Bospop 2024

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.053
2.946
Zo: weer thuis en hiermee is de mooie cyclus van 4 weekenden festivallen afgesloten. Inmiddels een beetje traditie geworden om de zaterdag van Bospop mee te pakken met vrienden die in Weert wonen. Vrijdag al lekker daar heen, te veel speciaal bier drinken en dan zaterdag door naar Bospop. En zo ook dit jaar weer. Qua terrein wat kleine aanpassingen met de grootste wijziging dat het derde podium nu in de 24 uurs tent staat. Weet niet of ik dat een hele gelukkige aanpassing vind, met de bankjes erbij is het toch een beetje een soort lunchplek.

Het terrein was een bende door de regen de dag ervoor. In deze was het een geluk dat er zo weinig kaarten verkocht waren zodat iedereen op het olifantengras kon staan. Arme nachoverkopers ook in hun eenzame ronde verkooptentje in de modder. Ik noemde het hier al eerder maar ik kan me niet heugen ooit op zo’n rustig festival te zijn geweest. Elk optreden kon je na de start met speels gemak naar rij 5 lopen, zo ook bij de headliner. Aan het einde van Zucchero was het treurig leeg. Ik dacht dat het vorig jaar bij Porcupine Tree al leeg was maar dit was erger. Zorgt er ook voor dat er lastig een euforische sfeer ontstaat. Hielp ook niet mee dat dit de winnaar is geworden van de meest treurige line-up waar ik mijn festival carrière getuigen van was. Er stonden dingen tussen die nooit geboekt mogen worden op een festival waar je meer dan 100 euro per dag voor betaald.

Maar ondanks dit alles heb ik een fantastische dag gehad met mijn vrienden. Het weer was eigenlijk uitstekend en lekker gegeten bij de food trucks.

  • Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes (2.5). Boaz op de achtergrond gehoord vanuit de speciaal bier bar maar opeens hoor ik Death to my Hometown van Bruce uit de tent te schallen. Ik wist dat dit de lokale carnavalsband was maar niet dat ze bekende nummers coveren in dialect. Dus toch maar de tent in gegaan. Ik heb meegedaan en ja ook gelachen maar dit hoort absoluut niet thuis op zo’n plek. Muzikaal flinter en flinter dun en de grootste verkrachting van een Rammstein nummer ooit. Hier kom je niet mee weg door wat lange pruiken op te zetten.
  • Mell VF (5.5). Krappe voldoende vanwege haar goede stem en inzet. Toegankelijke bluespop die je na het einde van de show alweer vergeten bent. helpt niet mee dat de band alleen bestond uit een drummer en toetsenist waardoor er weinig muzikale dynamiek was. Maar zingen kan ze.
  • The Waiting (6). Americana uit de school van Tom Petty. Klonk absoluut niet verkeerd maar vele anderen hebben het beter gedaan. 25 minuten gekeken en door naar de tent om Nevenproject even te keuren.
  • Nevenproject (3). Een halve punt meer dan Harry omdat Jack Poels wel muziek kan maken maar god o god wat was dit matig. Leuk dat Jack (van Rowwen Heze) muziek wil maken maar dit was de Aldi variant van Rowwen Heze. Totaal niet boeiende liedjes door een matige band. Hopelijk stoppen ze dit weer snel weg want dit heeft geen bestaansrecht.
  • Gogol Bordello (6.5). Hier keken we erg naar uit na ze ooit eens op Pukkelpop gezien te hebben en deelgenomen te hebben aan het grote feest. Dat feest ontstond op Bospop niet. Met name omdat de eerste nummers zo slecht geluid hadden waarbij je alleen de podiumboxen leek te horen. Dit trok wel een beetje bij en de band bleef het proberen. Er ontstond wel wat sfeer maar ook de frontman begon wat te mopperen op de beperkte inzet. Vermoed dat de band heel snel uit Weert is weggereden hierna. Wel lekker kunnen meezingen met wat nummers maar was niet wat ik ervan verwachtte.
  • Metejoor (3). Denk je alles gehad te hebben en dan krijg je deze Vlaamse gladjakker. Wat een verschrikkelijke brave, bijna enge muziek. Wat doet dit op Bospop? Handjevol fans vooral maar vooral veel verdwaasde mensen in de tent. Vlaanderen: willen jullie deze man alsjeblieft bij jullie houden?
  • James Blunt (7.5). Ja en toen werd het eindelijk echt leuk (en wat drukker vooraan)! En dat van alle acts daar verdomme James Blunt voor verantwoordelijk is. Ik kon hem vroeger wel afschieten met zijn nummers maar van deze show heb ik echt genoten. James is een hele leuke frontman die zichzelf niet serieus neemt maar wel goed voor de dag komt. Dus we kregen een crowdsurfende James tijdens een piano ballad en later nog een sitdown, zo ongepast dat het mooi is. Stiekem veel bekende nummers die je allemaal kan meezingen. Eentje om af te strepen.
  • The Legend of Springsteen (4.5). Coverbands zijn al niet echt mijn ding maar 2 weken na een magistrale show van de meester zelf een coverband ervan zien is natuurlijk een recept voor een tegenvaller. Qua stemgeluid komt hij er aardig in de buurt maar band en frontman komen er gewoon niet in de buurt qua passie, emotie en vakmanschap. Hier kan je denk ik wel van genieten als je Bruce nooit live heb gezien. Uiteindelijk van buiten de tent in het avondzonnetje de rest van de set gevolgd waarbij je uiteindelijk toch meezingt met alle hits.
  • Racoon (8). Band waar ik van tevoren het meeste naar uitkeek. Hebben best veel muziek die ik echt goed vind en met name de cd Liverpool Rain. Zoals ik ze ken werd alles vaardig gebracht met veel humor en zelfspot. Daarmee een lekkere losse show. Maar ook een hele mooie show. Knap hoe ze met name bij de Nederlandse nummer met alleen een stem en akoestische gitaar de lokale lamballers stil krijgen. Ook de vrienden waren zeer verrast en besloten dat dit het hoogtepunt was.
  • Zucchero (7). Na alle decepties in de tent daar ver weg gebleven voor Lex Uiting en lekker Karmeliet gaan drinken, verstandige actie. Daarna weer ver vooraan bij Zucchero. Een fijne set die ging van blues, naar soul naar funk. Zucchero is geen enerverende frontman maar wel een goede zanger. Met name het nummer met Pavarotti was schitterend maar ook een Diamante of Il Volo. Grote band met 12 mensen bij maar als iemand mij kan uitleggen waarom er twee drummers nodig waren dan houd ik me aanbevolen.
Eindoordeel:
  1. Racoon
  2. James Blunt
  3. Zucchero
  4. Gogol Bordello
  5. The Waiting
  6. Mell VF
  7. The Legend of Springsteen
  8. Nevenproject
  9. Metejoor
  10. Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes
Tja, een verslag waarbij Racoon de hoogst beoordeelde act is. Als ik de line-up zo zie, begrijp ik die wel. Maar wat je zegt, het is écht wel zeer armoedige boeking.
Ik denk dat Bospop volgend jaar echt een goede editie moet hebben, waarbij de boekingen meevallen en het weer gewoon moet meezitten. Vorig jaar had ik de Porcupine tree dag willen mee pakken, maar de hitte heeft me daarvan weerhouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bokirules en Joslittel

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.882
2.004
Het probleem bij Bospop zit 'm een beetje in wat zet ik waar. Bv Racoon gisteren. Echt heel goed maar zoals ik al eerder aangaf is het iets voor de theaters. Zo'n act komt in mijn ogen veel beter tot zijn recht in de tent.. Tenminste dat vind ik.
Verder lijkt het me vandaag veel drukker.
Erg gezellig 👍
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.872
8.572
Ik ben eens gaan kijken naar de line-up van Graspop en Rock Werchter, om te zien of ik een lijstje kon samenstellen met bands die in mijn ogen beter op Bospop hadden gepast dan een aantal acts die ze gisteren boekten. Ik heb geprobeerd om geen bands te noemen die al op andere Nederlandse festivals stonden. Maar ik ken al die line-ups niet uit mijn hoofd, dus wellicht is er wat doorheen geslipt. Ook heb ik geen rekening gehouden met tourdata. Het is meer als indicatie bedoeld om te laten zien dat Bospop wat mij betreft niet dood en begraven hoeft te worden, mits ze gewoon acts boeken die aansluiten bij hun doelgroep.

Graspop: Doro, Bruce Dickinson, Brian Downey's Alive and Dangerous, The Vintage Caravan, Mammoth WVH, Wolfmother, Uriah Heep, Glenn Hughes, Scorpions, Deep Purple, Rival Sons, Extreme, Black Stone Cherry, The Last Internationale.

Rock Werchter: The Hives, Johnny Marr, Gary Clark Jr, Tom Morello, Snow Patrol, Roisin Murphy, The Breeders, Pretenders.

Moet overigens wel toegeven dat in dit korte onderzoekje ik erachter ben gekomen dat er heel veel van die Rock Werchter line-up verdeeld is over DTRH, Dauwpop en Pinkpop. Dat maakt het wel ingewikkelder. Al denk ik dat een Bospop met name met Dauwpop best één of twee namen kan delen, zonder dat ze elkaar schaden.

Maar al met al kom ik dus wel heel snel aan meer dan 20 tourende acts die in mijn ogen allemaal interessanter zijn voor Bospop dan vrijwel het gehele programma op zaterdag. Hopelijk leert de organisatie van de tegenvallende opkomst van dit jaar. Want de potentie voor dit leuke festival is er zeker.
 

johanra

Randprogramma
13 sep 2021
164
527
Metejoor (3). Denk je alles gehad te hebben en dan krijg je deze Vlaamse gladjakker. Wat een verschrikkelijke brave, bijna enge muziek. Wat doet dit op Bospop? Handjevol fans vooral maar vooral veel verdwaasde mensen in de tent. Vlaanderen: willen jullie deze man alsjeblieft bij jullie houden?
Spijtig genoeg hanteren wij een no-return policy
 

graaf1

Campingartiest
1 mrt 2022
59
53
Heel even iets over Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes. Voor Bospopbezoekers die niet uit de omgeving van Weert komen of geen connectie hebben met Weert, Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes zijn in Weert grote helden; door deze band aan het begin van een dag te boeken, zet de organisatie van Bospop wellicht in op het vroeg veel Weertenaren naar Bospop krijgen. Ditzelfde geldt ook voor Vido (op zondag). Iets hoeft niet je 'cup of tea' te zijn, en ieder z'n smaak; als je de achterliggende gedachte van het op Bospop zetten van deze bands niet begrijpt, doet een slechte beoordeling er helemaal niet toe.
 

graaf1

Campingartiest
1 mrt 2022
59
53
Ik sta aan de bar tegenover de bospop letters.
Het veld is behoorlijk nat en soppig, dus trek je regenlaarzen aan.
Als het lukt stuur ik nog wel n fotootje.
Was er alleen vrijdag. Weet niet of je bar Bar 1 is, daar kwam ik wel een andere bekende tegen :). Volgend jaar blijf ik wel wat langer hangen...aan de bar, om gedag te zeggen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bokirules en Cootje

elo

Headliner
3 dec 2013
5.476
4.521
Heel even iets over Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes. Voor Bospopbezoekers die niet uit de omgeving van Weert komen of geen connectie hebben met Weert, Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes zijn in Weert grote helden; door deze band aan het begin van een dag te boeken, zet de organisatie van Bospop wellicht in op het vroeg veel Weertenaren naar Bospop krijgen. Ditzelfde geldt ook voor Vido (op zondag). Iets hoeft niet je 'cup of tea' te zijn, en ieder z'n smaak; als je de achterliggende gedachte van het op Bospop zetten van deze bands niet begrijpt, doet een slechte beoordeling er helemaal niet toe.
Slechte muziek blijft slechte muziek natuurlijk, dat mag toch gezegd worden?
 

Crusader

Randprogramma
12 jun 2021
195
281
Ik was vandaag aanwezig,nadat de laatste keer in 2005 (!) was.
Ik kan wel zeggen dat ik tot de doelgroep behoor qua leeftijd 😆.
Het terrein ziet er top uit.Veel variatie in eten,bij elke bar meteen je drankje kunnen bestellen,vriendelijke medewerkers en een fijne sfeer.
Maar toch deel ik ook de eerdere meningen,muzikaal niet heel veel bijzonders.Alles is vermakelijk,maar niet meer als dat.
Toto als afsluiter tegenvallend,voor een grote band weinig show en een schel,zacht geluid.

Helemaal eens met @Mark's Kal laatste post!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.685
12.182
Heel even iets over Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes. Voor Bospopbezoekers die niet uit de omgeving van Weert komen of geen connectie hebben met Weert, Harry en de Gebroeëke Zwiegelkes zijn in Weert grote helden; door deze band aan het begin van een dag te boeken, zet de organisatie van Bospop wellicht in op het vroeg veel Weertenaren naar Bospop krijgen. Ditzelfde geldt ook voor Vido (op zondag). Iets hoeft niet je 'cup of tea' te zijn, en ieder z'n smaak; als je de achterliggende gedachte van het op Bospop zetten van deze bands niet begrijpt, doet een slechte beoordeling er helemaal niet toe.
Ik was daar met twee geboren en getogen Weertenaren dus ik snapte dit echt wel. Maar dit soort bands horen in een café tijdens carnaval waar iedereen dronken is zodat je niet meekrijgt hoe muzikaal dun beestje dit is. Dit hoort niet op festivals. En ook in de opzet was niet echt geslaagd want het was alles behalve druk.
 
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: Bokirules, Jamel en elo

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.685
12.182
Bospop moet gewoon terug naar 2 dagen gaan en dan (oldschool, wat bij Bospop past) gaan voor een programma zoals in 2005 en 2015 (o.a.). 1 dag classic pop/rock en 1 dag meer metal, prog, hardrock en aanverwanten.
En dan de vrijdag met de coverbands. Bospop moet nu inderdaad teveel aan de onderkant van het vat schrapen om de line-up gevuld te krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: Bokirules en Mark's Kal

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.882
2.004
Ik was vandaag aanwezig,nadat de laatste keer in 2005 (!) was.
Ik kan wel zeggen dat ik tot de doelgroep behoor qua leeftijd 😆.
Het terrein ziet er top uit.Veel variatie in eten,bij elke bar meteen je drankje kunnen bestellen,vriendelijke medewerkers en een fijne sfeer.
Maar toch deel ik ook de eerdere meningen,muzikaal niet heel veel bijzonders.Alles is vermakelijk,maar niet meer als dat.
Toto als afsluiter tegenvallend,voor een grote band weinig show en een schel,zacht geluid.

Helemaal eens met @Mark's Kal laatste post!
Geen idee waar je stond bij Toto maar waar wij stonden had je prima geluid. Heerlijke setlist. Muzikaal gezien niets op aan te merken. Weinig poespas inderdaad maar gewoon hun nummers strak spelen en af en toe een praatje tussendoor. Ik vond het meer dan prima. Wat kan die Steve Lukather gitaarspelen zeg.....
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken