Indiaantje89 wrote:
Dr. Hannibal wrote:
Yannick wrote:
Oasiss wrote:
M.i. wordt het een en ander bemoeilijkt door social media en de influencers daar die zonder enige gegronde reden door een hele hoop mensen serieus worden genomen.
Een beetje zoals dit topic dus.
Precies. Daarom probeer ik de boel niet te serieus te nemen hier. Maar blijkbaar denkt Indiaan dan dat ik het virus graag verspreid en zn dochter in gevaar wil brengen. Je kunt niet winnen.
Nee het gaat om de dommigheid die men verspreid waardoor dit virus een stuk makkelijker zijn gang kan gaan. En het gaat niet enkel om mijn dochter. Het gaat ook om jou en mij. Of die dode opa of oma van jou of wie dan ook. En de economie, en de doorstroming van ons dagelijks leven. Ook ik wil graag festivallen deze zomer.
Je kan niet de media of social influencers maar de schuld blijven geven dat Lombardije in een lockdown zit. Je kan het niet blijven vergelijken met de griep. Het is iets opzichzelfstaande.
Ik vond je ‘het zou je opa of oma maar zijn” opmerking gewoon erg egoïstisch en gewoon onrealistisch wat er in de werkelijkheid gebeurt. En het is niet enkel naar jou, het gaat ook om al die Brabanders dei ik hier zie die alles blijven negeren. Omdat ze het steeds maar vergelijken met een griepje. Het is geen griepje, anders hadden ze het wel “griep” genoemd ipv het coronavirus.
Ik hoorde het een viroloog wel gewoon griep noemen. Het is nl een griepvariant. Kennelijk is wat wij griep noemen ook niet één type virus maar een hele verzamelbak, waarvan Covid19 op termijn ook gewoon deel van gaat uitmaken. Kortom ze noemen het geen griep, maar dat is het wel.
Precies andersom: het is geen griep maar in de volksmond (en medische praktijk) wordt om het begrijpelijk te houden wel zo genoemd.
Komt omdat griepklachten uiteenlopen en verschillende virussen die klachten kunnen veroorzaken. En het advies bij al die virale infecties hetzelfde is (rust houden, uitzieken, bij toenemende klachten bloedonderzoek / kweek en medicatie). Die toenemende klachten worden meestal veroorzaakt door een influenzavirus en is dan wel echte griep.
Gewone verkoudheid wordt meestal veroorzaakt door een rhinovirus of een onschuldig type coronavirus en is een stuk milder van aard, maar wordt vaak in de volksmond dus milde griep genoemd.
Klopt wel dat er van al die virussen weer verschillende varianten zijn. Is een van de redenen waarom alles maar griep of griepje wordt genoemd.
Een virus is een stukje genetisch materiaal (RNA of DNA) met een heel klein omhulsel van eiwit. Dat omhulsel beschermt het genetisch materiaal én zorgt ervoor dat het genetisch materiaal in een menselijke (of dierlijke / plantaardige) cel terecht kan komen. Eenmaal in die cel worden er met het virale RNA/DNA kopieën van het virus / lichaamsvreemde eiwitten gemaakt. Die lichaamsvreemde stoffen worden pas dan herkend en aangevallen door het afweersysteem. En die afweerrespons kan bij dit nieuwe coronavirus dusdanig heftig zijn dat mensen ernstige longklachten krijgen.
Coronavirus dankt zijn naam aan de vorm van dat eiwitomhulsel, dat heeft de vorm van een kroon (latijn = corona). Dat kroontje is wat vettig en kan opgelost worden met zeep, daarom wordt steeds aangeraden je handen met zeep te wassen.
Rhino betekent in het latijn zoveel als 'uit de neus' en geeft aan waar het virus actief is.
Tot zover een minicollege..