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
322
Oasiss wrote:
Misschien dat iemand ( @gesp ) mij het volgende kan uitleggen. Ik zag gisteren toevallig grafiekjes op NOS. De besmettingen nemen sinds 1 juli flink toe. maar het aantal ziekenhuisopnamen en mensen die overlijden aan de gevolgen van Corona vallen vooralsnog mee. Die twee grafieken komen amper van de x-as. Ik vind het moeilijk te rijmen met de roep dat we er vanaf 1 juli allemaal een puinhoop van maken. Is het dan zo dat we die buts aan ziekenhuisopnames nog gaan krijgen, of is het misschien eerder zo dat we in het begin van het jaar gewoon totaal geen idee hadden van hoeveel besmettingen we hadden?

Daar zijn 2 redenen voor. De eerste reden is dat we veel meer testen dan in de eerste golf, en dus kunnen we de ziekenhuisopnames wel vergelijken, maar de hoeveelheid besmettingen niet. De tweede reden is dat (volgens het nieuws) vooral jongeren nu besmet zijn, en de kans dat een jongere in het ziekenhuis komt door corona is veel kleiner. Ik denk dat we bij lange na niet op hetzelfde niveau zitten als de eerste golf (te zien aan het ziekenhuisopnames), maar ik vind het wel terecht dat ze even de regels wat willen versterken om te kijken hoe het verder loopt.

Dit vooral. En doordat weinig mensen momenteel het virus hebben (in vergelijking met het voorjaar) en overwegend wel afstand houden is de hoeveelheid virus die iemand binnenkrijgt lager, wat weer gunstig is voor het ziektebeloop. Terechte vrees is dat het virus overspringt van jongere naar oudere generaties, iets wat je nu ook al terug ziet in de cijfers.

We hebben momenteel te maken met een set maatregelen en gedrag van mensen die zorgen voor een toename van besmettingen. In absolute aantallen is dat nu nog geen groot probleem, maar als trend is dat zeker zorgwekkend. Bovendien is het zowel voor gezondheid als economie beter als het aantal nieuwe besmettingen erg laag blijft. Vind ziekenhuisopname nu ook geen goede parameter, daar komen alleen sommige 50/60+ers 2 weken na besmetting terecht. Blijft goed om je te realiseren dat blijvende schade ook best vaak voorkomt bij de milde gevallen die je niet in grafiekjes van ziekenhuisopname en sterfte terugziet.

De recente oplopende besmettingen is dan ook echt geen goed teken, die trend moet gekeerd worden.

Over testen: die snelle tests zijn voorlopig niet accuraat genoeg om breed in te zetten. Zo'n 95% zekerheid - zoals die Israëlische - klinkt goed, maar is lang niet goed genoeg voor massaal gebruik. Kan zo snel niet zien of die 95% de sensitiviteit of specificiteit is maar vermoed de eerste. Een test heeft altijd beide eigenschappen, zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sensitiviteit_en_specificiteit

Rekenvoorbeeld: Volgens de meest recente schatting is momenteel 1 op de 500 Nederlanders besmet met het virus. Stel je screent 10.000 mensen (waarvan er dan 10.000/500=20 geïnfecteerd zijn), dan vindt je met zo'n test 10000 x 95% 500 mensen. Van die 20 die echt positief zijn wordt 95% eruit gehaald. Dat betekent dat je 480 onterecht positief test en je alsnog 1 positief geval niet vind.

De huidige PCR-test om gevallen op te sporen is ook niet optimaal, daarom worden nu alleen mensen getest worden met covidklachten en is het zo dat een negatieve test geen 100% garantie geeft.

Ben het met Jarne eens dat makkelijk, snel en veel testen erg gaat helpen in de strijd tegen het virus. Maar verplicht testen (voor bijvoorbeeld festivalbezoek) loopt volgens mij op wettelijke bezwaren, nog los van sensitiviteit en specificiteit van de testen.

Zie die 1.5 meter eigenlijk niet verdwijnen voor er een vaccin is, een ouderwetse club- of kroegavond zal dan helaas niet snel gebeuren.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200820_00172359/duizenden-vrouwen-bieden-moedermelk-aan-voor-coronaonderzoek
Duizenden vrouwen bieden moedermelk aan voor coronaonderzoek

Zo’n 5000 vrouwen hebben sinds dinsdagavond gereageerd op de oproep van het Emma Kinderziekenhuis om moedermelk te doneren. „Overweldigend. Onze onderzoekers zijn bijzonder enthousiast over de grote respons”, zegt een woordvoerder van het kinderziekenhuis, onderdeel van Amsterdam UMC.

Uit onderzoek van het ziekenhuis blijkt dat de moedermelk van vrouwen die een Covid-19 infectie hebben doorgemaakt, antistoffen tegen het coronavirus bevat. Onderzoekers gaan nu kijken of de melk bruikbaar is om coronabesmettingen te voorkomen, bijvoorbeeld bij kwetsbare groepen zoals ouderen. Hiervoor startte het ziekenhuis eerder deze week met een campagne om duizend vrouwen te werven die moedermelk willen doneren. Aan deze vrouwen wordt gevraagd om 100 milliliter voor de Moedermelkbank te kolven.

Het moet nog blijken of de moedermelk inderdaad werkzaam is als preventieve behandelmethode tegen het coronavirus. Dan kan de moedermelk mogelijk ingezet worden bij risicogroepen mocht er een tweede coronagolf komen.

Het onderzoek is een samenwerking van de afdeling Experimentele Virologie van Amsterdam UMC met de Nederlandse Moedermelkbank, Wageningen Research & Development, Universiteit van Utrecht, Sanquin en Viroclinics.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
Reportage eenvandaag met oa directeur lowlands.
Ik ben benieuwd waarmee het kabinet straks gaat komen. Grootschalige vergunningsplichtige evenementen kunnen we nog wel een half jaar vergeten denk ik.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dit-weekend-zou-lowlands-zijn-wat-door-corona-werd-afgelast-organisaties-weten-nog-steeds-niet-wa/
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Jongens, ik heb er erg een hard hoofd in dat de festivals volgend jaar óók niet doorgaan op de manier hoe we dat gewend zijn. Heeft iemand hier meer info (of een theorie)tot zijn/haar beschikking om dit enigszins te ontkrachten?
Ik heb er erg veel last van moet ik zeggen. Het clubben, festivals, niet meer in een dampende kroeg staan. Wat mis ik alles zeg.

Er lijkt me wel een grote kans dat er tegen juni-augustus volgend jaar een vaccin is uitgerold en die 1.5m er dus af kan? @gesp ? Kluytmans van het omt denkt dat de 1.5m tot komend voorjaar duurt zelfs maar, maar dat vind ik dan wel weer erg optimistisch...
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
mdekens wrote:
Jongens, ik heb er erg een hard hoofd in dat de festivals volgend jaar óók niet doorgaan op de manier hoe we dat gewend zijn. Heeft iemand hier meer info (of een theorie)tot zijn/haar beschikking om dit enigszins te ontkrachten?
Ik heb er erg veel last van moet ik zeggen. Het clubben, festivals, niet meer in een dampende kroeg staan. Wat mis ik alles zeg.

Er lijkt me wel een grote kans dat er tegen juni-augustus volgend jaar een vaccin is uitgerold en die 1.5m er dus af kan? @gesp ? Kluytmans van het omt denkt dat de 1.5m tot komend voorjaar duurt zelfs maar, maar dat vind ik dan wel weer erg optimistisch…

Een vaccin is op zn vroegst te verwachten begin volgend jaar. Zo vertelde de minister zelf. Dan ligt het er maar net aan hoe snel de mensen die vallen in de risicogroep gevaccineerd kunnen worden. Het eerste grote evenement voor volgend jaar in zn huidige vorm is eigenlijk al gesneuveld. Carnaval gaat natuurlijk niet door al moet de definitieve beslissing nog genomen worden. Ik hoop zelf dat alles rond mei/juni volgend jaar weer bij het oude is.....
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken