Corona Virus en concerten/festivals

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
PJ wrote:
Verstandige teksten van Derksen bij Jinek over zijn Holland Blues Festival. Hij heeft het ook verzekeringen en dat hij eigenlijk met smart zit te wachten op Rutte die de maatregelen zou moeten verlengen. Zie hieronder de video.
https://www.gids.tv/video/196517/johan-derksen-over-bluesfestival-in-grolloo-volledig-afhankelijk-van-mark-rutte

zelfs al zou Nederland de maatregelen verlengen tot 15.06 zoals in Noorwegen, zit Johan safe voor zijn verzekering.

De regering gaat denk ik gewoon aangeven dat grote vergunningsplichtige evenementen tot bijvoorbeeld 1 september verboden zijn.
Daar zouden ze in ieder geval wel slim aan doen. Duidelijk voor organisatie en bezoekers. Verzekeringen kunnen dan ook aan de slag.
Organisatie hoeft geen kosten meer te maken mbt eventuele voorbereidingen die ze nog moesten doen.
Ben ook benieuwd wat Belgie woensdag gaat beslissen. Hoelang die festivals gaan verbieden. Daar zal NL misschien ook wel met een schuin oog naar kijken...
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Mojo is momenteel zo'n beetje de enige partij die belang heeft bij afgelasting van festivals, zeker als verzekeringen moeilijk gaan doen over voorwaarden bij het uitkeren van polissen. Dat zal misschien wel de makkelijkste en goedkoopste uitweg zijn nu het onvermijdelijk is dat artiesten afzeggen en de ticketverkoop stil staat. Snap daarom de oproep wel, vanavond zit een andere CEO van Mojo bij OP1. Aan de andere kant zijn er behoorlijk wat mensen die qua werk en afhankelijk zijn van festivals. En zoals hierboven gezegd zullen festivals en evenementen niet de enige sector zijn waar zulke maatregelen voor gelden. Het is denk ik daarom in ieders belang om met beslissingen niet te ver op de zaken vooruit te lopen.

En om naar de feiten te blijven kijken. Zo lang er geen duidelijkheid is over hoeveel mensen in totaal geïnfecteerd zijn geweest valt er niets zinnigs te zeggen over de duur van maatregelen. Vandaag zijn bijvoorbeeld resultaten bekend geworden van de zwaar getroffen Duitse grensregio: conservatieve schatting dat 15% immuun is en 0.36% van de geïnfecteerden het leven laat. Merkel zei dan ook op een persconferentie dat er geen strengere maatregelen nodig zijn en er van dag tot dag naar de situatie wordt gekeken. Nederland zal beleidsmatig op eenzelfde lijn zitten.

Zie ook: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2329968-duitse-grensregio-wil-coronamaatregelen-snel-gaan-versoepelen.html

We moeten met zijn allen gaan nadenken of de huidige maatregelen in verhouding tot de ernst van het virus staan, nu het virus veel besmettelijker en voor velen veel milder blijkt dan aanvankelijk gedacht. Wat er straks weer mogelijk kan worden als de zorgbelasting afneemt (dat gaat snel met de huidige lockdown) en er voor degenen met een ernstig ziekteverloop een therapie met antilichamen beschikbaar is. En vooral hoe we de kwetsbaren in de samenleving beter beschermen: op dit moment komen de zorgbehoevende mensen die al het meest risico lopen ook nog eens de meeste mensen tegen, vaak met een tekort aan beschermingsmiddelen. Dat is eigenlijk precies wat je niet wilt, die tekorten hebben echt rampzalige gevolgen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Paddy wrote:

marthian80 wrote:

Paddy wrote:
Om het er nog maar in te hameren, uit het AD van vandaag:

“Evenementen
Het is moeilijk voor te stellen hoe grote evenementen in de voorzienbare toekomst nog georganiseerd kunnen worden. Neem Lowlands: op de website stelt de organisatie er voorlopig vanuit te gaan dat het festival doorgaat. Maar hoe dan? In een tent van 40 bij 40 meter passen met de nieuwe randvoorwaarden maar 700 mensen. Verhuursites geven voor zo’n tent nu een capaciteit van 3800 mensen op. Dat is niet het enige probleem, zegt immunoloog Ger Rijkers. ,,Er is ook veel risico op indirect contact. Je hebt kassa’s, bekers, de toiletten. Veel plekken waar het virus doorgegeven kan worden. Ik zie niet voor me hoe zoiets door kan zou gaan.” “

In het artikel hebben ze het dan niet alleen over dit jaar, maar ook over 2021…


Ja maar met die redenering is het einde zoek toch? Dat het specifiek over festivals gaat vind ik een beetje onzinnig want er zijn zoveel situaties waarbij je met veel mensen in een kleine ruimte bent en je heel veel contact maakt met elkaar. In een kroeg sta je soms ook met 200 man in een kleine ruimte waarin heel veel contact is. In een voetbalstadion ook. Of in een sportkantine. Of een drukbezochte beurs. Een pretpark. Een kerk. De lijst is eindeloos als je er even over nadenkt. Ik vermoed dat we na de zomer terug naar normaal gaan en dat (zoals anderen al zeiden) het Corona virus een risico blijft zoals vele andere besmettelijke ziektes.


Het gaat dan ook niet enkel over festivals.
Het risico met 200 man in een ruimte is btw een stuk kleiner dan met 50.000 man bij een concert staan.
Pretparken zullen dus het aantal bezoekers gaan beperken, zorgen dat wachtrijen uit elkaar kunnen staan. Etc.
Voetbalwedstrijden niet een vol stadium, maar met veel minder publiek (en eerst zonder publiek).

Festivals als Werchter, Pinkpop, Lowlands etc zullen echt pas op het laatst mogelijk worden.

De maatregelen zullen stapsgewijs worden afgebouwd, met de nadruk om nog steeds 1,5 meter afstand te houden. Als het aantal Corona gevallen toeneemt, dan worden de maatregelen weer aangescherpt. En tot er een vacin is, gaat dat dus nog een tijd duren.

En waar gaan we alle mensen vandaan halen die dit gaan controleren?
Neem zoiets simpels als werk: er werken 45 mensen bij mij op kantoor en in het gehele pand zijn er soms bijna 1000 mensen aanwezig. (17 verdiepingen, gemiddeld 70 mensen per verdieping) Die gaan allemaal lunchen in het kantine restaurant. Komt er dan een mannetje op ieder kantoor kijken die checkt of we allemaal uit elkaar zitten? En bij het restaurant staan er ook mannetjes? Dan heeft de staat straks meer mensen in dienst als in de hoogtij dagen van de DDR.

Sorry als ik wat bot overkom maar ik merk dat ik van dit doemdenken van jullie enorm agressief wordt.
Dus misschien moet ik dit topic maar even mijden. Peace.

Waarom snap je het verschil niet tussen een festival van 50.000 tot 90.000 man die op een kluitje staan of een kantoor waar mensen in verschillende ruimtes zitten?
En nooit van de Arbo gehoord?

Ik zeg ook niet dat deze lockdown eeuwig zal duren. Maar het afbouwen zal stapsgewijs gaan. En evenementen / festivals staan niet boven aan het lijstje.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Bij op1 zat net de directeur van Mojo. Niet veel nieuws. Ze willen gewoon graag duidelijkheid wat natuurlijk volledig te begrijpen is.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Mojo is momenteel zo’n beetje de enige partij die belang heeft bij afgelasting van festivals, zeker als verzekeringen moeilijk gaan doen over voorwaarden bij het uitkeren van polissen. Dat zal misschien wel de makkelijkste en goedkoopste uitweg zijn nu het onvermijdelijk is dat artiesten afzeggen en de ticketverkoop stil staat. Snap daarom de oproep wel, vanavond zit een andere CEO van Mojo bij OP1. Aan de andere kant zijn er behoorlijk wat mensen die qua werk en afhankelijk zijn van festivals. En zoals hierboven gezegd zullen festivals en evenementen niet de enige sector zijn waar zulke maatregelen voor gelden. Het is denk ik daarom in ieders belang om met beslissingen niet te ver op de zaken vooruit te lopen.

En om naar de feiten te blijven kijken. Zo lang er geen duidelijkheid is over hoeveel mensen in totaal geïnfecteerd zijn geweest valt er niets zinnigs te zeggen over de duur van maatregelen. Vandaag zijn bijvoorbeeld resultaten bekend geworden van de zwaar getroffen Duitse grensregio: conservatieve schatting dat 15% immuun is en 0.36% van de geïnfecteerden het leven laat. Merkel zei dan ook op een persconferentie dat er geen strengere maatregelen nodig zijn en er van dag tot dag naar de situatie wordt gekeken. Nederland zal beleidsmatig op eenzelfde lijn zitten.

Zie ook: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2329968-duitse-grensregio-wil-coronamaatregelen-snel-gaan-versoepelen.html

We moeten met zijn allen gaan nadenken of de huidige maatregelen in verhouding tot de ernst van het virus staan, nu het virus veel besmettelijker en voor velen veel milder blijkt dan aanvankelijk gedacht. Wat er straks weer mogelijk kan worden als de zorgbelasting afneemt (dat gaat snel met de huidige lockdown) en er voor degenen met een ernstig ziekteverloop een therapie met antilichamen beschikbaar is. En vooral hoe we de kwetsbaren in de samenleving beter beschermen: op dit moment komen de zorgbehoevende mensen die al het meest risico lopen ook nog eens de meeste mensen tegen, vaak met een tekort aan beschermingsmiddelen. Dat is eigenlijk precies wat je niet wilt, die tekorten hebben echt rampzalige gevolgen.

Het is heel simpel, zodra de druk op de IC afneemt gaan de maatregelen versoepeld worden.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.930
1.705
Het is heel simpel, zodra de druk op de IC afneemt gaan de maatregelen versoepeld worden.

Zo simpel denk ik inderdaad ook.

Wel ben ik heel benieuwd wat bijvoorbeeld @gesp van deze stelling vind. Ook ik vind zijn bijdrages in dit topic een zegen om te lezen, en haal veel info en voldoening uit zijn berichten...
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.405
600
Vandaag is officieel het eerste slachtoffer binnen de festivals begonnen. Sterkte mensen!
Beetje jammer dit, ipv onderweg naar een festival ben ik voor 't eerst in een paar jaar op het werk op goede vrijdag...
8rwZJDq.jpg
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Fireball wrote:
Maar kun of wil je niet op een andere datum dan heb je gewoon recht op teruggave van je aankoopbedrag, Voor festivals is het natuurlijk mogelijk om je ticket te bewaren voor de volgende editie in 2021!

als je niet kan (of wil) op de nieuwe datum, een tegoedbon volgens de regeling op de site

onder: Regeling Ticketgelden Coronacrisis
Verplaatste evenementen
2 Als de houder van het ticket verhinderd is op de nieuwe datum van het verplaatste evenement, dan zal de houder van het ticket dit binnen afzienbare tijd kenbaar maken aan de organisator. De houder van het ticket heeft dan recht op een tegoedbon ter hoogte van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief boekings- of servicekosten. De waarde van deze tegoedbon kan gedurende minimaal 12 maanden na uitgifte worden gebruikt voor de aankoop van een ticket voor een ander evenement van de organisator. De geldigheidstermijn wordt op de tegoedbon vermeld.

Gewoon je ticket inleveren en je geld terug, volgend jaar bepaal je zelf of je wel of niet naar het betreffende festival gaat, dat ligt maar net aan het gebodene... we praten hier niet over een paar tientjes hé.. als ik al mijn ticketgeld van dit seizoen terug vraag hebben we het over meer dan 800 euro, volgend jaar zien we dan wel weer... wie weet hoe de vlag er dan bij hangt.. vouchers en andere tegoedbonnen houden de organisator financieel in leven, ondanks dat die (goed) verzekerd zijn.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.192
Ik vind het persoonlijk nogal vreemd dat je dat als sector zo kan opleggen aan mensen. Kan me voorstellen dat er velen niet zitten te wachten op een voucher, al helemaal niet voor ene festival.

Als de houder van het ticket geen gebruik kan maken van een tegoedbon, dan zal de houder van het ticket dat binnen afzienbare tijd kenbaar maken aan de organisator. De houder van het ticket heeft dan recht op restitutie van de oorspronkelijke ticketprijs in geld.
Wat betekent dit? "Geen gebruik kan maken..." Als in wat? Ze dekken zichzelf gewoon hier in, wat ik wel begrijp, maar niet heel respectvol vind naar de klant.
Iedereen heeft gewoon recht op geld terug, hopelijk in de vorm van een voucher, maar als men dat niet wil, moeten ze gewoon geld teruggeven. Punt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Die tegoedbon is dan toch geldig voor alle concerten en/of festivals? Of zie ik dat verkeerd?

Een jaar is wel wat kort. Twee of misschien zelfs drie jaar zou netter zijn.

Iedereen zijn geld teruggeven zal echt problematisch en een enorme klap voor de sector zijn. Vind dit daarom een hele nette oplossing.

Wat het enigszins beter zou maken is het zo maken dat je die tegoedbon kan doorverkopen op een speciale tak op hun website (die dan automatisch de naamswijziging doorvoert e.d.). Dus stel jij wil echt die bon niet, dan verkoop je hem op die tak voor een iets lager bedrag oid. Zo kunnen mensen elkaar ook een beetje helpen.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Aan die tegoedbonnen heb ik niets... dan zou ik binnen een jaar voor 800 euro naar concerten moeten waar ik misschien helemaal niet naar toe wil of kan, zo bepaald de organisator waar ik naar toe kan, dit bepaal je nog altijd zelf... als de overheid de zaak afgelast zijn de organisatoren verzekerd voor hun verlies/investering,.. verder heb je gewoon wettelijk recht op teruggave van je geld omdat je niet krijgt waarvoor je hebt betaald... zo simpel is het... men probeert natuurlijk het geld binnen te houden door jou een voucher aan te bieden...
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.930
1.705
Precies. Het is dan ook puur uit solidariteit, en zeker niet verplicht. Als je daadwerkelijk geld terug wil, moeten ze je die optie verplicht aanbieden.

Nou is de festivalmarkt wel DE markt om met vouchers te werken. Kijk naar het uitverkochte Lowlands. Nu al de garantie van een ticket voor volgend jaar, daar is nagenoeg iedereen blij mee (afgezien dat ze natuurlijk liever DIT jaar hadden kunnen gaan)...
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.192
Precies. Het is dan ook puur uit solidariteit, en zeker niet verplicht. Als je daadwerkelijk geld terug wil, moeten ze je die optie verplicht aanbieden.

Nou is de festivalmarkt wel DE markt om met vouchers te werken. Kijk naar het uitverkochte Lowlands. Nu al de garantie van een ticket voor volgend jaar, daar is nagenoeg iedereen blij mee (afgezien dat ze natuurlijk liever DIT jaar hadden kunnen gaan)…
Voor degene die regelmatig naar festivals gaan misschien, maar voor de sporadische bezoeker lijkt dat me niet. Die mensen kopen nog vooral een kaartje voor de line-up en als die dan volgend jaar tegenvalt, schiet dat natuurlijk niet op.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
WMC Kerkrade eerste afgelaste evenement in 2021

Het Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade wordt een jaar uitgesteld. Dit komt door de coronacrisis.

Het festival zou eigenlijk plaatsvinden van 8 juli tot en met 1 augustus 2021. Maar zal nu dus van 7 juli tot en met 31 juli 2022 zijn. Dit laat het WMC vrijdag weten.

Besluit
"Veel orkesten en ensembles kunnen op dit moment geen besluit nemen over deelname aan WMC volgend jaar,” zegt voorzitter Max Kousen.

Voorbereidingstijd
Door het uitstel krijgen de ensembles meer tijd om zich voor te bereiden. "Deelname aan WMC vergt een lange voorbereidingstijd voor orkesten", licht secretaris Ludo Diels toe.

Meer lucht
"De coronacrisis zet voor een groot aantal deelnemers een streep door deze voorbereidingen. Ook geven veel orkesten aan het artistiek management van WMC te kennen dat zij op dit moment inkomsten uit optredens mislopen en daarom niet de middelen hebben om deel te nemen in 2021. Door het festival uit te stellen geven we onze deelnemers meer lucht."

Het WMC vindt iedere vier jaar plaats in Kerkrade. Volgens de organisatie trekt het zo'n 20.000 muzikanten en 350.000 bezoekers naar de stad en regio. WMC geldt sinds 1951 als een van de belangrijkste internationale concoursen in de blaasmuziekwereld.
https://www.1limburg.nl/wmc-kerkrade-eerste-afgelaste-evenement-2021
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.324
De kans is dus groot dat we met de vliegende auto naar WMC Kerkrade kunnen. Tegen die tijd ben ik bijna 33 haha.
 

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
532
170
DennisvdBr wrote:

Fireball wrote:
Maar kun of wil je niet op een andere datum dan heb je gewoon recht op teruggave van je aankoopbedrag, Voor festivals is het natuurlijk mogelijk om je ticket te bewaren voor de volgende editie in 2021!


als je niet kan (of wil) op de nieuwe datum, een tegoedbon volgens de regeling op de site

onder: Regeling Ticketgelden Coronacrisis
Verplaatste evenementen
2 Als de houder van het ticket verhinderd is op de nieuwe datum van het verplaatste evenement, dan zal de houder van het ticket dit binnen afzienbare tijd kenbaar maken aan de organisator. De houder van het ticket heeft dan recht op een tegoedbon ter hoogte van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief boekings- of servicekosten. De waarde van deze tegoedbon kan gedurende minimaal 12 maanden na uitgifte worden gebruikt voor de aankoop van een ticket voor een ander evenement van de organisator. De geldigheidstermijn wordt op de tegoedbon vermeld.

Gewoon je ticket inleveren en je geld terug, volgend jaar bepaal je zelf of je wel of niet naar het betreffende festival gaat, dat ligt maar net aan het gebodene… we praten hier niet over een paar tientjes hé.. als ik al mijn ticketgeld van dit seizoen terug vraag hebben we het over meer dan 800 euro, volgend jaar zien we dan wel weer… wie weet hoe de vlag er dan bij hangt.. vouchers en andere tegoedbonnen houden de organisator financieel in leven, ondanks dat die (goed) verzekerd zijn.

Als jij 800 euro terug kan krijgen aan concertkaartjes betekent dat jij het nogal leuk vindt om naar concerten te gaan. Ik zou dan 2x nadenken om al het geld terug te vragen. Je zou ook je geliefde sector kunnen steunen(mocht je het geld kunnen missen). Een voucher vind ik een mooie oplossing en ik hoop dat iedereen er serieus over nadenkt.

Ik heb zelf gister 2 tickets voor een show teruggestuurd naar Rotown en voor beide tickets 50/50 gedeeld. De helft naar Rotown, de andere helft voor mij.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.930
1.705
rickhuissen wrote:
Precies. Het is dan ook puur uit solidariteit, en zeker niet verplicht. Als je daadwerkelijk geld terug wil, moeten ze je die optie verplicht aanbieden.

Nou is de festivalmarkt wel DE markt om met vouchers te werken. Kijk naar het uitverkochte Lowlands. Nu al de garantie van een ticket voor volgend jaar, daar is nagenoeg iedereen blij mee (afgezien dat ze natuurlijk liever DIT jaar hadden kunnen gaan)…

Voor degene die regelmatig naar festivals gaan misschien, maar voor de sporadische bezoeker lijkt dat me niet. Die mensen kopen nog vooral een kaartje voor de line-up en als die dan volgend jaar tegenvalt, schiet dat natuurlijk niet op.

Vandaar mijn Lowlands voorbeeld. Uitverkocht terwijl de line-up toen grotendeels nog niet eens bekend was...
 

Verwijderd lid 1647

Randprogramma
26 jan 2016
200
18
Even een update over deze regeling m.b.t. verschillende poppodia:

- Bij Ticketmaster (zo ongeveer elk groot Nederlands poppodium) zou het systeem binnen nu en twee weken actief moeten zijn, waardoor je in je Ticketmasteraccount een ticket handmatig (zonder tussenkomst van de klantenservice) zou moeten kunnen retourneren en daarbij de gewenste oplossing (voucher / geld terug 1 maand na verschoven datum) kunt kiezen.
- Bij Paradiso (denk dat dit algemeen voor heel Paylogic geldt dan) verwachten ze het systeem begin mei klaar te hebben.
- Doornroosje, Hedon en Paard werken alledrie met ActiveTickets via de eigen site. Doornroosje geeft gewoon de optie op een refund en honoreert die ook vrijwel meteen (ook in combinatie met een donatie) en heeft (op dit moment) zelf nog geen voucheroptie. Neem aan dat die er wel gaat komen, aangezien Paard en Hedon dit wel willen gaan implementeren. Een datum wordt (nog) niet gegeven.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken