Corona Virus en concerten/festivals

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Timmetje wrote:
Er staat nergens in dat persbericht dat ze de hele tour naar 2021 verplaatsen. Enkel BST wordt als wellicht mogelijk in 2021 genoemd. Verder wordt er geen specifiek jaar genoemd voor de nieuwe data.


Gok wel dat ze de hele tour een heel jaar opschuiven eigenlijk, met dus ook een BST show in 2021. Is ook een beetje wat die Zégut gezegd heeft.

Dat lijkt me wel aannemelijk al staat het er inderdaad niet.
Valt me trouwens wel op hoe snel sommige een complete tour verschuiven. Dat is, zo lijkt het, heel vlug geregeld.
Naar ik heb begrepen kost een tour plannen altijd heel veel tijd voor management. Nu is het bij enkele zo gepiept. Clapton ver plaats zo 25 concerten. Nick Cave, Simple Minds en naar het zich laat aanzien dus ook Pearl Jam....
 

remkobak

Randprogramma
28 okt 2019
154
30
PJ wrote:
Pearl Jam verplaatst heel de tour naar 2021.
Van hun website n.a.v. een eerste canceling in Londen.
We are assessing the rest of the 2020 European tour dates with partners and plan to have a full tour update on Friday. We appreciate your patience in understanding that Ten Club customer service has no further information to share until then.
Morgen meer nieuws dus…

Er staat nergens in dat persbericht dat ze de hele tour naar 2021 verplaatsen. Enkel BST wordt als wellicht mogelijk in 2021 genoemd. Verder wordt er geen specifiek jaar genoemd voor de nieuwe data.

Ja maar met die redenering is het einde zoek toch? Dat het specifiek over festivals gaat vind ik een beetje onzinnig want er zijn zoveel situaties waarbij je met veel mensen in een kleine ruimte bent en je heel veel contact maakt met elkaar. In een kroeg sta je soms ook met 200 man in een kleine ruimte waarin heel veel contact is. In een voetbalstadion ook. Of in een sportkantine. Of een drukbezochte beurs. Een pretpark. Een kerk. De lijst is eindeloos als je er even over nadenkt. Ik vermoed dat we na de zomer terug naar normaal gaan en dat (zoals anderen al zeiden) het Corona virus een risico blijft zoals vele andere besmettelijke ziektes

Hoe zie je dat voor je?

Ik denk dat terug naar normaal gaan nog weleens lang kan gaan duren. Voor zover je het woord normaal na deze pandemie nog gebruiken kan iig.

daarom spreken mensen ook vaak over het nieuwe normaal. Als ik de berichten zo lees mogen we blij zijn als we in 2021 weer met grotere groepen mensen bij elkaar mogen komen
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Dat is toch echt ondenkbaar.
Nooit meer festivals, nooit meer sportevenementen met publiek en van die zaken.

Kunnen we beter met zen allen naar Noord-Korea verhuizen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Paddy wrote:
De afgelopen jaren is er steeds MEER geld naar de zorg gaan. (En niet een klein beetje, maar heel veel).

Cijfers graag.

Heb jij geen Google?
http://www.rijksbegroting.nl/2019/voorbereiding/miljoenennota,kst248657_9.html
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.930
1.705
'Nooit meer' is sowieso een verwaarloosbaar begrip. Op een gegeven moment beheersen we Corona, hebben we er medicijnen tegen, enten we ons er tegen in, en is het gedegradeerd tot een ziekte die wellicht op zou kunnen duiken, maar meteen de kop wordt ingedrukt en de krantenkoppen niet meer haalt.

Tot die tijd is het echter een erg besmettelijke en redelijk gevaarlijke ziekte, en dus leven we nog voor wat langere tijd met protocollen en maatregelen. Wanneer en hoe lang handhaven, opschalen of juist de teugels laten vieren, dat is van zoveel zaken afhankelijk. Ik denk dat zelfs de experts hun hand niet in het vuur durven steken voor een betrouwbare voorspelling.

In mijn ogen is het moeilijkste het volhouden. Als dit een maandenlang traject wordt, bijvoorbeeld 'nog de rest van heel 2020' dan gaan mensen langzaamaan tegen sputteren. Als je al 5 maanden 'binnen zit' en er is maar geen licht aan het eind van de tunnel, en er komt bijvoorbeeld een hittegolf eind augustus, dan vermoed ik dat heel wat mensen toch gaan denken "fuck it, alles is al verpest de laatste maanden, ik ga nu echt wel even op een strand liggen bij 37 graden'. Dat zijn risicovolle scenario's. Evenementen, bijeenkomsten etc. kunnen we allemaal verbieden. Maar op een gegeven moment houdt het op, zeker als mensen beginnen te morren...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Paddy wrote:
Om het er nog maar in te hameren, uit het AD van vandaag:

“Evenementen
Het is moeilijk voor te stellen hoe grote evenementen in de voorzienbare toekomst nog georganiseerd kunnen worden. Neem Lowlands: op de website stelt de organisatie er voorlopig vanuit te gaan dat het festival doorgaat. Maar hoe dan? In een tent van 40 bij 40 meter passen met de nieuwe randvoorwaarden maar 700 mensen. Verhuursites geven voor zo’n tent nu een capaciteit van 3800 mensen op. Dat is niet het enige probleem, zegt immunoloog Ger Rijkers. ,,Er is ook veel risico op indirect contact. Je hebt kassa’s, bekers, de toiletten. Veel plekken waar het virus doorgegeven kan worden. Ik zie niet voor me hoe zoiets door kan zou gaan.” “

In het artikel hebben ze het dan niet alleen over dit jaar, maar ook over 2021…

Ja maar met die redenering is het einde zoek toch? Dat het specifiek over festivals gaat vind ik een beetje onzinnig want er zijn zoveel situaties waarbij je met veel mensen in een kleine ruimte bent en je heel veel contact maakt met elkaar. In een kroeg sta je soms ook met 200 man in een kleine ruimte waarin heel veel contact is. In een voetbalstadion ook. Of in een sportkantine. Of een drukbezochte beurs. Een pretpark. Een kerk. De lijst is eindeloos als je er even over nadenkt. Ik vermoed dat we na de zomer terug naar normaal gaan en dat (zoals anderen al zeiden) het Corona virus een risico blijft zoals vele andere besmettelijke ziektes.

Het gaat dan ook niet enkel over festivals.
Het risico met 200 man in een ruimte is btw een stuk kleiner dan met 50.000 man bij een concert staan.
Pretparken zullen dus het aantal bezoekers gaan beperken, zorgen dat wachtrijen uit elkaar kunnen staan. Etc.
Voetbalwedstrijden niet een vol stadium, maar met veel minder publiek (en eerst zonder publiek).

Festivals als Werchter, Pinkpop, Lowlands etc zullen echt pas op het laatst mogelijk worden.

De maatregelen zullen stapsgewijs worden afgebouwd, met de nadruk om nog steeds 1,5 meter afstand te houden. Als het aantal Corona gevallen toeneemt, dan worden de maatregelen weer aangescherpt. En tot er een vacin is, gaat dat dus nog een tijd duren.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
‘Nooit meer’ is sowieso een verwaarloosbaar begrip. Op een gegeven moment beheersen we Corona, hebben we er medicijnen tegen, enten we ons er tegen in, en is het gedegradeerd tot een ziekte die wellicht op zou kunnen duiken, maar meteen de kop wordt ingedrukt en de krantenkoppen niet meer haalt.

Tot die tijd is het echter een erg besmettelijke en redelijk gevaarlijke ziekte, en dus leven we nog voor wat langere tijd met protocollen en maatregelen. Wanneer en hoe lang handhaven, opschalen of juist de teugels laten vieren, dat is van zoveel zaken afhankelijk. Ik denk dat zelfs de experts hun hand niet in het vuur durven steken voor een betrouwbare voorspelling.

In mijn ogen is het moeilijkste het volhouden. Als dit een maandenlang traject wordt, bijvoorbeeld ‘nog de rest van heel 2020’ dan gaan mensen langzaamaan tegen sputteren. Als je al 5 maanden ‘binnen zit’ en er is maar geen licht aan het eind van de tunnel, en er komt bijvoorbeeld een hittegolf eind augustus, dan vermoed ik dat heel wat mensen toch gaan denken “fuck it, alles is al verpest de laatste maanden, ik ga nu echt wel even op een strand liggen bij 37 graden’. Dat zijn risicovolle scenario’s. Evenementen, bijeenkomsten etc. kunnen we allemaal verbieden. Maar op een gegeven moment houdt het op, zeker als mensen beginnen te morren…

Dan zijn er gewoon weer strengere maatregelen nodig. Al hoop ik dat mensen slim genoeg zijn om te beseffen dat het alleen maar langer duurt als ze morren en tegenwerken.
 

Christiaan

Dagopener
15 mrt 2014
509
77
https://www.hellfest.fr/en/

Hellfest komt wel met een behoorlijk fuck you statement richting hun verzekeraar. Blijkbaar had Hellfest wel een pandemie verzekering, maar weigert de verzekeraar alsnog te betalen.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Woensdag duidelijkheid voor de Belgische festivals:
https://stubru.be/popnieuws/janjambonwoensdagbeslistveiligheidsraadoverfestivals
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
marthian80 wrote:

Paddy wrote:
Om het er nog maar in te hameren, uit het AD van vandaag:

“Evenementen
Het is moeilijk voor te stellen hoe grote evenementen in de voorzienbare toekomst nog georganiseerd kunnen worden. Neem Lowlands: op de website stelt de organisatie er voorlopig vanuit te gaan dat het festival doorgaat. Maar hoe dan? In een tent van 40 bij 40 meter passen met de nieuwe randvoorwaarden maar 700 mensen. Verhuursites geven voor zo’n tent nu een capaciteit van 3800 mensen op. Dat is niet het enige probleem, zegt immunoloog Ger Rijkers. ,,Er is ook veel risico op indirect contact. Je hebt kassa’s, bekers, de toiletten. Veel plekken waar het virus doorgegeven kan worden. Ik zie niet voor me hoe zoiets door kan zou gaan.” “

In het artikel hebben ze het dan niet alleen over dit jaar, maar ook over 2021…


Ja maar met die redenering is het einde zoek toch? Dat het specifiek over festivals gaat vind ik een beetje onzinnig want er zijn zoveel situaties waarbij je met veel mensen in een kleine ruimte bent en je heel veel contact maakt met elkaar. In een kroeg sta je soms ook met 200 man in een kleine ruimte waarin heel veel contact is. In een voetbalstadion ook. Of in een sportkantine. Of een drukbezochte beurs. Een pretpark. Een kerk. De lijst is eindeloos als je er even over nadenkt. Ik vermoed dat we na de zomer terug naar normaal gaan en dat (zoals anderen al zeiden) het Corona virus een risico blijft zoals vele andere besmettelijke ziektes.

Het gaat dan ook niet enkel over festivals.
Het risico met 200 man in een ruimte is btw een stuk kleiner dan met 50.000 man bij een concert staan.
Pretparken zullen dus het aantal bezoekers gaan beperken, zorgen dat wachtrijen uit elkaar kunnen staan. Etc.
Voetbalwedstrijden niet een vol stadium, maar met veel minder publiek (en eerst zonder publiek).

Festivals als Werchter, Pinkpop, Lowlands etc zullen echt pas op het laatst mogelijk worden.

De maatregelen zullen stapsgewijs worden afgebouwd, met de nadruk om nog steeds 1,5 meter afstand te houden. Als het aantal Corona gevallen toeneemt, dan worden de maatregelen weer aangescherpt. En tot er een vacin is, gaat dat dus nog een tijd duren.

En waar gaan we alle mensen vandaan halen die dit gaan controleren?
Neem zoiets simpels als werk: er werken 45 mensen bij mij op kantoor en in het gehele pand zijn er soms bijna 1000 mensen aanwezig. (17 verdiepingen, gemiddeld 70 mensen per verdieping) Die gaan allemaal lunchen in het kantine restaurant. Komt er dan een mannetje op ieder kantoor kijken die checkt of we allemaal uit elkaar zitten? En bij het restaurant staan er ook mannetjes? Dan heeft de staat straks meer mensen in dienst als in de hoogtij dagen van de DDR.

Sorry als ik wat bot overkom maar ik merk dat ik van dit doemdenken van jullie enorm agressief wordt.
Dus misschien moet ik dit topic maar even mijden. Peace.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Daar zou geen mannetje voor nodig moeten zijn. Dat zouden mensen gewoon zelf moeten doen. En anders elkaar waar kan erop aanspreken. Die regels zijn er immers niet voor niets. :)

Het is opzich al wonderlijk dat dat restaurant nog open is. De meeste mensen die ik ken die op kantoor werken moeten op hun werkplek eten.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299

Vanuit medisch-biologisch oogpunt zijn lage titers antilichamen bij een milde infectie goed te verklaren. Het is belangrijk te weten dat antilichamen pas na ongeveer 4 dagen infectie worden gemaakt door speciale witte bloedcellen (B-lymfocyten). Bij een ernstige infectie die langer duurt worden dan logischerwijs meer antilichamen gemaakt.

De eerste dagen wordt een infectie vooral door andere witte bloedcellen aangepakt (NK cellen en T lymfocyten). Die T-lymfocyten hebben ook een geheugenfunctie en verzorgen ook immuniteit. Deze kanttekening werd duidelijk door Van Dissel gemaakt, maar zie ik niet terug in dit artikel.

Van het eerste SARS coronavirus is bekend dat overlevers vooral via T-lymfocyten beschermd zijn. Deze worden gevormd in de thymus / zwezerik, een orgaan dat in volwassenen krimpt en over tijd zijn functie verliest. Gezien de lage ziekenhuisopname- en sterftecijfers bij kinderen en jongvolwassenen lijkt bij dit coronavirus ook vooral die T-lymfocyten een grote rol te spelen bij het overwinnen van dit virus. Wordt vanzelfsprekend momenteel onderzoek naar gedaan

Dat betekent dus niet dat er geen immuniteit is als de titer van antilichamen laag is. Het betekent vooral dat het gecompliceerd wordt een goed vaccin (op basis van antilichamen) te ontwikkelen en dat die serologische immuniteitstesten waar nu veel over te doen is eigenlijk geen goed totaalbeeld gaan geven. Die kijken namelijk naar antilichamen en niet naar die T-cellen. Dat maakt het complex om een teststrategie op te zetten, nog los van de fout-positieven (mensen die niet geïnfecteerd zijn geweest maar waarbij een test dat wel aangeeft) en fout-negatieven (mensen die wel geïnfecteerd zijn maar waarbij een test dat niet laat zien) van de huidige testen. Vooral fout-negatieven vormen een gevaar van schijnveiligheid, bij de huidige testen is dit percentage 20-30%. Fout positief is zo'n 1%.

Geeft eigenlijk samen met de hoge besmettelijkheid aan dat het niet mogelijk is om dit virus uit te laten sterven.

Denk dat de maatschappelijke discussie vooral moet gaan over wat een acceptabele balans tussen maatregelen, vrijheid en risico op besmetting is. Mag duidelijk zijn dat de huidige situatie onhoudbaar is.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Goed initiatief vanuit de branche

https://www.bewaarjeticket.nl/

publieksactie “Bewaar je ticket, geniet later”.

Is je concert door de coronacrisis verplaatst naar een nieuwe datum, dan kun je je ticket bewaren want dat blijft gewoon geldig. Is je concert afgelast of kun je niet op de nieuwe datum, dan blijft je ticket ook bewaard in de vorm van een tegoed waarmee je een ander concert kunt bezoeken.

Zo help je de economische impact van de maatregelen rondom het coronavirus in de culturele sector op te vangen en kan er volop gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst. Deze evenementenbranche brede actie helpt niet alleen organisatoren, artiesten en podia, maar steunt ook de mensen achter de schermen die evenementen mede mogelijk maken zoals podium- en decorbouwers, licht- en geluidtechnici en barpersoneel.

Draag een steentje bij en bewaar je ticket. Zo heb je straks alsnog een tof concert. Je krijgt vanzelf in de komende weken per mail bericht als dit ook voor jouw concert geldt.

https://www.bewaarjeticket.nl/persbericht/
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Verstandige teksten van Derksen bij Jinek over zijn Holland Blues Festival. Hij heeft het ook verzekeringen en dat hij eigenlijk met smart zit te wachten op Rutte die de maatregelen zou moeten verlengen. Zie hieronder de video.
https://www.gids.tv/video/196517/johan-derksen-over-bluesfestival-in-grolloo-volledig-afhankelijk-van-mark-rutte
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
DennisvdBr wrote:
Goed initiatief vanuit de branche

https://www.bewaarjeticket.nl/

publieksactie “Bewaar je ticket, geniet later”.

Is je concert door de coronacrisis verplaatst naar een nieuwe datum, dan kun je je ticket bewaren want dat blijft gewoon geldig. Is je concert afgelast of kun je niet op de nieuwe datum, dan blijft je ticket ook bewaard in de vorm van een tegoed waarmee je een ander concert kunt bezoeken.

Zo help je de economische impact van de maatregelen rondom het coronavirus in de culturele sector op te vangen en kan er volop gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst. Deze evenementenbranche brede actie helpt niet alleen organisatoren, artiesten en podia, maar steunt ook de mensen achter de schermen die evenementen mede mogelijk maken zoals podium- en decorbouwers, licht- en geluidtechnici en barpersoneel.

Draag een steentje bij en bewaar je ticket. Zo heb je straks alsnog een tof concert. Je krijgt vanzelf in de komende weken per mail bericht als dit ook voor jouw concert geldt.

https://www.bewaarjeticket.nl/persbericht/

Maar kun of wil je niet op een andere datum dan heb je gewoon recht op teruggave van je aankoopbedrag, Voor festivals is het natuurlijk mogelijk om je ticket te bewaren voor de volgende editie in 2021!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Maar kun of wil je niet op een andere datum dan heb je gewoon recht op teruggave van je aankoopbedrag, Voor festivals is het natuurlijk mogelijk om je ticket te bewaren voor de volgende editie in 2021!
als je niet kan (of wil) op de nieuwe datum, een tegoedbon volgens de regeling op de site

onder: Regeling Ticketgelden Coronacrisis
Verplaatste evenementen
2 Als de houder van het ticket verhinderd is op de nieuwe datum van het verplaatste evenement, dan zal de houder van het ticket dit binnen afzienbare tijd kenbaar maken aan de organisator. De houder van het ticket heeft dan recht op een tegoedbon ter hoogte van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief boekings- of servicekosten. De waarde van deze tegoedbon kan gedurende minimaal 12 maanden na uitgifte worden gebruikt voor de aankoop van een ticket voor een ander evenement van de organisator. De geldigheidstermijn wordt op de tegoedbon vermeld.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken