Corona Virus en concerten/festivals

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen. :)
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen. ?

De belgen en WHO verdachten begin 2022 dus die laatste zin zou ik inslikken ?

Maaaaaarrrr dat is wereldwijd. Wij hebben ??? euro en krijgen dus waarschijnlijk eerder. Daarom hoop ik hald komend jaar xD hier dan.
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
Ik mis uberhaupt iets van een lange termijn plan van de regering, vooral omtrent de evenementen industrie.
Na bijna 6 maanden(!!) staren ze zich nog steeds blind op een vaccin waarvan het maar de vraag is of het er komt, hoe het gedistributeerd wordt, etc..

Wat ik ook vreemd vind: een tijdje terug bij de versoepelingen van juni (dacht ik) werden er kaders aangegeven wanner we ons weer zorgen moesten gaan maken; ik meen 40 ziekenhuisopnamen per dag en +10 IC. Die cijfers worden bij lange na niet gehaald maar toch is er ineens "paniek" bij een kleine stijging van besmettingen.
Mja wat wil men nu? 0 besmettingen? Dat lukt zelfs Nieuw-Zeeland maar tijdelijk.

Ondertussen hebben we enorme demonstraties gehad, redelijk grote evenementen zoals de kermis in Tilburg, volle stranden en dit heeft niet tot problemen in de zorg geleid. De reden waarom de evenement industrie nog steeds bijna niks mag doen begint voor mij erg vaag te worden.

Ik vraag me echt af hoe lang men dit beleid nog wil gaan volhouden en wat we gaan doen als er maart 2021 nog steeds geen vaccin is?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.901
8.543
Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen.
1f642.svg

Hoe kom je de dag door vraag ik me af. Mag er zelfs niet aan denken dat het volgend jaar weer vingers draaien wordt.

En zoals gezegd: het kan ook gewoon niet. Een festival als Best Kept Secret kan zich niet nog een jaar als 2020 veroorloven.

:-|
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.515
10.869
En zoals gezegd: het kan ook gewoon niet. Een festival als Best Kept Secret kan zich niet nog een jaar als 2020 veroorloven.
Er waren toch al te veel festivals, dus dit komt misschien toch wel als een zegen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Timmetje wrote:
Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen.
1f642.svg


Hoe kom je de dag door vraag ik me af. Mag er zelfs niet aan denken dat het volgend jaar weer vingers draaien wordt.

Ik vermaak me prima thuis. :)
Genoeg boeken, tijdschriften, series, games, films, bordspellen, albums, documentaires, etc om me mee zoet te houden. En daarnaast natuurlijk werk + huishouden.

Al kijk ook ik natuurlijk smachtend uit naar het eerste ''normale'' concert/festival/theaterbezoek.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.901
8.543
mattman wrote:

Timmetje wrote:
Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen.
1f642.svg



Hoe kom je de dag door vraag ik me af. Mag er zelfs niet aan denken dat het volgend jaar weer vingers draaien wordt.

Ik vermaak me prima thuis.
1f642.svg

Genoeg boeken, tijdschriften, series, games, films, bordspellen, albums, documentaires, etc om me mee zoet te houden. En daarnaast natuurlijk werk + huishouden.

Dat zijn prima zoethoudertjes tussen de festivals in natuurlijk. Maar er gaat geen dag voorbij wanneer ik niet aan de komende festivals denk. En dat mag je gerust heel letterlijk nemen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.437
Timmetje wrote:

mattman wrote:

Timmetje wrote:
Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen.
1f642.svg



Hoe kom je de dag door vraag ik me af. Mag er zelfs niet aan denken dat het volgend jaar weer vingers draaien wordt.


Ik vermaak me prima thuis.
1f642.svg

Genoeg boeken, tijdschriften, series, games, films, bordspellen, albums, documentaires, etc om me mee zoet te houden. En daarnaast natuurlijk werk + huishouden.

Dat zijn prima zoethoudertjes tussen de festivals in natuurlijk. Maar er gaat geen dag voorbij wanneer ik niet aan de komende festivals denk. En dat mag je gerust heel letterlijk nemen.

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Voor mijn eigen mentale gezondheid wil ik er simpelweg niet aan denken dat het volgende festivalseizoen ook nog in het water valt. Want man, wat mis ik het inmens in deze periode. Normaal zorgt de zomer voor de ontlading/oplading voor de rest van het jaar. Nu met 40 graden achter een computer werken.

Ik sluit me in die zin ook aan bij de post van Kelderman. Ik mis echt een toekomstperspectief voor de gehele culturele sector. Een maatschappij is te kenmerken aan de hand van hun culturele niveau en als we niet uitkijken hollen we achteruit. Het is jammer dat de culturele sector een slechte lobby heeft + zwakke minister, wat de vliegtuiglobby wel lukt, lukt de culturele sector helaas niet. Ik ben erg benieuwd hoe dit zich de komende maanden zal ontwikkelen. Voor veel instellingen zal het er dan echt om gaan spannen. Als er geen perspectief is dat begin 2021 weer gestart kan worden met optredens met een rendabele exploitatie (dat hoeft dus nog niet perse volle bak te zijn), dan wordt het echt een slagveld.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Ik weet precies hoe je je voelt Mattman.
Weinig te klagen aangezien ik niet ziek ben geworden, in mijn omgeving ook niemand. Kan mijn vriendin, vrienden en familie onder enige aanpassingen gewoon blijven zien. Heb mijn elektrische gitaar die deze tijden weer eens bewijst de beste vriend te zijn, luister en ontdek meer (nieuwe) muziek dan ooit.
Máár als ik dan iéts te klagen heb, is het echt over festivals en concerten..
Twintig keer achter elkaar Alive van Pearl Jam op de gitaar spelen vervangt niet Pearl Jam live zien.., bij je vader op de verjaardag (op anderhalve meter van elkaar) zitten is niet hetzelfde als samen een heel weekend doen waar we van houden.., Tame Impala door de speakers blazen is niet dat audio-visuele spektakel meemaken..
Vrees vooral voor Eric Clapton gezien zijn leeftijd.. Gorillaz, Lenny Kravitz daar krijg ik nog wel kansen bij om ze te zien, dus daar baal ik minder van. Maar Clapton niet live kunnen zien spelen, door Corona... die gedachte maakt me wel oprecht verdrietig.
Ik prijs mezelf gelukkig dat de Corona-crisis mij niet hard raakt, maar dat ik dag in dag uit denk aan muziekfestivals geeft toch wel aan hoe belangrijk het voor me is.
We houden hoop!
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.901
8.543
Mojo deed onderzoek naar festivals organiseren in coronatijden.

"Wij denken Lowlands 2021 ook in Corona tijd te kunnen organiseren."

https://www.mojo.nl/over-mojo/nieuws/wat-weten-we-nu-eigenlijk-van-het-coronavirus-en-wat-betekent-dit-voor-evenementen/
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.214
2.150
Mojo deed onderzoek naar festivals organiseren in coronatijden.

“Wij denken Lowlands 2021 ook in Corona tijd te kunnen organiseren.”

https://www.mojo.nl/over-mojo/nieuws/wat-weten-we-nu-eigenlijk-van-het-coronavirus-en-wat-betekent-dit-voor-evenementen/

Tja, je kunt het in je concertzaal prima op orde hebben. Het probleem is dat grote evenementen en concerten op dit moment nog altijd echt achteraan de rij staan, achter dit soort gevallen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/schuren-bij-disco-dolly-alsof-corona-niet-bestaat-cafes-in-amsterdam-lappen-soms-regels-aan-hun-laars~beecd8ce/?fbclid=IwAR2I4ZYguN1vApdyYYTkR7sNdch4DPqe326J9E7w6vgO0jUcAO9PF4vTF-k

Ik vrees dat voorlopig de ruimte eerder minder wordt dan dat een Ziggo, AFAS of TivoliVredenburg meer ruimte krijgt. En zelfs als er meer ruimte ontstaat om in concertzalen flexibel met de 1,5 meter om te gaan blijft het probleem dat er op dit moment niets internationaal op tournee is. Het gaat echt wel een tijd duren voordat de concertmachine weer draait, en in de tussentijd maken de Dolly's het alleen maar lastiger.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.327
5.021
Mojo deed onderzoek naar festivals organiseren in coronatijden.

“Wij denken Lowlands 2021 ook in Corona tijd te kunnen organiseren.”

https://www.mojo.nl/over-mojo/nieuws/wat-weten-we-nu-eigenlijk-van-het-coronavirus-en-wat-betekent-dit-voor-evenementen/
Dit weekend was het Decibel, en die hadden toch een soort van oplossing:
118342241_3348367591873209_6236794989845972816_o.jpg


Mijn eerste gedacht bij zoiets, van pfff nee zoiets wil ik niet. Anderzijds is dit beter dan nog een jaar niks doen. Misschien ook dat poppodia in samenwerking met lokale gemeente hier ook iets in kan doen. We hebben in NL toch vast nog wel openbare plaatsen waar we een podium neer kunnen zetten met dit soort cirkels erin?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Net op Studio Brussel, een interview met Vincent Vanquickenborne (burgemeester van Kortrijk); Kortrijk biedt een terrein aan waar evenementen op georganiseerd kunnen worden (tot 1200p). Zij hebben een wedstrijd uitgeschreven om een concept te bedenken voor het bubbel-gegeven, waar rekening wordt gehouden met groter wordende bubbels (dus aanpasbaar) en weerbestendigheid (omdat ze ook in het najaar al willen organiseren). Zo te horen wordt er (heel vreemd voor politiek België) echt kort op de bal gespeeld want willen ze al heel snel met evenementen starten. Hij gaf hierbij ook aan dat Alcatraz al aan het werk was om een evenement op te zetten, nog dit najaar. Als iemand innovatief is, komt het niet verrassend uit die kant van het land, ze staan daar al lang bekend als de grootste ondernemers. Ik ben alleszins benieuwd wat er uit de bus komt.

Hier is het nog iets beter uitgelegd dan mijn poging van het interview;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/25/kortrijk-krijgt-eerste-coronaproof-evenementenplein-van-vlaander/
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.706
1.863
https://www.google.com/amp/s/eenvandaag.avrotros.nl/amp/item/lowlandsbaas-liet-onderzoeken-of-festivals-en-concerten-echt-niet-kunnen-we-zijn-met-zn-allen-ong/

Een half jaar, hooguit een heel jaar kunnen ze het nog volhouden in de evenementensector. "En dan zijn we met z’n allen weg", waarschuwt Eric van Eerdenburg van Mojo Concerts. En dat is niet nodig denkt hij. "Iedereen is ongelofelijk bang gemaakt.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.018
6.059
NOVA ROCK Festival via facebook

vertaald bericht / facebook:
Goed nieuws voor het festival & concertzomer 2021! ?
Kanselier Sebastian Kurz kondigde afgelopen vrijdag aan dat de verspreiding van het virus in de loop van 2021 '' duurzaam '' kan worden ingeperkt. Volgens de huidige stand van kennis kan Oostenrijk tegen de zomer 2021 '' terugkeren naar normaliteit '' '' Wij worden geconfronteerd met een moeilijke herfst en winter. Echter volgend jaar zal er een sterke opluchting zijn van mogelijke vaccins en medicijnen, waardoor we naar verwachting in de loop van het jaar weer ons normale leven kunnen leiden ". ?
We hebben alle voorzorgsmaatregelen genomen en kijken uit naar een '' normaal '' festival zomer 2021. Blijf veilig bij jou! ☘️

origineel :
Good News für den Festival & Konzertsommer 2021! ?
Bundeskanzler Sebastian Kurz hat vergangenen Freitag verkündet, dass die Verbreitung des Virus im Laufe des Jahres 2021 „nachhaltig“ eingedämmt werden kann. Nach dem derzeitigen Wissensstand werde Österreich bis zum Sommer 2021 „zur Normalität zurückkehren“ können. „Wir stehen vor einem schwierigen Herbst und Winter. Allerdings ist damit zu rechnen, dass es nächstes Jahr eine starke Entlastung durch mögliche Impfstoffe und Medikamente geben wird, sodass wir im Laufe des Jahres voraussichtlich wieder unser normales Leben führen werden können“. ?
Wir haben alle Vorkehrungen getroffen und freuen uns mit Euch auf einen „normalen“ Festivalsommer 2021. Stay safe! ☘️
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.018
6.059
via 1Limburg
Limburgse festivals Pinkpop, Bospop en Solar snakken naar duidelijkheid over de festivalzomer van 2021. De uitkomsten van een recent onderzoek van de Radboud Universiteit bieden een sprankje hoop.

Dat blijkt uit een rondgang langs de Limburgse festivals.

Onderzoek
Eind april werd het verbod op grote evenementen verlengd tot 1 september. Hoe het daarna uit gaat zien, is vooralsnog onduidelijk. Maar dat festivals staan te popelen, is geen verrassing. Festival- en concertorganisator Mojo en Lowlands hebben wetenschappelijk onderzoek laten doen naar het coronavirus in relatie tot festivals en evenementen. Een van de uitkomsten van het onderzoek van de Radboud Universiteit is dat concerten in de buitenlucht weinig coronagevaar opleveren.
https://www.1limburg.nl/onderzoek-mojo-gaat-de-festivalzomer-volgend-jaar-door?context=topstory

link naar uitkomst van het onderzoek, update tov hierboven geplaatste eerdere link bij Mojo artikel:
https://crisislab.nl/wordpress/wp-content/uploads/Wat-is-er-bekend-over-corona-def-24-8-2020.pdf?fbclid=IwAR1SU-AAqsZB1uc1iaGLnhSi_fgNvEpbkuInxO3aZfgTXRxQmVEgTSG94mI
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.018
6.059
via 1Limburg

Limburgse festivals Pinkpop, Bospop en Solar snakken naar duidelijkheid over de festivalzomer van 2021.

Solar
Kartrekker
"Ik ben voorzichtig positief over volgend jaar", zegt Dennis Behlau, projectmanager van Solar. "Het is goed dat dit onderzoek is gedaan. Het is goed voor de sector dat een grote organisatie als Mojo zich als kartrekker opstelt en het balletje aan het rollen probeert te krijgen in Den Haag." Volgens Behlau wordt er achter de schermen bij het Roermondse festival al gewerkt aan de editie van volgend jaar. "We zijn op zoek naar oplossingen hoe het wél door kan gaan. Groter of kleiner. Een dag meer of een dag minder. We bekijken meerdere opties Het is ook een optie dat we de temperatuur opnemen van festivalbezoekers. Dit onderzoek geeft in ieder geval hoop."

En dat is wel belangrijk voor Solar. Net als andere organisatoren zag het Roermondse festival hoe er vanwege het rondwarende coronavirus een streep door de festivalzomer én de bijbehorende inkomsten ging. "Dat hakt er natuurlijk in. Des te belangrijker is het om na te denken over dingen die wél kunnen", zegt Behlau.

Pinkpop
Vergunning
Ook bij Pinkpop wordt achter de schermen al gewerkt aan de editie van volgend jaar. Sterker nog, de kaartverkoop wordt binnenkort ook weer hervat. Over het onderzoek van Mojo - waar Pinkpop ook onder valt - kan Niek Murray van het Landgraafse festival niet veel zeggen. "Er wordt natuurlijk veel geroepen", zegt hij. "Uiteindelijk moeten we een vergunning krijgen van de gemeente. Als die zegt dat het niet door kan gaan, helpt dit onderzoek ook niet." Volgens Murray is het daarentegen wel goed dat er ook eens 'positief nieuws' klinkt uit de branche. "Maar er is nog veel onzeker. Het verbod op grote evenementen loopt tot 1 september, maar wat is daarna?"

Bospop
Ontwikkelingen
Ook in Weert worden alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden. "Ondertussen gaan wij door met alle voorbereidingen om alsnog in 2021 onze jubileumeditie te kunnen houden", zegt Koen Klomp van Bospop. "Het programma is grotendeels doorgeplaatst naar 2021 en kaartkopers die hun tickets wensten in te leveren, hebben dat in juni kunnen doen. Kortom, wij kijken alleen nog maar vooruit."
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.327
5.021
Ja, zoals ik al schreef in het Lowlands topic. Hulp van uit onze overheid blijft helaas uit voor deze sector. Morgen gaan discotheken en nachtclub (en dus ook evenementen) weer een "we kunnen voorlopig niks voor jullie doen" te horen.

De helpende hand mist echt voor de culturele sector. Niet eens om de tafel zitten met een aantal grote spelers in dit land.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.515
10.869
Ja, zoals ik al schreef in het Lowlands topic. Hulp van uit onze overheid blijft helaas uit voor deze sector. Morgen gaan discotheken en nachtclub (en dus ook evenementen) weer een “we kunnen voorlopig niks voor jullie doen” te horen.

De helpende hand mist echt voor de culturele sector. Niet eens om de tafel zitten met een aantal grote spelers in dit land.
Ze hebben wel weer een berg geld gehad. Lijkt me toch ook wel te helpen.
Maar goed, zal wel volgens het principe zijn dat je ze een vinger geeft en ze een hand willen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken