Corona Virus en concerten/festivals

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.437
Ik moet eerlijk zeggen dat de versoepeling voor concerten sneller gaat dan verwacht. Vanaf 1 juni 30 man en vanaf 1 juli 100 man. 30 man zal niet te doen zijn, al is er in Rotterdam het podium V11 (in de buik van een oude boot) die uitverkocht al niet veel groter is. Met 100 man kan je wel wat Corona sessies organiseren, er zullen meer dan genoeg artiesten zijn die graag weer gaan optreden.

Over evenementen logischerwijs nog geen perspectief, al wordt 1 januari genoemd in de wandelgangen. Ik hoop dat hier voor de september/oktober festivals snel duidelijkheid in komt.

PS. bericht van festileaks klopt niet op dat gebied. Daar staat dat concerten ook tot 1 september nog niet mogen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.437
De popsector heeft het helaas niet heel erg getroffen met Van Engelshoven als verantwoordelijke minister. Ze komt niet over als één van de sterspelers van het kabinet in de crisis. Zie het artikel van 3voor12 in onderstaande link. Ik ben benieuwd hoe de festileakers dit ervaren die wat dichter op het vuur zitten bij de podia? Hoe is de stemming daar en is er voldoende steun om het tot na de zomer uit te zingen?

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2020/april/Debat-Tweede-Kamer--zorgen-popsector-worden-niet-gehoord.html
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
30 man in bios, concerthal en theaters. Inc personeel (kassa, techniek, beveiliging etc) . Vanaf juli 100 man.

Is dit per zaal? Of echt totaal?
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Hahaha... mogen wij met onze band weer gaan rammelen vanaf 1 september... komen nooit meer dan 100 man op af..hahahaha... gas op de lolly!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Indiaantje, weet je dat zeker? Heb je daar een concrete bron voor?

Site van de Rijksoverheid zegt

Restaurants en cafés gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst reserveren.
Bioscopen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.
Theaters en concertzalen open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst een kaartje kopen.

Factsheet van Rijksoverheid zegt:

Culturele instellingen
(max. 30 personen)

Rutte zei:

Restaurants, cafés, bioscoopzalen, concertzalen en theaters mogen vanaf 1 juni binnen, maximaal 30 mensen ontvangen, inclusief personeel en ook onder voorwaarden.

Pathe zegt op Facebook en de site trouwens idd dat ze contact hebben gehad met de overheid en dat 30 per zaal zal zijn.
Media spreken elkaar ook alweer tegen.

Even afwachten denk ik. :)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.437
Dat is inderdaad wat onduidelijk. Als het 30 in totaal is dan blijven de bioscopen voorlopig nog even gesloten denk ik. Dat slaat dan natuurlijk nergens op.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.437
Hahaha… mogen wij met onze band weer gaan rammelen vanaf 1 september… komen nooit meer dan 100 man op af..hahahaha… gas op de lolly!

In de huidige omstandigheden ben ik denk ik zelf in staat om naar jouw band te komen kijken. Als het maar weer eens live muziek is met een biertje. Misschien in jullie geval veel biertjes :wink:
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.326
5.021
De popsector heeft het helaas niet heel erg getroffen met Van Engelshoven als verantwoordelijke minister. Ze komt niet over als één van de sterspelers van het kabinet in de crisis. Zie het artikel van 3voor12 in onderstaande link. Ik ben benieuwd hoe de festileakers dit ervaren die wat dichter op het vuur zitten bij de podia? Hoe is de stemming daar en is er voldoende steun om het tot na de zomer uit te zingen?

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2020/april/Debat-Tweede-Kamer–zorgen-popsector-worden-niet-gehoord.html
Onpopulaire mening waarschijnlijk. Maar ik mis de totale zelfreflectie binnen de popsector en ook in de artikelen van 3voor12 of het constante gebash van Atze op social media. De popsector leeft ondernemend gezien erg ongezond, en ze gaan er naar mijn mening wel erg makkelijk van uit dat het geld maar vanuit de overheid moet komen want "cultuur". Don't get me wrong, ik ben voor subsidies, maar ik heb wel het idee dat er in de pop sector een bepaalde luiheid heerst om financieel zelf ondernemender te worden.

Het is niet de schuld van de overheid dat de gages binnen de sector de afgelopen jaar zo enorm verhoogd zijn, wat invloed heeft op je gehele financiële bedrijfspiramide. Ook lijken ze kwa inkomsten maar steeds op 1 paard te wedden, namelijk de concerten. Natuurlijk moet er iets meer geld in, maar ik hoop wel dat de sector zichzelf ook onder de loep neemt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.326
5.021
Indiaantje, weet je dat zeker? Heb je daar een concrete bron voor?

Site van de Rijksoverheid zegt

Restaurants en cafés gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst reserveren.
Bioscopen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.
Theaters en concertzalen open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst een kaartje kopen.

Factsheet van Rijksoverheid zegt:

Culturele instellingen
(max. 30 personen)

Rutte zei:

Restaurants, cafés, bioscoopzalen, concertzalen en theaters mogen vanaf 1 juni binnen, maximaal 30 mensen ontvangen, inclusief personeel en ook onder voorwaarden.

Pathe zegt op Facebook en de site trouwens idd dat ze contact hebben gehad met de overheid en dat 30 per zaal zal zijn.
Media spreken elkaar ook alweer tegen.

Even afwachten denk ik. ?
Ja dat van Pathé had ik dus ook gelezen van de locale Bios hier. Maar we moeten ook even niet vergeten dat het gister een aankondiging van een "stappenplan was". Daadwerkelijk informatie zal wel volgen. Daarnaast zullen dit soort maatregelen nooit 100% waterdicht zijn natuurlijk, kan ook niet in zo'n korte periode. Het is ook een beetje aan de mensen zelf om overal verstandig mee om te gaan.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Fireball wrote:
Hahaha… mogen wij met onze band weer gaan rammelen vanaf 1 september… komen nooit meer dan 100 man op af..hahahaha… gas op de lolly!

In de huidige omstandigheden ben ik denk ik zelf in staat om naar jouw band te komen kijken. Als het maar weer eens live muziek is met een biertje. Misschien in jullie geval veel biertjes
1f609.svg

Je bent welkom hoor... lekkere 70thees rock en een vleugje ned. talige klasse van o.a. De Dijk en the Scene.. topavond!!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
davadude wrote:
Hugo de Jonge bevestigt dat grote evenementen in Nederland waarschijnlijk pas mogen als er een vaccin is, en zegt dat het wel een jaar of langer kan duren.

dat kunnen ze toch niet blijven volhouden zonder dat er ook meer tegenstand komt?

er zijn nu al mensen die moeite hebben met 1,5 mtr vol te houden
op gegeven moment wordt het ook oppakken en doorgaan, vind ik

Ik hoop dat mensen verstandig genoeg zijn om niet in de weerstandmodus te gaan. Uiteindelijk is de algemene gezondheid het belangrijkst. Moet eerlijk zeggen dat ik de versoepelingen ook aardig aan de vroege kant vind.
 

Verwijderd lid 1647

Randprogramma
26 jan 2016
200
18
Wat ik vrij opvallend (en tegelijkertijd een beetje smerig) vind:

Paradiso is sinds maandag begonnen met de aanvragen voor een voucher / restitutie. Dit kan je op een unieke URL doen die je voor een bestelling kan ontvangen op het emailadres waarmee de bestelling is gedaan. Maandag was op die pagina het heel duidelijk om voor of een voucher, of een restitutie te kiezen, door middel van twee buttons (en daar bovenop een bepaald percentage te doneren aan Paradiso).

Nu heeft Paradiso de restitutiebutton weggehaald, waardoor alleen de optie "credit voucher" beschikbaar is. In een lap tekst op de pagina staat helemaal onderaan opeens dat je een restitutie kan aanvragen via "deze link", welke doorlinkt naar de algemene contactpagina van Paylogic. Dat wekt bij mij de illusie dat (i) er heel veel restitutieverzoeken gedaan zijn de eerste dagen, en (ii) dat er een vals gevoel van "slechts alleen de optie tot een voucher" gegeven wordt. Weet niet of er zo'n verschil in gemak van aanvraag op een restitutie / voucher mag zitten van de ACM.

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, ik hoop dat elk poppodium, dus ook Paradiso, zo goed mogelijk door deze crisis komt. Maar consumenten een schijngevoel van slechts een optie geven... tsja.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.506
10.832
Wat ik vrij opvallend (en tegelijkertijd een beetje smerig) vind:

Paradiso is sinds maandag begonnen met de aanvragen voor een voucher / restitutie. Dit kan je op een unieke URL doen die je voor een bestelling kan ontvangen op het emailadres waarmee de bestelling is gedaan. Maandag was op die pagina het heel duidelijk om voor of een voucher, of een restitutie te kiezen, door middel van twee buttons (en daar bovenop een bepaald percentage te doneren aan Paradiso).

Nu heeft Paradiso de restitutiebutton weggehaald, waardoor alleen de optie “credit voucher” beschikbaar is. In een lap tekst op de pagina staat helemaal onderaan opeens dat je een restitutie kan aanvragen via “deze link”, welke doorlinkt naar de algemene contactpagina van Paylogic. Dat wekt bij mij de illusie dat (i) er heel veel restitutieverzoeken gedaan zijn de eerste dagen, en (ii) dat er een vals gevoel van “slechts alleen de optie tot een voucher” gegeven wordt. Weet niet of er zo’n verschil in gemak van aanvraag op een restitutie / voucher mag zitten van de ACM.

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, ik hoop dat elk poppodium, dus ook Paradiso, zo goed mogelijk door deze crisis komt. Maar consumenten een schijngevoel van slechts een optie geven… tsja.
Helemaal mee eens. Dat idee had ik sowieso al bij heel het Bewaar Je Ticket-plan van de sector. Het staat op die site misschien wel duidelijk, maar in de praktijk zegt ieder festival of zaal dat je een voucher krijgt en wordt er geen enkel woord gerept over een volledige restitutie. Ik snap inderdaad dat ze moeten overleven, maar ik vind dit niet echt toelaatbaar. (Al wordt het waarschijnlijk wel toegestaan omdat ze die optie dus wel geven, zij het in de kleine lettertjes...).
 

Verwijderd lid 1647

Randprogramma
26 jan 2016
200
18
Jesper wrote:
Wat ik vrij opvallend (en tegelijkertijd een beetje smerig) vind:

Paradiso is sinds maandag begonnen met de aanvragen voor een voucher / restitutie. Dit kan je op een unieke URL doen die je voor een bestelling kan ontvangen op het emailadres waarmee de bestelling is gedaan. Maandag was op die pagina het heel duidelijk om voor of een voucher, of een restitutie te kiezen, door middel van twee buttons (en daar bovenop een bepaald percentage te doneren aan Paradiso).

Nu heeft Paradiso de restitutiebutton weggehaald, waardoor alleen de optie “credit voucher” beschikbaar is. In een lap tekst op de pagina staat helemaal onderaan opeens dat je een restitutie kan aanvragen via “deze link”, welke doorlinkt naar de algemene contactpagina van Paylogic. Dat wekt bij mij de illusie dat (i) er heel veel restitutieverzoeken gedaan zijn de eerste dagen, en (ii) dat er een vals gevoel van “slechts alleen de optie tot een voucher” gegeven wordt. Weet niet of er zo’n verschil in gemak van aanvraag op een restitutie / voucher mag zitten van de ACM.

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, ik hoop dat elk poppodium, dus ook Paradiso, zo goed mogelijk door deze crisis komt. Maar consumenten een schijngevoel van slechts een optie geven… tsja.

Helemaal mee eens. Dat idee had ik sowieso al bij heel het Bewaar Je Ticket-plan van de sector. Het staat op die site misschien wel duidelijk, maar in de praktijk zegt ieder festival of zaal dat je een voucher krijgt en wordt er geen enkel woord gerept over een volledige restitutie. Ik snap inderdaad dat ze moeten overleven, maar ik vind dit niet echt toelaatbaar. (Al wordt het waarschijnlijk wel toegestaan omdat ze die optie dus wel geven, zij het in de kleine lettertjes…).
In de FAQ bij Ticketmaster staat ook al:

"Juridisch gezien behoud je echter het recht op terugbetaling. We willen je verzoeken deze keuze goed te overwegen, en hier alleen om te verzoeken als je echt geen optie ziet om alsnog naar het verplaatste event toe te gaan, of als je echt geen gebruik kan maken van de voucherregeling. In dat geval kan je via dit contactformulier het geld voor je tickets terugvragen."

Terwijl de voucheroptie van Ticketmaster "via de link in deze mail" (wanneer de optie bij Ticketmaster beschikbaar is) aan te vragen is. Zij gaan dus ook al dezelfde schijn ophouden als Paradiso...
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.506
10.832
wenteldave wrote:

Jesper wrote:
Wat ik vrij opvallend (en tegelijkertijd een beetje smerig) vind:

Paradiso is sinds maandag begonnen met de aanvragen voor een voucher / restitutie. Dit kan je op een unieke URL doen die je voor een bestelling kan ontvangen op het emailadres waarmee de bestelling is gedaan. Maandag was op die pagina het heel duidelijk om voor of een voucher, of een restitutie te kiezen, door middel van twee buttons (en daar bovenop een bepaald percentage te doneren aan Paradiso).

Nu heeft Paradiso de restitutiebutton weggehaald, waardoor alleen de optie “credit voucher” beschikbaar is. In een lap tekst op de pagina staat helemaal onderaan opeens dat je een restitutie kan aanvragen via “deze link”, welke doorlinkt naar de algemene contactpagina van Paylogic. Dat wekt bij mij de illusie dat (i) er heel veel restitutieverzoeken gedaan zijn de eerste dagen, en (ii) dat er een vals gevoel van “slechts alleen de optie tot een voucher” gegeven wordt. Weet niet of er zo’n verschil in gemak van aanvraag op een restitutie / voucher mag zitten van de ACM.

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, ik hoop dat elk poppodium, dus ook Paradiso, zo goed mogelijk door deze crisis komt. Maar consumenten een schijngevoel van slechts een optie geven… tsja.


Helemaal mee eens. Dat idee had ik sowieso al bij heel het Bewaar Je Ticket-plan van de sector. Het staat op die site misschien wel duidelijk, maar in de praktijk zegt ieder festival of zaal dat je een voucher krijgt en wordt er geen enkel woord gerept over een volledige restitutie. Ik snap inderdaad dat ze moeten overleven, maar ik vind dit niet echt toelaatbaar. (Al wordt het waarschijnlijk wel toegestaan omdat ze die optie dus wel geven, zij het in de kleine lettertjes…).

In de FAQ bij Ticketmaster staat ook al:

“Juridisch gezien behoud je echter het recht op terugbetaling. We willen je verzoeken deze keuze goed te overwegen, en hier alleen om te verzoeken als je echt geen optie ziet om alsnog naar het verplaatste event toe te gaan, of als je echt geen gebruik kan maken van de voucherregeling. In dat geval kan je via dit contactformulier het geld voor je tickets terugvragen.”

Terwijl de voucheroptie van Ticketmaster “via de link in deze mail” (wanneer de optie bij Ticketmaster beschikbaar is) aan te vragen is. Zij gaan dus ook al dezelfde schijn ophouden als Paradiso…
Ja, echt onbegrijpelijk. Het klinkt een beetje alsof je jezelf moet gaan verantwoorden als je wenst geen gebruik te maken van de voucherregeling. Dat is van de zotte en daarom sta ik bijvoorbeeld ook niet achter het Belgische systeem.
Aan schijnvertoningen moet je gewoon niet beginnen als organisatie.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.704
1.860
Vanmiddag is het Kamerdebat en daarin komt zeker aan bod het verbod op de massa evenementen en de grote impact die dit heeft aldus net op het NOS journaal.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken