Corona Virus en concerten/festivals

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Oasiss wrote:
Madonna cancelt (redelijk last-minute) haar concerten in Parijs

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het virus ook wordt gebruikt om een optreden te cancellen. Madonna annuleert behoorlijk veel de afgelopen tijd. Vrijdag was er dat rare verhaal van Dont Let Daddy Know dat ineens vanwege corona terugschaalde naar de helft(!) van de capaciteit en grote acts annuleerde.

In Frankijk zijn evenementen waar meer dan 1000 mensen bij elkaar komen verboden. Het is vreemd dat dit optreden pas nu is geannuleerd, terwijl al even bekend was dat dit geen doorgang kon vinden. Het lijkt erop dat er is gewacht tot er een officiële mededeling van lokale autoriteiten binnen was om het geheel af te blazen, wellicht in verband met de verzekeringsvoorwaarden. Ook getuige onderstaand bericht:

"Following official notification from the Office of the Police this morning prohibiting all events with an audience attendance of over 1000, Live Nation regrets to announce the final two Madame X performances previously re-scheduled to 10-March and 11-March are forced to be cancelled," reads a statement. "Tickets are refundable at point of purchase. We regret the disappointment to fans." (USATODAY)

In Polen zijn nu ook alle grote evenementen afgelast. (NOS)

Gister tijdens de persconferentie van Rutte: Evenementen in Brabant kunnen voorlopig doorgaan. Dinsdag (vandaag) volgen nadere berichten van de drie Veiligheidsregio's die per geval zullen wegen of publieke samenkomsten wel of niet doorgaan. Dat zegt premier Rutte op de persconferentie na het crisisoverleg van het kabinet. (Omroep Brabant)

Ik vrees niet zozeer voor openluchtfestivals in Juni en Juli in Nederland, denk vooralsnog dat die gewoon door kunnen gaan. Dit virus verspreidt zich met name goed bij lage luchtvochtigheid (vooral binnen) en kan slecht tegen UV-straling in zonlicht. Als er in de komende weken dusdanig veel maatregelen worden genomen dat er een scherpe daling in nieuwe gevallen komt is het virus in de 3-4 weken erna vrijwel uitgestorven. Ontwikkelingen kunnen heel snel gaan.

Denk wel dat er gevolgen zullen zijn van afgelasting van festivals in het buitenland en indoorshows voor het tourschema van bands. Kan me erg goed voorstellen dat je als band geen zin hebt in de onzekerheid om te reizen door coronagebied.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
In België gaat het in ieder geval de goede kant op. Vandaag nog maar 28 besmettingen. Nadat dit weekend ook nog maar in de 30 nieuwe gevallen per dag bij kwamen.

Op naar de nul! ?
Laten we het hopen, ik volg het nieuws niet echt in België. Komt het bij jullie ook uit Italië, of regelrecht uit China?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Bij annulering via Ticketmaster krijg je de kosten voor het concert terug maar helaas wel nooit je servicekosten terug.
 

mmax

Campingartiest
22 jan 2019
66
0
Ik kan me wel vinden in wat gesp hierboven zegt. Je ziet ook dat evenementen verplaatst worden naar eind mei/juni dus voor festivals als Primavera, best kept secret en Pinkpop ben ik niet zo bang dat ze afgelast gaan worden. Voor evenementen in maart/april zou dat wel zomaar kunnen dus vrees ik een beetje voor Paaspop
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.166
Ik hoorde via via vallen dat ondanks bepaalde maatregelen nog niet van kracht zijn in België, de maatregelen van andere landen toch bands/agents beïnvloeden en de schrik zit er wel in bij organisatoren dat op grote schaal concerten en tournees zullen worden gecanceld.

De eerste gevallen kwamen alleszins voornamelijk uit Italië, Indiaan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Bij annulering via Ticketmaster krijg je de kosten voor het concert terug maar helaas wel nooit je servicekosten terug.
Dat is geloof ik sinds kort wel het geval: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2019/ticketmaster-gaat-servicekosten-terugbetalen
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Top. De laatste keer was ik €29,50 kwijt (annuleren is ook een service, aldus de klantenservice) en not amused. Dit is goed nieuws.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
mattman wrote:
In België gaat het in ieder geval de goede kant op. Vandaag nog maar 28 besmettingen. Nadat dit weekend ook nog maar in de 30 nieuwe gevallen per dag bij kwamen.

Op naar de nul!
1f642.svg


Laten we het hopen, ik volg het nieuws niet echt in België. Komt het bij jullie ook uit Italië, of regelrecht uit China?
Voor zo ver de informatie juist is komen de meeste besmettingen uit Italië. De eerste Belg die besmet was, werkte en woonde in China in de omgeving van Wuhan.

Niet alleen muziekliefhebbers kijken angstig om zich heen. Ook wielerorganisaties kijken met een bang hart naar wat zal komen. Begrijpelijk, want ook daar kruipt zeer veel voorbereidend werk in. Een voetbalwedstrijd kan je nog achter gesloten deuren laten plaatsvinden. Maar bij de koers rij je nu eenmaal op de openbare weg. En probeer de liefhebbers daarvan maar eens op een zogenaamde veilige afstand te houden.

Ik heb wel de indruk dat de Belgische overheid/overheden alles behoorlijk onder controle houden (voor zover dat kan). Men probeert de rust in het land te houden. Paniek zaaien is nergens voor nodig. Met een beetje gezond verstand overleven we dit wel.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Een epidemie (zoals het coronavirus) is niet opgenomen in de dekkingsvoorwaarden van een annuleringsverzekering, tenzij je all-risk verzekerd bent. Bij Ticketmaster en voor concertkaarten is dit in ieder geval niet zo. Zou zelf daarom nooit een annuleringsverzekering nemen.

Meeste organisatoren wachten om deze reden ook met het afblazen van evenementen tot de lokale autoriteiten het verboden hebben, dan valt het (meer waarschijnlijk) wel onder de polisvoorwaarden van de verzekerde partij.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Indiaantje89 wrote:

mattman wrote:
In België gaat het in ieder geval de goede kant op. Vandaag nog maar 28 besmettingen. Nadat dit weekend ook nog maar in de 30 nieuwe gevallen per dag bij kwamen.

Op naar de nul!
1f642.svg



Laten we het hopen, ik volg het nieuws niet echt in België. Komt het bij jullie ook uit Italië, of regelrecht uit China?

Voor zo ver de informatie juist is komen de meeste besmettingen uit Italië. De eerste Belg die besmet was, werkte en woonde in China in de omgeving van Wuhan.

Niet alleen muziekliefhebbers kijken angstig om zich heen. Ook wielerorganisaties kijken met een bang hart naar wat zal komen. Begrijpelijk, want ook daar kruipt zeer veel voorbereidend werk in. Een voetbalwedstrijd kan je nog achter gesloten deuren laten plaatsvinden. Maar bij de koers rij je nu eenmaal op de openbare weg. En probeer de liefhebbers daarvan maar eens op een zogenaamde veilige afstand te houden.

Ik heb wel de indruk dat de Belgische overheid/overheden alles behoorlijk onder controle houden (voor zover dat kan). Men probeert de rust in het land te houden. Paniek zaaien is nergens voor nodig. Met een beetje gezond verstand overleven we dit wel.
That's what Italy said.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Een epidemie (zoals het coronavirus) is niet opgenomen in de dekkingsvoorwaarden van een annuleringsverzekering, tenzij je all-risk verzekerd bent. Bij Ticketmaster en voor concertkaarten is dit in ieder geval niet zo. Zou zelf daarom nooit een annuleringsverzekering nemen.

Meeste organisatoren wachten om deze reden ook met het afblazen van evenementen tot de lokale autoriteiten het verboden hebben, dan valt het (meer waarschijnlijk) wel onder de polisvoorwaarden van de verzekerde partij.
Juist, we zullen zien. Al zou ik het balen vinden. Als ik daarmee sommige festival op de been kan houden zou ik het eenmalig wel voor over hebben.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.015
8.661
imac wrote:

Indiaantje89 wrote:

mattman wrote:
In België gaat het in ieder geval de goede kant op. Vandaag nog maar 28 besmettingen. Nadat dit weekend ook nog maar in de 30 nieuwe gevallen per dag bij kwamen.

Op naar de nul!
1f642.svg



Laten we het hopen, ik volg het nieuws niet echt in België. Komt het bij jullie ook uit Italië, of regelrecht uit China?


Voor zo ver de informatie juist is komen de meeste besmettingen uit Italië. De eerste Belg die besmet was, werkte en woonde in China in de omgeving van Wuhan.

Niet alleen muziekliefhebbers kijken angstig om zich heen. Ook wielerorganisaties kijken met een bang hart naar wat zal komen. Begrijpelijk, want ook daar kruipt zeer veel voorbereidend werk in. Een voetbalwedstrijd kan je nog achter gesloten deuren laten plaatsvinden. Maar bij de koers rij je nu eenmaal op de openbare weg. En probeer de liefhebbers daarvan maar eens op een zogenaamde veilige afstand te houden.

Ik heb wel de indruk dat de Belgische overheid/overheden alles behoorlijk onder controle houden (voor zover dat kan). Men probeert de rust in het land te houden. Paniek zaaien is nergens voor nodig. Met een beetje gezond verstand overleven we dit wel.

That’s what Italy said.

Gewoon even afwachten. Misschien blijft het aantal nieuwe gevallen morgen, overmorgen,... ook stabiel. Of zakt het verder.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
...
Ik vrees niet zozeer voor openluchtfestivals in Juni en Juli in Nederland, denk vooralsnog dat die gewoon door kunnen gaan. Dit virus verspreidt zich met name goed bij lage luchtvochtigheid (vooral binnen) en kan slecht tegen UV-straling in zonlicht. Als er in de komende weken dusdanig veel maatregelen worden genomen dat er een scherpe daling in nieuwe gevallen komt is het virus in de 3-4 weken erna vrijwel uitgestorven. Ontwikkelingen kunnen heel snel gaan.
...
dit is dus fijn om te lezen
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Net in het nieuws:

Het festival Kingsworld op 27 april in het Cars Jeans Stadion gaat niet door. Dat heeft de organisatie bekend gemaakt. De onzekerheid rondom het coronavirus heeft het evenement de das omgedaan. De organisatie is vooral bang dat als ze door zouden zetten, de overheid later zou kunnen besluiten het evenement alsnog af te gelasten. En daar kan een organisatie zich niet tegen verzekeren.

Mensen die al een kaartje hebben gekocht kunnen op een aantal manieren schadeloos gesteld worden. Zo kunnen tickethouders het aankoopbedrag terugkrijgen, het entreebewijs gebruiken voor volgend jaar of op 29 augustus inzetten voor Den Haag Outdoor. “Wij gaan het op 27 april 2021 dubbel en dwars met jullie goedmaken.”

Ik zie het voor Paaspop somber in helaas.
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Het aantal DnB liefhebbers is hier volgens mij vrij gering maar Rampage lijkt dit weekend ook gewoon door te gaan...
Toch 30.000 kaarten verkocht en gigantisch veel internationale bezoekers die naar Antwerpen komen?!
Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
gesp wrote:

Ik vrees niet zozeer voor openluchtfestivals in Juni en Juli in Nederland, denk vooralsnog dat die gewoon door kunnen gaan. Dit virus verspreidt zich met name goed bij lage luchtvochtigheid (vooral binnen) en kan slecht tegen UV-straling in zonlicht. Als er in de komende weken dusdanig veel maatregelen worden genomen dat er een scherpe daling in nieuwe gevallen komt is het virus in de 3-4 weken erna vrijwel uitgestorven. Ontwikkelingen kunnen heel snel gaan.



dit is dus fijn om te lezen

Mjah, vraag me wel sterk af of er genoeg maatregelen worden genomen om zo'n scherpe daling in nieuwe gevallen te krijgen. Verwacht dat er nu meer maatregelen nodig zijn en hoop dat die op korte termijn worden ingevoerd. De situatie in met name Brabant is momenteel echt niet goed met nieuwe virusgevallen waarvan onduidelijk is hoe ze het hebben opgelopen en besmettingen in ziekenhuizen en bij zorgpersoneel.

Nederland doet echt niets teveel om het virus tegen te gaan en zal eerder volgen dan leiden in het nemen van maatregelen. Dat snap ik wel met de laagdrempelige toegang tot zorg die we hebben, maar dat is absoluut een risico en een dubbeltje op zijn kant. Als er niet meer maatregelen worden genomen in de komende weken en er steeds nieuwe virusgevallen met onbekende herkomst blijven bijkomen begin ik wel te vrezen voor grote openluchtfestivals. Maar dat is nog wel ver weg.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.590
11.191
Indiaantje89 wrote:
Santana cancelled ook hun tour (o.a. shows in ZiggoDome en SportPaleis)

@WentelDave. Goed nieuws voor jou! Nu kun je zonder zorgen naar Monkey3 in Baroeg.
Al is het maar de vraag of die doorgaat... Baal wel als een stekker, hoor, dat Santana niet doorgaat. Ook blij dat ik mijn kaartje voor Monkey3 nog niet had verkocht. Verdikkeme.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.166
"Ook ons land wil de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk vertragen door extra maatregelen. Dat heeft premier Sophie Wilmès gezegd op een persconferentie. Ze sprak van een "versterkte fase 2". Wilmès wil massabijeenkomsten van 1.000 personen in een binnenruimte verbieden."

Hm.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken