Wow, dit was echt lastig. Zoveel graven in mijn geheugen en het is erg lastig iets wat nog maar net geweest is te vergelijken met iets wat al jaren geleden is. En dan heb je nog het feit dat ik echt niet om Bruce Springsteen heen kan, al zijn concerten zijn gewoonweg fantastisch en daar kan niemand tegen op.
Niet-festival shows top 10:
1. Bruce Springsteen (Goffertpark, Nijmegen 2013)
Het was een fantastische avond in Nijmegen. Openen met een acoustische versie van The Ghost of Tom Joad en even later het hele album 'Darkness on the Edge of Town' spelen. Om dan ook nog eens te eindigen met regen, normaal zal ik daar niet zo blij van worden maar deze keer was het echt tof. Bruce ging in de regen staan en vertelde dat het nog geen tijd was om te stoppen omdat hij nog niet nat genoeg was. Van de vijf keer dat ik hem gezien heb vond ik dit de allerbeste al is het verschil met de rest allemaal weinig omdat Bruce live altijd fantastisch is.
2. Bruce Springsteen (Malieveld, Den Haag 2016)
3. Snow Patrol (Ahoy, Rotterdam 2012)
4. Joe Bonamassa (Lotto-Arena, Antwerpen 2014)
Mijn grote bluesrock held mogen aanschouwen in Antwerpen was echt fantastisch. Wat kan die man spelen, wat een fantastische muziek! Hij speelde eerst zelf zonder band als voorprogramma voor hem met band. Voorprogrammas zijn zo vaak niet boeiend dat ik er erg blij mee was dat hij het zo oploste. Eerst acoustisch en daarna electrisch, enorm genoten van een avond met de beste bluesrock.
5. The Rolling Stones (Olympiapark, München 2006)
Mijn allereerste echt grote optreden en we zijn er voor nog wel helemaal naar München gereden. Het was het waard, het was heerlijk weer en ik vond het fantastisch om deze legendes te mogen aanschouwen in het echt. Naar het einde van de set kwamen ze met een soort van rijdend podium naar voren en zo stonden we ineens wel erg dichtbij deze helden. Ondanks dat ze (ook toen al) behoorlijk oud zijn konden ze nog steeds erg goed rocken en Mick Jagger was niet moe te krijgen. Je kan zeker slechtere eerste concerten hebben.
6. The Gaslight Anthem (Heineken Music Hall, Amsterdam 2014)
7. The Rolling Stones (Goffertpark, Nijmegen 2007)
8. Kenny Wayne Shepherd (De Boerderij, Zoetermeer 2015)
9. The Gaslight Anthem (TivoliVredenburg, Utrecht 2014)
10. The Temper Trap (Tolhuijstuin, Amsterdam 2016)
Festival shows top 10:
1. Bruce Springsteen (Pinkpop 2012)
2. Bruce Springsteen (Pinkpop 2009)
3. Snow Patrol (Pinkpop 2009)
Dit was mijn eerste fesival. Een bijzonder weekend voor mij omdat het ook nog eens het weekend werd waarin ik een relatie kreeg met mijn vriendin (nu dus alweer een jaar of 7 geleden). Ik wist nog niet zoveel van Snow Patrol maar merkte op dat ik toch wel wat meer nummers kende dan ik van te voren had vermoed. Ik zou dit ook nooit vergeten want zowel mijn vriendin en ik zijn sindsdien fan geworden van Snow Patrol en we hadden een fantastische avond tijdens dit optreden. Vooral 'The Lightning Strike' was fantastisch!
4. Placebo (Rock Werchter 2014)
5. Snow Patrol (Rockin Park 2012)
6. Joe Bonamassa (Blues Peer 2016)
7. Franz Ferdinand (Lowlands 2013)
8. The Cure (Pinkpop 2012)
9. Reignwolf (Rock Werchter 2014)
10. Rammstein (Rock Werchter 2016)