Corona Virus en concerten/festivals

God allemachtig wat is die eerste vraag vanuit de journalisten dom. Onvoorstelbaar. We doen het allemaal zo goed dus waarom mag er niet meer vraagt die man. Luisteren die mensen niet naar wat er voor hun vragenrondje vertelt wordt?

Precies mijn gedachte. Bizarre vraag.

Erg verstandig om te luisteren naar adviezen en de maatregelen te verlengen. Helaas geen festivals dit jaar. Binnen een uur drie mails van festivals dat tickets naar 2021 worden doorgezet. Ben daar toch wel content mee, had na het lezen van de kleine lettertjes toch de vrees dat ik kon fluiten naar die centen.

Raar hoe blij je kunt zijn dat je nog naar buiten mag om een rondje te fietsen of te wandelen. En hoe je uit kunt kijken om weer naar de kapper te gaan. Vreemde tijden.

Erg verstandig om te luisteren naar adviezen en de maatregelen te verlengen. Helaas geen festivals dit jaar. Binnen een uur drie mails van festivals dat tickets naar 2021 worden doorgezet. Ben daar toch wel content mee, had na het lezen van de kleine lettertjes toch de vrees dat ik kon fluiten naar die centen.

Raar hoe blij je kunt zijn dat je nog naar buiten mag om een rondje te fietsen of te wandelen. En hoe je uit kunt kijken om weer naar de kapper te gaan. Vreemde tijden.
Vooral dat buiten komen, er zijn plaatsen waar dit wel heel beperkt is.
Ik fiets morgen eens naar Werchter Park, daar kan je nog leuk wandelen ook. En we zijn dan tenminste eens in Werchter geweest van't jaar.

Vooral dat buiten komen, er zijn plaatsen waar dit wel heel beperkt is.
Ik fiets morgen eens naar Werchter Park, daar kan je nog leuk wandelen ook. En we zijn dan tenminste eens in Werchter geweest van’t jaar.
ik ga ook gewoon nog wel even rond het Megaland terrein lopen.
Maar ook, als de opbouw zou zijn, "gewoon" foto's van het terrein maken.
Gewoon, omdat het kan... met later het idee, zo van, weet je nog toen in 2020...

Ik ben tot nu toe het meest verrast over Awakenings festival. Ik kreeg een e-mail waarin ze zeggen dat ze het festival uitstellen tot volgend jaar, maar momenteel alles klaar hebben staan om het op 12/13 September te doen mits de maatregelen niet worden verlengd. Oftewel: als er verbetering is en geen verlenging van de maatregelen gaan we het alsnog doen in September.

Ik hoop dat iemand hier mij iets beter kan uitleggen hoe nu de regelgeving voor concerten is. Hierbij wil ik even wegblijven van de vraag of het wel of niet verstandig is om concerten te organiseren. Bij het verbod op vergunningsplichtige evenementen tot 1 juni ging de podiabranche er ten onrechte vanuit dat dit ook voor hen gelde aangezien ze geen vergunning nodig hebben voor een regulier concert. Dus de verlenging van het verbod tot 1 september heeft geen effect op normale concerten. Wel losse dingen zoals Editors in Den-Haag (hoera, weer een voucher). Ik ga er dus vanuit dat de podia oplopen met het verbod op horeca, dus tot 20 mei geen concerten. Als de horeca dan met apart protocol open mag, zou dit in theorie ook gelden voor podia. Heb ik dit zo goed? Al is het natuurlijk praktisch bijna onmogelijk om 1,5 meter afstand te houden bij een concert.

Ik denk het niet. De evenementen hadden om duidelijkheid gevraagd en deze gekregen. Het zou me niets verbazen als horeca mondjesmaat weer open mogen maar concerten en theatervoorstellingen nog geen doorgang kunnen vinden. Zowel dan zie ik de voetbalbranche behoorlijk gefrustreerd worden want die mogen sowieso tot september niet spelen en publiek ontvangen.

Rutte zei gisteren ook dat de branche zelf eerst met oplossingen voor het 1.5. meter probleem moet komen voordat ze open mogen. Zie ik ook nog niet zo snel in theaters en concertzalen gebeuren. Zelfs bioscopen niet.

Ondertussen schrijft Telegraaf

De verlengde coronamaatregelen vormen voor veel artiesten een flinke domper. Zij kunnen ook de komende maanden het podium nog niet op nu de overheid heeft besloten dat er tot zeker 1 september geen evenementen als festivals en concerten mogen plaatsvinden.

En NOS

Hele zomer geen festivals of concerten, basisscholen vanaf 11 mei weer open

Maar concerten en voorstellingen zijn op dit moment idd toch nog helemaal niet verboden in de periode tussen 20 mei en 1 september?

Heel onduidelijk eigenlijk. Wat is volgens het kabinet een evenement?

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2020/april/Onduidelijkheid-in-livecircuit--podia-voorlopig-gesloten.html

Vandaag maakte het kabinet bekend dat grote evenementen – zoals festivals – tot zeker 1 september verboden worden. Maar hoe zit dat met concerten? Vrijwel niemand weet het precies, tot aan de Ministeries van Justitie en OCW aan toe.

Vallen concerten onder het brede evenementenverbod tot 1 september, zoals breed wordt aangenomen? Of mogen ze net als musea en theaters mogelijk weer open vanaf 20 mei, zoals op de website van de Rijksoverheid staat? Er heerst grote onduidelijkheid over. Bijzonder pijnlijk, want het gaat in totaal om meer dan duizend concerten in drie maanden tijd, waarover tegenstrijdige ideeën bestaan.

Idd onduidelijk dus.

Concertzalen vallen onder de 1 september-regeling, stelt Berend Schans van de Vereniging Nederlands Poppodia en Festivals.

Anna Sophia Posthumus, woordvoerder namens minister Grapperhaus van Justitie, weet inderdaad meer. Zij stelt dat concertzalen voorlopig gesloten blijven tot 20 mei. Concerten die niet vergunningsplichtig of meldplichtig zijn, blijven verboden tot dezelfde datum. Een week voordien pas wordt besloten of die maatregelen worden verlengd. Maar zijn losse concerten in bestaande poppodia vergunningsplichtig of meldplichtig? ‘Dat weet ik eigenlijk niet, dat kun je beter bij de gemeentes navragen’, aldus Posthumus.

Tja.

Alles was gecanceled tot 1 juni terwijl het oorspronkelijk maar tot 28 april had moeten zijn maar nu tot 20 mei behalve grote evenementen want die mogen niet tot 1 september. Ondertussen bericht de media dat concerten niet doorgang kunnen vinden tot 1 september terwijl dit voor nu 20 mei is. En dan heb je nog het vergunningverhaal. En een week voor 20 mei besluiten ze meer over na 20 mei. Dus eigenlijk kan er ooralsnog na 20 mei niks gecanceled worden in concertzalen en theaters omdat ze in theorie nu dan weer open zouden kunnen gaan.

Ik snap er geen bal meer van. Mag verduidelijking in komen.

Ik lees dit ook op de NOS.
Evenementen vormen een risico op te snelle en te brede verspreiding van het virus, oordeelt het kabinet. En dus wordt het verbod op evenementen met vergunnings- en meldplicht verlengd tot 1 september. Dit geldt ook voor professionele sportcompetities zoals de Eredivisie.
Snap er ook geen bal meer van. Dat zou dus betekenen dat de zalen zichzelf hebben gesloten, net zoals de tandartspraktijken.

Jup. Dat hebben ze in feite ook omdat het kabinet de vorige keer zo onduidelijk was over die 1 juni regel.

En daar hebben ze ondanks de vele vragen om verduidelijking vrij weinig van geleerd want we zitten nu met hetzelfde probleem. Vandaar dat veel zalen nu nog steeds 1 juni op de site hebben staan.

Atze de Vries (3voor12) heeft hier op Twitter een aantal interessante vragen en discussies over.

Een week voor 20 mei meer duidelijkheid scheppen voor theaters en concertzalen is echt te laat.

Het is zeker onduidelijk maar is er iemand hier die ervan uitgaat dat ze na 01 juni gelijk een concert in Ziggo, AFAS, 013 o.i.d. bij zullen wonen? Het gaat niet door, zo simpel is het, ze gaan geen 3.500 tot 17.000 mensen samen laten komen voorlopig. Dan zouden ze net zo goed kleinschalige stadsfestivals in kleinere steden doorgang kunnen laten vinden (en die zijn wel vergunningsplichtig).

De kapper kan mij gestolen worden. Ik wil The Strokes.

;-)

Nou, ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die de regels niet snapt voor concerten. Zo staat er bijvoorbeeld nog een concert op 2 mei in Afas Live dat niet is afgezegd: https://www.afaslive.nl/agenda/keith-urban. Met de nieuwe regels van gisteravond zal deze nu ook afgezegd moeten worden.

Nou, ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die de regels niet snapt voor concerten. Zo staat er bijvoorbeeld nog een concert op 2 mei in Afas Live dat niet is afgezegd: https://www.afaslive.nl/agenda/keith-urban. Met de nieuwe regels van gisteravond zal deze nu ook afgezegd moeten worden.
Staat op de site van Mojo wel dat ie is uitgesteld, alleen nog niet bij AFAS.
Excuus: niet van Mojo maar Greenhouse Talent. Je kan in ieder geval geen kaarten kopen en op de site van GT staat ook dat ie verplaatst/uitgesteld is.

Hoewel ik begrip heb voor het schrappen van het festivalseizoen, herken me wel een beetje in Dennis. Het belerende toontje van de overheid en een aantal van die zeikreclames beginnen me ook danig tegen te staan. Bovendien vind ik enige versoepeling (niet alles gelijk opengooien, maar bijvoorbeeld wel terrassen openen met maatregelen als minder tafels, grotere afstanden tussen tafels, maximaal twee mensen of een gezin per tafel en zelfbediening) langzaam maar zeker wel weer op zijn plaats. En wat betreft ontspannende bezigheden slinken de opties hier ook. Een van mijn belangrijkste uitlaatkleppen naast (live)muziek was wandelen en dieren spotten in NP De Meinweg, mijn favoriete natuurgebied. Maar dat staat sinds maandagmiddag in lichterlaaie. Ook uit de aanpak van de ontruiming (een 'voorzorgsmaatregel' volgens de gemeente) van het nabijgelegen dorp Herkenbosch spreekt trouwens het totale onvermogen en de betuttelende inborst van overheid en ambtenarij. Mensen mogen voorlopig alleen in pendelbusjes en onder toezicht kortstondig naar het eigen huis om bijvoorbeeld huisdieren te voeren of medicijnen te halen. Maar je raadt het al: sommige mensen willen dit niet omdat in de busjes geen afstand van 1,5 meter gegarandeerd kan worden. Aan de ene kant nemen we dus op landelijk niveau draconische maatregelen om de 1,5 meter aan te houden, maar elders worden mensen min of meer gedwongen om die regel tijdelijk los te laten... Gelukkig heb ik als zzp'er wel nog genoeg werk, maar ik heb wel medelijden met veel ondernemers in andere branches die nu in een paar maanden tijd een groot deel van hun levenswerk zien verdampen. Qua ontspanning moet ik het nu puur hebben van muziek op plaat en mijn boeken...

Ook een klein duit in het zakje....ik ben blij dat de concerten waarvoor ik kaarten had vooralsnog worden verplaatst. Je hebt dus wat tegoed. Ook met festivals zie ik dat nu gebeuren, je kaartje blijft geldig tot volgend jaar. Een mooie actie.

Een vervelend bijeffect is echter dat je, bij uitverkochte festivals, je nu twee jaar toegang moet missen. Tenminste als je geen kaartje had. Ik had bv geen kaartje voor Lowlands (ik bekijk dat per jaar). De mensen die voor 2020 een kaartje hebben, kunnen die meenemen naar 2021. De personen die, om wat voor reden dan ook, hadden besloten een jaar over te slaan, grijpen volgend jaar ook mis. Dat vind ik wel zuur, ook al is het begrijpelijk. Je hebt dus weer kans om bv pas in 2022 naar Lowlands te gaan (en dat geldt natuurlijk voor meerdere festivals).

Users who are viewing this thread