Best Kept Secret 2022 - Nieuws en Geruchten

Ik verwacht eigenlijk dat Loose Ends dit jaar ook nog wel eens zou kunnen terugkomen, en dat Friendly Fire daar veel van die bands wegzet.

Ik hoop het, maar het blijft erg stil rondom Loose Ends, eigenlijk al sinds de eerste en meteen laatste editie in 2019.
Vlak voor Corona vroeg ik via social media nog aan ze of er in 2020 weer een editie zou zijn, maar dit was toen nog onzeker omdat ze eigenlijk op een goedkope manier gebruik maakte van de stages van een ander festival (weet even de naam niet) dat de dag ervoor was op dezelfde locatie.
Dat festival stopte ermee na 2019, en denk dat het voor Loose Ends te duur was een heel eigen festival met eigen stages op te zetten.
Desalniettemin hoop ik dat ze terugkomen, erg leuk dagje was dat!
 
Misty fields gaat langzaam de plek die bks had over nemen. Als je naar de namen kijkt.
Dan niet alleen ten aanzien van de muziek. Van OOR.nl:

Naast goede muziek presenteert het festival ook beeldende kunst, theater en documentaires.

Ik mis de sjoelbakken, maar de combinatie van muziek met beeldende kunst, film en eten die BKS probeert neer te zetten is bij een Misty Fields, Into the Great Wide Open of het nieuwe Core Festival ook praktijk ("An ensemble of impressive and unique art, sound and light installations that blend harmoniously will awake all senses, complemented by an exquisite food experience.").

Bij BKS associeren we dit kennelijk met het vlottenbouwen en hipjehoppen van DTRH, maar er zijn meer middelgrote festivals die inzetten op zo'n wat breder programma. Wat BKS niet helpt is als de communicatie zo komt te liggen op die randzaken en als de festivaldirecteur dat ook nog lijkt te koppelen aan een kleiner muziekprogramma...

Het verbaast me niets dat er de afgelopen jaren verliezen waren. Ze hebben geprobeerd (vanaf pakweg 2017) om door te groeien in bezoekersaantallen door headliners te boeken die normaal gezien op veel grotere festivals spelen maar dat is onvoldoende gelukt. Het bezoekersaantal bleef hangen tussen de 20.000 en 25.000 daar waar bijvoorbeeld DTRH wel door groeide naar ruim 35.000. Blijkbaar zijn een paar grote namen en verder een Primavera profiel niet voldoende in Nederland om door te groeien. Ik begrijp dus hun keuze wel om de focus te verleggen naar minder bands, maar wel met een wat commerciëler profiel met meer pop, ook al past mij dat persoonlijk minder. Het is ergens dan wel wat triest voor het festival dat er mensen, die vooral vanwege dat Primavera profiel kwamen, nu (dreigen) af(te)haken terwijl er te weinig nieuw publiek voor terug komt.
BKS heeft die ambitie om door te groeien niet gehad en het past ook niet op dat terrein. In 2017 en 2018 waren de weekendtickets uitverkocht en op 2 van de 3 dagen de dagkaarten. Dat is waarschijnlijk het maximale wat bij een festival als BKS past. Het is eerder de vraag of de lijn van 17 en 18 doorgetrokken kan worden, en daarvoor is dus blijkbaar een Radiohead of een Arctic Monkeys nodig....
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi en noid
Ik blijf misschien in herhaling vallen, ik vind het opzich nog niet eens zo erg dat ze het in de breedte gaan zoeken (ik vind het wel jammer, maar dat is een ander verhaal). Maar ik vind de kinderachtige benadering hoe BKS hier op dit moment mee om gaat nogal schrijnend. Ik ben best bereid om de organisatie financieel misschien iets meer te steunen als dat echt nodig is. En dan neem ik die minder namen echt wel voor lief, maar ga ons niet als een stel kleine kinderen vertellen dat er veel meer leuke dingen bij komen terwijl dat niet zo is.
 
Primavera Sound kondigt nu al aan dat het festival volgend jaar twee weekends gaat beslaan: 1-3 juni in Barcelona en 8-10 juni in Madrid. Gaat zeker ook voor BKS 23 wat betekenen in beschikbaarheid bands.
 
Primavera Sound kondigt nu al aan dat het festival volgend jaar twee weekends gaat beslaan: 1-3 juni in Barcelona en 8-10 juni in Madrid. Gaat zeker ook voor BKS 23 wat betekenen in beschikbaarheid bands.
Als Primavera Porto in dat tweede weekend zit, zie ik BKS zomaar een weekje opschuiven.

Dit jaar zit het wel snor, met The Strokes en Nick Cave hebben ze 2 van hun grootste namen ooit, maar als daar nog een Primavera bijkomt...
 
Als Primavera Porto in dat tweede weekend zit, zie ik BKS zomaar een weekje opschuiven.

Dit jaar zit het wel snor, met The Strokes en Nick Cave hebben ze 2 van hun grootste namen ooit, maar als daar nog een Primavera bijkomt...
The Strokes is in NL niet groot hoor... misschien nog wel kleiner dan de Elbow's van deze wereld (wel een pak duurder).
 
The Strokes is in NL niet groot hoor... misschien nog wel kleiner dan de Elbow's van deze wereld (wel een pak duurder).
Had het ook meer over het feit dat Primavera een naam als Strokes niet heeft afgesnoept van BKS.

Los daarvan is The Strokes oorspronkelijk wel binnengehaald als een grote naam hoor. Verkoopt niet instant een Ziggo uit als Nick Cave natuurlijk, maar de bovenkant van de lineup dit jaar ziet ze wel gewoon sterk uit in Hilvarenbeek.
 
The Strokes komen en dat was voor mij al genoeg reden om weer het hele weekend te gaan, want BKS lijkt me de best mogelijke (realistische) locatie om ze nog eens te zien. Ook de rest van de line-up is erg mooi, maar helaas weinig verrassend, onbekend of uitgebreid.

Ik heb maar 1 editie van BKS gemist en aan de hand van wat er tot nu toe gecommuniceerd werd over editie '22, ben ik toch bang over hoe het festival er deze en volgende edities gaat uitzien. Aan dat geleuter over meer sociale beleving en randanimatie heb ik helemaal niks.

Als ik kijk naar mijn huidige playlists en favoriete artiesten, merk ik dat BKS daar toch wel veel invloed op gehad heeft. Veel bands zou ik zonder hen niet ontdekt hebben, en ik ben vaak ook na BKS nog zaalshows gaan kijken van artiesten die ik daar voor het eerst zag (onlangs bvb. nog Viagra Boys). En het waren vaak ook die artiesten die dan nieuwe favorieten werden. Net dat inluisteren en ontdekken + de mooie locatie zonder al te veel randanimatie + in mindere mate de food line-up zijn voor mij de essentie van het festival (wat ook wel een klein beetje ontbrak in '17).

Net zoals Indiaantje89 zegt ben ik ook bereid om wat meer geld te geven (we zijn inmiddels ook al 9 jaar later en ik ben geen student meer :)), maar dan wel graag voor een festival dat trouw blijft aan zijn essentie en niet voor het inhuren van 1 of meerdere marketingbureaus.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: visdave34 en noid
Over volgend jaar gesproken: Sigur Ros? Zaaltour in 2022, album in het najaar, festivals in 2023?
 
Denk jij dat er één groot festival is dat niet werkt met marketingbureaus?
Neen, maar als je eerst een marketingbureau inhuurt om daarna met een vermomde slechtnieuwsshow te komen waarin je ook nog eens zegt dat je een marketingbureau inhuurt, dan is dat niet het soort marketing waar ik voor wens te betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Denk jij dat er één groot festival is dat niet werkt met marketingbureaus?
Sandow doelt volgens mij op de podcast waarin werd aangegeven dat de huidige festivaldirecteur marketingbureau's had ingehuurd om op zoek te gaan naar het identiteit van Best Kept Secret en tot de conclusie kwam dat dat meer in ''verbinding'' lag dan bij muziek, omdat je van een line-up toch niet alles kunt zien, en daarom de helft minder namen prima kon.

Kan me voorstellen dat je daar als bezoeker niet voor wilt betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandow
Neen, maar als je eerst een marketingbureau inhuurt om daarna met een vermomde slechtnieuwsshow te komen waarin je ook nog eens zegt dat je een marketingbureau inhuurt, dan is dat niet het soort marketing waar ik voor wens te betalen.
Slechtste marketingbureau ooit dan. Want uiteindelijk valt die 'slechtnieiuwsshow te verwaarlozen' toch?
 
Dat zal achteraf blijken. Misschien dat die marketing veel bezoekers trekt en ze dit jaar toch nog uitverkopen en de krant halen met een nooit geziene sjoelbakshow en hun ongeëvenaarde long table dinners.
 
Dat zal achteraf blijken. Misschien dat die marketing veel bezoekers trekt en ze dit jaar toch nog uitverkopen en de krant halen met een nooit geziene sjoelbakshow en hun ongeëvenaarde long table dinners.
Die sjoelbakken zijn een goede meme maar zal ook niet meer zijn dan een ongelukkige uitspraak in een podcast. Heb ook geen hoelahoepen gezien op DTRH toen ik er was, alleen veel goede concerten.
 
Die sjoelbakken zijn een goede meme maar zal ook niet meer zijn dan een ongelukkige uitspraak in een podcast. Heb ook geen hoelahoepen gezien op DTRH toen ik er was, alleen veel goede concerten.
Heb je de podcast gehoord? Ze zeiden letterlijk dat het op BKS met name draait om de beleving en het sociale aspect en dat ze dit jaar daarom veel meer gingen inzetten op o.a. long table dinners en eilandjes waar je gezellig samen kunt zijn. Vandaar dat ze ook de helft minder namen hebben geboekt. Het was niet zo zeer een ongelukkige uitspraak maar echt iets waar ze (na het overleg met dat marketingbureau) dit jaar doelbewust op inzetten.
 
Slechtste marketingbureau ooit dan. Want uiteindelijk valt die 'slechtnieiuwsshow te verwaarlozen' toch?
Nee hoor, er mist echt wel een flinke hap uit de line-up en met nog hogere kosten dan voorheen. Dus dat vind ik niet echt om te verwaarlozen. Het is gewoon heel onhandig geweest van onervaren festivaldirecteur, dit zie ik van Eerdenburg bijvoorbeeld niet overkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid
Best gooien ze er dus nog maar een paar kleine ontdekbandjes in zodat iedereen blij is inderdaad. Want bovenaan is het echt wel vrij stacked vind ik. Maar misschien ben ik dan één van de enige die hun huidige lineup één van hun beste ooit vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi en Sandow
Aan de bovenkant en in het midden is het prima in orde maar ik ging juist ook naar BKS om een hele dag van de two naar de five te pendelen om allerlei interessante kleine namen te ontdekken. Iets ontdekken en daar helemaal door weg geblazen worden vind ik eigenlijk nog fijner dan een grote bekendere act te zien waar ik alles van ken en al vaak heb gezien, zelfs al ben ik er fan van. Daarom ging ik in de jaren 90 naar Lowlands en daarom kom ik sinds de start op BKS. Dat aspect verdwijnt nu en dat is spijtig. Maar goed, ik ga me op die zaterdag weer prima vermaken hoor.

En mocht de Casbah toch een plek zijn waar je een heel weekend dat soort bandjes te zien krijgt (nog een kleine hoop hier op) dan zet ik m'n zaterdagkaart graag om naar een weekendkaart.
 
Best gooien ze er dus nog maar een paar kleine ontdekbandjes in zodat iedereen blij is inderdaad. Want bovenaan is het echt wel vrij stacked vind ik. Maar misschien ben ik dan één van de enige die hun huidige lineup één van hun beste ooit vindt.
Wat wij "van de rest" van het affiche vinden doet er eigenlijk niet eens toe, want dat is gewoon een mening c.q. smaak (en ik ben daar persoonlijk ook niet ontevreden over). Het is gewoon feitelijk dat er veel minder namen op het affiche staan, en het is feitelijk dat het prijskaartje duurder is geworden. Als je zoiets doet moet je gewoon met een goede reactie komen zeker iets wat past bij het festival, ik denk dat er eerlijk gezegd ook wat meer geld in de midcard zit dan in de andere jaren, maar dat is een gevoelskwestie. Maar dat zou ik al veel meer een bevredigend antwoord vinden dan nu. Dan kan je het er nog niet mee eens zijn, maar dan hou je je bezoekers niet voor de gek.
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34

Users who are viewing this thread