Corona Virus en concerten/festivals

Indiaantje89 wrote:

Dr. Hannibal wrote:

Yannick wrote:

Oasiss wrote:
M.i. wordt het een en ander bemoeilijkt door social media en de influencers daar die zonder enige gegronde reden door een hele hoop mensen serieus worden genomen.

Een beetje zoals dit topic dus.

Precies. Daarom probeer ik de boel niet te serieus te nemen hier. Maar blijkbaar denkt Indiaan dan dat ik het virus graag verspreid en zn dochter in gevaar wil brengen. Je kunt niet winnen.

Nee het gaat om de dommigheid die men verspreid waardoor dit virus een stuk makkelijker zijn gang kan gaan. En het gaat niet enkel om mijn dochter. Het gaat ook om jou en mij. Of die dode opa of oma van jou of wie dan ook. En de economie, en de doorstroming van ons dagelijks leven. Ook ik wil graag festivallen deze zomer.

Je kan niet de media of social influencers maar de schuld blijven geven dat Lombardije in een lockdown zit. Je kan het niet blijven vergelijken met de griep. Het is iets opzichzelfstaande.

Ik vond je ‘het zou je opa of oma maar zijn” opmerking gewoon erg egoïstisch en gewoon onrealistisch wat er in de werkelijkheid gebeurt. En het is niet enkel naar jou, het gaat ook om al die Brabanders dei ik hier zie die alles blijven negeren. Omdat ze het steeds maar vergelijken met een griepje. Het is geen griepje, anders hadden ze het wel “griep” genoemd ipv het coronavirus.

Ik hoorde het een viroloog wel gewoon griep noemen. Het is nl een griepvariant. Kennelijk is wat wij griep noemen ook niet één type virus maar een hele verzamelbak, waarvan Covid19 op termijn ook gewoon deel van gaat uitmaken. Kortom ze noemen het geen griep, maar dat is het wel.

Precies andersom: het is geen griep maar in de volksmond (en medische praktijk) wordt om het begrijpelijk te houden wel zo genoemd.

Komt omdat griepklachten uiteenlopen en verschillende virussen die klachten kunnen veroorzaken. En het advies bij al die virale infecties hetzelfde is (rust houden, uitzieken, bij toenemende klachten bloedonderzoek / kweek en medicatie). Die toenemende klachten worden meestal veroorzaakt door een influenzavirus en is dan wel echte griep.

Gewone verkoudheid wordt meestal veroorzaakt door een rhinovirus of een onschuldig type coronavirus en is een stuk milder van aard, maar wordt vaak in de volksmond dus milde griep genoemd.

Klopt wel dat er van al die virussen weer verschillende varianten zijn. Is een van de redenen waarom alles maar griep of griepje wordt genoemd.

Een virus is een stukje genetisch materiaal (RNA of DNA) met een heel klein omhulsel van eiwit. Dat omhulsel beschermt het genetisch materiaal én zorgt ervoor dat het genetisch materiaal in een menselijke (of dierlijke / plantaardige) cel terecht kan komen. Eenmaal in die cel worden er met het virale RNA/DNA kopieën van het virus / lichaamsvreemde eiwitten gemaakt. Die lichaamsvreemde stoffen worden pas dan herkend en aangevallen door het afweersysteem. En die afweerrespons kan bij dit nieuwe coronavirus dusdanig heftig zijn dat mensen ernstige longklachten krijgen.

Coronavirus dankt zijn naam aan de vorm van dat eiwitomhulsel, dat heeft de vorm van een kroon (latijn = corona). Dat kroontje is wat vettig en kan opgelost worden met zeep, daarom wordt steeds aangeraden je handen met zeep te wassen.

Rhino betekent in het latijn zoveel als 'uit de neus' en geeft aan waar het virus actief is.

Tot zover een minicollege..

Koninklijk Circus in Brussel heeft een capaciteit van 3500 plaatsen, het concert van Agnes Obel waar ik naartoe zou gaan op 23 maart zal wel geannuleerd worden dan met die maatregel van de Brusselse regering… Ik dacht niet dat ik zo snel een gevolg zou ondervinden van het virus (mensen die er erg aan toe zijn/sterven is natuurlijk nog vele, vele malen erger!)

Maar: een spontane bedenking van mij, een leek en geen viroloog voor de duidelijkheid: als die Brusselse metro’s en treinen blijven rijden enz., is die het schrappen van die 1000+ evenementen dan niet wat overdreven van de Brusselse regering?

Verplegers moeten nog steeds op hun werk zien te komen, om maar een voorbeeld te noemen. En er is echt een verschil in besmettingsgevaar tussen een concert / evenement met veel mensen of mensen die verspreid in een trein zitten. Daarnaast kan reizen nodig zijn, terwijl een concert dat toch echt niet is. Bij de maatregelen zit ook een oplopende schaal. Begonnen wordt met de niet noodzakelijke zaken en lichte maatregelen, oplopend naar steeds zwaardere middelen.

"In de Vooruit in Gent, waar de concertzaal ruim 1.000 plaatsen heeft, heeft men een creatieve oplossing gevonden. De capaciteit van de zaal wordt 950 personen gebracht, waardoor alles wel mag doorgaan."

Zo kan het dus ook blijkbaar... Van www.hln.be.

Die nemen de boel dus voor geen meter serieus. Maar laat wel goed zien hoe maf die regel (1000 man) eigenlijk is...

“In de Vooruit in Gent, waar de concertzaal ruim 1.000 plaatsen heeft, heeft men een creatieve oplossing gevonden. De capaciteit van de zaal wordt 950 personen gebracht, waardoor alles wel mag doorgaan.”

Zo kan het dus ook blijkbaar… Van http://www.hln.be.

Lol. Was te verwachten hoor. Zie dat overal wel gaan gebeuren, waar men een arbitraire grens van >1000 instelt. Dat vraagt om dit soort fratsen.

Er volgen nog meer updates.
Ik zou zelf naar Simple Minds gaan 10 april.
Dat zal wel verzet worden…..
@erwin Dat is in de Ziggo Dome? Beetje vreemd dat heel je bericht dan over België gaat
:wink:

selurxela wrote:

Indiaantje89 wrote:

Dr. Hannibal wrote:

Yannick wrote:

Oasiss wrote:
M.i. wordt het een en ander bemoeilijkt door social media en de influencers daar die zonder enige gegronde reden door een hele hoop mensen serieus worden genomen.

Een beetje zoals dit topic dus.

Precies. Daarom probeer ik de boel niet te serieus te nemen hier. Maar blijkbaar denkt Indiaan dan dat ik het virus graag verspreid en zn dochter in gevaar wil brengen. Je kunt niet winnen.

Nee het gaat om de dommigheid die men verspreid waardoor dit virus een stuk makkelijker zijn gang kan gaan. En het gaat niet enkel om mijn dochter. Het gaat ook om jou en mij. Of die dode opa of oma van jou of wie dan ook. En de economie, en de doorstroming van ons dagelijks leven. Ook ik wil graag festivallen deze zomer.

Je kan niet de media of social influencers maar de schuld blijven geven dat Lombardije in een lockdown zit. Je kan het niet blijven vergelijken met de griep. Het is iets opzichzelfstaande.

Ik vond je ‘het zou je opa of oma maar zijn” opmerking gewoon erg egoïstisch en gewoon onrealistisch wat er in de werkelijkheid gebeurt. En het is niet enkel naar jou, het gaat ook om al die Brabanders dei ik hier zie die alles blijven negeren. Omdat ze het steeds maar vergelijken met een griepje. Het is geen griepje, anders hadden ze het wel “griep” genoemd ipv het coronavirus.

Ik hoorde het een viroloog wel gewoon griep noemen. Het is nl een griepvariant. Kennelijk is wat wij griep noemen ook niet één type virus maar een hele verzamelbak, waarvan Covid19 op termijn ook gewoon deel van gaat uitmaken. Kortom ze noemen het geen griep, maar dat is het wel.

Precies andersom: het is geen griep maar in de volksmond (en medische praktijk) wordt om het begrijpelijk te houden wel zo genoemd.

Komt omdat griepklachten uiteenlopen en verschillende virussen die klachten kunnen veroorzaken. En het advies bij al die virale infecties hetzelfde is (rust houden, uitzieken, bij toenemende klachten bloedonderzoek / kweek en medicatie). Die toenemende klachten worden meestal veroorzaakt door een influenzavirus en is dan wel echte griep.

Gewone verkoudheid wordt meestal veroorzaakt door een rhinovirus of een onschuldig type coronavirus en is een stuk milder van aard, maar wordt vaak in de volksmond dus milde griep genoemd.

Klopt wel dat er van al die virussen weer verschillende varianten zijn. Is een van de redenen waarom alles maar griep of griepje wordt genoemd.

Een virus is een stukje genetisch materiaal (RNA of DNA) met een heel klein omhulsel van eiwit. Dat omhulsel beschermt het genetisch materiaal én zorgt ervoor dat het genetisch materiaal in een menselijke (of dierlijke / plantaardige) cel terecht kan komen. Eenmaal in die cel worden er met het virale RNA/DNA kopieën van het virus / lichaamsvreemde eiwitten gemaakt. Die lichaamsvreemde stoffen worden pas dan herkend en aangevallen door het afweersysteem. En die afweerrespons kan bij dit nieuwe coronavirus dusdanig heftig zijn dat mensen ernstige longklachten krijgen.

Coronavirus dankt zijn naam aan de vorm van dat eiwitomhulsel, dat heeft de vorm van een kroon (latijn = corona). Dat kroontje is wat vettig en kan opgelost worden met zeep, daarom wordt steeds aangeraden je handen met zeep te wassen.

Rhino betekent in het latijn zoveel als ‘uit de neus’ en geeft aan waar het virus actief is.

Tot zover een minicollege..

Dit is geen afzeiken, maar een serieuze vraag: covid is toch ook een virus dat griepklachten veroorzaakt? Wanneer is iets griep en wanneer niet (ondanks eventuele griepklachten)?

Zit even wat voetbal in een leeg stadion te kijken. Ook een mogelijk voor BKS, de artiesten treden wel op maar er is geen publiek bij.

Dit is geen afzeiken, maar een serieuze vraag: covid is toch ook een virus dat griepklachten veroorzaakt? Wanneer is iets griep en wanneer niet (ondanks eventuele griepklachten)?

Wat ik eruit haal, is dat "griep" in de volksmond een woord is voor allerlei virussen die gelijksoortige klachten veroorzaken (zoals ook covid-19 kan doen) maar dat wetenschappelijk gezien de enige echte "griep" veroorzaakt wordt door het influenzavirus (dus niet covid-19, per definitie).

PJ wrote:
Er volgen nog meer updates.
Ik zou zelf naar Simple Minds gaan 10 april.
Dat zal wel verzet worden…..

@erwin Dat is in de Ziggo Dome? Beetje vreemd dat heel je bericht dan over België gaat
1f609.svg

Dagje mis.
In Antwerpen :oops:

Klopt, dit nieuwe coronavirus kan typische griepklachten als koorts en kuchen veroorzaken. Maar dat maakt het geen griep.

Griep wordt uitsluitend veroorzaakt door het influenzavirus.

Verkoudheid wordt in de volksmond ook wel griep genoemd omdat het onderscheid aanvankelijk slecht te maken is en beide verholpen worden met voldoende rust.

Bij dit nieuwe coronavirus komen ernstige luchtwegklachten en overlijden vaker voor dan bij het influenzavirus (doordat er nog geen vaccin en medicatie voor is). Ook is het besmettelijker dan het influenzavirus. Daarom is dit virus geen griepje (en dat ook nooit geweest).

Manier van overdragen en plaats van infectie (luchtwegen) zijn wel vergelijkbaar, maar dat maakt het dus geen griep.

Snap de verwarring, het helpt niet mee als experts die termen door elkaar gebruiken. Maar hopelijk duidelijker nu.

Zie ook https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezondheid/artikel/4869356/verschil-griep-en-verkoudheid

Parktheater Eindhoven cancelt alle shows tot en met maandag:

Bij Parktheater Eindhoven nemen we de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers én bezoekers zeer serieus. Zojuist hebben wij via de persconferentie van de Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant kennisgenomen van de nieuwe maatregelen rondom het Coronavirus, specifiek voor Noord-Brabant. Op basis hiervan hebben wij het besluit genomen om ALLE voorstellingen tot en met maandag 16 maart te annuleren. Vooralsnog blijft alleen het restaurant, Smaaktheater Dertien, open (dagelijks geopend vanaf 16.00 uur, geen Stadslunch). Ook blijven ons kantoor en kaartverkoopbalie gewoon bereikbaar volgens de normale openingstijden.

selurxela wrote:

Klopt, dit nieuwe coronavirus kan typische griepklachten als koorts en kuchen veroorzaken. Maar dat maakt het geen griep.

Griep wordt uitsluitend veroorzaakt door het influenzavirus.

Verkoudheid wordt in de volksmond ook wel griep genoemd omdat het onderscheid aanvankelijk slecht te maken is en beide verholpen worden met voldoende rust.

Bij dit nieuwe coronavirus komen ernstige luchtwegklachten en overlijden vaker voor dan bij het influenzavirus (doordat er nog geen vaccin en medicatie voor is). Ook is het besmettelijker dan het influenzavirus. Daarom is dit virus geen griepje (en dat ook nooit geweest).

Manier van overdragen en plaats van infectie (luchtwegen) zijn wel vergelijkbaar, maar dat maakt het dus geen griep.

Snap de verwarring, het helpt niet mee als experts die termen door elkaar gebruiken. Maar hopelijk duidelijker nu.

Nou , weer wat geleerd. Thnx.

Coachella officieel naar Oktober verplaatst

Goede oplossing, maar ik kan me voorstellen dat het organisatorisch een lastig verhaal is om dit voor elkaar te krijgen. Daar zal de status van Coachella bij helpen.

Overigens wordt Coachella georganiseerd in de buurt van San Diego en daar kun je in oktober nog prima een buitenfestival organiseren. In Nederland is die periode vanaf half september toch wel voorbij. Dus hier zullen festivals dat trucje sowieso niet snel kunnen uithalen.

Ben erg benieuwd hoe het hier in Nederland verder gaat verlopen. Met op dit moment 382 besmettingen beginnen nu pas de eerste echte maatregelen zichtbaar te worden, veel te laat natuurlijk.

Zie ook: https://www.irishtimes.com/news/world/europe/how-dutch-false-sense-of-security-helped-coronavirus-spread-1.4199027 .

Dagcollege gaat gewoon door in het Klokgebouw. Lijkt mij dat ze meer dan 1000 bezoekers hebben. Kijk die ook even schijtlollig doen:

https://www.facebook.com/events/849752722141626/permalink/944577912659106/?__cft__[0]=AZVUKbw0MiajqH8JWm-wpQqvJpiZ_ndK2H6kJ2RrWzYFAWVE1DLcLn8xJVgH8q_DlVhNUOsyy6VG_FQyJNRr6W-fSAdRHZIkI29UbN10r7CSX9L4CHeSSsmBcQQAk-85zw2mQ5Tx0x0rrAf1cBguBxvrUY_6p0eqypp1bkR8lbpGlA&__tn__=%2CO%2CP-R

Geen optredens in Sportpaleis en Lotto Arena komende 2 weken.
Voorlopig toch.

Users who are viewing this thread